8553 is het originele nummerCec is de normale aanduiding van het rijtuig geweest
Was het dan de Ces die doorgenumemrd was, of ben ik compleet abuis ?
Aangezien er geen originele rijtuigen meer voorhanden waren van dit type werd dit rijtuig dus opgebouwd uit een ander rijtuig
Je hebt helemaal gelijk hoor Thom,Omdat het (in eerste instantie) een tweewagenstel was, was het handiger om een rijtuig van dit type op te bouwen, gelijk aan de 3 stuurstandrijtuigen welke bestemd waren voor de lijn naar Ijmuiden. Aangezien er geen originele rijtuigen meer voorhanden waren van dit type werd dit rijtuig dus opgebouwd uit een ander rijtuig en gewoonweg doorgenummerd zodat dit rijtuig nu het nummer 8104 draagt.Voor meer gegevens, zie: http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=2176&lan=nlmvg,Robin
DankU Vandaar ook trouwens het nummer, Cecr 8553, wat een opvolgend nummer is van zijn originele bouwserie.Verder hebben we het trouwens over de mBD 9107 en Ces 8104
Ja! Maar dat werd ook al geschreven door Robin van Binsbergen...
Ja dat klopt, daarvan zijn er ooit drie gemaakt (8101 - 8103); de nu bestaande Ces 8104 is verbouwd uit de voormalige motorwagen mCv 9411 (waarbij de 'v' staat voor vouwbalg, vroeger luidde de benaming overigens mCd [d = doorgangsrijtuig, niet te verwarren met de grote 'D' van bagage]). Qua zijwandindeling waren de Ces-rijtuigen gelijk aan de mCv's; aan het dak is nog te zien dat de Ces 8104 een voormalige motorwagen is (aan de plaatsing van de ventilatoren).Peter
Had dus bijna een Ces van Roco gebruikt voor museumtrein, maar begrijp nu dat ik hiervoor een mCv moet gebruiken.
Nou ja... Als je het stuurstandrijtuig wilt maken (de 8104 dus), dan is feitelijk wel het makkelijkst om een Ces van Roco te nemen en de ventilatoren aan te passen. Als je 'm echt vanuit een mCv wilt maken, moet je het hele dak kaal halen. Da's én meer werk én het kost meer geld. Uiterlijk zijn ze verder identiek...Succes met de verbouwing!Peter