Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:10:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 11:06:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 11:04:00
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 11:02:50
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Wat vindt AI van jouw baan? door RobVille
Vandaag om 10:40:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 10:40:20
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Pjotr500
Vandaag om 10:34:13
Vervangen wissels flm profi door Ronald Halma
Vandaag om 10:27:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:20:43
Op Zuid (NL H0) door NS264
Vandaag om 10:13:11
Welke decoder is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 10:11:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 09:56:16
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
4 oktober modelspoorbeurs Houten door AlbertG
Vandaag om 09:38:31
Tickets Modelspoordagen 2026 door MOVisser
Vandaag om 09:21:27
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door orientexpress
Vandaag om 08:45:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 07:59:45
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
09 October 2025, 20:52:39
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
09 October 2025, 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
09 October 2025, 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
09 October 2025, 19:27:32
  

Auteur Topic: Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.  (gelezen 4313 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Gepost op: 04 June 2009, 13:30:11 »
Wie weet wat de gangbare samenstelling is van de blokkendoostrein die zo nu en dan door het spoorwegmuseum wordt ingezet? Was net even in het museum maar de blokkendozen zijn er niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26827
    • Pagina van klaas
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2009, 13:36:07 »
Google>> NSM blokkendoos >> http://www.martijnhaman.nl/blokkendozen.htm  ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2009, 13:42:09 »
Bedankt.
Is dat eigenlijk niet te zwaar, twee rijtuigen voor één motorrijtuig? Jaap mag vaak mee, dat scheelt natuurlijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #3 Gepost op: 04 June 2009, 14:18:17 »
Nee, dat wil wel. In het verleden was de verhouding vaak wat gunstiger, maar het is nu natuurlijk niet bezwaarlijk als het optrekken iets langer duurt.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #4 Gepost op: 04 June 2009, 14:36:52 »
Ik heb ergens een foto gezien van een Goederentrein met 3 Motorrijtuigen als trekkracht, in de tijd naar de oorlog. Zou zeker niet te zwaar zijn... 
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2009, 14:52:10 »
Bedankt.
Is dat eigenlijk niet te zwaar, twee rijtuigen voor één motorrijtuig? Jaap mag vaak mee, dat scheelt natuurlijk.
Is hoogstens een half rijtuig te zwaar. Immers de oorspronkelijke samenstelling was mBD, Aec, Bec, Cec, mC. Dus 2 motorrijtuigen en 3 getrokken rijtuigen. Het museumstel trekt dan een half rijtuig meer.
Als je het boek Electrische treinen in Nederland deel 1 doorspit dan zul je zien dat dit niet ongebruikelijk is. Wel zie je dat bij verlenging van de standaard stam er meteen een rijtuig en een motorrijtuig bij kwam. Ook de site van Gerard van de Weerd biedt hiervoor meer info.

De NS museumtrein is nu dacht ik mBD, Cec en Ces. Waarbij de middelste later is toegevoegd. Eerst heeft het een tijd als 2 wagenstel gereden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2009, 15:31:05 »
Motorwagens als trekkracht was niet na, maar ín de oorlog. Maar dat was nou niet echt heel gezond voor het spul.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2009, 17:44:21 »
Ik heb ergens een foto gezien van een Goederentrein met 3 Motorrijtuigen als trekkracht, in de tijd naar de oorlog. Zou zeker niet te zwaar zijn... 

Die trekkrachten werden al vanaf 1940 geformeerd wegens brandstofschaarste. Op den duur 21 stuks ofwel 63 motortijtuigen. Maar er waren dus 3 gemodificeerde motorrijtuigen nodig om een beetje goederentrein te trekken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #8 Gepost op: 04 June 2009, 22:29:21 »
Is hoogstens een half rijtuig te zwaar. Immers de oorspronkelijke samenstelling was mBD, Aec, Bec, Cec, mC. Dus 2 motorrijtuigen en 3 getrokken rijtuigen. Het museumstel trekt dan een half rijtuig meer.
Als je het boek Electrische treinen in Nederland deel 1 doorspit dan zul je zien dat dit niet ongebruikelijk is. Wel zie je dat bij verlenging van de standaard stam er meteen een rijtuig en een motorrijtuig bij kwam. Ook de site van Gerard van de Weerd biedt hiervoor meer info.

