BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Ivo tB op 01 juli 2009, 22:41:06

Titel: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Ivo tB op 01 juli 2009, 22:41:06
Het is nog niet wat zijn we aan het bouwen, maar wel wat gaan we bouwen. Voor het ombouwproject van een Roco BB-300 nr. 43474 is iets meer nodig dan het transfersetje van Philotrain nr 870-40005.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4190466_Medium.jpg)

De belangrijkste vraag die ik heb is of er iemand een degelijke foto of informatie heeft over de dakopbouw van de BB-300 in de periode 1949-1951. Ik heb het boek van drs. W.H. van den Dool sr. uitgegeven door Uquilair en ik heb ook nog ergens een artikel in Railmagazine. Maar nergens informatie over de dakopbouw behalve een beetje aan de zijkant. Daaruit kan je al zien dat het dus anders is dan op het Roco model.

Wat moet er allemaal minimaal aan worden verbouwd om tot een BB-300 op NS sporen te komen? Het Roco model is een prima basis, maar is uitgevoerd zoals deze bij de SNCF reed in de jaren '70. En daar was al heel veel aan verbouwd.

Het model is overigens niet meer in de handel, maar even speuren op ebay laat zien dat in Nederland en ook in Frankrijk het model voor onder de 100 euro nog wel te kopen is. En dan koop je een soort NS 1100 chassis zoals dat in de jaren '80 door Roco werd geproduceerd met BB-300 opbouw en draaistellen.

Een eerste aanblik van de lok:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4190480_Medium.jpg)

Het meest opvallende zijn de witte ramen. Deze moeten worden vervangen door normale transparante ruiten. Maar er is nog veel meer. De pantograven zijn redelijk goed, de schuitjes kunnen iets fijner, maar horen wel dubbel te zijn en er horen bovenin nog 2 driehoekige platen te zitten als windvanger of zoiets. Dit is makkelijk te maken. Ook zie je onderin de deuren een gat zitten, dat moet worden weggeplamuurd. En dan het lastigste: er zitten 2 plekken, waar Roco nummerschilden voor levert met 2 gaten die in de kap zitten. Deze nummerschilden en het SNCF opschrift als bord zaten er bij de NS niet op. Daarvoor zijn de transfers van Philotrain. Maar de bak moet hier worden geplamuurd en de klinknagelstrip moet worden hersteld. Onderaan de bak zitten over de hele breedte 9 roosters. De rechter 2 zijn geen rooster meer, maar dat waren ze bij de NS wel. Op de andere kant zijn er zelfs 3 geen rooster meer. De draaistellen zijn verder onveranderd te gebruiken, dus dat is een meevaller.

Op de andere zijde zit nog een soort beschermkap voor een leiding:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4190476_Medium.jpg)

Op deze foto is die goed te zien vrijwel over de hele hoogte van de bak op de rechter voorkant. Deze moet er helemaal af worden gefreesd, waarna de klinknagelstrips moeten worden hersteld en ook de handrail, die aan beide zijden nu is vastgegoten, maar natuurlijk losliggend moet zijn.

Dan de kop:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4190477_Medium.jpg)

Hier moet ook aardig wat aan worden verbouwd: van boven naar beneden. In het midden staat een typhoon. Die moet eraf en voor de kijker rechts moet een fluit worden geplaatst. Deze is in messing bij Philotrain te krijgen of je gebruikt een niet gebruikt exemplaar van een DJH kit. In het midden zaten bij de NS 2 dwarsstangen, de eerste net boven de deur en de tweede iets verder op het dak. Deze moeten worden gemaakt. Dan zaten rechts en linksboven naast de ruiten 2 SNCF sluitseinijzers, die ook op de NS stalen rijtuigen in die periode zijn te zien. Vervolgens moet er nog een drwarsstang ter hoogte van de deurklink en zit er rechts van de deur een soort verticale balk, die op het Roco model ontbreekt. Verder naar beneden moeten de frontlichten worden vervangen. Deze zitten bij het Roco model te laag en zijn te groot qua diameter. Nogmaals het Roco model klopt uitstekend voor de BB-300 in de jaren '70, maar voor de NS periode moet het dus allemaal veranderen. Deze koplampen wordt nog een aardige klus met messing pijpjes van verschillende diameters, maar dat gaat wel lukken.
De buffers kloppen voor de BB 324, het nummer van de Philotrain set. De lagere nummers hadden andere bufferschalen, noem ze maar onder en boven afgeplatte ovalen buffers.

