Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951  (gelezen 13481 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Het is nog niet wat zijn we aan het bouwen, maar wel wat gaan we bouwen. Voor het ombouwproject van een Roco BB-300 nr. 43474 is iets meer nodig dan het transfersetje van Philotrain nr 870-40005.



De belangrijkste vraag die ik heb is of er iemand een degelijke foto of informatie heeft over de dakopbouw van de BB-300 in de periode 1949-1951. Ik heb het boek van drs. W.H. van den Dool sr. uitgegeven door Uquilair en ik heb ook nog ergens een artikel in Railmagazine. Maar nergens informatie over de dakopbouw behalve een beetje aan de zijkant. Daaruit kan je al zien dat het dus anders is dan op het Roco model.

Wat moet er allemaal minimaal aan worden verbouwd om tot een BB-300 op NS sporen te komen? Het Roco model is een prima basis, maar is uitgevoerd zoals deze bij de SNCF reed in de jaren '70. En daar was al heel veel aan verbouwd.

Het model is overigens niet meer in de handel, maar even speuren op ebay laat zien dat in Nederland en ook in Frankrijk het model voor onder de 100 euro nog wel te kopen is. En dan koop je een soort NS 1100 chassis zoals dat in de jaren '80 door Roco werd geproduceerd met BB-300 opbouw en draaistellen.

Een eerste aanblik van de lok:



Het meest opvallende zijn de witte ramen. Deze moeten worden vervangen door normale transparante ruiten. Maar er is nog veel meer. De pantograven zijn redelijk goed, de schuitjes kunnen iets fijner, maar horen wel dubbel te zijn en er horen bovenin nog 2 driehoekige platen te zitten als windvanger of zoiets. Dit is makkelijk te maken. Ook zie je onderin de deuren een gat zitten, dat moet worden weggeplamuurd. En dan het lastigste: er zitten 2 plekken, waar Roco nummerschilden voor levert met 2 gaten die in de kap zitten. Deze nummerschilden en het SNCF opschrift als bord zaten er bij de NS niet op. Daarvoor zijn de transfers van Philotrain. Maar de bak moet hier worden geplamuurd en de klinknagelstrip moet worden hersteld. Onderaan de bak zitten over de hele breedte 9 roosters. De rechter 2 zijn geen rooster meer, maar dat waren ze bij de NS wel. Op de andere kant zijn er zelfs 3 geen rooster meer. De draaistellen zijn verder onveranderd te gebruiken, dus dat is een meevaller.

Op de andere zijde zit nog een soort beschermkap voor een leiding:



Op deze foto is die goed te zien vrijwel over de hele hoogte van de bak op de rechter voorkant. Deze moet er helemaal af worden gefreesd, waarna de klinknagelstrips moeten worden hersteld en ook de handrail, die aan beide zijden nu is vastgegoten, maar natuurlijk losliggend moet zijn.

Dan de kop:



Hier moet ook aardig wat aan worden verbouwd: van boven naar beneden. In het midden staat een typhoon. Die moet eraf en voor de kijker rechts moet een fluit worden geplaatst. Deze is in messing bij Philotrain te krijgen of je gebruikt een niet gebruikt exemplaar van een DJH kit. In het midden zaten bij de NS 2 dwarsstangen, de eerste net boven de deur en de tweede iets verder op het dak. Deze moeten worden gemaakt. Dan zaten rechts en linksboven naast de ruiten 2 SNCF sluitseinijzers, die ook op de NS stalen rijtuigen in die periode zijn te zien. Vervolgens moet er nog een drwarsstang ter hoogte van de deurklink en zit er rechts van de deur een soort verticale balk, die op het Roco model ontbreekt. Verder naar beneden moeten de frontlichten worden vervangen. Deze zitten bij het Roco model te laag en zijn te groot qua diameter. Nogmaals het Roco model klopt uitstekend voor de BB-300 in de jaren '70, maar voor de NS periode moet het dus allemaal veranderen. Deze koplampen wordt nog een aardige klus met messing pijpjes van verschillende diameters, maar dat gaat wel lukken.
De buffers kloppen voor de BB 324, het nummer van de Philotrain set. De lagere nummers hadden andere bufferschalen, noem ze maar onder en boven afgeplatte ovalen buffers.

