Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: Geluidsdemping  (gelezen 13873 keer)

Gripen

• Offline Offline
Re: Geluidsdemping
« Reactie #15 Gepost op: 10 November 2006, 09:59:58 »
Ondervloer voor laminaat (groen) en dan vastzetten met een paar stukjes dubbelzijdig plakband per strook.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

Kassenbarg

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 15 November 2006, 18:13:04 »
Hoe maak je de rails vast op de isolerende laag en de onderlaag daaronder? Ik ben gewend om de rails vast te schroeven maar dat doet het effect van de isolatielaag deels teniet.
Rails vastlijmen hou ik niet van, want als ik mijn baan iets veranderen wil moet ik de rails losbikken. (trouwens, hoe lijm je Roco geoline rails die hol zijn van onderen net als Märklin C- of Trix-rails?) Vin'k trouwens ook nog jammer van de rails om die vast te lijmen.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #17 Gepost op: 15 November 2006, 18:41:34 »
Dubbel tape ? Ik bedoel de tape waarmee ze vloerbedekking plakken. Is ongeveer 5 cm breed.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Kassenbarg

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 15 November 2006, 17:58:26 »
De lijm die ze op die tape voor de vloerbedekking smeren, is dat niet van dat ontzettend kleverige spul dat alsnog aan je rails blijft zitten als je de rails weer loshaalt?

Gaat het effect van een dempende laag (bijna) helemaal verloren door het vastschroeven met kleine schroeven? Ik heb geen ervaring met plakken of een isolatielaag dus vandaar mijn vraag.

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #19 Gepost op: 15 November 2006, 18:15:18 »
ik gebruik voor de blauwe onderlaag gewoon dubbelzijdig tape, 39 cent bij de Action. Goed spul met grote kleefkracht. Daarmee zet ik ook mijn rails vast ( zie ook project Groterdam bij opbouw baan)
Alles zit goed vast en is zeer goed geluidsdempend.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

tinus

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 15 November 2006, 20:01:08 »
gewoon niet dempen!
lekker kedeng-kedeng.

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #21 Gepost op: 15 November 2006, 20:09:29 »
Als mijn treinen zachtjes klikkend over de rail lasjes rijden dan klinkt dat als muziek in n oren. Maar als ze met een heidens kabaal op de baan rijden omdat de tafel als klankkast werkt, dan wil je daar wel wat aan doen.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 15 November 2006, 20:34:36 »
Geluidsproblemen bij modeltreinen, dat komt bij mij altijd raadselachtig over. Mijn radio maakt meer lawaai.... ;D
Maar goed, zoals alle geluidsoverlast is het subjectief en derhalve voor sommigen een probleem.. Ik denk dat het klankkast effect het grootste probleem is. Contactgeluid kan met het geringe gewicht van onze treintjes nauwelijks ontstaan. Beste oplossing derhalve niet te dunne platen gebuiken en regelmatige ondersteuningen aanbrengen. Voldoende massa aanbrengen en een stijve constructie maken dus.
No dress rehearsel, this is our life.

Kassenbarg

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 15 November 2006, 20:41:57 »
Geluidsproblemen bij modeltreinen, dat komt bij mij altijd raadselachtig over. Mijn radio maakt meer lawaai.... ;D
Maar goed, zoals alle geluidsoverlast is het subjectief en derhalve voor sommigen een probleem.. Ik denk dat het klankkast effect het grootste probleem is. Contactgeluid kan met het geringe gewicht van onze treintjes nauwelijks ontstaan. Beste oplossing derhalve niet te dunne platen gebuiken en regelmatige ondersteuningen aanbrengen. Voldoende massa aanbrengen en een stijve constructie maken dus.

Maar welke dikte en platen van welk materiaal raadt u dan aan? 18 mm multiplex is toch ook overdreven?

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 15 November 2006, 20:53:34 »
18mm, zou wel voldoende moeten zijn lijkt me... overspanningen niet te groot maken uiteraard.

