Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:13:20
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 16:46:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:16:49
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 14:55:16
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 14:50:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:42:59
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:05:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:40:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
  

Auteur Topic: Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.  (gelezen 4472 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Gepost op: 04 June 2009, 13:30:11 »
Wie weet wat de gangbare samenstelling is van de blokkendoostrein die zo nu en dan door het spoorwegmuseum wordt ingezet? Was net even in het museum maar de blokkendozen zijn er niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2009, 13:36:07 »
Google>> NSM blokkendoos >> http://www.martijnhaman.nl/blokkendozen.htm  ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2009, 13:42:09 »
Bedankt.
Is dat eigenlijk niet te zwaar, twee rijtuigen voor één motorrijtuig? Jaap mag vaak mee, dat scheelt natuurlijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #3 Gepost op: 04 June 2009, 14:18:17 »
Nee, dat wil wel. In het verleden was de verhouding vaak wat gunstiger, maar het is nu natuurlijk niet bezwaarlijk als het optrekken iets langer duurt.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Gouda in H0
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #4 Gepost op: 04 June 2009, 14:36:52 »
Ik heb ergens een foto gezien van een Goederentrein met 3 Motorrijtuigen als trekkracht, in de tijd naar de oorlog. Zou zeker niet te zwaar zijn... 
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2009, 14:52:10 »
Bedankt.
Is dat eigenlijk niet te zwaar, twee rijtuigen voor één motorrijtuig? Jaap mag vaak mee, dat scheelt natuurlijk.
Is hoogstens een half rijtuig te zwaar. Immers de oorspronkelijke samenstelling was mBD, Aec, Bec, Cec, mC. Dus 2 motorrijtuigen en 3 getrokken rijtuigen. Het museumstel trekt dan een half rijtuig meer.
Als je het boek Electrische treinen in Nederland deel 1 doorspit dan zul je zien dat dit niet ongebruikelijk is. Wel zie je dat bij verlenging van de standaard stam er meteen een rijtuig en een motorrijtuig bij kwam. Ook de site van Gerard van de Weerd biedt hiervoor meer info.

De NS museumtrein is nu dacht ik mBD, Cec en Ces. Waarbij de middelste later is toegevoegd. Eerst heeft het een tijd als 2 wagenstel gereden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2009, 15:31:05 »
Motorwagens als trekkracht was niet na, maar ín de oorlog. Maar dat was nou niet echt heel gezond voor het spul.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2009, 17:44:21 »
Ik heb ergens een foto gezien van een Goederentrein met 3 Motorrijtuigen als trekkracht, in de tijd naar de oorlog. Zou zeker niet te zwaar zijn... 

Die trekkrachten werden al vanaf 1940 geformeerd wegens brandstofschaarste. Op den duur 21 stuks ofwel 63 motortijtuigen. Maar er waren dus 3 gemodificeerde motorrijtuigen nodig om een beetje goederentrein te trekken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #8 Gepost op: 04 June 2009, 22:29:21 »
Is hoogstens een half rijtuig te zwaar. Immers de oorspronkelijke samenstelling was mBD, Aec, Bec, Cec, mC. Dus 2 motorrijtuigen en 3 getrokken rijtuigen. Het museumstel trekt dan een half rijtuig meer.
Als je het boek Electrische treinen in Nederland deel 1 doorspit dan zul je zien dat dit niet ongebruikelijk is. Wel zie je dat bij verlenging van de standaard stam er meteen een rijtuig en een motorrijtuig bij kwam. Ook de site van Gerard van de Weerd biedt hiervoor meer info.

De NS museumtrein is nu dacht ik mBD, Cec en Ces. Waarbij de middelste later is toegevoegd. Eerst heeft het een tijd als 2 wagenstel gereden.

mvg,
Ivo
De middenbak is een Cecr, een origineel niet bestaand rijtuig.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5524
  • Modelspoor is emotie...
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #9 Gepost op: 04 June 2009, 22:44:01 »
De middenbak is een Cecr, een origineel niet bestaand rijtuig.