En dan nu de centrale vraag: het dak




Als je de foto's goed bekijkt dan zie je al gauw dat de dakleidingen anders zijn. De hoogspanningskastjes hier in wit ontbreken zeker. De ventilatoropening (midden dakopbouw) lijkt wel in deze vorm aanwezig te zijn, maar er steekt nog iets extras in het midden uit. Dan lopen de leidingen niet zo prominent op hoogte over de isolatoren heen. Er staan er minder en de leidingen zijn dubbel uitgevoerd en liggen hier en daar gewoon op de bak.

Graag jullie hulp. Een poging om te zoeken op BB 300 op internet leverde me niet meteen iets bruikbaars op.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2020, 22:56:52 door 44 »
mvg,
Ivo

*

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2009, 23:52:53 »
Verder dan http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/dc/0300/UMBB300-150.jpg kom ik niet ... in de meeste boeken kom ik de bij jou dus bekende foto's uit het BB300 boek weer terug, waarbij die olietrein foto nog meest van boven is genomen, maar die is klein en onscherp.

Wim Wolters heeft ooit een serie eloks , waaronder een BB300, gesuperd en eea beschreven in Philosofie, misschien dat je daar wat mee kunt?

Ik heb  al mijn Franse bladen ff doorgeneusd, helaas is er van de BB300 geen speciale uitgave / DVD oid voor zover ik kan vinden. Ben wel heel benieuwd, want dit is een project dat bij mij ook best kriebelt... voorvader van de 1100'en enzo ;)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2009, 23:59:29 »
Ivo veel succes met dit project lijkt me interessant om te volgen.

ps; schuur de buffers ook even zodat de gietnaden weg zijn, maar dat zul je zelf vast ook al gezien hebben neem ik aan ;).

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6523
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #3 Gepost op: 02 juli 2009, 00:03:25 »
Ik kan je denk ik ook niet veel verder helpen, maar dit kan ik uit diverse foto's halen:

Het lijkt erop dat er erg weinig op het dak zit; drie isolatoren aan beide zijden met iets van kabel? met aan één kant de twee dikke witte kabels die bij de ene lok onder het deksel van een uitgebouwde koker doorgaan en bij de andere loc over iets heenlopen, zonder koker dus.

Op pg. 66 van het boek van van den Dool staat een foto van de BB-324 en hier lijkt de dakopbouw nog weer afwijkend te zijn (ik zie daar iets halfronds), ook heeft hij hier als enige 1 ? afwijkende pantograaf.

Het wordt nog wel een hele klus en ben zeer benieuwd naar je verrichtingen, en wees voorzichtig met je transfers want bij Philotrain zijn ze op.

Groet Stephan.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4847
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #4 Gepost op: 02 juli 2009, 07:46:00 »
Uitgeverij Uquilair heeft een boek over de BB300 (schijnt nog steeds leverbaar te zijn) tijdens de inzetten in Nederland in het programmma. Vol met foto's, dus als je wat zoekt zoekt ben je voor 22 Euriën het baasje (ISBN978-90-71513-50-3).

Grn, WT
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #5 Gepost op: 02 juli 2009, 08:06:57 »
Dees bedoel je WT?  ;)

Ik heb het boek van drs. W.H. van den Dool sr. uitgegeven door Uquilair en ik heb ook nog ergens een artikel in Railmagazine. Maar nergens informatie over de dakopbouw behalve een beetje aan de zijkant. Daaruit kan je al zien dat het dus anders is dan op het Roco model.

Er zal wel weinig fotomateriaal zijn, maar het is ook een typisch Van den Dool boek met weinig belangstelling voor het uiterlijk.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #6 Gepost op: 02 juli 2009, 08:16:21 »
In het verenigingsblad van 'Het Bollenspoor' heeft ooit in een zeer ver verleden een ombouw-artikel gestaan voor de BB300, ongetwijfeld gebaseerd op info van Wim Wolters. Maar eerlijk gezegd herinner ik me niet dat daar iets over het dak in stond. Ik moet het artikel nog ergens hebben liggen, maar ivm vakantie gaat het me niet lukken die op korte termijn boven water te toveren. Wellicht bij een ander (ex-) Bollenspoorlid?

Groeten,
Fred

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2009, 08:24:31 »
@Fred,

Ik hou me aanbevolen. Het hoeft ook niet morgen, maar binnen een paar maanden. Eerst andere projecten afronden ;)

@Henk en WT,
In dat boek vind ik meer dan genoeg info voor de koppen en de zijwanden, maar juist de info over het dak ontbreekt, behalve weer van de zijkant en dat geeft nu juist de sterke indruk dat de dakopbouw behoorlijk anders was

@Prutser
Jouw conclusies zijn de mijne. Dus we gaan verder zoeken. Die ene foto van de 324 heb ik ook gezien en daar zit inderdaad een hele rare pantograaf op met bijzonder vreemd gevormde schuitjes. De andere -liggende- pantograaf lijkt normaal. Eerder in het boek staat de 324 nog met 'normale' pantograven, dus misschien is die foto wel bijgewerkt.

@Michiel,
Wat dacht je :D

@JAB
Bedankt voor de link. Dit zijn dus BB-300en in de jaren '70 en daaruit kun je zien dat Roco zijn werk goed heeft gedaan.

De suggestie van Philosofie en Wim Wolters is de moeite waard om na te gaan.

Allemaal bedankt zover,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6523
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #8 Gepost op: 02 juli 2009, 16:30:39 »




Ik heb even wat met plaatjes zitten knutselen, de foto's zijn al wel bekend maar misschien heb je er wat aan.

Beide foto's komen van het Utrechts Archief, ik hoop dat ik ze zo mag plaatsen.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2009, 19:27:57 door prutser »

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #9 Gepost op: 02 juli 2009, 17:01:30 »
Ivo,

Ik heb dat artikel wel voor je, maar voor het dak zal je toch nog wat meer naspeuringen moeten doen.




Gerard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #10 Gepost op: 02 juli 2009, 21:06:46 »
@Stephan,

Bedankt voor de foto's. Ze laten toch alvast zien dat de middenopbouw wel correct is, maar dat er aan een kant een extra doos met dingen eronder zit. En ook de leidingenloop wordt iets duidelijker.

@Gerard,

Bedankt voor het artikel. In elk geval heb ik nog geen dingen gemist als ik het lees, maar de dakopbouw wordt verder niet aangepast.

Ik ga nog op zoek naar het artikel in Railmagazine. Misschien staat daar nog iets in.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #11 Gepost op: 02 juli 2009, 21:27:38 »
Ivo,

Met dit idee loop ik ook al even, was alleen bang om mijn BB-300 te slopen.
Toevallig heb ik op klein beursje in Haarlem afgelopen Zondag een tweede BB-300 kunnen kopen voor maar 75 Euro.
Meteen bij thuiskomst even gekeken, met als conclusie dat het een leuk project gaat worden (y)
Nu kom jij met dit, bestaat toeval ;D

1 van mijn modellen beschikt over een faulhabermotor.


Dennis

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #12 Gepost op: 02 juli 2009, 21:34:40 »


Zo mag hij ingezet gaan worden ;D

Ik ben trouwens even opzoek naar wat foto`s van het wolters model.
Heb hem eens mij stichting doorreis gefotograveerd, kan ze alleen niet zo 1,2,3 vinden

Grts,
Dennis

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6523
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #13 Gepost op: 02 juli 2009, 22:16:42 »
Ik ga nog op zoek naar het artikel in Railmagazine. Misschien staat daar nog iets in.

Dat is april 1996, en nee daar staat niets nieuws in, veel foto's staan ook in het BB-300 boek.

Groet Stephan.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: BNLS Baanbreker - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #14 Gepost op: 02 juli 2009, 22:43:56 »
Hoi Dennis,

Op je onderste foto zie ik de BB300, een warme stoof, een HSM D en wat hangt daar dan achter?

Gerard