En dan nu de centrale vraag: het dak

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4190472_Medium.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4190473_Medium.jpg)

Als je de foto's goed bekijkt dan zie je al gauw dat de dakleidingen anders zijn. De hoogspanningskastjes hier in wit ontbreken zeker. De ventilatoropening (midden dakopbouw) lijkt wel in deze vorm aanwezig te zijn, maar er steekt nog iets extras in het midden uit. Dan lopen de leidingen niet zo prominent op hoogte over de isolatoren heen. Er staan er minder en de leidingen zijn dubbel uitgevoerd en liggen hier en daar gewoon op de bak.

Graag jullie hulp. Een poging om te zoeken op BB 300 op internet leverde me niet meteen iets bruikbaars op.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: JAB van Ree op 01 juli 2009, 23:52:53
Verder dan http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/dc/0300/UMBB300-150.jpg kom ik niet ... in de meeste boeken kom ik de bij jou dus bekende foto's uit het BB300 boek weer terug, waarbij die olietrein foto nog meest van boven is genomen, maar die is klein en onscherp.

Wim Wolters heeft ooit een serie eloks , waaronder een BB300, gesuperd en eea beschreven in Philosofie, misschien dat je daar wat mee kunt?

Ik heb  al mijn Franse bladen ff doorgeneusd, helaas is er van de BB300 geen speciale uitgave / DVD oid voor zover ik kan vinden. Ben wel heel benieuwd, want dit is een project dat bij mij ook best kriebelt... voorvader van de 1100'en enzo ;)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 01 juli 2009, 23:59:29
Ivo veel succes met dit project lijkt me interessant om te volgen.

ps; schuur de buffers ook even zodat de gietnaden weg zijn, maar dat zul je zelf vast ook al gezien hebben neem ik aan ;).

Groetjes Michiel
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: prutser op 02 juli 2009, 00:03:25
Ik kan je denk ik ook niet veel verder helpen, maar dit kan ik uit diverse foto's halen:

Het lijkt erop dat er erg weinig op het dak zit; drie isolatoren aan beide zijden met iets van kabel? met aan één kant de twee dikke witte kabels die bij de ene lok onder het deksel van een uitgebouwde koker doorgaan en bij de andere loc over iets heenlopen, zonder koker dus.

Op pg. 66 van het boek van van den Dool staat een foto van de BB-324 en hier lijkt de dakopbouw nog weer afwijkend te zijn (ik zie daar iets halfronds), ook heeft hij hier als enige 1 ? afwijkende pantograaf.

Het wordt nog wel een hele klus en ben zeer benieuwd naar je verrichtingen, en wees voorzichtig met je transfers want bij Philotrain zijn ze op.

Groet Stephan.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Rob Ellerman op 02 juli 2009, 07:46:00
Uitgeverij Uquilair heeft een boek over de BB300 (schijnt nog steeds leverbaar te zijn) tijdens de inzetten in Nederland in het programmma. Vol met foto's, dus als je wat zoekt zoekt ben je voor 22 Euriën het baasje (ISBN978-90-71513-50-3).

Grn, WT
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: henk op 02 juli 2009, 08:06:57
Dees bedoel je WT?  ;)

Ik heb het boek van drs. W.H. van den Dool sr. uitgegeven door Uquilair en ik heb ook nog ergens een artikel in Railmagazine. Maar nergens informatie over de dakopbouw behalve een beetje aan de zijkant. Daaruit kan je al zien dat het dus anders is dan op het Roco model.

Er zal wel weinig fotomateriaal zijn, maar het is ook een typisch Van den Dool boek met weinig belangstelling voor het uiterlijk.

Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: FredH op 02 juli 2009, 08:16:21
In het verenigingsblad van 'Het Bollenspoor' heeft ooit in een zeer ver verleden een ombouw-artikel gestaan voor de BB300, ongetwijfeld gebaseerd op info van Wim Wolters. Maar eerlijk gezegd herinner ik me niet dat daar iets over het dak in stond. Ik moet het artikel nog ergens hebben liggen, maar ivm vakantie gaat het me niet lukken die op korte termijn boven water te toveren. Wellicht bij een ander (ex-) Bollenspoorlid?

Groeten,
Fred
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Ivo tB op 02 juli 2009, 08:24:31
@Fred,

Ik hou me aanbevolen. Het hoeft ook niet morgen, maar binnen een paar maanden. Eerst andere projecten afronden ;)

@Henk en WT,
In dat boek vind ik meer dan genoeg info voor de koppen en de zijwanden, maar juist de info over het dak ontbreekt, behalve weer van de zijkant en dat geeft nu juist de sterke indruk dat de dakopbouw behoorlijk anders was

@Prutser
Jouw conclusies zijn de mijne. Dus we gaan verder zoeken. Die ene foto van de 324 heb ik ook gezien en daar zit inderdaad een hele rare pantograaf op met bijzonder vreemd gevormde schuitjes. De andere -liggende- pantograaf lijkt normaal. Eerder in het boek staat de 324 nog met 'normale' pantograven, dus misschien is die foto wel bijgewerkt.

@Michiel,
Wat dacht je :D

@JAB
Bedankt voor de link. Dit zijn dus BB-300en in de jaren '70 en daaruit kun je zien dat Roco zijn werk goed heeft gedaan.

De suggestie van Philosofie en Wim Wolters is de moeite waard om na te gaan.

Allemaal bedankt zover,
Ivo
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: prutser op 02 juli 2009, 16:30:39
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/dakstukBB-300.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/dakstuk2BB-300.jpg)

Ik heb even wat met plaatjes zitten knutselen, de foto's zijn al wel bekend maar misschien heb je er wat aan.

Beide foto's komen van het Utrechts Archief, ik hoop dat ik ze zo mag plaatsen.

Groet Stephan.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Weerd op 02 juli 2009, 17:01:30
Ivo,

Ik heb dat artikel wel voor je, maar voor het dak zal je toch nog wat meer naspeuringen moeten doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BB300A.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BB300A.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BB300B.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BB300B.jpg)

Gerard
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Ivo tB op 02 juli 2009, 21:06:46
@Stephan,

Bedankt voor de foto's. Ze laten toch alvast zien dat de middenopbouw wel correct is, maar dat er aan een kant een extra doos met dingen eronder zit. En ook de leidingenloop wordt iets duidelijker.

@Gerard,

Bedankt voor het artikel. In elk geval heb ik nog geen dingen gemist als ik het lees, maar de dakopbouw wordt verder niet aangepast.

Ik ga nog op zoek naar het artikel in Railmagazine. Misschien staat daar nog iets in.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Dennis op 02 juli 2009, 21:27:38
Ivo,

Met dit idee loop ik ook al even, was alleen bang om mijn BB-300 te slopen.
Toevallig heb ik op klein beursje in Haarlem afgelopen Zondag een tweede BB-300 kunnen kopen voor maar 75 Euro.
Meteen bij thuiskomst even gekeken, met als conclusie dat het een leuk project gaat worden (y)
Nu kom jij met dit, bestaat toeval ;D

1 van mijn modellen beschikt over een faulhabermotor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00602_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00602_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00606_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00606_2.jpg)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Dennis op 02 juli 2009, 21:34:40
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00637.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00637.jpg)

Zo mag hij ingezet gaan worden ;D

Ik ben trouwens even opzoek naar wat foto`s van het wolters model.
Heb hem eens mij stichting doorreis gefotograveerd, kan ze alleen niet zo 1,2,3 vinden

Grts,
Dennis
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: prutser op 02 juli 2009, 22:16:42
Ik ga nog op zoek naar het artikel in Railmagazine. Misschien staat daar nog iets in.

Dat is april 1996, en nee daar staat niets nieuws in, veel foto's staan ook in het BB-300 boek.

Groet Stephan.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Weerd op 02 juli 2009, 22:43:56
Hoi Dennis,

Op je onderste foto zie ik de BB300, een warme stoof, een HSM D en wat hangt daar dan achter?

