Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
Vandaag om 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
Vandaag om 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
Vandaag om 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
  

Auteur Topic: Geluidsdemping  (gelezen 14173 keer)

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Geluidsdemping
« Reactie #15 Gepost op: 10 November 2006, 09:59:58 »
Ondervloer voor laminaat (groen) en dan vastzetten met een paar stukjes dubbelzijdig plakband per strook.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Geluidsdemping
« Reactie #16 Gepost op: 15 November 2006, 18:13:04 »
Hoe maak je de rails vast op de isolerende laag en de onderlaag daaronder? Ik ben gewend om de rails vast te schroeven maar dat doet het effect van de isolatielaag deels teniet.
Rails vastlijmen hou ik niet van, want als ik mijn baan iets veranderen wil moet ik de rails losbikken. (trouwens, hoe lijm je Roco geoline rails die hol zijn van onderen net als Märklin C- of Trix-rails?) Vin'k trouwens ook nog jammer van de rails om die vast te lijmen.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Geluidsdemping
« Reactie #17 Gepost op: 15 November 2006, 18:41:34 »
Dubbel tape ? Ik bedoel de tape waarmee ze vloerbedekking plakken. Is ongeveer 5 cm breed.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Geluidsdemping
« Reactie #18 Gepost op: 15 November 2006, 17:58:26 »
De lijm die ze op die tape voor de vloerbedekking smeren, is dat niet van dat ontzettend kleverige spul dat alsnog aan je rails blijft zitten als je de rails weer loshaalt?

Gaat het effect van een dempende laag (bijna) helemaal verloren door het vastschroeven met kleine schroeven? Ik heb geen ervaring met plakken of een isolatielaag dus vandaar mijn vraag.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Geluidsdemping
« Reactie #19 Gepost op: 15 November 2006, 18:15:18 »
ik gebruik voor de blauwe onderlaag gewoon dubbelzijdig tape, 39 cent bij de Action. Goed spul met grote kleefkracht. Daarmee zet ik ook mijn rails vast ( zie ook project Groterdam bij opbouw baan)
Alles zit goed vast en is zeer goed geluidsdempend.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Geluidsdemping
« Reactie #20 Gepost op: 15 November 2006, 20:01:08 »
gewoon niet dempen!
lekker kedeng-kedeng.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Geluidsdemping
« Reactie #21 Gepost op: 15 November 2006, 20:09:29 »
Als mijn treinen zachtjes klikkend over de rail lasjes rijden dan klinkt dat als muziek in n oren. Maar als ze met een heidens kabaal op de baan rijden omdat de tafel als klankkast werkt, dan wil je daar wel wat aan doen.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Geluidsdemping
« Reactie #22 Gepost op: 15 November 2006, 20:34:36 »
Geluidsproblemen bij modeltreinen, dat komt bij mij altijd raadselachtig over. Mijn radio maakt meer lawaai.... ;D
Maar goed, zoals alle geluidsoverlast is het subjectief en derhalve voor sommigen een probleem.. Ik denk dat het klankkast effect het grootste probleem is. Contactgeluid kan met het geringe gewicht van onze treintjes nauwelijks ontstaan. Beste oplossing derhalve niet te dunne platen gebuiken en regelmatige ondersteuningen aanbrengen. Voldoende massa aanbrengen en een stijve constructie maken dus.
No dress rehearsel, this is our life.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Geluidsdemping
« Reactie #23 Gepost op: 15 November 2006, 20:41:57 »
Geluidsproblemen bij modeltreinen, dat komt bij mij altijd raadselachtig over. Mijn radio maakt meer lawaai.... ;D
Maar goed, zoals alle geluidsoverlast is het subjectief en derhalve voor sommigen een probleem.. Ik denk dat het klankkast effect het grootste probleem is. Contactgeluid kan met het geringe gewicht van onze treintjes nauwelijks ontstaan. Beste oplossing derhalve niet te dunne platen gebuiken en regelmatige ondersteuningen aanbrengen. Voldoende massa aanbrengen en een stijve constructie maken dus.

Maar welke dikte en platen van welk materiaal raadt u dan aan? 18 mm multiplex is toch ook overdreven?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Geluidsdemping
« Reactie #24 Gepost op: 15 November 2006, 20:53:34 »
18mm, zou wel voldoende moeten zijn lijkt me... overspanningen niet te groot maken uiteraard.
No dress rehearsel, this is our life.

