Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.  (gelezen 4140 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Gepost op: 04 June 2009, 13:30:11 »
Wie weet wat de gangbare samenstelling is van de blokkendoostrein die zo nu en dan door het spoorwegmuseum wordt ingezet? Was net even in het museum maar de blokkendozen zijn er niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2009, 13:36:07 »
Google>> NSM blokkendoos >> http://www.martijnhaman.nl/blokkendozen.htm  ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2009, 13:42:09 »
Bedankt.
Is dat eigenlijk niet te zwaar, twee rijtuigen voor één motorrijtuig? Jaap mag vaak mee, dat scheelt natuurlijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #3 Gepost op: 04 June 2009, 14:18:17 »
Nee, dat wil wel. In het verleden was de verhouding vaak wat gunstiger, maar het is nu natuurlijk niet bezwaarlijk als het optrekken iets langer duurt.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #4 Gepost op: 04 June 2009, 14:36:52 »
Ik heb ergens een foto gezien van een Goederentrein met 3 Motorrijtuigen als trekkracht, in de tijd naar de oorlog. Zou zeker niet te zwaar zijn... 
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2009, 14:52:10 »
Bedankt.
Is dat eigenlijk niet te zwaar, twee rijtuigen voor één motorrijtuig? Jaap mag vaak mee, dat scheelt natuurlijk.
Is hoogstens een half rijtuig te zwaar. Immers de oorspronkelijke samenstelling was mBD, Aec, Bec, Cec, mC. Dus 2 motorrijtuigen en 3 getrokken rijtuigen. Het museumstel trekt dan een half rijtuig meer.
Als je het boek Electrische treinen in Nederland deel 1 doorspit dan zul je zien dat dit niet ongebruikelijk is. Wel zie je dat bij verlenging van de standaard stam er meteen een rijtuig en een motorrijtuig bij kwam. Ook de site van Gerard van de Weerd biedt hiervoor meer info.

De NS museumtrein is nu dacht ik mBD, Cec en Ces. Waarbij de middelste later is toegevoegd. Eerst heeft het een tijd als 2 wagenstel gereden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2009, 15:31:05 »
Motorwagens als trekkracht was niet na, maar ín de oorlog. Maar dat was nou niet echt heel gezond voor het spul.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2009, 17:44:21 »
Ik heb ergens een foto gezien van een Goederentrein met 3 Motorrijtuigen als trekkracht, in de tijd naar de oorlog. Zou zeker niet te zwaar zijn... 

Die trekkrachten werden al vanaf 1940 geformeerd wegens brandstofschaarste. Op den duur 21 stuks ofwel 63 motortijtuigen. Maar er waren dus 3 gemodificeerde motorrijtuigen nodig om een beetje goederentrein te trekken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #8 Gepost op: 04 June 2009, 22:29:21 »
Is hoogstens een half rijtuig te zwaar. Immers de oorspronkelijke samenstelling was mBD, Aec, Bec, Cec, mC. Dus 2 motorrijtuigen en 3 getrokken rijtuigen. Het museumstel trekt dan een half rijtuig meer.
Als je het boek Electrische treinen in Nederland deel 1 doorspit dan zul je zien dat dit niet ongebruikelijk is. Wel zie je dat bij verlenging van de standaard stam er meteen een rijtuig en een motorrijtuig bij kwam. Ook de site van Gerard van de Weerd biedt hiervoor meer info.

De NS museumtrein is nu dacht ik mBD, Cec en Ces. Waarbij de middelste later is toegevoegd. Eerst heeft het een tijd als 2 wagenstel gereden.

mvg,
Ivo
De middenbak is een Cecr, een origineel niet bestaand rijtuig.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Modelspoor is emotie...
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #9 Gepost op: 04 June 2009, 22:44:01 »
De middenbak is een Cecr, een origineel niet bestaand rijtuig.

