Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop  (gelezen 263921 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #375 Gepost op: 05 oktober 2010, 09:57:22 »
Toch nog 1 vraag betreffende het rangeerlicht. Was dat ( altijd ! ) 1 van de onderseinen of ( ook ) zoals op Gerard's Seinarm het top-A-sein ?
Voor zover ik weet is de plaats van het rangeerlicht geen wet van Meden en Perzen.
Voor rangeren dient aan beide kanten één licht te branden. Het lag aan de machinist welke dat werd. ;D
Er is niets op tegen om bij je modelbaan ook voor rangeervariatie te zorgen.  (y)

Gerard

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #376 Gepost op: 05 oktober 2010, 14:52:33 »
Het verhaal hierboven klopt geheel, echter bij de dieseltjes (DE-I en II) werd de cabineverwarming geschakeld via het linker frontsein. Dus linker frontsein uit betekende geen cabineverwarming. Bij deze stellen zal je die dus het meest zien. Of de hondekoppen ook zo iets hadden weet ik niet.

mvg,
Robin

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #377 Gepost op: 05 oktober 2010, 23:00:15 »
Hoi Tedo,

Ik ben erg benieuwd naar die mat46/54 kruising. Heb je daar nog foto's van ????

Groeten Ruud B.

Dan moet ik diep graven. Het ding moet er nog wel zijn.
Maar hij haalt het niet bij de creaties van Karst ;)
Grtz!
Tedo

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10226
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #378 Gepost op: 15 oktober 2010, 21:08:46 »
Hoi,

Vraag aan de historici hier op het forum:

Wie kan mij vertellen tot wanner de Plan F 324 in bloedneus uitmonstering heeft rondgereden ?

Ik zou e.e.a. graag weten of ik er een ( schakelbaar ) omgekeerde L in 'moet' maken ;) M.a.w. heeft de 324 met bloedneus nog gereden na 1963 ?

Grtzz,

Karst

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #379 Gepost op: 15 oktober 2010, 22:10:04 »
@WimM,

Wat jij laat zien zijn toch versmalde Lima's? Echt geweldig gedaan, ongelooflijk. Wat een operatie. Kun je wat meer van die ombouw laten zien (als je foto's hebt gemaakt)? Staan die al ergens op het forum? Of anders misschien alleen van die stroomafnemers, welke zijn het en wat heb je met de schuitjes gedaan?
Grappig om te zien welke verschillen er overblijven met de Piko's. Jouw detailleringsgraad is sowieso veel hoger, maar de neus is ook anders: die van Piko loopt sneller omlaag, waardoor het silhouet wat ieler oogt. Maar welke is nu beter?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10226
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #380 Gepost op: 16 oktober 2010, 15:24:21 »
Hoi,

Na bijna een week van blaffen, slapen etc. ( griep dus ;) ) zomaar vanochtend om 6:45 vanzelf wakker geworden  :o

En toen lag er nog een Bloedneus HK te wachten op digitalisering...  :P  ;D



... had al een tijdje geleden stroomafnemerplaatjes bij Piko besteld om ook de niet aangedreven bak stroom te laten afnemen. Het originele plaatje klikt er vrij eenvoudig af :)



... voordat het nieuwe plaatje gemonteerd wordt, eerst even de draden er aan solderen. Let er op, dat deze bak 'achteruit' rijdt als het stel vooruit gaat ;)



... ik schuif een stukje ongekrompen krimpkous om de draadjes, zodat deze niet tussen de spleten in de draaisteltap vast kunnen komen te zitten.



... zo, ook de Bk heeft nu stroomafname aan de voorkant.



... slopen van de aanwezige bedrading. Deze kan er bijna in z'n geheel uit.



... de plaat die over de inrcihting loopt, zagen we vlak na de cabine af.



... ook de koppeling moet er uit en herbedraad worden. Waar hier de blauwe draad zit, komt rood. Wit vervalt en waar de gele zit, komt zwart.



... om dat er een rangeersein ingebouwd wordt, maken we het frontseindoosje open, frezen een spoortje door ( midden ) en sluiten een nieuwe draad aan. Beide frontseinen zijn nu afzonderlijk in en uit te schakelen. Je kunt dus nog kiezen welk frontsein het rangeersein wordt  8) ;D



... nu het bakje toch open is, wordt gelijk de lichtgeleider aangepast: 1 mm er af omdat de frontseinen ander 'glas' hebben gekregen, weer transparant maken met een drupper Plastruct PlasticWeld en het middelste deel zwart maken met een marker of verf om doorschijnen van de beide afzonderlijke seinen te voorkomen.



... inmiddels is ook het andere draaistel van stroomafname voorzien. Let hierbij op, dat het draaistel precies 'andersom' staat :)



... dan kan de inmiddels van een verfje voorziene inrichting er weer in. Draadjes netjes door de door Piko daarvoor bedoelde buisjes.



