Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Denfeld III (N-spoor)  (gelezen 51834 keer)

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #30 Gepost op: 12 januari 2010, 11:22:08 »
Jaha, bergen maken, ik heb er veel zin om daar eens mee aan de slag te gaan! Binnenkort kan ik daar eindelijk aan beginnen.

Haha, ja die tripjes als Steward waren errug vervelend.  ;D. En inderdaad, ook al was je aan het werk, de deed (tot op zekere hoogte) gewoon mee! Ik werkte bij de NS. Onze concurrent was toen de voorloper van het huidige EETC. Ik ben in 2000 gestopt. Bij de weg, ik heb de NS couchette rijtuigen van LS models om uiteraard een autoslaap/Alpenexpress na te bouwen en ze hebben dezelfde beroerde rijeigenschappen als jouw CNL wagens. Binnenkort ga ik er wat aan doen, Dat is later.

Nog ff voor de spirit een Boppard foto. Met de rechtermuis toets kan je foto vergroten.


Deze is leuk om dat aan de andere kant ook een autoslaap rijd, de DB Autozug. Deze wil ik ook gaan samenstellen


Afgelopen week wat technische dingen aan de baan gedaan zoals S88 Patchkabels inkorten en dergelijke. Ook ben ik aan het stuntelen geweest met een lichtsluis voor mijn schaduwstation, maar ik krijg em niet werkend  >:(. Daar zal ik binnenkort ook maar de Benelux hulptroepen voor inschakelen en een draadje voor openen..

Even kort verder met mijn verslagje de bouw van mijn baan.


Als je aan de baan werkt (gaten boren e.d.),  geeft dat stof. Normaal haal ik even de stofzuiger over de baan na werkzaamheden.


Na het digitaliseren van de Tomix  dacht ik niet zo veel op de zuigen omdat ik de baan net had schoongemaakt.  Dus de V200 met de Tomix op pad gestuurd.


Niet dus! Dit is van zijn allereerste 2 rondjes…. Dit is echt een goede aankoop geweest! Ik nog een Tomix kopen om als poetswagen te gebruiken. Jammer alleen dat die dingen oerlelijk zijn....

Later volgt meerrrr!

Groet, Jeroen


Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #31 Gepost op: 14 januari 2010, 22:52:00 »
We gaan  weer verder.

Tussendoor even iets anders gedaan, namelijk een aantal wagonnetjes voorzien van een SMD weerstand tbv stroomdetectie. Ik heb in het  verleden alle wagons voorzien van een 10K weerstandje tussen de wielen.  (zie Nproject.org voor info).  Dat werkt wel, maar de rijweerstand van de wagonnetjes wordt wel wat groter.


Op Nproject.org werd ook de tip gegeven om SMD weerstanden te gebruiken. Ik maak de wielen eerst schoon met wasbenzine.  Ik heb in een blokje hout wat gaatjes gemaakt in de diameter van de wielen.  Daar plaats ik de wielen in. 


Daarna met wat secondelijm (gel!) voorzichtig de SMD weerstand vastplakken. De volgende stap is met geleidende (zilver)lak  contact maken met de wielflens en het asje. Ik gebruik hiervoor een zeer dun kwastje.  Uurtje laten drogen en dan de weerstand doormeten met de multimeter.  Het is even wennen, maar na een aantal gedaan te hebben is het een eenvoudig klusje.  Er zijn wielen waar je geen ruimte hebt voor een SMD weerstand.  Hiervoor gebruik ik weerstandslak.  Dat is echter veel minder eenvoudig om toe te passen (naar mijn mening).

Groet, Jeroen

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #32 Gepost op: 17 januari 2010, 23:14:31 »
Ok, we gaan weer verder met de baan.


Voordat ik de paradebaan ga leggen, wil ik eerst een aantal wissels leggen en aansluiten.  De uitdaging is dat deze deels op de overgang naar de andere module ligt.


Ik heb eerst de exacte plek gemarkeerd en gaten geboord voor de aandrijving.


Om een stevige module overgangen te hebben zijn meerdere methoden. Ik gebruik in dit geval dezelfde manier als de sporen in mijn schaduwstation.


Hout (dik 3mm) op maat gezaagd en geplakt op de MDF plaat.  Ik hou een klein beetje ruimte over tussen de platen door een oud dremel slijpschijfje te plaatsen.


Daarna de wissels leggen en met verdunde boekbinderslijm fixeren (met hier en daar wat onverdunde houtlijm).  Uiteraard moeten ook de nep bielsjes worden geplaatst bij Peco. 


Dit is een spannende stap. Met de dremel (en Proxon Diamantschijf) de rails doorslijpen Ik heb de boel afgeplakt met schilderstape voor bescherming


Dit is dan het resultaat.  De treinen rijden er perfect overheen. 

Groet, Jeroen

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #33 Gepost op: 17 januari 2010, 23:25:04 »
Ziet er strak uit jeroen (y)
Ik blijf je volgen.

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #34 Gepost op: 18 januari 2010, 07:38:50 »
Hoi Jeroen,
Strakke overgang. Netjes.
Heb je al eens overwogen een flexibele lans aan te schaffen voor je dremel?
Dan kun je de slijpschijf echt haaks op de rails houden tijdens het doorslijpen. Door de dikke body van de dremel zou het nu kunnen gebeuren dat je toch iets scheef blijft slijpen.

Groeten,
Patrick

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #35 Gepost op: 18 januari 2010, 09:01:56 »
Wow, dit ziet er wel heel strak uit.

Vraagje : gebruik je echt alleen maar die scharnieren om alles goed uit te lijnen?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #36 Gepost op: 18 januari 2010, 17:07:54 »
Mannen, dank voor de veren  ;D

@Patrick: Ik heb inderdaad zo´n ding, maar als ik em gebruik gaat de Dremel dan slippen. Ik gebruik em dus niet meer. De slijpschijf heeft overigens best een grote diameter, dus het gaat net. Aangezien de dremel toch ook weer bijna 10 jaar oud is, ga ik binnenkort maar een nieuwe aanschaffen (heeft nog meer kuren).

@JAB. Ja hoor, die scharnieren zijn voldoende. Ze zitten niet zo ver uit elkaar. Gaat prima. Per ´verdieping´ gebruik ik 2 scharnieren. Als je nog meer foto´s hiervan wilt, laat maar ff weten.

De volgende foto´s komen weer snel. (denk ik  ;)

Mvg, Jeroen

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #37 Gepost op: 18 januari 2010, 22:46:47 »
We gaan weer verder.

Voordat  ik de rails kan leggen tussen helix en de zojuist gelegde wissels, ga ik eerst een rivierbedding uitzagen.  De bedoeling is dat hier een (deels opgedroogde) rivier uit de berg/heuvel/rots komt stromen. Een lokaal spoor takt hier af van de hoofdlijn de heuvels in.


Hier de rivier uitgetekend.


Eerst nog even met de dremel de draadeindes met de dremel weggehaald, ik bleef er telkens aan hangen (tot bloedens aan toe…)

De “bodem”  maak ik met wat afvalhout. 


Daarna met de decoupeerzaag de boel uitzagen en de bodem er weer onder schroeven en plakken.  Later heb ik, om de boel wat stevig te houden nog een extra latje gemaakt tussen het schaduwniveau en hoofdniveau


En zo moet het dan gaan worden. 


Daarna heb de paradebaan gelegd, dus de helix verbonden met de eerder gelegde wissels.  Zoals eerder vermeldt komt de helix hoger uit dan de plaat op hoofdniveau.  Ik heb dus een soort helling gemaakt om het verschil te compenseren.  Overigens heb ik later deze helling minder steil kunnen maken, maar daar heb ik geen foto’s van.

Groet, Jeroen


Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #38 Gepost op: 18 januari 2010, 23:23:36 »
Ja gaat als een speer Jeroen. Ziet er goed uit hoor!  (y)
Je hebt wel lef om die wissels zo door te slijpen  :)

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #39 Gepost op: 20 januari 2010, 09:40:46 »
Jos  (en anderen),

Gewoon ff tanden op elkaar en gewoon doen. Als het niet lukt, tja dan kost het je één of twee wissels, maar je hebt wel weer een leermomentje toch? Ik heb overigens heeel veel leermomentjes bij deze hobby.  ;D

Overigens ga ik niet zo snel hoor, dit is een verslag van de afgelopen 9 maanden. Nog 1 update en dan ben ik weer up to date  ;)

Omdat mijn bouwsnelheid niet zo snel is vanwege andere verplichtingen, zullen de updates wat minder vaak zijn. Maar goed, ik zal proberen van al mijn modelbaan activiteiten een verslagje te maken. Dat is ook leuk om latere terug te lezen.

Greetz, Jeroen

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #40 Gepost op: 20 januari 2010, 11:36:07 »
Jeroen,

Blijf vooral posten, het is erg mooi te zien wat je aan het bouwen bent en je leermomenten zijn voor ons (mij) ook erg nuttig  :)

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #41 Gepost op: 20 januari 2010, 11:43:55 »
Tja  ;)

Mijn leermomenten zitten vooral in het opblazen van decoders tijdens ombouw van mijn locs van analoog naar digitaal. In de loop der jaren toch wel wat decoders eenmalig laten roken. Tegenwoordig heb ik het gelukkig aardig onder knie.

Verder laat ik weel eens wat uit mijn handen vallen....waardoor ik her en der buffers e.d. mis...  :'(

Greetz, jeroen.


Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #42 Gepost op: 20 januari 2010, 11:58:20 »
Verder laat ik weel eens wat uit mijn handen vallen....waardoor ik her en der buffers e.d. mis...  :'(

Ja, dat herken ik  ;D Ik zoek nog buffers voor een Minitrix 1200  ::)

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Bas Valkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #43 Gepost op: 20 januari 2010, 12:49:39 »
Verder laat ik weel eens wat uit mijn handen vallen....waardoor ik her en der buffers e.d. mis...  :'(



Mini spijkers (draadnagels met verzonken kop) halen bij de bouwmarkt, die hoef je alleen maar op maat te maken en kan je dan zo tegen je rijtuig plakken

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #44 Gepost op: 03 mei 2010, 14:44:23 »
Hoi Jeroen,

Bedankt voor je tip met de Diamantschijf van Proxon om de rails door te snijden. Dremel is redelijk dik (H0) dus ga deze eens proberen.

Heb je alweer wat mogen bouwen aan de baan, ben wel weer benieuwd naar foto's van jouw vorderingen.

Groet, Paul