Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951  (gelezen 13486 keer)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #30 Gepost op: 29 juni 2022, 09:11:51 »
Nu doornroosje toch wakker is.....

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik denk dat transparant gietwerk toch net minder helder is dan de 3D prints die ik heb gezien. Gieten is misschien makkelijker, omdat de positieve mal in de vorm van de wit plastic ramen er al is.
mvg, Ivo


Er is (oa firma polyservice) giethars voor het ingieten van insecten, bloemetjes en andere dingetjes die extreem helder is en heel weinig warmte geeft zodat je ook heel dikke lagen in een keer zonder barsten en verkleuringen kan gieten.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #31 Gepost op: 29 juni 2022, 09:42:10 »
Klinkt als een goede tip Carel  (y)

Dan gaan we nog maar even door ook ...
Ik heb zelf natuurlijk ook eens goed naar de diverse foto's gekeken en daar viel me iets op ...
Blijkbaar zaten er zelfs binnen de relatief korte inzetperiode in Nederland toch onderlinge verschillen tussen de diverse machines.

Op deze foto in het Utrechts Archief zien we de BB-310 op 14-05-1949 met 4-S.N.C.F. en BB-310 tussen de zijramen.
(Afbeelding kan niet gedownload of gelinkt worden)

Een kleine 3 jaar later, op 24-03-1951 zien we op deze foto de BB-314 met de S.N.C.F. en BB-314 lager geplaatst zoals ook op het Roco model.





Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #32 Gepost op: 29 juni 2022, 11:13:29 »
Ook ik ben bezig met het gieten van raampjes (alleen niet voor deze loc). ik heb al een proefgieting in beige giethars.
en dat ziet er prima uit  ;)
nu nog "even" in transparant. alles staat er voor klaar. hopelijk van de week eens tijd om er mee verder te gaan  ;D
maar het lijkt me dat transparant gieten geen enkel probleem moet zijn. Maar dat kan ook mijn optimisme zijn  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3719
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #33 Gepost op: 29 juni 2022, 16:02:52 »
Ik hoor altijd dat heldere transparante giethars na een aantal jaren geel kleurt. Hopelijk gebeurt dat niet bij jou. Of heb je een giethars gevonden die absoluut niet zal verkleuren?

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #34 Gepost op: 29 juni 2022, 18:47:46 »
dat ligt er aan of je uv stabilisator toevoegt of het er al in zit. zonder verkleurd het inderdaad  ;)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 864
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #35 Gepost op: 29 juni 2022, 22:27:16 »
Waarom deze raampjes gieten? Je kan van de Belgische reeks 29, dit is de Belgische 3000 volt versie van de Midi BB300,  de raampjes bestellen bij Roco, deze zijn gewoon transparant.



Plaatje gevonden op Wiki van Niels Karsdorp

Beter zelfs waarom niet de Belgische lok nemen en deze omspuiten in SNCF vert. De kap is vrijwel gelijk op de midden deur na en een heel groot voordeel is dat de beschermkappen naast de cabinedeuren niet aanwezig zijn.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6524
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #36 Gepost op: 29 juni 2022, 22:43:14 »
Behalve de missende deuren zijn alle roosters vlak, de buffers afgeplat, de lampen te groot en de koppeldozen/kabels missen, valt dus ook nog best wel veel aan te doen.
Raampjes bestellen is natuurlijk wel een idee.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2022, 22:45:00 door prutser »

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 864
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #37 Gepost op: 30 juni 2022, 00:21:40 »
Ik denk dat het wel meevalt. Van de Roco BB300 kloppen ook niet de lampen die van de latere versie zijn. Voor de buffers kijk je in de onderdelen bak van REE voor de juiste.
De MU kabels en koppeldozen bestel je als reservedeel van Roco en dan ook de frontruiten want op de Belgische versie zitten cirkelvormige dingen
Ik heb op het Franse forum LR Presse een beschrijving gevonden van iemand die ook die weg heeft bewandeld. Van een Belg naar een Fransman. Daarvoor heeft hij voor de roosters etsplaatjes gebruikt alsmede voor de frontdeur.
https://forum.e-train.fr/trains/viewtopic.php?f=65&t=44798&start=120
In het midden staat een foto
Er was een setje hiervoor jaren geleden. Maar misschien is het een idee om FRIE eens lief aan te kijken of hij bereid is om hier iets te kunnen doen.
Dan de verlichting aanpassen en een paar mooie pantograven er op

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6524
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #38 Gepost op: 30 juni 2022, 11:30:53 »
Ik doe het niet zo, vind toch het te grote middenraam in de frontdeur te veel afbreuk doen aan het voorkomen.
Tevens mis ik de regengoot boven de cabine.

Afgeplatte buffers kan trouwens wel zie ik, zal ook wel het een en ander hierover in het BB300 boek staan hierover:

Utrechts Archief

Stephan.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4851
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #39 Gepost op: 30 juni 2022, 11:35:17 »
Blijft een gaaf ding, zo’n klinknagelbjoetie ;D. Blijf nog steeds stille hoop houden dat Roco het ding nog eens in een verbeterde versie gaat uitbrengen….

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #40 Gepost op: 30 juni 2022, 12:43:22 »
1100 = Piko = Wim Wolters = BB-300??  8) ;D

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4851
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #41 Gepost op: 30 juni 2022, 13:08:28 »
Ik zat er net aan te denken :D ;D, voortmijmerend op de post hierboven. Stuur ‘m een mailtje (y). Een mooie BB300 zal er in Frankrijk ook wel ingaan denk ik.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)