De NS museumtrein is nu dacht ik mBD, Cec en Ces. Waarbij de middelste later is toegevoegd. Eerst heeft het een tijd als 2 wagenstel gereden.

mvg,
Ivo
De middenbak is een Cecr, een origineel niet bestaand rijtuig.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5460
  • Modelspoor is emotie...
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #9 Gepost op: 04 June 2009, 22:44:01 »
De middenbak is een Cecr, een origineel niet bestaand rijtuig.

Een kleine toelichting is hier misschien op z'n plaats:

- vanwege het ondernemen van langere reizen op het vaderlandse spoor en het ontbreken van een toilet-gelegenheid in de trein n z'n eerste samenstelling (mBd en Ces), is het Cec-rijtuig er tussen gezet. Om ook nog de inwendige mens te laven (en op deze manier nog wat extra inkomsten te genereren) is een restauratie-voorzieningen toegevoegd. Hierbij is onder andere gebruik gemaakt van een deel van de oude keukeninstallatie van een mat.54 stel. Hiervan moest een gedeelte onder de bak worden gemonteerd, vandaar de schortplaat-achtige afdekking onder het rijtuig en de niet-originele benaming 'Cecr'.

Grn, WT
Tbinnebarretije…

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5460
  • Modelspoor is emotie...
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #10 Gepost op: 04 June 2009, 22:45:42 »
Een kleine toelichting is hier misschien op z'n plaats:

- vanwege het ondernemen van langere reizen op het vaderlandse spoor en het ontbreken van een toilet-gelegenheid in de trein n z'n eerste samenstelling (mBD en Ces), is het Cec-rijtuig er tussen gezet. Om ook nog de inwendige mens te laven (en op deze manier nog wat extra inkomsten te genereren) is een restauratie-voorzieningen toegevoegd. Hierbij is onder andere gebruik gemaakt van een deel van de oude keukeninstallatie van een mat.54 stel. Hiervan moest een gedeelte onder de bak worden gemonteerd, vandaar de schortplaat-achtige afdekking onder het rijtuig en de niet-originele benaming 'Cecr'.

Grn, WT
Tbinnebarretije…

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #11 Gepost op: 04 June 2009, 22:47:08 »
DankU  ;D

Vandaar ook trouwens het nummer, Cecr 8553, wat een opvolgend nummer is van zijn originele bouwserie.

Verder hebben we het trouwens over de mBD 9107 en Ces 8104

Momenteel staan de mBD en de Cecr in de HTMU en de Ces in Tb.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #12 Gepost op: 04 June 2009, 22:54:08 »
Bij de toelatingsritten voor MW3 die alweer zo'n 15 jaar geleden door ondergetekende zijn uitgevoerd is ook goed op belasting gelet.
Met name de glijlageroplegging van de tractiemotoren zijn in de gaten gehouden.
Ook het remgedrag is goed bekeken, omdat we hier in deze trein met drie verschillende remuitvoeringen hadden te maken
Het meest klritische punt is het rijden met twee uitgeschakelde motoren
De verdeling zoals in 1924 vastgesteld is inderdaad dat de standaard belasting voor 1 motorrijtuig ca 60 ton aan aanhangrijtuigen was.
De Cecr 8553 weegt 41 ton, de Ces 8104 weegt 39 ton, 20 ton teveel dus voor de mBD 9107.
Maar de onderhouders van het museum weten waar ze op moeten letten.

De Jaap (mC 9002) doet af en toe mee in deze trein, dan hebben we een tractieoverschot.
En dan met 4 verschillende remsystemen.
Wanneer de Materieel 1924 van het museum weer op de baan verschijnt kunnen alleen de medewerkers van het Spoorwegmuseum melden.
Eerst moeten de mBD 9107 en Ces 8104 ATB-E krijgen.
De mC 9002 wordt op dit moment ATB-E ingebouwd.

Henk Boshuyzen
Mederwerker Techniek & Kwaliteit werkgroep Jaap

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #13 Gepost op: 04 June 2009, 22:55:58 »
DankU  ;D

Vandaar ook trouwens het nummer, Cecr 8553, wat een opvolgend nummer is van zijn originele bouwserie.

Verder hebben we het trouwens over de mBD 9107 en Ces 8104

Momenteel staan de mBD en de Cecr in de HTMU en de Ces in Tb.

8553 is het originele nummer
Cec is de normale aanduiding van het rijtuig geweest

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #14 Gepost op: 04 June 2009, 22:57:33 »
Hartelijk dank allemaal.
Met de verzameling Roco rijtuigen kunnen we een heel eind komen, de exacte nummers en dat erretje (en alles wat dat met zich meebrengt) daargelaten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.