Krijg nog een 2e hondekop en die wil ik graag voorzien van de bekende vishaken en van de blauwe reclame banen.Vergeet dan ook niet een derde frontsein aan te brengen ;-)
was druk bezig met andere dingen.
Mooi :D, maar ik heb nog een paar vraagjes:
1-Hoe ging het demonteren neus en raampjes? (makkelijk/moeilijk)
2-Heb je de naad verkleind, en zo ja hoe?
3-Wat heb je gedaan aan de buitenste zilverranden om raampjes (het lijkt of hier iets geverfd is)
4-Heb je voor het nieuwe raampje nog wat van de kap af moeten snijden?
Graag hoor ik hier iets over.
Groeten Stephan.
1-Hoe ging het demonteren neus en raampjes? (makkelijk/moeilijk)
2-Heb je de naad verkleind, en zo ja hoe?
3-Wat heb je gedaan aan de buitenste zilverranden om raampjes (het lijkt of hier iets geverfd is)
4-Heb je voor het nieuwe raampje nog wat van de kap af moeten snijden?
Graag hoor ik hier iets over.
Vervolgens vast lijmen onder de neus met wat secondelijm.
Echter, ik wil ook een omgekeerd L-sein. Wil daarvoor eigenlijk een SMD-led plakken op het printje van de sluitverlichting. Heeft iemand dat al eens uitgeprobeerd?
P.S. Voor de rest is er NIETS aan het stel gewijzigd als alles goed vlak is, past het perfect !
Ik zie toch binnen verlichting of schijnt het licht van de koplampen nou zo door ?
Ben alleen bang dat er niet voldoende afstand is tussen het contact van de sluitverliching en die van het 3e front sein.
...maar hoe zit het nu dan met de rode sluitseinen ??
Ich hätte noch eine Frage, der hondekop hat doch sicher ein Rangier Signal. Wie sieht dies aus?
Das zu realisieren im PIKO Hondekop erscheint mir als recht Aufwaendig, weil man eingreifen muss im FrontleuchtenBox...
Nu zie ik ook dat je in de decoder f0 zo programmeert dat als die aan gaat f1 ook mee aan gaat en dat f3 opzich zelf staat voor de rangeer lichten en dat f4 geprogrammeerd is als f0 standaard richtingbepalend).
Sieh mal hier (http://www.seinarm.nl/Default.aspx?tabid=128)
Da gibt es ein 'Frontseinen-simulator'.
Nederlanse treinen hebben echt GEEL licht.
Wanneer de gloeilamp geel was geweest zou de combinatie geel licht+rode schijf een oranje sluitsein opgeleverd hebben.
de frontseinen van de lok's en treinstellen waren bij NS gewone duplolampen met een geel glas. Zoals vroeger ook in de franse auto's zaten.
Duidelijk ! Thnx, heb ik het bij mijn hondekop per ongeluk goed gedaan
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Plan%20F/Picture076.jpg)
... het rechtse stel is het PIKO handmonster voor de nog uit te brengen gele variant. Omgekeerd L sein er in gemaakt in opdracht van Wim Wolters :)
Karst, had je Wim Wolters nog op de hoogte gesteld van de bevindingen over het witte bovenste sein? Kan ie er rekening mee houden als de gele mat'l 54 uitkomt.plaatje smmr (http://www.smmr.nl/tn_fotos_stichting/algemene_fotos/2384.jpg)
Ik heb op de site van smmr (http://www.smmr.nl/) ook nog eens gekeken hoe de verlichting van de 2200 geweest moet zijn en hier voor omgekeerde L hetzelfde verhaal : onder geel en boven wit.
Neem een kleine Symoba en zet de Scharffenberg koppelingen hier klem in vast (eventueel uitvullen met en stukje styreen o.i.d.). Eventueel een drupje lijm om op de plaats te houden.
Vervolgens vast lijmen onder de neus met wat secondelijm.
Op hoogte instellen en Nem schacht vastlijmen en pen inkorten tot onder de Nem schacht.
