Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:06:32
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door ruudns
Vandaag om 22:00:00
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 21:33:52
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Wim Vink
Vandaag om 21:29:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
  

Auteur Topic: Denfeld III (N-spoor)  (gelezen 51890 keer)

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5369
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #15 Gepost op: 28 augustus 2009, 21:36:58 »
Ach goed werk heeft tijd nodig,maar het resutaat mag er zijn. (y)
Het spoorse gedeelte begint er ook prima uit te zien en de onderkant van de spoorbaan die zie je toch niet. ;)

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

m de deugd

  • Gast
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #16 Gepost op: 19 september 2009, 23:22:34 »
 (y) (y) (y)
« Laatst bewerkt op: 19 september 2009, 23:26:38 door m de deugd »

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #17 Gepost op: 05 januari 2010, 10:50:45 »
Ja, ik weet het, ik heb al een tijdje geen update meer gegeven… 

Als je beperkt tijd hebt, dan kies ik toch om mijn tijd te besteden aan mijn baan dan aan het posten van de baan.  Ik heb de afgelopen maanden lekker verder gebouwd, maar ook andere dingen gedaan zoals digitaliseren van diverse locs (veel gekocht….) en baan betrouwbaarder maken.   

Hierbij dus een update van de afgelopen maanden

Ik ben eerst verder gegaan met de bouw van de klimspiraal. 


Ik gebruik Peco flexrails. Behulp van messing railklemmen van Conrad buig en fixeer ik de rails in de goede vorm.  De rails plak op de bekende blauwe Gamma ondervoel.  De stijgende rails krijgt 4 blokken,  de dalende 3 blokken (waarvan 1 met keerlusschakeling)


Voor fixatie van rail gebruik normaal altijd verdunde boekbinderslijm, maar ik de spiraal gebruik ik onverdunde (sneldrogende) houtlijm.   Tijdens het drogen wordt de rail op zijn plek gehouden met klemmen.  Het soms best lastig om een goede overgang te krijgen met Peco Flexrails.  Hier en daar smokkel ik een beetje door bij de overgangen de rails recht te laten lopen. 


Dan kan de MDF plaat erop voor het volgende niveau en aan de helix worden vastgemaakt.

Later volgt meer.. (en sneller dan de vorige keer  ;) )

Groet, Jeroen

m de deugd

  • Gast
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #18 Gepost op: 05 januari 2010, 11:05:09 »
Hoi Jeroen.

Dat is een prachtige helix geworden.
Die blauwe ondervloer is toch wel een uitkomst.
Mij bevalt dat ook erg goed.
Vanmidag zelf weer verder met testen van mijn spiraalje.
Dat was een oefening,voor de grote die nog op mij wacht.

        Sucses
       
           Martin.
       
                   

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #19 Gepost op: 05 januari 2010, 12:09:49 »
Jerome,

keurig werk. Goedemorgen wat een spiraal zeg. Er zijn 2 dingen die mij opvallen. De rails ligt wel erg dicht bij de buitenkant. Bij wijze van spreken steken de treeplanken van je rijtuigen buiten de spiraal. Ben je niet bang dat de hele flikkerse bende naar beneden lazert bij één klein mini-aardbevingkje?  ;D En second: je sporen liggen ver uit elkaar. Daar is op zich niks mis mee, puntje veiligheid, maar als dat het klimmende spoor is verklein je wel bewust de radius, en dat is nou voor het stijgende verkeer niet echt handig. Verder bewonder ik dat strakke werk!

Enne....dat smokkelen met een stukje recht heb ik bij mijn spiraal ook veel gedaan....iets bedrijfszekerder, niet?

Gr J

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #20 Gepost op: 05 januari 2010, 13:46:10 »
Hallo

@Martin,
Yep, ik ben er ook erg blij mee. Het was wat werk, maar het gaat goed. Wat erg belangrijk was (en dat wordt zeer vaak in jouw draadje geroepen), was het testen. Bij elke nieuwe ring eerst testen met diverse locs of de rails goed ligt. Beetje dezelfde aanpak als die andere Martin (Hookies).  Nadat de helix af was ben ik langduring met alle treinen in mijn bezit gaan testrijden. Met name met langere treinen kon je zien dat hellinggraad niet overal gelijk was.  Met behulp van de boutjes aan de draadeindes kan je dat makkelijk aanpassen. 

