Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 14:05:55
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Denfeld III (N-spoor)  (gelezen 51833 keer)

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Denfeld III (N-spoor)
« Gepost op: 11 april 2009, 23:46:27 »
Ok medemodelspoorfanaten,

Ik zal ook maar eens laten zien wat ik aan het doen ben. In dit draadje laat ik bouw van mijn modelspoorbaan zien, en alle dingen die daar mee maken hebben.

Na Denfeld I en II, ben ik onlangs begonnen aan Denfeld III.  Het probleem is dat ik niet echt veel ruimte heb. De kamer doet dienst als administratie/logeer/hobby kamer van mij en mijn vriendin. Tja, dan moet je creatief zijn! Een draadje met foto´s van Denfeld I zie je hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6615.0.html

Draadje over het baanplan van Denfeld II:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6795.0.html
Hier wat foto´s van mijn oude baan, Denfeld II.



Het bestond uit 3 modules op een frame (2,40 bij 1,50). Deze zijn gebouwd boven een slaapbank, die enkele keren per jaar gebruikt wordt. Overigens zie je in de hoek nog net Denfeld I staan.  De baan zou 3 niveaus krijgen. Het eerste niveau was volledig af en operationeel, aangestuurd door koploper. Het had een schaduwstation met 6 sporen. Hier kon ik dus maximaal 6 treinen kwijt.

Een aantal redenen waarom ik toch opnieuw ben begonnen:
-de modules waren toch wel wat zwaar om alleen op te kunnen tillen
-Schaduwstation te klein
-Te weinig ruimte tussen de niveaus
-Te veel willen op een te kleine oppervlakte
-De bewegingsruimte in de kamer was toch wel erg krap.
-enz enz

Toch wel apart, ik heb er 18 maanden (met tussenpozen) over gedaan om deze baan te maken, het koste me 3 avonden om em te slopen…. Ik heb meer foto´s gemaakt van de bouw van deze baan, indien er behoefte aan is, zal ik deze ook laten zien.

Ik heb er zeker geen spijt van gehad, ik heb er veel van geleerd en er veel plezier van gehad. Mijn vriendin verklaarde me voor gek dat ik weer opnieuw wilde beginnen, maar ik wilde het gewoon anders doen….

In mijn volgende post ga ik verder met de bouw van... Denfeld III  ;D


Groet, Jeroen

Steven Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2009, 00:55:31 »
Nou, kom op met die foto's!
Steven

N-spoorder, MM, Peco, S88XPressNetLI, Koploper
Ook N-spoorder? Check ook eens www.n-spoorforum.nl

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #2 Gepost op: 03 mei 2009, 17:48:08 »
Ok modelspoorders, na een korte onderbreking de bouw van Denfeld III! 

Het meeste materiaal van Denfeld II kan ik gewoon opnieuw gebruiken voor Denfeld III.  Eigenlijk is alleen een deel van het hout verloren.

De baan heet dus Denfeld, vernoemd naar mijn eerste dochter Denise.  Denfeld is een fictief klein land ergens tussen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland in. In Denfeld hebben ze geen eigen spoorwegmaterieel, maar lenen/huren ze oud (museum)materieel uit omringende landen. Uiteraard rijden er veel doorgaande treinen van/naar omringende landen. In Denfeld maakt gebruik van het Duitse seinstelsel.

Uiteraard is die onzin hierboven een excuus om lekker te rijden met treinen die ik mooi vind!

Ik heb nog steeds het probleem van de beperkte ruimte. Ik werd onlangs geïnspireerd door een draadje over zgn. ´Multi Level Layouts´ zie,
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15616.0.html
Hierdoor kwam ik op het idee ook mijn baan op de bouwen uit meerdere lagen, zodat ik meer rijlengte heb. De een baan heeft een ´vast deel´ een deel die kan wegrijden wanneer de slaapbank gebruikt wordt, maar daarover later meer.

Zoals eerder geschreven had ik op mijn vorige baan te weinig ruimte in het schaduwstation. Dat heb ik nu anders aangepakt.  De eerste laag is eigenlijk een groot schaduwstation. Ik wil daar zo veel mogelijk sporen hebben. Met de klimspiraal kan je naar het volgende niveau, 30cm hoger. Ik zal later het baanplan hiervan tonen, maar nu eerst de bouw van mijn klimspiraal.