Gerard
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: henk op 02 juli 2009, 22:52:59
1 van mijn modellen beschikt over een faulhabermotor.

Zal wel een Verbeck setje zijn geweest, maar is vermoedelijk nog steeds te koop bij SB Modellbau. Niet echt belachelijk duur, supersimpel in te bouwen en een prima resultaat bij die oude Roco's met kraakaandrijving.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Ivo tB op 03 juli 2009, 11:41:04
Dennis mag het zelf beantwoorden, maar ik vermoed dat achter de HSM-D een aantal coupérijtuigen hangen ;)

@Stephan,

Ik had het gisteravond ook gevonden met dezelfde conclusie als jij hebt. Wel de foto van de BB 324 met de rare pantograaf nog groter afgedrukt.

@Dennis,

Wel heel benieuwd naar het Wolters model. Jij mag er nu dus 2 gaan ombouwen. Dan moeten we toch op zoek naar nieuwe transfers, want Philo leverde maar een nummer.

Misschien een idee om de 6 raampjes te laten maken in 3D print, zoals ik ze heb gezien op Rail 2009 in de Beneluxspoor stand. Met Karst heb ik toen uitgebreid gesproken voor ramen voor de plan U en de Benelux hondekop. Ze zijn wel enigzins gekleurd, maar voor deze ruiten zie je er niets meer van en je hebt meteen een perfecte passing. Alleen een tekening aanleveren. Volgens mij was het niet Shapeways, maar een ander bedrijf. Daar is nog wel achter te komen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Dennis op 05 juli 2009, 22:24:27
Achter de HSM-D hangen inderdaad een aantal coupe bakken.
De bedoeling is om een complete trein samen te stellen van een bak of 10.
Ik zit al op 6,5 ;D

Terug naar de BB-300,

Ik hoorde dat tilly nu ook transparant gaat gieten, miss een idee voor de ramen?

Ivo,
Is het een idee om alle klinknagels erafte halen en die dan compleet te vervangen voor geetste strips?
Zoals op de tommy.


Grts,
Dennis
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Ivo tB op 06 juli 2009, 21:00:30
Dennis,

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik denk dat transparant gietwerk toch net minder helder is dan de 3D prints die ik heb gezien. Gieten is misschien makkelijker, omdat de positieve mal in de vorm van de wit plastic ramen er al is.

De hele klinknagelstrip eraf halen en vervolgens de bak glad maken is mogelijk het beste idee, maar kost wel de meeste tijd. En dan zijn er nog 2 aandachtspunten. Ten eerste moeten we dan klinknagelstrips gaan etsen en ten tweede is het dan mogelijk het mooist om het hele model van klinknagelstrips te ontdoen, want je ziet anders vast verschil. Toch denk ik dat het wel een serieuze optie is, want de klinknagelstrips onder de kap rechtsvoor aan de cabines zitten er nu gewoon niet. Ook is het de beste oplossing voor de strips vanaf de deur onder de voorruiten met de dan beter te maken losse handrail.

Dus tekeningetje maken en etser vinden! Of eindelijk zelf eens durven.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Bob R. op 07 september 2010, 12:58:17
Voor wie aan dit project ook wil beginnen, de BB-300 is (ongewijzigd) opnieuw door Roco uitgebracht. (y)
Het enige wat ik (tot nu toe) heb veranderd zijn de witte ramen, die heb ik zwart geverfd
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: knar46 op 07 september 2010, 13:15:06
Ivo,

heb je toevalling ook een beschrijving (liefst met foto's) voor het digitaliseren van deze loc?

mvrgr

Knar46
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Ivo tB op 07 september 2010, 13:44:56
Nee, maar ik vermoed dat het gewoon een 'standaard' ombouw is. In die van mij zit geen NEM stekker, in de nieuw uitgebrachte misschien wel. Zonder NEM stekker is het gewoon motordraadjes loshalen en solderen aan de decoder, decoder verbinden met de stroomafnemers en de lampjes op de goede manier aansluiten   ;)

In dit draadje gaat het me vooral om het ombouwen van de Roco BB300 naar de versie zoals die in NL heeft gereden. Daar is aardig wat aan te doen, zoals uit dit draadje blijkt. Ik heb in dit draadje al veel info van spoorwegvrienden gekregen, maar ik ben er nog niet aan begonnen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Overlast op 07 september 2010, 23:06:46
Volgens mij was er ook iemand op de voorganger van deze site aan zo´n zelfde ombouw begonnen. Wel een uitgebreide klus! Ben benieuwd!