... omdat er veel effecten met de seinen zullen worden gemaakt, heb ik maar eens weer gekozen voor de DigiRails LOCOMOTIVE Lighting  ;) 4 functieuitgangen en een bak met effecten voor de verlichting  8) (y)



... ook handig dattie per led in te korten is. Vergeet niet om in dat geval ( links ) de soldeerbrugjes aan te brengen  :P



... omdat deze HK een schakelbaar wit topsein krijgt, heb ik maar een sluitseinen printje uit m'n 348 getransplanteerd en dat weer van een warmwit ledje voorzien. Weerstand is 3k3. Plek op de print is aanwezig  (y)



... standaard kleuren op de functieuitgangen van de lichtstrip. Let weer op, dat achteruit hier vooruit en vice versa. Dus wit naar de sluitseinen, geel naar het linker frontsein, groen ( aux1 ) naar het rechter frontsein en paars naar het topsein.



... alles netjes strak afknippen en solderen. Ik plak altijd een paar stripjes dubbelzijdig klevend foam op de strip, waar je makkelijk de draadjes op vast plakt. Staat wel zo netjes, dat er geen draden in de cabine hangen ;)


Nou, nu maar eens kijken wat er allemaal aan boord is  ;D




... stel staat geparkeerd met rangeerlicht aan.



... binnenverlichting gaat aan, stel wordt opgebouwd maar nog steeds met rangeerlicht aan.



... frontseinen voor mei 1963



... sluitseinen



... frontseinen na mei 1963



... gevarensein

Een en ander geregeld met functiemapping van de lichtstrip, zodat:

F0 standaard voor mei 1963 wisselende seinverlichting geeft
F2 standaard na mei 1963 wisselende seinverlichting geeft
F3 rangeersein
F4 binnenverlichting
F5 topsein
F6 gevarensein

Zo, nu de aangedreven bak nog  :P

Grtzz,

Karst

[Edit]

Relevante CV waardes voor de DigiRails LOCOMOTIVE Lighting:

Eerst via CV47 = 1 de TL mode inschakelen. Dan:

Uitgangen
FLFCV113
22
FLRCV114
20
AUX1CV115
20
AUX2CV116
24
Mapping
F0 - lichtCV141
1
F0 - lichtCV144
6
F1 - inactiefCV147
0
F1 - inactiefCV150
0
F2 - Cabine 2 ( omgekeerde L)CV153
1
F2 - Cabine 2 ( omgekeerde L)CV156
14
F3 - rangeerlichtCV159
4
F3 - rangeerlichtCV162
4
F5 - wit topseinCV171
0
F5 - wit topseinCV174
8
F6 - gevarenseinCV177
7
F6 - gevarenseinCV180
7

Niet vermelde CV's blijven onveranderd ( op het adres na natuurlijk ;) )

[/Edit]
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2010, 16:01:21 door Karst Drenth »

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #381 Gepost op: 16 oktober 2010, 15:30:49 »
Mooi en lekker duidelijk bedankt voor je uitleg (y)

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #382 Gepost op: 16 oktober 2010, 15:39:04 »
@ Karst,

Heel inspirerend hoor om al die verbeteringen aan die hondekoppen te zien. Zou er ook mee aan de slag willen, maar ik heb nog geen Piko's. Alleen een afgetrapte Lima bij mijn ouders op zolder.

Wil wel een paar gekoppelde gele tweetjes op mijn baan....

Even geduld dus nog ( och de baan zelf is ook nog niet klaar )

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10226
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #383 Gepost op: 16 oktober 2010, 23:05:38 »
Hoi,

@Overlord

Graag gedaan ;) Kennis en kunde delen hier op het forum is, vind ik, een groot goed ;)

@Ruud

Nou, dan heb je alvast een voorbeeld voor het geval je ze gaat aanschaffen en ombouwen ;)


Zo, 'even' de aangedreven bak gedaan...



... wat een draadbende  :o Volgens mij zit er in deze hondekop meer processing-power dan in Apollo 8 tijdens zijn trip rond de maan :P ;D In totaal 3 microcontrollers  8) Waarvan twee voor de verlichting en 1 ( LoPi basic ) voor het rijden...



... de boel wat gefatsoeneerd en de strip vastgeplakt. Kon allemaal maar net. In deze bak moest de strip weer met de controller naar voren, daar er anders achter geen licht is... :(



... detail van alle electronica en forse bedrading in/boven de bagage ruimte en een deel van de 1e klasse.