@Jeroeni  ;)
Yep, de rail ligt dicht bij de buitenkant. Dat was een bewuste keuze om een zo groot mogelijke radius te krijgen. Ik ben rij graag met langere goederentreinen. vandaar. Ik wil wel iets bedenken om de spiraal wat te beveiligen, maar wel op een manier dat ik er nog bij kan (ideeen zijn welkom). Ik heb overigens 1 keer gehad dat een complete IC stam met BR110 naar beneden is gekomen (in 6 maanden). Tja, en de sporen liggen wat uit elkaar. Tja, leermomentje. Is overigens wel handig met calamiteiten als de rails iets uit elkaar liggen. Bij een volgende spiraal zou ik het anders doen en de methode van Rob Fantasia Fongers gebruiken (zie N-Spoorforum en zijn site).

Ok, vanavond weer een update!

Groet, Jeroen




Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #21 Gepost op: 05 januari 2010, 13:52:15 »
Nou kijk, als jij het met het krapste spoor daalt en het ruimste spoor stijgt is het juist erg wenselijk! Ik wilde niet suggereren dat het meteen een probleem was, vandaar.

J

m de deugd

  • Gast
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #22 Gepost op: 05 januari 2010, 14:54:58 »
Inderdaad Jeroen, dat is zeer belangrijk,testen,en het is nog leuk ook.
Dat is waar ik zo weer mee verder gaat.
Bedankt voor het antwoord.

     Martin.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #23 Gepost op: 05 januari 2010, 20:28:05 »
Ok, we gaan verder met het verslag. Ik heb op het laatste moment besloten een extra ring toe te voegen. Ik had daar net ruimte voor over in Helix. De treinen passen nog in de helix en ik kan er met mijn hand tussen. Overigens ben ik van plan om ooit met de panto´s omhoog te gaan rijden. Als je wilt weten hoe ik dat ga doen in Helix met de beperkte hoogte dan lees ik het wel. Door de foto naar de URL balk te slepen kan je foto groter maken( ik weet even niet hoe ik dat ´handje´ kan maken vanuit fotoemmer).


Het voordeel van de extra ring is dat het helling minder steil zal zijn. Alleen dat heeft wel wat problemen gezorgd bij de overgang naar de plaat van het hoofdniveau, omdat de helix iets hoger uitkwam dan de MDF plaat. Een andere uitdaging is dat vanaf de helix gereden kan worden van/naar de paradebaan richting station, en naar het lokaalspoor. Dat heeft dus ook wel wat hoofdbrekens gezorgd. Hier ben ik aan het kijken hoe ik de Peco wissels het beste kan toepassen.


Bij dit denkwerk kreeg ik ondersteuning van mijn jongste dochter: “nee papa, je kan beter deze wissel gebruiken” .


Uiteindelijk heb ik de wissels meer in de helix geplaatst omdat ik ander niet goed uitkwam met de Conrad wisselaandrijvingen.


Uiteraard is het ook belangrijk om verder te denken zodat je wel goed uitkomt. Hier maar eens kijken hoe het paradespoor van/naar Helix/Station en het lokaalspoor (met keerlus) uitkomt.

Later meerrr!

Groet, Jeroen

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #24 Gepost op: 05 januari 2010, 20:33:52 »


[/quote]

Kijk maar uit dat je niet gaat botsen. Vlak boven waar de brug los ligt. Je gaat, zoals Jeroen al opmerkte, erg dicht langs de rand.
Verder ziet het er indrukwekkend uit.
Ik ben bebieuwd naar het vervolg.

Groeten,
Patrick

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5369
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #25 Gepost op: 05 januari 2010, 20:47:53 »
Kijk dat noemen we nog eens een spiraal. ;D
Het ziet er keurig netjes uit helemaal TOP!!!

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #26 Gepost op: 07 januari 2010, 22:29:16 »
@Patrick,

Yep, Strak gelegd he? Tja, was een bewuste keuze. Ik moest inderdaad en stuk van de MDF plaat van het boven niveau wegzagen omdat de wagens de kant raakten. Maar, het gaat perfect.

@Chris: Inderdaad een flinke spiraal. Ik heb geleerd tijdens de bouw van DenfeldII dat het wel fijn is om veel beweegruimte te hebben. Bij DenfeldII had ik maar 10cm. veel te weinig als je schaduwstation hebt die vol staat en nou net de achterste trein kuren heeft.  Ik had toen ook een open constructie, duss... laten we zeggen dat ik binnenkort maar een flink lijstje moet gaan maken voor het bestellen van onderdelen om de schade te herstellen van materieel die een diepe duik naar het laminaat hebben gemaakt. Daarom heb ik bij deze baan gekozen om een ruimte van 30cm te houden.  Ook vind ik een helix ook gewoon kikke (wie gebruikt dat woord nog... ;D)

We vervolgen de bouw.