Maarten

Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Spoors op 07 september 2010, 23:21:53
Misschien zijn klinknagel transfers een idee?

http://www.archertransfers.com/catSurfaceDetails.html
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: nscargo op 13 juni 2011, 12:11:40
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit verder is gegaan, ik zit er serieus over na te denken om ook zo'n model aan te scahffen om mijn verzameling van de 1100 verder compleet te krijgen
Harm
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: prutser op 05 augustus 2013, 13:42:11
En? Al iets geprobeerd?

Ik heb de mijne ook nog niet aangeroerd, behalve dan de toeter van het dak en de raampjes zwartgestift.

Stephan.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Ivo tB op 05 augustus 2013, 15:00:58
Nee, er staan nog teveel andere projecten op stapel. Maar wat in het vat zit verzuurt niet en die ombouw gaat er zeker een keer komen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: knar46 op 10 mei 2014, 11:50:13
Ik wil het lampje van de frontseinen in mijn BB 300 vervangen door ledjes. Welke kleur moeten deze krijgen: wit, warmwit of geel?
Knar46
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Ivo tB op 10 mei 2014, 13:58:22
Even in het BB300 boek kijken. Ik vermoed warmwit en niet geel. Maar misschien is er wel een echte tpIII SNCF kenner op het forum en die heeft mogelijk betere info.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Eric B op 28 juni 2022, 22:10:17
Citaat
Waarschuwing: er is al ten minste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
30? Maak daar maar 2.971 van  ;D

En dan zonder gekheid, ben je hier nog mee verder gegaan Ivo?
Titel: Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Carel Ruysink op 29 juni 2022, 09:11:51
Nu doornroosje toch wakker is.....

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik denk dat transparant gietwerk toch net minder helder is dan de 3D prints die ik heb gezien. Gieten is misschien makkelijker, omdat de positieve mal in de vorm van de wit plastic ramen er al is.
mvg, Ivo


Er is (oa firma polyservice) giethars voor het ingieten van insecten, bloemetjes en andere dingetjes die extreem helder is en heel weinig warmte geeft zodat je ook heel dikke lagen in een keer zonder barsten en verkleuringen kan gieten.

Carel
Titel: Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Eric B op 29 juni 2022, 09:42:10
Klinkt als een goede tip Carel  (y)

Dan gaan we nog maar even door ook ...
Ik heb zelf natuurlijk ook eens goed naar de diverse foto's gekeken en daar viel me iets op ...
Blijkbaar zaten er zelfs binnen de relatief korte inzetperiode in Nederland toch onderlinge verschillen tussen de diverse machines.

Op deze foto (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/168B2107F9ED5B28B398BA2B1DE0AB09) in het Utrechts Archief zien we de BB-310 op 14-05-1949 met 4-S.N.C.F. en BB-310 tussen de zijramen.
(Afbeelding kan niet gedownload of gelinkt worden)

Een kleine 3 jaar later, op 24-03-1951 zien we op deze foto (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/0841A01A6B78554E934B8D06FE821123) de BB-314 met de S.N.C.F. en BB-314 lager geplaatst zoals ook op het Roco model.





Titel: Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Duikeend op 29 juni 2022, 11:13:29
Ook ik ben bezig met het gieten van raampjes (alleen niet voor deze loc). ik heb al een proefgieting in beige giethars.
en dat ziet er prima uit  ;)
nu nog "even" in transparant. alles staat er voor klaar. hopelijk van de week eens tijd om er mee verder te gaan  ;D
maar het lijkt me dat transparant gieten geen enkel probleem moet zijn. Maar dat kan ook mijn optimisme zijn  ;D
Titel: Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: MathynK op 29 juni 2022, 16:02:52
Ik hoor altijd dat heldere transparante giethars na een aantal jaren geel kleurt. Hopelijk gebeurt dat niet bij jou. Of heb je een giethars gevonden die absoluut niet zal verkleuren?

