Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Rob Ellerman
Vandaag om 18:30:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: Geluidsdemping  (gelezen 14439 keer)

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Geluidsdemping
« Reactie #15 Gepost op: 10 November 2006, 09:59:58 »
Ondervloer voor laminaat (groen) en dan vastzetten met een paar stukjes dubbelzijdig plakband per strook.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Geluidsdemping
« Reactie #16 Gepost op: 15 November 2006, 18:13:04 »
Hoe maak je de rails vast op de isolerende laag en de onderlaag daaronder? Ik ben gewend om de rails vast te schroeven maar dat doet het effect van de isolatielaag deels teniet.
Rails vastlijmen hou ik niet van, want als ik mijn baan iets veranderen wil moet ik de rails losbikken. (trouwens, hoe lijm je Roco geoline rails die hol zijn van onderen net als Märklin C- of Trix-rails?) Vin'k trouwens ook nog jammer van de rails om die vast te lijmen.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Geluidsdemping
« Reactie #17 Gepost op: 15 November 2006, 18:41:34 »
Dubbel tape ? Ik bedoel de tape waarmee ze vloerbedekking plakken. Is ongeveer 5 cm breed.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Geluidsdemping
« Reactie #18 Gepost op: 15 November 2006, 17:58:26 »
De lijm die ze op die tape voor de vloerbedekking smeren, is dat niet van dat ontzettend kleverige spul dat alsnog aan je rails blijft zitten als je de rails weer loshaalt?

Gaat het effect van een dempende laag (bijna) helemaal verloren door het vastschroeven met kleine schroeven? Ik heb geen ervaring met plakken of een isolatielaag dus vandaar mijn vraag.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Geluidsdemping
« Reactie #19 Gepost op: 15 November 2006, 18:15:18 »
ik gebruik voor de blauwe onderlaag gewoon dubbelzijdig tape, 39 cent bij de Action. Goed spul met grote kleefkracht. Daarmee zet ik ook mijn rails vast ( zie ook project Groterdam bij opbouw baan)
Alles zit goed vast en is zeer goed geluidsdempend.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Geluidsdemping
« Reactie #20 Gepost op: 15 November 2006, 20:01:08 »
gewoon niet dempen!
lekker kedeng-kedeng.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Geluidsdemping
« Reactie #21 Gepost op: 15 November 2006, 20:09:29 »
Als mijn treinen zachtjes klikkend over de rail lasjes rijden dan klinkt dat als muziek in n oren. Maar als ze met een heidens kabaal op de baan rijden omdat de tafel als klankkast werkt, dan wil je daar wel wat aan doen.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: Geluidsdemping
« Reactie #22 Gepost op: 15 November 2006, 20:34:36 »
Geluidsproblemen bij modeltreinen, dat komt bij mij altijd raadselachtig over. Mijn radio maakt meer lawaai.... ;D
Maar goed, zoals alle geluidsoverlast is het subjectief en derhalve voor sommigen een probleem.. Ik denk dat het klankkast effect het grootste probleem is. Contactgeluid kan met het geringe gewicht van onze treintjes nauwelijks ontstaan. Beste oplossing derhalve niet te dunne platen gebuiken en regelmatige ondersteuningen aanbrengen. Voldoende massa aanbrengen en een stijve constructie maken dus.
No dress rehearsel, this is our life.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Geluidsdemping
« Reactie #23 Gepost op: 15 November 2006, 20:41:57 »
Geluidsproblemen bij modeltreinen, dat komt bij mij altijd raadselachtig over. Mijn radio maakt meer lawaai.... ;D
Maar goed, zoals alle geluidsoverlast is het subjectief en derhalve voor sommigen een probleem.. Ik denk dat het klankkast effect het grootste probleem is. Contactgeluid kan met het geringe gewicht van onze treintjes nauwelijks ontstaan. Beste oplossing derhalve niet te dunne platen gebuiken en regelmatige ondersteuningen aanbrengen. Voldoende massa aanbrengen en een stijve constructie maken dus.

Maar welke dikte en platen van welk materiaal raadt u dan aan? 18 mm multiplex is toch ook overdreven?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: Geluidsdemping
« Reactie #24 Gepost op: 15 November 2006, 20:53:34 »
18mm, zou wel voldoende moeten zijn lijkt me... overspanningen niet te groot maken uiteraard.
No dress rehearsel, this is our life.