Ik ben begonnen met de bouw van een klimspiraal. Hierin zit ook een keerlus verwerkt (ultieme keerlusprint van Wim Ros).  De klimspiraal komt van deze site http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm en is al enkele keren beschreven op dit forum. Het voordeel hiervan is dat je geen verlies van hout hebt. De radius van het klimspoor is 33 cm. Dat is helaas maximale ruimte die ik heb. De stijging is ongeveer 2% . 

Ik ben eerst begonnen met de spiraal uit te printen in Wintrack. Daarna heb ik de berekende spiraal uitgeknipt uit papier. Op deze manier kan je controleren of het wel past.




Daarna naar de lokale bouwmarkt gegaan om de latjes te laten zagen en de andere materialen te halen. Ik heb gekozen voor 4mm mdf.  Kosten: 15Euro voor de latjes incl zagen, daar ga ik niet zelf voor aan de slag!

Even checken of de latjes de goede maat hebben:  past perfect!

Daarna heb eerst diverse delen aan elkaar gelijmd zodat je bijna een cirkel hebt.

Ok, nu de eerste laag. Eerst gaatjes boren voor de draadstaal en de ondergrond op het mdf plakken (de bekende blauwe ondervloer van de bouwmarkt).

Daarna de rails plakken. Normaal gebruik ik verdunde boekbinderslijm, maar voor de spiraal leek mij onverdunde houtlijm beter.  Zo ben ik dus laag voor laag verder gegaan. De vele draadjes zijn nodig voor de diverse bezetmeldpunten en de keerlus.

Daarna laag voor laag de spiraal opbouwen.










Al met al ben ik 3 weken met de bouw bezig geweest. Dat komt doordat je bij elke laag moet wachten tot de lijm droog is, maar ook omdat ik dit ook tussen het werk en verzorgen van de kids doe…
Ik laat de keerlus voor wat het is, nadat deze ingebouwd, zal ik deze verder afstellen de hoogte tussen de lagen bepalen. (evt een extra laag om het stijgingspercentage te verlagen)

De volgende keer het baanplan en de bouw van het schaduwstation.

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #3 Gepost op: 03 mei 2009, 18:20:57 »
Flink bezig Jerome  (y)

Je hebt een boogstraal van 33cm en een stijging van 2%? Bij deze straal is een cirkel net boven de 2 meter, 2% stijging is 4 cm, daar nog 1 cm af van de plaatdikte en fou houdt 3 cm tussenruimte over voor trein en rails.
Lijkt me spannend  :D

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2009, 19:32:48 »
 ;D Goed hé? Ik ga met de dremel al mijn locs afslijpen zodat ze in de spiraal kunnen!  ::).

Het percentage klop dus niet.... Ik zal later eens berekenen wat de echte percentage is, maar volgens mij is dat niet meer dan 3%.

Groet, Jeroen

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2009, 13:01:39 »
Ok, ik weet het, het is alweer en tijd terug dat ik iets hier heb gepost. Maar dat betekend niet dat ik niets heb gedaan!

Ik heb nogal wat in te halen. Dus: veel foto´s, weinig tekst. Met de rechtermuis knop kan je de plaatjes groter maken.

Hieronder de vorderingen in februari 2009.

Na de bouw van de klimspiraal ben ik begonnen met de 2 treintafels. Op de eerste tafel komt de klimspiraal. Ook moet ik deze tafel eenvoudig weg kunnen halen.


De achterste grote tafel heb ik van mijn oude tafel gemaakt.





Hier ben ik bezig met het maken van een omloopspoor op het schaduwniveau



Ok, dat zijn de foto´s van februari 2009. Als er vragen zijn, dan hoor ik het wel!

De volgende serie foto´s volgen snel.

Groet, Jeroen


Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2009, 13:17:48 »
Hallo Modelbouwliefhebbers,

Voordat ik verder ga met een verslagje van de maand maart, eerst maar even een overzicht van mijn modelbaan en mijn baanplan. Zoals eerder genoemd, zal deze baan uit meerdere lagen bestaan. Hierdoor kan een relatief groot schaduwstation maken. Dat is mooi, want ik ben gesteld op veel verkeer en langere treinen. Vanwege de ruimte heb ik diverse beperkingen. De kamer heeft meerdere toepassingen (studeer, hobby, administratie en logeren).

Met behulp van Wintrack heb ik een plattegrond gemaakt van de kamer en heb alle meubels ingetekend. Daarna kon ik bepalen hoe groot de treintafels kunnen worden.