Groet, Mathyn
Titel: Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Duikeend op 29 juni 2022, 18:47:46
dat ligt er aan of je uv stabilisator toevoegt of het er al in zit. zonder verkleurd het inderdaad  ;)
Titel: Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Rob Bennis op 29 juni 2022, 22:27:16
Waarom deze raampjes gieten? Je kan van de Belgische reeks 29, dit is de Belgische 3000 volt versie van de Midi BB300,  de raampjes bestellen bij Roco, deze zijn gewoon transparant.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Commons-SNCB-101-012-62bcb43c6d847.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Commons-SNCB-101-012-62bcb43c6d847.jpg)
Plaatje gevonden op Wiki van Niels Karsdorp

Beter zelfs waarom niet de Belgische lok nemen en deze omspuiten in SNCF vert. De kap is vrijwel gelijk op de midden deur na en een heel groot voordeel is dat de beschermkappen naast de cabinedeuren niet aanwezig zijn.

Rob
Titel: Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: prutser op 29 juni 2022, 22:43:14
Behalve de missende deuren zijn alle roosters vlak, de buffers afgeplat, de lampen te groot en de koppeldozen/kabels missen, valt dus ook nog best wel veel aan te doen.
Raampjes bestellen is natuurlijk wel een idee.

Stephan.
Titel: Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Rob Bennis op 30 juni 2022, 00:21:40
Ik denk dat het wel meevalt. Van de Roco BB300 kloppen ook niet de lampen die van de latere versie zijn. Voor de buffers kijk je in de onderdelen bak van REE voor de juiste.
De MU kabels en koppeldozen bestel je als reservedeel van Roco en dan ook de frontruiten want op de Belgische versie zitten cirkelvormige dingen
Ik heb op het Franse forum LR Presse een beschrijving gevonden van iemand die ook die weg heeft bewandeld. Van een Belg naar een Fransman. Daarvoor heeft hij voor de roosters etsplaatjes gebruikt alsmede voor de frontdeur.
https://forum.e-train.fr/trains/viewtopic.php?f=65&t=44798&start=120 (https://forum.e-train.fr/trains/viewtopic.php?f=65&t=44798&start=120)
In het midden staat een foto
Er was een setje hiervoor jaren geleden. Maar misschien is het een idee om FRIE eens lief aan te kijken of hij bereid is om hier iets te kunnen doen.
Dan de verlichting aanpassen en een paar mooie pantograven er op

Rob
Titel: Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: prutser op 30 juni 2022, 11:30:53
Ik doe het niet zo, vind toch het te grote middenraam in de frontdeur te veel afbreuk doen aan het voorkomen.
Tevens mis ik de regengoot boven de cabine.

Afgeplatte buffers kan trouwens wel zie ik, zal ook wel het een en ander hierover in het BB300 boek staan hierover:

Utrechts Archief (https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/168b2107-f9ed-5b28-b398-ba2b1de0ab09/media/4c40210d-3845-99ad-f5c0-ad90e2944c49?mode=detail&view=horizontal&q=ns%20bb%20300&rows=1&page=7&fq%5B%5D=search_s_deelcollectie:%22Nederlandse%20Spoorwegen%22&sort=order_s_dateringlaatst%20asc)

Stephan.
Titel: Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Rob Ellerman op 30 juni 2022, 11:35:17
Blijft een gaaf ding, zo’n klinknagelbjoetie ;D. Blijf nog steeds stille hoop houden dat Roco het ding nog eens in een verbeterde versie gaat uitbrengen….

Rob
Titel: Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Deetrein op 30 juni 2022, 12:43:22
1100 = Piko = Wim Wolters = BB-300??  8) ;D

Mvg, Erich
Titel: Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
Bericht door: Rob Ellerman op 30 juni 2022, 13:08:28
Ik zat er net aan te denken :D ;D, voortmijmerend op de post hierboven. Stuur ‘m een mailtje (y). Een mooie BB300 zal er in Frankrijk ook wel ingaan denk ik.

Rob