Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 01:19:12
Heroplage Artitec Plan W? door dennie
Vandaag om 00:28:31
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
13 July 2025, 23:28:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
13 July 2025, 23:03:47
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
Een NS 5500 knutselen door Huup
13 July 2025, 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
13 July 2025, 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
13 July 2025, 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
13 July 2025, 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
13 July 2025, 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
13 July 2025, 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
13 July 2025, 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
13 July 2025, 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
13 July 2025, 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
13 July 2025, 14:54:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
13 July 2025, 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
13 July 2025, 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
13 July 2025, 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
13 July 2025, 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
13 July 2025, 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
13 July 2025, 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
13 July 2025, 11:44:52

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's  (gelezen 287816 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #120 Gepost op: 05 April 2012, 22:13:04 »
Hoi Ivo,

Die messing flappen heb ik ook gezien, maar dat zijn niet de opleggingen. Zij moeten beweegbaar vlak onder het dak komen te zitten en verzorgen daar inderdaad de bar-deur achtige beweging.

In deze uitvoering met draaistel motor heeft 1 oplegging zijn draaipunt exact in het midden en het andere eind tussen het middelste en eindwielstel liggen. Dat draaistel maakt dus een asymetrische uitslag. Mooi voor de motorbak, maar desastreus voor de kopbak (alstie op de kopbak opgelegd wordt....

En... een onderstel moet niet afhankelijk hoeven zijn van de hoeveelheid lood die er in ligt ;)

Ben overigens wel heel benieuwd, hoe het helemaal origineel zat met die flappen :) (y)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 05 April 2012, 22:19:35 door Karst Drenth »

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #121 Gepost op: 05 April 2012, 23:29:12 »
Hoi,

Bakken zo goed als af...

... de kopdraaistellen nu beide klaar en goed draaibaar. Bakken staan mooi loodrechtop. Even de bakken tijdelijk een beetje provisorisch op hoogte opgelegd.

Ziet er niet slecht uit zo :)  (y)

Volgende stap is de ribbeltjes uit de daken schuren... :( heb je eindelijk messing daken, moet je nog schuren  :-\ :'(

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 06 April 2012, 13:27:40 door Karst Drenth »

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 05 April 2012, 23:48:13 »
Karst ik heb de planE's van MK met dezelfde dakconstructie. Na het spuiten zie je die ribbels vrijwel niet meer, maar misschien zijn ze bij jou wat beter te zien omdat jij de bakken iets geknepen hebt.
Als ik erg goed kijk zie ik ze wel maar het is zo weinig dat ik mij er niet aan stoor.
Het lijkt mij overigens wel lastig om die weg te schuren.

Groet, Gerrit

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 05 April 2012, 23:49:17 »
En ik maar denken dat ik binnenkort ook maar eens een kitje wil gaan proberen. Toch nog eens een paar jaar over slapen ;)
Mooi werk Karst
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Beached

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 06 April 2012, 00:17:32 »
Johan, niet alle kitjes vertonen deze problemen. De koelwagen, zandwagen, rongenwagen en veewagen van MK vallen haast in elkaar als je ze uit de doos schud. De CHB van MK was een ouder kitje, maar niet veel moeilijker dan een plastic bouwdoos. De Werps NS 5300 die ik nu aan het bouwen ben vraagt wel wat ervaring, maar is ook niet echt moeilijk.
Gewoon proberen dus (y)

En de DE III begint er ook al goed uit te zien Karst (y)

mvg,
Rick

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #125 Gepost op: 06 April 2012, 08:38:36 »
tuurlijk prachtig  (y)
maar ff kritische noot:daklijn loopt niet mooi door.
 het lijkt of de eerste kopbak en het eind van de midden bak iets te hoog staat .

gr Jan
« Laatst bewerkt op: 06 April 2012, 08:40:50 door roadster36 »

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 06 April 2012, 10:53:14 »
... de kopdraaistellen nu beide klaar en goed draaibaar. Bakken staan mooi loodrechtop. Even de bakken tijdelijk een beetje op hoogte opgelegd.

Was denk ik al bekend  ;D

mvg,
Robin

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #127 Gepost op: 06 April 2012, 12:51:04 »
Idd Robin, zo was die tekst wel bedoeld :)

@jan
Goed gezien. Ik had 'provisorisch' opgelegd moeten schrijven. ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 06 April 2012, 13:26:54 door Karst Drenth »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 06 April 2012, 17:55:49 »
Eerder beloofde ik de koppelingen in de oorspronkelijke kit te laten zien.

Een poging:

In de eerste versie zit er een grote resin bak voor de motorbak, met in het midden een grote Roco motor en aan een eind een motordraaistel uit resin met kunststof tandwielen en aan het andere eind een loopdraaistel:

Links het motordraaistel en rechts het loopdraaistel. Er zijn 2 versies van de resin tandwielkast geweest en ik had de ene versie en de tandwielen voor de andere. Daarom heb ik het geheel nog nooit lopend gehad. De draaipunten van deze draaistellen liggen vrij dicht achter de uiteinden van de bak.