Ik heb dus 1 grote “vaste” treintafel, en 1 treintafel die ik eenvoudig moet kunnen weghalen wanneer de slaapbank nodig is. Deze tafel moet dus ook door een deurpost kunnen.

Daarna ben ik begonnen met een schaduwstation te ontwerpen. Zie het plaatje hieronder:


Het doel was om zoveel mogelijk treinen kwijt te kunnen. Daarom maak ik mbv koploper gebruik van dynamische schaduwstations. Verder zal de slaapbank ooit vervangen worden voor een luchtbed. Op dat moment kan ik mijn baan uitbreiden met een derde tafel.  Ik heb in mijn schaduwstation hiervoor al 2 wissels opgenomen. 1 van de wissels gebruik ik nu om het programmeerspoor aan te sluiten.

In totaal zal ik 17 sporen tot mijn beschikking hebben over 2 dynamische schaduwstations. Er komen dus 34 blokken waar ik een trein kwijt kan.  Verder komt er uiteraard ook het klimspiraal naar het volgende niveau. Ook is er een omloopspoor zodat de treinen ook tijdens de bouw van de volgende niveau kunnen rijden. Ik heb gekozen om ongeveer 30 cm ruimte tussen de 2 niveaus te houden zodat ik overal goed bij kan.

In de volgende post ga ik verder met de werkzaamheden in de maand maart.

Groet, Jeroen


Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2009, 18:59:55 »
En we gaan door met… maart!

In deze maand ben ik met de eerste grote uitdaging begonnen; hoe kan ik de 2 treintrafels op een betrouwbare manier koppelen.

Ik heb het op de volgende manier gedaan:
Ik maak gebruik van de bekende blauwe ondervloer voor laminaat van de gamma. Werkt erg goed. Het is ongeveer 3 millimeter dik. Ik ben op zoek gegaan naar hout van dezelfde dikte. Ik kwam uiteindelijk terecht bij een plaat voor bedbodems. Ik heb een stroken gemaakt en gelijmt aan de rand van de tafel.




Na het drogen ziet het er zo uit, je kan de 2 tafels strak tegen elkaar zetten:

Om de tafels te verbinden gebruik ik scharnieren. Door de pen te verwijderen kan je simpel de tafels uit elkaar halen.

De volgende stap is het leggen van de rails. Ik de tafels tijdelijk aan elkaar vastgezet met een kier van ongeveer 2mm, de dikte van een slijpschijfje.

Daarna ben ik gestart met het leggen van de rails. Ik leg ze vast met een paar druppels verdunde boekbinderslijm (met een druppel afwasmiddel). Werkt perfect.  Tijdens het drogen leg een paar boeken op de rails.

De rails bij de tafelovergang worden vastgezet met sterke lijm van Bison.

Tijdens het werk wordt de spiraal uitgebreid getest door mijn oudste dochter.

Na een weekje doorploeteren, ziet het er zo uit:


Ik moet nog wat schaduwsporen aanleggen maar voorlopig laat ik het even zo.
In koploper ziet het er zo uit:


Dat waren de werkzaamheden van de maand maart. April en mei zal in het teken staan van draadjes solderen.

Als er vragen of opmerkingen zijn, lees ik het wel!

Groet, Jeroen

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2009, 19:25:31 »
Hoi Jeroen,

Dat schiet al goed op. Het ziet er mooi strak uit, ik ben benieuwd!

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2009, 22:14:20 »
Julien,

Thanks! Yep de eerste maanden ging het lekker snel. tegenwoordig gaat het wat langzamer.

Morgen weer de volgende update

Groet, Jeroen

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3560
  • N Spoor Freak
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2009, 23:34:49 »
Hoi Jeroen,

Indrukwekkend hoor dat schaduwstation en het spiraal wat een hoop sporen :o
Heb je al een idee hoe het landschap eruit gaat zien?
Word het een baan met veel bergen (lijkt me logisch) of word het een heuvelachtig landschap?
Ik heb vroeger ook een Duits/Oostenrijkse baan gehad (er was toen nog niet veel Ned mat ;D).
Dus ik ben best wel benieuwd hoe het eruit gaat zien!!!

P.S.
Leuk he als kinderen mee willen helpen!!!
Mijn zoontje (2jaar) wil ook altijd graag mee naar boven kijken naar de treinen en hij wil papa dan ook altijd graag helpen (op zijn manier dan he ;D)

Succes verder met bouwen (y)

Groet,
Raymond

No Pain No Gain!