Al klaar! ;D
Groet,
Gideon
Leuk die blauwe banen
verder even een foto voor wesley:
http://www.stibans.nl/ikones/1902-kr.jpg
foto gemaakt door:Theo Enter
Hoi Harm,Karst,
Daar hebben we Conrad (http://www.conrad.nl) voor :D
Bestnr. 185822-89 behuizing 1206 (lxbxh) 3,2 x 1,6 x 1,1 mm
Grtzz,
Karst
Edit: Typenummer gewijzigd. Dit is de Golden White, de vorige de Sunny White
Karst,
Heb jij van die sikverlichting mss plaatjes? Heb jij draadjes aan de led's gesoldeerd?
Ja Frank, iemand kwam daar opeens mee aanzetten ;D
of er ook licht langs de rand van het buisje schijnt
het blijven wel heel eenvoudige imitaties van SchaKu's die Philotrain-dingen, Dan lijken de functionele koppelingen van de Duitse firma Woytnik heel wat beter; http://www.woytnik-modellbahntechnik.de/images/Bilder%20Web/1209.jpgWeet je dan ook hoe deze te monteren? Aangezien mijn Duits slecht is ken ik dus niet lezen wat er allemaal staat en of het wel vermeld staat.
Die blijven door een ingebouw veertje ten allen tijde gesloten en zijn met een ontkoppelrail te ontkoppelen.
Wim
Zijn deze koppelingen ook in NL te koop?
Of moet je ze in Duitsland bestellen?
Nu heb ik eigenlijk nog nooit wat in het buiteland gekocht.Als je online bankieren hebt gaat het betalen naar het buitenland (bijna) net zo eenvoudig als binnen nederland. Je moet alleen de volledige adresgegevens van de ontvanger hebben en het zogenaamde IBAN (International Bank Account Number). Als je googlet op IBAN vindt je alle informatie.
Hoe gaat dat met betalen, neem aan dat ik niet zo maar kan overmaken?
Binnen de EU zijn de kosten, mits je gebruik maakt van IBAN/BIC, nul.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/Mat%2054/Bloedneus_4Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Mat%2054/Bloedneus_4.jpg)Karst,
...ook dankzij de ingekleurde typhoonroosters met het lijkt wel een nummer erin...
...Dat levert dus op een rode ondergrond, rode letter op een zwart vlak op...
Dat zijn ook twee miniscule transfertjes 1 van 2.4 mm en 1 van 1.4 mm. In de grote staat idd het stelnummer, in de bovenste het gestyleerde NS monogram. En alles leesbaar ;D ;D
(http://www.sleutelspoor.nl/img/Mat%2054/Transfers_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Mat%2054/Transfers_1.jpg)
...En.... ooit abusievelijk de lampringen zilver gemaakt... :-[ :-[ Maar ook dat gaat binnenkort hersteld worden ;)...
Als ik kijk bij Bert Stortebeker (http://bert11.homeip.net/flat.asp?f1=maatschappij_type_serie&q1=ns_mat_54&o2=&f2=&q2=&o3=&f3=&q3=&start=1) zie ik toch her en der foto's waar de koppeldozen DUIDELIJK blauw zijn. De meeste hebben een onduidelijke vale kleur, maar blauw kan zeker dus wel.
De kleur van de koppeldoos (zie het toegezonden document) waren grijs, en gaven idd aan welk materieel met elkaar gekoppeld konden worden:
zandgeel: DE-III en V
blauw: DE-I en II
grijs: stroomlijn elektrisch t/m hondekop.
De kleur van de koppeldoos (zie het toegezonden document) waren grijs, en gaven idd aan welk materieel met elkaar gekoppeld konden worden:Dit was dus de klepel die ik mistte. Ik had dit eerder gelezen en er komt bij dat ik veel in mat '54 heb gereisd rond 1980. Eerst nog in groene tweetjes en later eigenlijk alleen meer in gele. Maar dit soort details lette ik toen al op en blauw was me toch een onbekende kleur. Maar alles wordt vuil, dus het had toch gekund.
zandgeel: DE-III en V
blauw: DE-I en II
grijs: stroomlijn elektrisch t/m hondekop.
mvg,
Robin
...op89 october :P
...Vanuit een 329 kan je een 320 ( 3pits - groen - zandgeel + vignetten ) maken als ik goed ben geinformeerd...