DE2225

• Offline Offline
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
« Reactie #25 Gepost op: 16 November 2006, 18:25:41 »
Muurvoorstrijk op herhaling  ;D

Wij gebruiken voor het ballasten én vastzetten van de rails op niet geballaste secties.
De voordelen zijn legio, goedkoper dan verdunde houtlijm, blijvend flexibel, direct klaar voor gebruik, eenvoudig oplosbaar (spiritus), waterbestendig, kleurloos, goed verkrijgbaar in grote hoeveelheden (bouwmarkt), schuimt niet en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als je het in de verpakkign bekijkt lijkt het op verdunde houtlijjm, maar de eigenschappen zijn beslist afwijkend.

Het enige nadeel is dat het heel snel overal in kruipt, maar wissels waar een en ander fout ging hebben we met een klein druppie spiritus vrij eenvoudig weer aan de praat gekregen.

Ik gebruik die voorstrijk ook voor het maken van scenery (bomen etc) en het vastzetten van goederen etc op wagons (weer omdat je het zo gemakkelijk oplost met een beetje spiritus).

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #26 Gepost op: 16 November 2006, 23:37:18 »
Ik denk dat het klankkast effect het grootste probleem is.
Ik denk het niet.

Citaat
Contactgeluid kan met het geringe gewicht van onze treintjes nauwelijks ontstaan.
Hoe denk je dat het geluid ontstaat? Door het contact tussen rails en wielen.

Citaat
Beste oplossing derhalve niet te dunne platen gebuiken en regelmatige ondersteuningen aanbrengen. Voldoende massa aanbrengen en een stijve constructie maken dus.
Dan zou je de rails dus op beton moeten leggen. Wel eens geprobeerd? Dat maakt net zo veel herrie als wanneer je ze op dun triplex legt.

Ik zeg het nog maar eens: het geluidsprobleem ontstaat doordat een harde ondergrond de trillingen terugkaatst naar de trein. Het is uiteindelijk de trein waar de meeste herrie uit komt. En het maakt heel weinig uit of die harde ondergrond beton is of triplex of dik mdf.
De beste oplossing is nog steeds de rails akoestisch ontkoppelen van de ondergrond, dat heet dempen. Het beste resultaat krijg je door de rails los op schuimplastic te leggen, dan wordt het plotseling heel stil.
Maar je wilt ook nog wel wat ballast aanbrengen. Het tragische daarvan is dat je de ondergrond van de rails daarmee weer hard maakt, waardoor het probleem in meerdere of mindere mate terugkomt. En de beste oplossing daarvoor is elastisch blijvende lijm gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 17 November 2006, 11:12:05 »
De discussie wordt interessant klaas  :D

Ik denk toch echt dat het resoneren van diverse onderdelen het probleem veroorzaakt. Geluid ontstaat inderdaad door contact tussen rail en wielen en wordt vervolgens versterkt door de plaat eronder.
Als terugkaatsing het probleem is dan betreft het dus inderdaad géén contactgeluid. Schuim plaatsen werkt inderdaad, maar niet omdat dat het geluid absorbeert maar omdat de rest van de constuctie niet in trilling gebracht wordt.  Als het terugkaatsing het probleem zou zijn, dan zou het plaatsen van 'geluidsschermpjes' langs het spoor nog veel effectiever zijn (plaats twee stroken schuimplastic verticaal langs de rails, maar dat heeft geen effect).

(Rails op beton leggen werkte bij mij ooit wel, maar das lang geleden)

P.S.; misschien leest er een student mee die dit in dit probleem een leuke uitdaging voor een project ziet. Meten=weten.

Kassenbarg

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 17 November 2006, 11:29:51 »
Maar hoe maak je Roco Geoline of Trix C-rails of nog andere rails met een hol railbed nu vast zonder geschroef of geplak met zware lijmsoorten? (het liefst op een isolatielaag)

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 17 November 2006, 11:37:13 »
Gaat volgens mij niet lukken zonder lijmen. De isolatielaag mag geen contact maken tussen rails en ondergrond dus schroeven geeft verlies van het effect. Blijft over lijmen. Als je geen flex rails gebruikt in kleine boogstralen hoeft de lijm alleen maar verschuiven te voorkomen en moeten enkele drupels hobby-lijm voldoende zijn...
Ik zou zeggen; experimenteer! Doe ik ook altijd, uitdenken, testen en eventueel uithuilen en opnieuw beginnen.