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2009, 10:56:47 »
Hallo Raymond,

Veel sporen he? Ja, ik werd bij mijn vorige baan gek van het omwisselen van treinen. Je komt altijd te kort! :P

Het landschap zal bergachtig worden. Ik vind dat leuker van vlak polderland.  Ik heb wel helaas beperkte ruimte, dus ik moet wel improviseren.  Ook wil ik een middelgroot station bouwen met draairolbrug of draaischijf. Ik vind het leuk om veel treinbewegingen te zien op de baan..

Ik ben ook benieuwd hoe het eruit gaat zien!  ;D Ik heb het ontwerp klaar. Ik zal binnenkort een baanplan draadje openen om het aan het forum voor te leggen.

ja mijn dochters vinden het ook heel leuk! Zelfs mijn jongste dochter van 1 jaar roept al Tjeintje!  ;D

Groet, Jeroen

« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2009, 10:59:43 door Jerome (voorheen project oN the rail) »

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2009, 21:21:35 »
Modelspoorfanatiekelingen 

In deze maanden ben ik druk bezig geweest alle wisseldecoders en bezetmelders te verbinden. Niet echt leuk werk vind ik zelf. Ook ben ik begonnen met test rijden. In mei kon ik weer een rondje rijden!
Hier een plaatje van de onderkant van de eerste module. Ik maak gebruik van ringbanden om de draadjes nog een beetje bij elkaar te houden. Gek genoeg ziet het er op de foto rommeliger uit dan het werkelijk is…

Links zie je nog net de scharnieren die de 2 tafels verbind. Voor de verbinding van de kabels tussen de tafels gebruik ik 2 kroonsteentjes met ertussen een korte koperen 2,5 mm draden. Werkt prima. De koperen 2,5mm draden is de “ringleiding” De netwerkkabels voor de BMD16 moet ik nog verkorten.  Na de eerste tafel ben ik begonnen met de 2e tafel. Ik heb deze op zijn kant gezet wat veel prettiger werken is. Eerst worden de Conrad wisselaandrijvingen gemonteerd. Dat is best wel een gepriegel. Ik maak gebruik van Peco55 wissels. Als je 2 wissels naast elkaar hebt zitten, kan je niet recht onder de wissel een aandrijving zetten. Door gebruik te maken van verlengstukjes kan je dit oplossen. Het kost wel veel tijd en geduld om de boel af te regelen. Ik heb later weer een aantal aandrijvingen verplaatst omdat ik teveel problemen had met het omzetten. Ik verleng ze nu met een stuk remkabel van een fiets (niet op de foto).

Daarna de “ringleiding”:

Met ook de bezetmelders (BMD16) en wisselaandrijvingen (Lenz LS150) gemonteerd ziet het zo uit:

Tja, het zou netter kunnen, maar ik heb het geduld er niet voor…

En toen… kregen we iemand te logeren. Nu kan ik voor het eerst in praktijk testen of het past..
Eerst de eerste tafel weghalen en de kussens van de slaapbank weghalen:

Dan bed uitklappen en opmaken:

En… Geen problemen. Past allemaal perfect.  Pfff! De testpersoon heeft goed geslapen en heeft heerlijk over treintjes gedroomd. Niet zo gek, vanuit je bed zie je dit aan de muur hangen!

Zie ook mijn allereerste en favoriete treintje, de oranje bovenop. Gekregen vlak na mijn geboorte. Past helaas niet op mijn baan..

De maanden hierna lag de nadruk op het testrijden en doorvoeren van vebeteringen. Daarover gaat de volgende post.  Ik ben ook inmiddels bezig met het baanplan van het volgende niveau. Zie daarvoor het volgende draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,21653.msg323654/topicseen.html#new

Als er vragen of opmerkingen zijn, hoor ik het wel!

Groet, Jeroen.



Groet, Jeroen

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5345
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #13 Gepost op: 28 augustus 2009, 21:28:27 »
Hey jeroen,

Das wel een gave vitrine voor al je materieel in te showen. ;D

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #14 Gepost op: 28 augustus 2009, 21:32:03 »
Cool he?

Te koop op beurzen in oa houten voor ongeveer 95 euro per stuk, of via Ebay.de voor 45 Euro per stuk. Jij mag raden waar ik ze gekocht heb.

Ik heb ze met enige moeite aangepast (gaten in de zijkant) zodat op elkaar aansluiten.

Greetz, Jeroen.