Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:08:58
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
  

Auteur Topic: Denfeld III (N-spoor)  (gelezen 51895 keer)

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #45 Gepost op: 18 mei 2010, 12:17:51 »
Hallo Paul,

Ik ben inmiddels weer een heel stuk verder. Ik moet echter nog een verhaaltje van maken en foto´s uploaden. Ik zal eens kijken of ik deze week nog een update kan maken.

Groet, Jeroen

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #46 Gepost op: 25 mei 2010, 21:10:42 »
Zag net de foto's nog eens maar ji hebt ook een imposante klimspiraal ik dacht dat wij daar het pattend op hadden  ;D ;D
Deze is dan wel in H0


Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #47 Gepost op: 27 mei 2010, 14:26:39 »
Hallo Paul,

Er zijn wel meer modelbouwers met mooie spiralen. In H0 is het uiteraard wel een stuk imposanter!  Ik ben er nog steeds zeer tevreden mee. Eigenlijk nauwelijks problemen mee. Uiteraard zou ik het wel anders en beter doen met de ervaring die ik nu heb.


Het is alweer even geleden dat ik wat heb gepost, dus ik loop weer maanden achter.  Aan de slag dan maar. 

De afgelopen maanden ben ik bezig geweest met diverse projectjes tegelijk.  Mijn bouwsnelheid is niet heel hoog door andere verplichte bezigheden. Ik ben begonnen met de basis van de berg die mijn helix zal verbergen.

De bedoeling is dat ik de berg kan afnemen bij calamiteiten.  Voor de opbouw gebruik een multiplex plaat van mijn vorige modelbaan.   Ik heb een strook dik karton afgeknipt. De strook is iets hoger dan de tunnelportalen zodat deze vast op de baan komen zitten. 
Ik was eerst van plan om zelf de portalen te maken, maar ik heb toch maar gekozen voor kant en klare portalen van Noch. Ik vind deze erg mooi.  Ik gebruik bij het lokaalspoor een muur van faller omdat het daar erg smal is.  Jaahaaa, ik weet dat het spoor gevaarlijk dicht langs de rand gaat.  Komt allemaal goed, echt waar.

Hier zie de tunnelingang van het lokaalspoortje.

Naast de tunnelingang van het dubbele hoofdspoor komt een steunmeur. Deze muur van Noch kan je met een Föhn verbuigen. 

Op de berg wil ik een bergweggetje maken die naar een chalet gaat. Zo moet het ongeveer worden.

De plaat steunt op een aantal houten latjes. Bij calamiteiten kan ik nog net mijn hand er tussen krijgen. Bij grote calamiteiten kan ik dus ook de hele berg afhalen.  Ik heb nog een hele berg Kippengaas liggen, dus dat ga ik gebruiken.  Ik denk dat ik vanwege het gewicht afzie van de gipsmethode en met de aloude papierpulp methode de berg ga opbouwen.  Voorlopig laat ik het even zo.

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #48 Gepost op: 27 mei 2010, 15:07:35 »
Hoi Jeroen,

Ziet er goed uit hoor, is het nu technisch qua rijden helemaal af en kan je vol continu draaien?

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #49 Gepost op: 27 mei 2010, 15:31:42 »
Bijna..

Ik kan inmiddels met treinstellen en trek-duw treinen rijden (kop maken dus). Het station is deels af, maar verder nog niet. Daar ben ik druk mee bezig. Dadelijk weer een verslagje.

Groet, Jeroen

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #50 Gepost op: 27 mei 2010, 15:36:33 »
Maar het schiet dus al aardig op ;D

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #51 Gepost op: 27 mei 2010, 15:50:26 »
Mwahhh, telkens een beetje tussendoor he. Met een het werk en 2 kleine kids blijft er niet veel tijd over. Vandaar dat ik ook zeer onregelmatig mijn vorderingen post.  Ik kan echter nu niet wachten tot ik weer lange goederentreinen de helix door zie sleuren! :P Ook wil ik heel graag beginnen met scenery.  Dat zal echter op zijn vroegst in juli zijn.

Voordat ik verder kan met de berg, wil ik eerst de tunnelingangen verder afmaken.  De eerste stap is het verven van de rails. 

Ik heb ooit voor Denfeld I bij de Wapstad een potje roestbruine verf gekocht, nu ga ik het eindelijk eens uitproberen.

Eigenlijk is het heel eenvoudig,  gewoon met een klein kwastje de langs zijkanten van de rails gaan.  De verf droogt zeer snel.  Met een klein stukje hout wrijf ik de bovenkant van de rails weer schoon. 


Ik zie wel vaker bij andere banen dat de verf erg dik op de rails en bedding is gesmeerd. Dat vind ik niet mooi en onrealistisch. Na het balasten ga ik rails en bedding verder verouderen met behulp van dry-brushen en poeders.  In ieder geval ben ik niet ontevreden met dit resultaat.

