Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.  (gelezen 4134 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Gepost op: 04 June 2009, 13:30:11 »
Wie weet wat de gangbare samenstelling is van de blokkendoostrein die zo nu en dan door het spoorwegmuseum wordt ingezet? Was net even in het museum maar de blokkendozen zijn er niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2009, 13:36:07 »
Google>> NSM blokkendoos >> http://www.martijnhaman.nl/blokkendozen.htm  ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2009, 13:42:09 »
Bedankt.
Is dat eigenlijk niet te zwaar, twee rijtuigen voor één motorrijtuig? Jaap mag vaak mee, dat scheelt natuurlijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #3 Gepost op: 04 June 2009, 14:18:17 »
Nee, dat wil wel. In het verleden was de verhouding vaak wat gunstiger, maar het is nu natuurlijk niet bezwaarlijk als het optrekken iets langer duurt.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #4 Gepost op: 04 June 2009, 14:36:52 »
Ik heb ergens een foto gezien van een Goederentrein met 3 Motorrijtuigen als trekkracht, in de tijd naar de oorlog. Zou zeker niet te zwaar zijn... 
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2009, 14:52:10 »
Bedankt.
Is dat eigenlijk niet te zwaar, twee rijtuigen voor één motorrijtuig? Jaap mag vaak mee, dat scheelt natuurlijk.
Is hoogstens een half rijtuig te zwaar. Immers de oorspronkelijke samenstelling was mBD, Aec, Bec, Cec, mC. Dus 2 motorrijtuigen en 3 getrokken rijtuigen. Het museumstel trekt dan een half rijtuig meer.
Als je het boek Electrische treinen in Nederland deel 1 doorspit dan zul je zien dat dit niet ongebruikelijk is. Wel zie je dat bij verlenging van de standaard stam er meteen een rijtuig en een motorrijtuig bij kwam. Ook de site van Gerard van de Weerd biedt hiervoor meer info.

De NS museumtrein is nu dacht ik mBD, Cec en Ces. Waarbij de middelste later is toegevoegd. Eerst heeft het een tijd als 2 wagenstel gereden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2009, 15:31:05 »
Motorwagens als trekkracht was niet na, maar ín de oorlog. Maar dat was nou niet echt heel gezond voor het spul.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2009, 17:44:21 »
Ik heb ergens een foto gezien van een Goederentrein met 3 Motorrijtuigen als trekkracht, in de tijd naar de oorlog. Zou zeker niet te zwaar zijn... 

Die trekkrachten werden al vanaf 1940 geformeerd wegens brandstofschaarste. Op den duur 21 stuks ofwel 63 motortijtuigen. Maar er waren dus 3 gemodificeerde motorrijtuigen nodig om een beetje goederentrein te trekken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #8 Gepost op: 04 June 2009, 22:29:21 »
Is hoogstens een half rijtuig te zwaar. Immers de oorspronkelijke samenstelling was mBD, Aec, Bec, Cec, mC. Dus 2 motorrijtuigen en 3 getrokken rijtuigen. Het museumstel trekt dan een half rijtuig meer.
Als je het boek Electrische treinen in Nederland deel 1 doorspit dan zul je zien dat dit niet ongebruikelijk is. Wel zie je dat bij verlenging van de standaard stam er meteen een rijtuig en een motorrijtuig bij kwam. Ook de site van Gerard van de Weerd biedt hiervoor meer info.

De NS museumtrein is nu dacht ik mBD, Cec en Ces. Waarbij de middelste later is toegevoegd. Eerst heeft het een tijd als 2 wagenstel gereden.

mvg,
Ivo
De middenbak is een Cecr, een origineel niet bestaand rijtuig.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Modelspoor is emotie...
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #9 Gepost op: 04 June 2009, 22:44:01 »
De middenbak is een Cecr, een origineel niet bestaand rijtuig.