Nou, leuk project, maar nu is het eerst wel weer fijn ;) Bij HK's die geen schakelbaar topsein hoeven te hebben, ga ik met een andere oplossing aan de slag: De DigiRails LOCOMOTIVE NanoFD icm de nieuwe warmwitte LOCLIGHT. Misschien iets minder werk ;) want ik denk dat ik daar ook het rangeersein laat vervallen, omdat dan de LoPi basic ook de seinverlichting 'doet'.

Overigens rijdt het stel nu werkelijk voorbeeldig met stroomafname op 16 wielen  8) (y) Fijne daarvan is, dat het nu ook voor Koploper een volledig gedetecteerde trein is geworden, en ik er nu dus ook mee kan gaan pendelen  :P

Wordt denk ik nog wel een keer vervolgd ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2010, 23:11:58 door Karst Drenth »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #384 Gepost op: 17 oktober 2010, 02:18:58 »
Fijne daarvan is, dat het nu ook voor Koploper een volledig gedetecteerde trein is geworden, en ik er nu dus ook mee kan gaan pendelen  :P

Oh, en waarop is dat dan?  :D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #385 Gepost op: 17 oktober 2010, 09:12:07 »
Pendelbaan ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #386 Gepost op: 17 oktober 2010, 15:36:32 »
Ik sta of zit elke keer met volle verbazing te kijken wat sommigen voor elkaar kunnen krijgen met het pimpen van modellen. Vooral deze topic van de Hondekop vind ik erg geslaagd. wat zou het toch leuk zijn als vooral van deze topic een soort workshop zou worden gemaakt, zodat een ieder rustig met de beschrijving er bij ook zijn Hondekop kan pimpen. Bijvoorbeeld in een pdf file. Ik weet dat het een hoop werk is maar ik denk dat een hoop modelbouwers er mee geholpen zouden zijn. vanaf een pdf file is het wat makkelijker lezen dan in deze topic (maar dat is mijn mening) en dan blijven de foto's ook intact want nu zie ik helaas op een paar plekken een rood kruisje staan en dat is toch jammer.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #387 Gepost op: 17 oktober 2010, 17:07:39 »
Als een draadje voor mij intresant is , dan save ik de hele blz. als "web archief single file " (engelse windows).
Dat doe ik dan elke keer als er een blz compleet is .
Wel wat extra werk , maar dan weet ik zeker dat later de foto's nog steeds te zien zijn (Ik ben ook al teveel rode kruisjes tegen gekomen)

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #388 Gepost op: 17 oktober 2010, 19:05:53 »
ook de koppeling moet er uit en herbedraad worden. Waar hier de blauwe draad zit, komt rood. Wit vervalt en waar de gele zit, komt zwart.

Karst,
Ik zie dat er de koppellingen 5 draden kunnen bevatten, terwijl er momenteel slechts 3 gebruikt worden.
Omdat ik het rangeersein aan beide zijden wil toepassen, heb ik volgens mij een extra draad nodig.
Hoe moeilijk is het om een extra draad aan beide koppelingen te solderen?
Ik heb namelijk al gezien dat dit weer eens priegelwerk is.
Hoe ver moet je gaan met de demontage van de koppelingen?
(de uitdaging om het te proberen is er, maar wat kan er fout gaan).

Tot slot:
Hulde voor de wijzigingen die jij door weet te voeren aan dit model en de wijze waarop je dit wilt delen met andere op dit forum. Persoonlijk put ik hier veel inspiratie uit, maar weet tevens waar mijn persoonlijke grenzen liggen. (het omgekeerde L-sein was helaas iets teveel priegelwerk, dus gekozen voor een simpelere oplossing).

Spoorse groet,
Hans

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #389 Gepost op: 17 oktober 2010, 19:24:14 »
Hans even heel kort (ik ben net koppelingen aan het monteren in een 359 uit de aanbieding van vorig jaar op Eurospoor)

Beide koppelingen bestaan uit een printje, de koppelboom en een kunststof clip-on plaatje dat de print in de koppelboom vasthoudt. Zie Piko onderdelenblad voor hoe eea precies zit

- Demonteer treinstel in zoverre : kap er af, eventueel draaistel bij koppeling losnemen om meer ruimte te creeeren.
- Wip het clip-on plaatje los door er voorzichtig een horlogemakerschroevendraaier tussen te wippen
- Draai nu printje 90 graden, je ziet dan aan de onderzijde dat er 2 gaatjes op de print open zijn, dat zijn de 2 vrije polen
- Vlecht de draad door de krimpkous , dan door een van de houderjes in de koppelboom (er zitten 'tandjes' om de kabel te geleiden, zodat de boom vrij kan blijven bewegen) Eventueel als er geen ruimte in de kous meer is een iets grotere nieuwe krimpkous nemen.
- Soldeer dan draad(draden?) vast
- Clip-on plaatje weer vastzetten
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden