Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Lobomotion69
Vandaag om 14:00:45
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Lobomotion69
Vandaag om 13:52:54
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:13:18
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door tijgernootje
Vandaag om 12:42:32
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951  (gelezen 14600 keer)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #30 Gepost op: 29 June 2022, 09:11:51 »
Nu doornroosje toch wakker is.....

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik denk dat transparant gietwerk toch net minder helder is dan de 3D prints die ik heb gezien. Gieten is misschien makkelijker, omdat de positieve mal in de vorm van de wit plastic ramen er al is.
mvg, Ivo


Er is (oa firma polyservice) giethars voor het ingieten van insecten, bloemetjes en andere dingetjes die extreem helder is en heel weinig warmte geeft zodat je ook heel dikke lagen in een keer zonder barsten en verkleuringen kan gieten.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7558
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #31 Gepost op: 29 June 2022, 09:42:10 »
Klinkt als een goede tip Carel  (y)

Dan gaan we nog maar even door ook ...
Ik heb zelf natuurlijk ook eens goed naar de diverse foto's gekeken en daar viel me iets op ...
Blijkbaar zaten er zelfs binnen de relatief korte inzetperiode in Nederland toch onderlinge verschillen tussen de diverse machines.

Op deze foto in het Utrechts Archief zien we de BB-310 op 14-05-1949 met 4-S.N.C.F. en BB-310 tussen de zijramen.
(Afbeelding kan niet gedownload of gelinkt worden)

Een kleine 3 jaar later, op 24-03-1951 zien we op deze foto de BB-314 met de S.N.C.F. en BB-314 lager geplaatst zoals ook op het Roco model.





Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2564
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #32 Gepost op: 29 June 2022, 11:13:29 »
Ook ik ben bezig met het gieten van raampjes (alleen niet voor deze loc). ik heb al een proefgieting in beige giethars.
en dat ziet er prima uit  ;)
nu nog "even" in transparant. alles staat er voor klaar. hopelijk van de week eens tijd om er mee verder te gaan  ;D
maar het lijkt me dat transparant gieten geen enkel probleem moet zijn. Maar dat kan ook mijn optimisme zijn  ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #33 Gepost op: 29 June 2022, 16:02:52 »
Ik hoor altijd dat heldere transparante giethars na een aantal jaren geel kleurt. Hopelijk gebeurt dat niet bij jou. Of heb je een giethars gevonden die absoluut niet zal verkleuren?

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2564
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #34 Gepost op: 29 June 2022, 18:47:46 »
dat ligt er aan of je uv stabilisator toevoegt of het er al in zit. zonder verkleurd het inderdaad  ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #35 Gepost op: 29 June 2022, 22:27:16 »
Waarom deze raampjes gieten? Je kan van de Belgische reeks 29, dit is de Belgische 3000 volt versie van de Midi BB300,  de raampjes bestellen bij Roco, deze zijn gewoon transparant.



Plaatje gevonden op Wiki van Niels Karsdorp

Beter zelfs waarom niet de Belgische lok nemen en deze omspuiten in SNCF vert. De kap is vrijwel gelijk op de midden deur na en een heel groot voordeel is dat de beschermkappen naast de cabinedeuren niet aanwezig zijn.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #36 Gepost op: 29 June 2022, 22:43:14 »
Behalve de missende deuren zijn alle roosters vlak, de buffers afgeplat, de lampen te groot en de koppeldozen/kabels missen, valt dus ook nog best wel veel aan te doen.
Raampjes bestellen is natuurlijk wel een idee.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 29 June 2022, 22:45:00 door prutser »

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #37 Gepost op: 30 June 2022, 00:21:40 »
Ik denk dat het wel meevalt. Van de Roco BB300 kloppen ook niet de lampen die van de latere versie zijn. Voor de buffers kijk je in de onderdelen bak van REE voor de juiste.
De MU kabels en koppeldozen bestel je als reservedeel van Roco en dan ook de frontruiten want op de Belgische versie zitten cirkelvormige dingen
Ik heb op het Franse forum LR Presse een beschrijving gevonden van iemand die ook die weg heeft bewandeld. Van een Belg naar een Fransman. Daarvoor heeft hij voor de roosters etsplaatjes gebruikt alsmede voor de frontdeur.
https://forum.e-train.fr/trains/viewtopic.php?f=65&t=44798&start=120
In het midden staat een foto
Er was een setje hiervoor jaren geleden. Maar misschien is het een idee om FRIE eens lief aan te kijken of hij bereid is om hier iets te kunnen doen.
Dan de verlichting aanpassen en een paar mooie pantograven er op

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #38 Gepost op: 30 June 2022, 11:30:53 »
Ik doe het niet zo, vind toch het te grote middenraam in de frontdeur te veel afbreuk doen aan het voorkomen.
Tevens mis ik de regengoot boven de cabine.

Afgeplatte buffers kan trouwens wel zie ik, zal ook wel het een en ander hierover in het BB300 boek staan hierover:

Utrechts Archief

Stephan.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #39 Gepost op: 30 June 2022, 11:35:17 »
Blijft een gaaf ding, zo’n klinknagelbjoetie ;D. Blijf nog steeds stille hoop houden dat Roco het ding nog eens in een verbeterde versie gaat uitbrengen….

Rob
Tbinnebarretije…

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1655
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #40 Gepost op: 30 June 2022, 12:43:22 »
1100 = Piko = Wim Wolters = BB-300??  8) ;D

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #41 Gepost op: 30 June 2022, 13:08:28 »
Ik zat er net aan te denken :D ;D, voortmijmerend op de post hierboven. Stuur ‘m een mailtje (y). Een mooie BB300 zal er in Frankrijk ook wel ingaan denk ik.

Rob
Tbinnebarretije…