...Voor de groene variant zou je ook het museumstel 321 (http://bert11.homeip.net/groot.asp?f1=maatschappij_type_serie&q1=ns_mat_54&o2=&f2=&q2=&o3=&f3=&q3=&start=221) kunnen maken...
Ben trouwens benieuwd uit welk PIKO stel ( 343 of 329 ) jij deze hebt gemaakt / laten maken ? Want er zitten nog wel 1e klasse borden op de 360 en de 365 ;)
Ik neem aan dat de bovenste voor groen materieel is en de onderste voor geel ?
...Misschien wordt de volgende kap wel een zand-gele met rode pijl :) ...
Kunnen we dat bestellen :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HondekopNS336gr_rood.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HondekopNS336gr_rood.jpg)
(Plaatje uit RailMagazine nummer 9 van Martin van Oostrom, pagina 20.)
Maar....
Ik werd getriggerd door deze foto...
....De meeste hondekoppimpers alhier zullen inmiddels wel het artikel van Rob Ellerman in RailHobby hebben gelezen. Rob laat daar zien hoe je, naast een aantal andere zaken, de HK kunt verfraaien door er Philotrain dakveiligheden op te zetten. Lijkt mooi ! (y)
En die handgreep voor de ramen heeft FRIE ook :o Heel fraai en zeer filigraan... maar dat betekent snijden in de kop :-X
Kunnen we dat bestellen :)
Ik ga dit weekeinde ff meten
( BTW, da's wat ik mis op de MF70, het kunnen frezen onder een hoek van zeg 10' nu moet je je werkstuk vreemd inklemmen )
(http://www.sleutelspoor.nl/img/Mat%2054/Transfers_5Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Mat%2054/Transfers_5.jpg)
"Bert, vertel! vertel!""Niet te snel want we schrijven mee"? ;)
Maar... als alles goed gaat, hier morgenavond de volgende pimp-ronde. En dan wat spectaculairder dan alleen wat lampjes en stickertjes... ;D ;D
... Het enige waar ik niet 100% over tevreden ben, is dat er iets kleurverschil tussen de 329 en de 348 zit. ...
... met een zilveren Decoro Lackmarker heel voorzichtig het randje aantippen.
....met evt. een vleugje donkerblauw door de vernis. ....met een vleugje groen door de vernis.....
By the way, waarom heeft jouw Pro de WC-raampjes niet wit gemaakt aan de binnenzijde :P ??
Grtzz,
Karst
Zelfwerkzaamheid ;) ;D
...met de binnenste panto's omhoog! ::)
Mocht ie willen, heb ik voor hem gespoten, mèt groen randje aan de bovenzijde. 8)
Ergen in de jaren '80 (1985?) reed een aantal Hondekopvieren met 3 panto's op, waarvan de binnenste geïsoleerd was; proef voor e.o.a. doel die slechts een paar weken/maanden geduurd heeft. Het was geen gezicht...
Toch nog 1 vraag betreffende het rangeerlicht. Was dat ( altijd ! ) 1 van de onderseinen of ( ook ) zoals op Gerard's Seinarm het top-A-sein ?Voor zover ik weet is de plaats van het rangeerlicht geen wet van Meden en Perzen.
Hoi Tedo,
Ik ben erg benieuwd naar die mat46/54 kruising. Heb je daar nog foto's van ????
Groeten Ruud B.
Uitgangen | ||
FLF | CV113 | 22 |
FLR | CV114 | 20 |
AUX1 | CV115 | 20 |
AUX2 | CV116 | 24 |
Mapping | ||
F0 - licht | CV141 | 1 |
F0 - licht | CV144 | 6 |
F1 - inactief | CV147 | 0 |
F1 - inactief | CV150 | 0 |
F2 - Cabine 2 ( omgekeerde L) | CV153 | 1 |
F2 - Cabine 2 ( omgekeerde L) | CV156 | 14 |
F3 - rangeerlicht | CV159 | 4 |
F3 - rangeerlicht | CV162 | 4 |
F5 - wit topsein | CV171 | 0 |
F5 - wit topsein | CV174 | 8 |
F6 - gevarensein | CV177 | 7 |
F6 - gevarensein | CV180 | 7 |
Fijne daarvan is, dat het nu ook voor Koploper een volledig gedetecteerde trein is geworden, en ik er nu dus ook mee kan gaan pendelen :P
ook de koppeling moet er uit en herbedraad worden. Waar hier de blauwe draad zit, komt rood. Wit vervalt en waar de gele zit, komt zwart.