Een kleine toelichting is hier misschien op z'n plaats:

- vanwege het ondernemen van langere reizen op het vaderlandse spoor en het ontbreken van een toilet-gelegenheid in de trein n z'n eerste samenstelling (mBd en Ces), is het Cec-rijtuig er tussen gezet. Om ook nog de inwendige mens te laven (en op deze manier nog wat extra inkomsten te genereren) is een restauratie-voorzieningen toegevoegd. Hierbij is onder andere gebruik gemaakt van een deel van de oude keukeninstallatie van een mat.54 stel. Hiervan moest een gedeelte onder de bak worden gemonteerd, vandaar de schortplaat-achtige afdekking onder het rijtuig en de niet-originele benaming 'Cecr'.

Grn, WT
Tbinnebarretije…

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Modelspoor is emotie...
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #10 Gepost op: 04 June 2009, 22:45:42 »
Een kleine toelichting is hier misschien op z'n plaats:

- vanwege het ondernemen van langere reizen op het vaderlandse spoor en het ontbreken van een toilet-gelegenheid in de trein n z'n eerste samenstelling (mBD en Ces), is het Cec-rijtuig er tussen gezet. Om ook nog de inwendige mens te laven (en op deze manier nog wat extra inkomsten te genereren) is een restauratie-voorzieningen toegevoegd. Hierbij is onder andere gebruik gemaakt van een deel van de oude keukeninstallatie van een mat.54 stel. Hiervan moest een gedeelte onder de bak worden gemonteerd, vandaar de schortplaat-achtige afdekking onder het rijtuig en de niet-originele benaming 'Cecr'.

Grn, WT
Tbinnebarretije…

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #11 Gepost op: 04 June 2009, 22:47:08 »
DankU  ;D

Vandaar ook trouwens het nummer, Cecr 8553, wat een opvolgend nummer is van zijn originele bouwserie.

Verder hebben we het trouwens over de mBD 9107 en Ces 8104

Momenteel staan de mBD en de Cecr in de HTMU en de Ces in Tb.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #12 Gepost op: 04 June 2009, 22:54:08 »
Bij de toelatingsritten voor MW3 die alweer zo'n 15 jaar geleden door ondergetekende zijn uitgevoerd is ook goed op belasting gelet.
Met name de glijlageroplegging van de tractiemotoren zijn in de gaten gehouden.
Ook het remgedrag is goed bekeken, omdat we hier in deze trein met drie verschillende remuitvoeringen hadden te maken
Het meest klritische punt is het rijden met twee uitgeschakelde motoren
De verdeling zoals in 1924 vastgesteld is inderdaad dat de standaard belasting voor 1 motorrijtuig ca 60 ton aan aanhangrijtuigen was.
De Cecr 8553 weegt 41 ton, de Ces 8104 weegt 39 ton, 20 ton teveel dus voor de mBD 9107.
Maar de onderhouders van het museum weten waar ze op moeten letten.

De Jaap (mC 9002) doet af en toe mee in deze trein, dan hebben we een tractieoverschot.
En dan met 4 verschillende remsystemen.
Wanneer de Materieel 1924 van het museum weer op de baan verschijnt kunnen alleen de medewerkers van het Spoorwegmuseum melden.
Eerst moeten de mBD 9107 en Ces 8104 ATB-E krijgen.
De mC 9002 wordt op dit moment ATB-E ingebouwd.

Henk Boshuyzen
Mederwerker Techniek & Kwaliteit werkgroep Jaap

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #13 Gepost op: 04 June 2009, 22:55:58 »
DankU  ;D

Vandaar ook trouwens het nummer, Cecr 8553, wat een opvolgend nummer is van zijn originele bouwserie.

Verder hebben we het trouwens over de mBD 9107 en Ces 8104

Momenteel staan de mBD en de Cecr in de HTMU en de Ces in Tb.

8553 is het originele nummer
Cec is de normale aanduiding van het rijtuig geweest

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #14 Gepost op: 04 June 2009, 22:57:33 »
Hartelijk dank allemaal.
Met de verzameling Roco rijtuigen kunnen we een heel eind komen, de exacte nummers en dat erretje (en alles wat dat met zich meebrengt) daargelaten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.