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: Geluidsdemping
« Reactie #25 Gepost op: 16 November 2006, 18:25:41 »
Muurvoorstrijk op herhaling  ;D

Wij gebruiken voor het ballasten én vastzetten van de rails op niet geballaste secties.
De voordelen zijn legio, goedkoper dan verdunde houtlijm, blijvend flexibel, direct klaar voor gebruik, eenvoudig oplosbaar (spiritus), waterbestendig, kleurloos, goed verkrijgbaar in grote hoeveelheden (bouwmarkt), schuimt niet en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als je het in de verpakkign bekijkt lijkt het op verdunde houtlijjm, maar de eigenschappen zijn beslist afwijkend.

Het enige nadeel is dat het heel snel overal in kruipt, maar wissels waar een en ander fout ging hebben we met een klein druppie spiritus vrij eenvoudig weer aan de praat gekregen.

Ik gebruik die voorstrijk ook voor het maken van scenery (bomen etc) en het vastzetten van goederen etc op wagons (weer omdat je het zo gemakkelijk oplost met een beetje spiritus).
 
Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26867
    • Pagina van klaas
Re: Geluidsdemping
« Reactie #26 Gepost op: 16 November 2006, 23:37:18 »
Ik denk dat het klankkast effect het grootste probleem is.
Ik denk het niet.

Citaat
Contactgeluid kan met het geringe gewicht van onze treintjes nauwelijks ontstaan.
Hoe denk je dat het geluid ontstaat? Door het contact tussen rails en wielen.

Citaat
Beste oplossing derhalve niet te dunne platen gebuiken en regelmatige ondersteuningen aanbrengen. Voldoende massa aanbrengen en een stijve constructie maken dus.
Dan zou je de rails dus op beton moeten leggen. Wel eens geprobeerd? Dat maakt net zo veel herrie als wanneer je ze op dun triplex legt.

Ik zeg het nog maar eens: het geluidsprobleem ontstaat doordat een harde ondergrond de trillingen terugkaatst naar de trein. Het is uiteindelijk de trein waar de meeste herrie uit komt. En het maakt heel weinig uit of die harde ondergrond beton is of triplex of dik mdf.
De beste oplossing is nog steeds de rails akoestisch ontkoppelen van de ondergrond, dat heet dempen. Het beste resultaat krijg je door de rails los op schuimplastic te leggen, dan wordt het plotseling heel stil.
Maar je wilt ook nog wel wat ballast aanbrengen. Het tragische daarvan is dat je de ondergrond van de rails daarmee weer hard maakt, waardoor het probleem in meerdere of mindere mate terugkomt. En de beste oplossing daarvoor is elastisch blijvende lijm gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: Geluidsdemping
« Reactie #27 Gepost op: 17 November 2006, 11:12:05 »
De discussie wordt interessant klaas  :D

Ik denk toch echt dat het resoneren van diverse onderdelen het probleem veroorzaakt. Geluid ontstaat inderdaad door contact tussen rail en wielen en wordt vervolgens versterkt door de plaat eronder.
Als terugkaatsing het probleem is dan betreft het dus inderdaad géén contactgeluid. Schuim plaatsen werkt inderdaad, maar niet omdat dat het geluid absorbeert maar omdat de rest van de constuctie niet in trilling gebracht wordt.  Als het terugkaatsing het probleem zou zijn, dan zou het plaatsen van 'geluidsschermpjes' langs het spoor nog veel effectiever zijn (plaats twee stroken schuimplastic verticaal langs de rails, maar dat heeft geen effect).

(Rails op beton leggen werkte bij mij ooit wel, maar das lang geleden)

P.S.; misschien leest er een student mee die dit in dit probleem een leuke uitdaging voor een project ziet. Meten=weten.
No dress rehearsel, this is our life.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Geluidsdemping
« Reactie #28 Gepost op: 17 November 2006, 11:29:51 »
Maar hoe maak je Roco Geoline of Trix C-rails of nog andere rails met een hol railbed nu vast zonder geschroef of geplak met zware lijmsoorten? (het liefst op een isolatielaag)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: Geluidsdemping
« Reactie #29 Gepost op: 17 November 2006, 11:37:13 »
Gaat volgens mij niet lukken zonder lijmen. De isolatielaag mag geen contact maken tussen rails en ondergrond dus schroeven geeft verlies van het effect. Blijft over lijmen. Als je geen flex rails gebruikt in kleine boogstralen hoeft de lijm alleen maar verschuiven te voorkomen en moeten enkele drupels hobby-lijm voldoende zijn...
Ik zou zeggen; experimenteer! Doe ik ook altijd, uitdenken, testen en eventueel uithuilen en opnieuw beginnen.
No dress rehearsel, this is our life.