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: Geluidsdemping
« Reactie #25 Gepost op: 16 November 2006, 18:25:41 »
Muurvoorstrijk op herhaling  ;D

Wij gebruiken voor het ballasten én vastzetten van de rails op niet geballaste secties.
De voordelen zijn legio, goedkoper dan verdunde houtlijm, blijvend flexibel, direct klaar voor gebruik, eenvoudig oplosbaar (spiritus), waterbestendig, kleurloos, goed verkrijgbaar in grote hoeveelheden (bouwmarkt), schuimt niet en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als je het in de verpakkign bekijkt lijkt het op verdunde houtlijjm, maar de eigenschappen zijn beslist afwijkend.

Het enige nadeel is dat het heel snel overal in kruipt, maar wissels waar een en ander fout ging hebben we met een klein druppie spiritus vrij eenvoudig weer aan de praat gekregen.

Ik gebruik die voorstrijk ook voor het maken van scenery (bomen etc) en het vastzetten van goederen etc op wagons (weer omdat je het zo gemakkelijk oplost met een beetje spiritus).
 
Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Geluidsdemping
« Reactie #26 Gepost op: 16 November 2006, 23:37:18 »
Ik denk dat het klankkast effect het grootste probleem is.
Ik denk het niet.

Citaat
Contactgeluid kan met het geringe gewicht van onze treintjes nauwelijks ontstaan.
Hoe denk je dat het geluid ontstaat? Door het contact tussen rails en wielen.

Citaat
Beste oplossing derhalve niet te dunne platen gebuiken en regelmatige ondersteuningen aanbrengen. Voldoende massa aanbrengen en een stijve constructie maken dus.
Dan zou je de rails dus op beton moeten leggen. Wel eens geprobeerd? Dat maakt net zo veel herrie als wanneer je ze op dun triplex legt.

Ik zeg het nog maar eens: het geluidsprobleem ontstaat doordat een harde ondergrond de trillingen terugkaatst naar de trein. Het is uiteindelijk de trein waar de meeste herrie uit komt. En het maakt heel weinig uit of die harde ondergrond beton is of triplex of dik mdf.
De beste oplossing is nog steeds de rails akoestisch ontkoppelen van de ondergrond, dat heet dempen. Het beste resultaat krijg je door de rails los op schuimplastic te leggen, dan wordt het plotseling heel stil.
Maar je wilt ook nog wel wat ballast aanbrengen. Het tragische daarvan is dat je de ondergrond van de rails daarmee weer hard maakt, waardoor het probleem in meerdere of mindere mate terugkomt. En de beste oplossing daarvoor is elastisch blijvende lijm gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Geluidsdemping
« Reactie #27 Gepost op: 17 November 2006, 11:12:05 »
De discussie wordt interessant klaas  :D

Ik denk toch echt dat het resoneren van diverse onderdelen het probleem veroorzaakt. Geluid ontstaat inderdaad door contact tussen rail en wielen en wordt vervolgens versterkt door de plaat eronder.
Als terugkaatsing het probleem is dan betreft het dus inderdaad géén contactgeluid. Schuim plaatsen werkt inderdaad, maar niet omdat dat het geluid absorbeert maar omdat de rest van de constuctie niet in trilling gebracht wordt.  Als het terugkaatsing het probleem zou zijn, dan zou het plaatsen van 'geluidsschermpjes' langs het spoor nog veel effectiever zijn (plaats twee stroken schuimplastic verticaal langs de rails, maar dat heeft geen effect).

(Rails op beton leggen werkte bij mij ooit wel, maar das lang geleden)

P.S.; misschien leest er een student mee die dit in dit probleem een leuke uitdaging voor een project ziet. Meten=weten.
No dress rehearsel, this is our life.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Geluidsdemping
« Reactie #28 Gepost op: 17 November 2006, 11:29:51 »
Maar hoe maak je Roco Geoline of Trix C-rails of nog andere rails met een hol railbed nu vast zonder geschroef of geplak met zware lijmsoorten? (het liefst op een isolatielaag)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Geluidsdemping
« Reactie #29 Gepost op: 17 November 2006, 11:37:13 »
Gaat volgens mij niet lukken zonder lijmen. De isolatielaag mag geen contact maken tussen rails en ondergrond dus schroeven geeft verlies van het effect. Blijft over lijmen. Als je geen flex rails gebruikt in kleine boogstralen hoeft de lijm alleen maar verschuiven te voorkomen en moeten enkele drupels hobby-lijm voldoende zijn...
Ik zou zeggen; experimenteer! Doe ik ook altijd, uitdenken, testen en eventueel uithuilen en opnieuw beginnen.
No dress rehearsel, this is our life.