Een kleine toelichting is hier misschien op z'n plaats:

- vanwege het ondernemen van langere reizen op het vaderlandse spoor en het ontbreken van een toilet-gelegenheid in de trein n z'n eerste samenstelling (mBd en Ces), is het Cec-rijtuig er tussen gezet. Om ook nog de inwendige mens te laven (en op deze manier nog wat extra inkomsten te genereren) is een restauratie-voorzieningen toegevoegd. Hierbij is onder andere gebruik gemaakt van een deel van de oude keukeninstallatie van een mat.54 stel. Hiervan moest een gedeelte onder de bak worden gemonteerd, vandaar de schortplaat-achtige afdekking onder het rijtuig en de niet-originele benaming 'Cecr'.

Grn, WT
Tbinnebarretije…

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5524
  • Modelspoor is emotie...
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #10 Gepost op: 04 June 2009, 22:45:42 »
Een kleine toelichting is hier misschien op z'n plaats:

- vanwege het ondernemen van langere reizen op het vaderlandse spoor en het ontbreken van een toilet-gelegenheid in de trein n z'n eerste samenstelling (mBD en Ces), is het Cec-rijtuig er tussen gezet. Om ook nog de inwendige mens te laven (en op deze manier nog wat extra inkomsten te genereren) is een restauratie-voorzieningen toegevoegd. Hierbij is onder andere gebruik gemaakt van een deel van de oude keukeninstallatie van een mat.54 stel. Hiervan moest een gedeelte onder de bak worden gemonteerd, vandaar de schortplaat-achtige afdekking onder het rijtuig en de niet-originele benaming 'Cecr'.

Grn, WT
Tbinnebarretije…

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #11 Gepost op: 04 June 2009, 22:47:08 »
DankU  ;D

Vandaar ook trouwens het nummer, Cecr 8553, wat een opvolgend nummer is van zijn originele bouwserie.

Verder hebben we het trouwens over de mBD 9107 en Ces 8104

Momenteel staan de mBD en de Cecr in de HTMU en de Ces in Tb.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #12 Gepost op: 04 June 2009, 22:54:08 »
Bij de toelatingsritten voor MW3 die alweer zo'n 15 jaar geleden door ondergetekende zijn uitgevoerd is ook goed op belasting gelet.
Met name de glijlageroplegging van de tractiemotoren zijn in de gaten gehouden.
Ook het remgedrag is goed bekeken, omdat we hier in deze trein met drie verschillende remuitvoeringen hadden te maken
Het meest klritische punt is het rijden met twee uitgeschakelde motoren
De verdeling zoals in 1924 vastgesteld is inderdaad dat de standaard belasting voor 1 motorrijtuig ca 60 ton aan aanhangrijtuigen was.
De Cecr 8553 weegt 41 ton, de Ces 8104 weegt 39 ton, 20 ton teveel dus voor de mBD 9107.
Maar de onderhouders van het museum weten waar ze op moeten letten.

De Jaap (mC 9002) doet af en toe mee in deze trein, dan hebben we een tractieoverschot.
En dan met 4 verschillende remsystemen.
Wanneer de Materieel 1924 van het museum weer op de baan verschijnt kunnen alleen de medewerkers van het Spoorwegmuseum melden.
Eerst moeten de mBD 9107 en Ces 8104 ATB-E krijgen.
De mC 9002 wordt op dit moment ATB-E ingebouwd.

Henk Boshuyzen
Mederwerker Techniek & Kwaliteit werkgroep Jaap

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #13 Gepost op: 04 June 2009, 22:55:58 »
DankU  ;D

Vandaar ook trouwens het nummer, Cecr 8553, wat een opvolgend nummer is van zijn originele bouwserie.

Verder hebben we het trouwens over de mBD 9107 en Ces 8104

Momenteel staan de mBD en de Cecr in de HTMU en de Ces in Tb.

8553 is het originele nummer
Cec is de normale aanduiding van het rijtuig geweest

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re:Samenstelling blokkendoostrein spoorwegmuseum.
« Reactie #14 Gepost op: 04 June 2009, 22:57:33 »
Hartelijk dank allemaal.
Met de verzameling Roco rijtuigen kunnen we een heel eind komen, de exacte nummers en dat erretje (en alles wat dat met zich meebrengt) daargelaten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.