Ik laat dit deel verder voor wat het is. Ik ga eerst verder met het leggen van de rails. Ik kan niet langer dan enkele weken zonder dat er treinen kunnen rijden. 8)

Groet, jeroen.



WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #52 Gepost op: 27 mei 2010, 16:14:24 »
Ziet er goed uit Jerome ;D
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #53 Gepost op: 27 mei 2010, 16:40:39 »
Hoi Jeroen,

Wel moeilijk om de juiste kleur te kiezen voor verroeste rails. Deze lijkt op de foto's meer rood dan bruin ???
Is het in het echies bij jou op de baan een realistische kleur?

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #54 Gepost op: 27 mei 2010, 16:45:05 »
Paul,

Had ik er inderdaad bij moeten vermelden. Door de flitser van de camera lijkt het te rood, maar zo in het echie is het echt roestbruin. Binnenkort toch maar een statief aanschaffen zodat die flitser niet nodig is.

groet,Jeroen.

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #55 Gepost op: 27 mei 2010, 16:55:07 »
 ;D ;D ;D

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #56 Gepost op: 27 mei 2010, 20:02:40 »

We gaan weer verder.  In deze post wat diverse activiteiten aan en rond de modelbaan.

Ik heb bij Wim Ros 4 S88SD16-N bezetmelders besteld. Deze zal ik nodig hebben voor de rest van mijn baan.  Ik heb reeds 4 BMD16’s en 1 S88 in gebruik.

Uiteraard na betaling snel en netjes de printen van Wim ontvangen.   Binnenkort maar eens aan gaan bakken en braden… Helaas ben ik hier niet zo’n ster in, maar later meer daarover….
Zoals eerder besproken heb ik in de berg een Minitrix bochtwissel gebruikt ipv een Peco wissel. Zie deze oudere foto:

Dat was vanwege grote boogstraal van de Peco wissel.  Helaas heeft de Minitrix  wissel een plastic hartstuk, waardoor geregeld locs stil komen te staan.  Voor de detectie van wagons gebruik SMD weerstanden en geleidende lak. Deze lak heb ik nu op het hartstuk gesmeerd. Dat moet wel goed gebeuren om kortsluiting te voorkomen. 

Ik moet zeggen, het werkt fantastisch, geen enkele loc blijft meer staan.  Ik was eerst bang dat de lak niet lang zou werken, maar de lak zit er nu zo’n 7 maanden op, en het werk nog steeds.  Een kleine tip, zou ik zeggen.

Ik heb vorig jaar een Kato Tee/ Eurocity gekocht.  Een mooie trein. Voor de front en suitlichten heeft Kato een speciale decoder. Deze decoder zit nogal amateuristisch vast waardoor de verlichting niet werkt of knippert, erg irritant.

Dus de boel maar uit elkaar gehaald en met decoderdraad de boel vast gesoldeerd.

Alles weer terugplaatsen

nu werkt het weer zoals het hoort (moeilijk te zien op deze foto).

Ik zou ook de leermomentjes melden…. Nou Jos, het was weer zover. Bij het aanpassen van de andere stuurstand even niet goed opgelet bij het solderen en helaas weer een eenmalige rookpluim uit de decoder…  Inmiddels heb ik een vervangende decoder gekocht om in te bouwen.

Zo, dat was het weer, later weer een volgende updeet. :P

Groet, Jeroen


Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #57 Gepost op: 27 mei 2010, 23:11:56 »
Hoi Jeroen,

Wat voor geleidende lak heb je gebruikt?

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #58 Gepost op: 28 mei 2010, 09:08:05 »
Hallo Paul,

De lak is van Bush. Zie een eerdere post in mijn draad en de foto hieronder, doosje aan de linkerkant.(vergroten met rechternuis knop).


Je ziet 2 oranje flesjes, 1 met de lak en 1 met verdunner. Je doet er heeel lang mee.  Het andere glazen flesje hoort er niet bij. Dat is wasbenzine met een licht sambal kleurtje (als je naar de kleur kijkt zou het ook iets anders kunnen zijn  ;D). De wielen zijn hier lekker pittig schoongepoetst. :P

Het kost ongeveer 9 Euro en is te koop bij de modelspoorwinkel. Ik heb em gekocht bij de Wapstad in Rijswijk.

Mvg, Jeroen

olaf99

  • Offline Offline
  • Berichten: 897
    • bouwwerken van olaf
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #59 Gepost op: 28 mei 2010, 10:16:55 »
Hallo

Leuke baan.

Geleidende lak bij de wissel is een goeie. Moet ik misschien ook eens proberen.

Ben benieuwd naar het landschap.

Groeten,
Olaf