...Kan ik alleen de (TL-)effecten van de Digirails strip niet in de aangedreven bak benutten...
Beide koppelingen bestaan uit een printje, de koppelboom en een kunststof clip-on plaatje dat de print in de koppelboom vasthoudt. Zie Piko onderdelenblad voor hoe eea precies zitBeste JAB van Ree,
Thanks! Moeten maar voor lief nemen dat er een stuk waar de motor zit donker blijft.Nee hoor, hoeft niet
...Ik sta of zit elke keer met volle verbazing te kijken wat sommigen voor elkaar kunnen krijgen met het pimpen van modellen. Vooral deze topic van de Hondekop vind ik erg geslaagd. wat zou het toch leuk zijn als vooral van deze topic een soort workshop zou worden gemaakt, zodat een ieder rustig met de beschrijving er bij ook zijn Hondekop kan pimpen. Bijvoorbeeld in een pdf file. Ik weet dat het een hoop werk is maar ik denk dat een hoop modelbouwers er mee geholpen zouden zijn. vanaf een pdf file is het wat makkelijker lezen dan in deze topic (maar dat is mijn mening) en dan blijven de foto's ook intact...
Verder niets negatiefs over de plaatselijke treinenshop, maar bestellen.....
O, bestellen kan wel, maar wanneer het binnen komt, ik wil het graag deze eeuw inbouwen.
Karst, het linkje in je vorige bericht naar de methode van Ivo tB werkt niet ;). Verder niets dan lof over je pimpverhaal!
Bij zowel de groene als de gele, hebben die allemaal een zilverkleurige ring ?
Bij de groene treinstellen wil ik graag de binnenste ring van de frontseinen ook groen hebben
Kan dat ook op de manier zoals onder andere is uitgelegd door Lokpaint met een verzinkboortje oid ?
Zijn devonkenvangersvonkhoorns bij FRIE te bestellen en de decals bij jou Karst ?
GEVONDEN !! ;D ;DHet leuke is dat bij dit treinstel de tyfoonroosters geheel zandgeel zijn en hoeven dan dus geen decals op
.......Voor de groene variant zou je ook het museumstel 321 (http://bert11.homeip.net/groot.asp?f1=maatschappij_type_serie&q1=ns_mat_54&o2=&f2=&q2=&o3=&f3=&q3=&start=221) kunnen maken...
Grtzz,
Karst
...ik maak gebruik van de Digirails DR110W...
Mijn vraag is, is dit eigenlijk niet nodig.Gewoon de Panto
die er op zit laten zitten?
Je kan ook Philotrain pantografen nemen die zijn nog mooier. ....
Volgens mij is die verlichting aangedreven door kernenergie wat is die fel zeg :-X
Maar daar ging het hier niet over! :)
... heb een ideetje op basis van de originele panto's. Als ik alle onderdelen daarvoor heb ( en het lukt ), komt er hier weer een uitgebreide beschrijving ;)
Wij wachten rustig de nieuwe schuit af ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/Mat%2054/Stra_2Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Mat%2054/Stra_2.jpg)
... schuitje van Bernd ( fissy ) in elkaar gesoldeerd en het bestaande schuitje door geknipt en er onder gesoldeerd.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/Mat%2054/Stra_3Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Mat%2054/Stra_3.jpg)
Gerco van Beelen heeft ooit artikelen over panto's geschreven in RM. Maarten
Welke draad dikte heb je bij de koppeling gebruikt voor de slangen imitatie?
Nou Marc...
Na Eurospoor hoop ik een alternatief te kunnen laten zien a la Artitec DE-1
Dag Gerco,
Die van Philotrain vind ik er wel veel op lijken.
Is deze gewoon nog te bestellen bij Philotrain.
En zo ja onder welk nummer?
mvg Henk
69.00 per set.