Een kleine toelichting is hier misschien op z'n plaats:

- vanwege het ondernemen van langere reizen op het vaderlandse spoor en het ontbreken van een toilet-gelegenheid in de trein n z'n eerste samenstelling (mBd en Ces), is het Cec-rijtuig er tussen gezet. Om ook nog de inwendige mens te laven (en op deze manier nog wat extra inkomsten te genereren) is een restauratie-voorzieningen toegevoegd. Hierbij is onder andere gebruik gemaakt van een deel van de oude keukeninstallatie van een mat.54 stel. Hiervan moest een gedeelte onder de bak worden gemonteerd, vandaar de schortplaat-achtige afdekking onder het rijtuig en de niet-originele benaming 'Cecr'.

Grn, WT
Tbinnebarretije…

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Modelspoor is emotie...
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #10 Gepost op: 04 June 2009, 22:45:42 »
Een kleine toelichting is hier misschien op z'n plaats:

- vanwege het ondernemen van langere reizen op het vaderlandse spoor en het ontbreken van een toilet-gelegenheid in de trein n z'n eerste samenstelling (mBD en Ces), is het Cec-rijtuig er tussen gezet. Om ook nog de inwendige mens te laven (en op deze manier nog wat extra inkomsten te genereren) is een restauratie-voorzieningen toegevoegd. Hierbij is onder andere gebruik gemaakt van een deel van de oude keukeninstallatie van een mat.54 stel. Hiervan moest een gedeelte onder de bak worden gemonteerd, vandaar de schortplaat-achtige afdekking onder het rijtuig en de niet-originele benaming 'Cecr'.

Grn, WT
Tbinnebarretije…

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #11 Gepost op: 04 June 2009, 22:47:08 »
DankU  ;D

Vandaar ook trouwens het nummer, Cecr 8553, wat een opvolgend nummer is van zijn originele bouwserie.

Verder hebben we het trouwens over de mBD 9107 en Ces 8104

Momenteel staan de mBD en de Cecr in de HTMU en de Ces in Tb.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #12 Gepost op: 04 June 2009, 22:54:08 »
Bij de toelatingsritten voor MW3 die alweer zo'n 15 jaar geleden door ondergetekende zijn uitgevoerd is ook goed op belasting gelet.
Met name de glijlageroplegging van de tractiemotoren zijn in de gaten gehouden.
Ook het remgedrag is goed bekeken, omdat we hier in deze trein met drie verschillende remuitvoeringen hadden te maken
Het meest klritische punt is het rijden met twee uitgeschakelde motoren
De verdeling zoals in 1924 vastgesteld is inderdaad dat de standaard belasting voor 1 motorrijtuig ca 60 ton aan aanhangrijtuigen was.
De Cecr 8553 weegt 41 ton, de Ces 8104 weegt 39 ton, 20 ton teveel dus voor de mBD 9107.
Maar de onderhouders van het museum weten waar ze op moeten letten.

De Jaap (mC 9002) doet af en toe mee in deze trein, dan hebben we een tractieoverschot.
En dan met 4 verschillende remsystemen.
Wanneer de Materieel 1924 van het museum weer op de baan verschijnt kunnen alleen de medewerkers van het Spoorwegmuseum melden.
Eerst moeten de mBD 9107 en Ces 8104 ATB-E krijgen.
De mC 9002 wordt op dit moment ATB-E ingebouwd.

Henk Boshuyzen
Mederwerker Techniek & Kwaliteit werkgroep Jaap

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #13 Gepost op: 04 June 2009, 22:55:58 »
DankU  ;D

Vandaar ook trouwens het nummer, Cecr 8553, wat een opvolgend nummer is van zijn originele bouwserie.

Verder hebben we het trouwens over de mBD 9107 en Ces 8104

Momenteel staan de mBD en de Cecr in de HTMU en de Ces in Tb.

8553 is het originele nummer
Cec is de normale aanduiding van het rijtuig geweest

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #14 Gepost op: 04 June 2009, 22:57:33 »
Hartelijk dank allemaal.
Met de verzameling Roco rijtuigen kunnen we een heel eind komen, de exacte nummers en dat erretje (en alles wat dat met zich meebrengt) daargelaten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.