Ook het lokaalspoor moet ook worden verbonden met het spoor (met keerlusmodule ) richting station. Ook dat ging niet lekker.  De bochtwissel van Peco was simpelweg te groot en het spoor zou van de MDF plaat “aflopen”. Ook had ik geen plek voor de aandrijving. Zie de plakresten van de wissel op de foto, daar zat de Peco wissel. Uiteindelijk heb maar een bochtwissel van Minitrix genomen omdat deze een scherpere bocht heeft.  Wel veel minder mooie wissel (naar mijn mening) zeker als je ook Peco wissels op je baan hebt, maar deze is straks toch niet zichtbaar.  Voor een goede overgang van de Helix naar lokaalspoor heb ik ook wat hout weg geschaafd.


Hier is de boel vastgelijmd.  Het ziet er niet echt mooi uit, maar het is wel functioneel. Alles verdwijnt toch onder de berg.


Omdat je toch wel treintjes wil zien rijden (en de Helix goed kunnen testen en uitlijnen), heb ik een tijdelijke keerlus gemaakt op het lokaalspoortraject.


En dan dus een mijlpaaltje bereikt! De treinen kunnen rijden van/naar het schaduw niveau naar het hoofd niveau!

Dit was de status van mijn baan in September.  Meer volgt! Ik zal ook even het baanplan posten, dan krijg je een idee wat ik van plan ben.

Groet, Jeroen



Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #27 Gepost op: 07 januari 2010, 22:50:03 »
Citaat
Daar was ik dus net benieuwd naar, inderdaad!

Wel gave spiraal, ziet er verder netjes uit. Bovendien, je wil echt niet bij mij achter mijn baan kijken. Hout, afvalhout, draden, draadeinden. Maar....het werkt.

Mag ik uit die trein die daar rondrijdt concluderen dat jij en ik hetzelfde soort tijdperk rijden?

Gr Jeroen

PS: je kan je Minitrix 482 een beetje opleuken. Is een leuk projectje als je FF geen zin hebt in zagen en rails leggen enzo. Kan wel wat fotootjes plaatsen van hoe ik dat heb gedaan....

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #28 Gepost op: 07 januari 2010, 23:15:36 »
Jeroeni,

Yep, het gaat om het zichtbare deel, daar ben ik wel wat meer kritsch. Yep, wij rijden bijna hetzelfde tijdperk, maar ik hou het wat ruimer. Ik heb ook redelijk wat tp4 spul rijden, gewoon omdat ik het mooi vind. Ook vind het leuk om bergachtig landschap te hebben en maken, zeg maar Boppardachtig (dus geen saa plat landschap met gele treinen ;D). Ik heb het al eerder op dit forum geschreven, maar ik heb een aantal jaren (6) als Trein Steward/Manager op de Alpenexpress/Autoslaaptrein gereden, en zeer vaak de Rheinstrekke (aan beide kanten van de oever), dus ik wil iets dergelijks maken op mijn baan. Maar ook met invloeden uit Oostenrijk en Zwitserland.  Ik zeg altijd maar: mijn baan wordt een speelbaan met realistische trekjes.  8)

Ja, ik heb je verslag gelezen van de MTX482 en de aanpassingen in je draadje. Ga ik zeker ook doen ooit. (wanneer, tja)

Greetz, J

PS, afgelopen zomer na 10 jaar met de autoslaap naar Italie geweest, nu als passagier. Ik heb nog een filmpje gemaakt langs de strecke ter hoogte van Bacharach (met suf nietszeggendstation) :
http://www.youtube.com/watch?v=CDicKcVjax4
en
http://www.youtube.com/watch?v=SOWgjFYoH8s

Vooral bij het eerste filmpje zie je hoe dicht je langs de huizen gaat (50 sec). Wellicht heb je er wat aan.

Greetz, Jeroen



Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #29 Gepost op: 07 januari 2010, 23:25:46 »
Hé leuk filmpje man, dat is precies waar ik nou mee loop te klooien. Dan ga ik daar weer eens mee aan de gang. En als je nog tips nodig hebt vwb bergen en je hebt geen zin om al die pagina's door te bladeren, just gimme a call for help.

Gr J

PS: mijn broertje was treinsteward (uiteindelijk ook chef van die trein) van de Berglandexpress. Was dat niet de grote concurrent? haha.....wel gezellig, die bar in die trein. Van het Rijndal heb ik op al die tripjes die ik met hem mee heb gemaakt niet echt veel meegekregen (bier....vrouwen...bier&vrouwen, je kent het wel... ::))