SLIK :o :o Twee panto's net zo duur als het hele treinstel :o
SLIK :o :o Twee panto's net zo duur als het hele treinstel :o
Bestaat een set niet uit twee panto's?
Gr,
Marc
Weet je dat wel zeker???? Was dat niet een zekere Branco????
SK
Heeft JAB al een oplossing laten zien voor de motor?
Ben benieuwd en Eurospoor is al geweest :P
Yep, dat kan, via scaletrading (net navraag gedaan)
69.00 per set.
Gewoon bestellen onder panto mat 46/54
En past zo op de Piko hondekop.
Is wel heel erg kicken, maar ook even slikken ;D
Hoi,Dag Karst,
Lekkere discussie en veel info hier :) (y) (y)
Eerst maar eens even nu de hele stra met beleid uit elkaar gehaald...
... was van plan om te kijken hoe de onderarmen ingekort kunnen worden. Maar het blijkt denk ik niet nodig, als de aan de basis tweemaal haaks omgezet gaan worden. Daarmee 'win' je al vlot 2mm in de lengte 8) (y) Ook zie je al de enkele schuit liggen. Idd gewoon een 'fissy-schuit' in tweeen gedeeld ;)
... hier de schuit in elkaar gesoldeerd en de bovenraam houders van de originele Piko schuit ... zelfs de bovenramen kunnen zo opnieuw gebruikt worden waarschijnlijk. Door ze uit te buigen, worden ze naast breder ook korter. Heb het nog niet nagemeten, maar ik denk dat dat even veel zal zijn als dat de onderarmen korter worden.
... lijkt al best aardig zo (y) Eerst ( gisteravond ) dacht ik, dat het veel te smal zou zijn, maar uit de grootbedrijf foto's blijkt dat ze ook heel smal waren die BBC schuiten ;)
Grtzz,
Karst
groene versie:
zowel de 1e klas als de 2e klas groen (1e klas groen trijp gestreept, dun streepje zwart maar overwegend groen)
gele versie:
zowel de 1e als de 1e klas rood (1e kas rood trijp gestreept, dun streepje zwart maar overwegend rood)
Mvg,
Robin
Aan het spelen geweest met een digirails locomotive lighting. Dat werkt erg mooi. Op een functieuitgang een loclight warmwit aangesloten. Werkt prima, alleen jammer dat het TL effect voor de hele strip werkt.
Nog een vraagje over de kleur van het interieur.
En Karst schrijft ergens op 1 van de pagina's dat hij het interieur grijs-beige heeft geschilderd. Wat is nu het juiste? Btw,is die grijs-beige een humbrol of revell kleur?
TIP: Als je nog een extra functie over hebt... Je kunt de LOCLIGHT 'in tweeen delen' door de 0-Ohm weerstand tussen J5 en J17 weg te halen. dan heb je twee exact gelijkwaardige strips. Als je daarop dan de extra functie aansluit en deze ook als TL schakelt, flikkert de strip meer random.
TIP: Als je nog een extra functie over hebt... Je kunt de LOCLIGHT 'in tweeen delen' door de 0-Ohm weerstand tussen J5 en J17 weg te halen. dan heb je twee exact gelijkwaardige strips. Als je daarop dan de extra functie aansluit en deze ook als TL schakelt, flikkert de strip meer random.Dit werkt nog niet helemaal naar behoren. Ik heb de LOCLIGHT in tweeën geknipt omdat ik boven het motor deel geen licht nodig heb. (hoef geen licht boven het motorblok :-) ) Ik heb deze via de koppeling op een functieuitgang aangesloten op de locomotive lighting en de uitgang hetzelfde geprogrameerd als de verlichting op de locomotive lighting print, dus als TL. Maar op de LOCLIGHT vindt ik dat het knipperen niet tot zijn recht komt, oftewel eigenlijk helemaal niet. Nu vraag ik mij af of dit misschien komt door de gelijkrichter electronica die op de strip zit en ervoor zorgt dat het TL effect nagenoeg weg gehaald wordt.
Je zou het neusje er zo af kunnen halen en dan spuiten. Ik beveel echter aan om het met een kwastje met een heel weining en goed verdunde Tamya X22 te doen.
Hoi Gerrit,
Idd zeer handig :) Het is een keramisch materiaal. Dus hitte bestendig. Ook voor werken met de brander !
Hier (http://81.169.175.242/fohrmann/de/artikeldetail.php?type=4&kid=11&uid=8693&PHPSESSID=1df165e1e4d4ef726aefe093159daf65) bij Fohrmann-Werkzeuge GmbH (http://www.fohrmann.com).
De klemmen vind je hier (http://81.169.175.242/fohrmann/de/artikeldetail.php?type=4&kid=11&uid=9908)
Grtzz,
Karst
Kan je niet 2 foto's naast elkaar zetten: origineel en gemodificeerd ?
Groet,
Jakop
Zoeits? ;D
Zoeits? ;DMijn vingers gaan sneller dan ik kan denken en lopen vooruit.
Nooit geweten dat ze in die tijd al een modern lettertype hadden ;DJe bedoelt de revisie opschriften?
Overzichtje van pimp puntjes voor de groene met L-sein, dus niet ombouw naar A-sein)
Mist er wat ?
Misschien die van Rivarossi wel?
Overzichtje van pimp puntjes voor de groene met L-sein, dus niet ombouw naar A-sein)
Mist er nog meerwat?
Je kunt ook nog de dakleidingen aanpassen aan de werkelijkheid, nu klopt er echt helemaal niets van.Dakleidingen zullen verschillen tussen stellen plan F, G, M ,Q en P en tussen de stellen met dakveiligheden en snelschakelaars. Het is mij ondertussen opgevallen dat vooral bij de twee-wagenstellen (serie 321-393) veel stellen geen vonkhoorns hebben. Zeker de tweetjes Plan Q hebben geen vonkhoorns, zal vast wel te maken hebben met de snelschakelaars ipv dakveiligheden. De viertjes hebben allemaal vonkhoorns. Volgens 'Electrische treinen in Nederland' deel twee hadden de tweetjes vanaf nummer 335 geen dakveiligheid toegepast maar snelschakelaars. Snelschakelaars zaten in kasten op de balkons of in kasten in het D gedeelte dus er moet iets op het dak verdwenen zijn en ter hoogte van het balkon naar binnen gaan.
........... en ben ik niet afhankelijk van bewaarde foto's. (y)
Plaatjes die niet meer zichtbaar zijn kun je weer in beeld krijgen door ze aan te vullen met ~original direct achter de link.Ik zeg "tijd voor een script, wat dat op het hele forum 'even' regelt" :)
Eerste missende plaatje uit dit draadje
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/PICT0013.jpg~original)
Heb ze ook vanochtend in de brievenbus gekregen.
Nog sneller dan Overtoom. Totaal onverwacht want ik dacht dat het hobbymatig was. ;D (y)Professionele bedrijven kunnen hier nog een voorbeeld aan nemen. (y)
Geweldig!
Zien er fraai en strak uit, hulde en dank.
Weer wat te prutsen.
Carel.
Neem aan dat iedereen even post als dank voor de initiatief nemer.
De beste dankbetuiging is een beeldverslag van de ombouw!
Hup! :)
Had treinstel 359 toen deze in 1968 geel werd ook gelijk rode banken, of had deze nog groene?
Maarten
Hoi cor. (Of andere) heeft u toevallig nog een duidelijke handleiding (eventueel met fotos)
Alvast super bedankt
Gr marc
Is er nog belangstelling voor cabinezijraampjes ? (Piko hondekop )
Het is een aanrader om deze raampjes te monteren.
Het wel een precisiewerkje: met een sleutelvijltje, liefst van dezelfde breedtemaat als de hoogte van de beide hoekramen, voorzichtig aan de spijl en de buitenrand vijlen tot ie klemvast erin past. Geduldig steeds fracties wegvijlen tot ie erin past. Evt. met een dremel, frees of voorzichtig met een soldeerbout(!) het ribbeltje aan de binnenzijde in het hoekje weghalen.
Het oogt echt heel veel beter.
François
Hoe hebben jullie het doorschijnen van de kap aangepakt?Zelf schilder ik de kappen aan de binnenzijde altijd eerst met zilververf, perfect licht isolerend.
Gr marc