Nu de koppeling, eerst die bij het loopdraaistel:

De linker messing plaat moet worden vastgelijmd onderaan de motor bak, waardoor het draaistel met het schroefje vast komt te zitten. Dit schroefje is meteen het draaipunt van het draaistel. Het rechter stukje messing vormt de oplegging van de kopbak.

Dit is de onderkant van de motorbak

En hier zie je de onderkant van de kopbak, die met het stuk resin helemaal over de wigvormige resin uitstulping van de motorbak past.

En zo past het zaakje dan op elkaar. De bakken scharnieren dus als het bardeurtje tov elkaar. Het geheel wordt bij elkaar gehouden door een veer onder het plafond van de bakken, die de bakken constant tegen elkaar trekken.

Van de zijkant gezien. De afstand tussen de bakken is door goed vijlen nog verder in te korten.

Met de messing kappen eroverheen. Te zien is het verschil in hoogte van de banken in de 2 bakken.

In de Ck bak zitten de banken echt te laag.

Deze balg moet er nog tussen en zal denk ik aan de motorbak worden vastgemaakt.

Dan de andere kant, de verbinding van de motorbak aan de Bk bak met het motordraaistel ertussen:

De bodem links valt gewoon om het motordraaistel heen.

Op het motordraaistel komt nog een messingplaatje. De kopbak in de eerste versie (alle bakken trouwens) hebben een recht messingdak, want het echte dak is van resin. De kopbak rust dus aan de bovenkant op het draaistel en dan moet er weer een veer tussen om de bakken tegen elkaar te houden. De kopbak wordt voldoende ver (en niet gekanteld) van de motorbak gehouden door een resin lippen aan de balg aan de motorbak:

Hier zit het er provisorisch overheen. De driehoeken van resin ter versterking van dak en balg moeten nog weg worden gehaald.

Zo komt dat dan ongeveer aan elkaar.

Met vulplaatjes is alles keurig recht, op hoogte en passend te maken.

In messing is het me iets onduidelijker.

Dit moet de koppeling worden tussen de motorbak bij het loopdraaistel:

De messing wand in de motorbak boven het loopdraaistel

De messing wand in de kopbak boven het loopdraaistel

En dat past precies op elkaar en mits je de wanden goed in de bakken hebt gesoldeerd, staan beide bakken precies op gelijke hoogte:

Bij het motordraaistel is het nog iets gecompliceerder.

Er is een andere tandwielbak gemaakt voor het draaistel en de wand die ervoor ligt komt volgens mij in de kopbak.

Dan komt er een wand in de motorbak, die hieronder schuift, waardoor er ook weer een oplegging onstaat, dat wanneer je tenminste de wanden strak in de bakken hebt gesoldeerd, de bakken meteen op gelijke hoogte staan.

Tenslotte nog even dit:

Hier zie je wat ik eerder bedoelde met de rechter schort onder de kop. Die moet naar buiten worden gebogen.

Aan dit plamuur en schuurwerk kun je zien dat ook bij mij de bakken tov de koppen ietsje boller staan.

En nu maar afbouwen. Als ik nog een set bodems zou hebben en een motordraaistel heb ik 2 Diesel 3's.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #129 Gepost op: 06 April 2012, 18:22:03 »
Hoi Ivo.

Thnx voor de uitleg en de foto's (y) (y)

Citaat van: Ivo tB
In messing is het me iets onduidelijker.

Dit moet de koppeling worden tussen de motorbak bij het loopdraaistel:

De messing wand in de motorbak boven het loopdraaistel

De messing wand in de kopbak boven het loopdraaistel

En dat past precies op elkaar en mits je de wanden goed in de bakken hebt gesoldeerd, staan beide bakken precies op gelijke hoogte:

Bij het motordraaistel is het nog iets gecompliceerder.

Er is een andere tandwielbak gemaakt voor het draaistel en de wand die ervoor ligt komt volgens mij in de kopbak.

Dan komt er een wand in de motorbak, die hieronder schuift, waardoor er ook weer een oplegging onstaat, dat wanneer je tenminste de wanden strak in de bakken hebt gesoldeerd, de bakken meteen op gelijke hoogte staan.

... dit ziende, heb ik nog weer een andere uitvoering van de compleet messing kit. Geen van de getoonde onderdelen zitten meer in de etsfrets.

D'r zijn me nog speciale kortkoppelingen uit resin beloofd. Dus ik wacht daar eerst maar eens op. Met een goede twee en halve week zouden die er moeten kunnen zijn ;)  ::)

Voorlopig dus maar de rest van de bakken afmaken. Heb nog even gekeken of de Bk en ABk banken makkelijk los te zagen zouden zijn... helaas... da's niet makkelijk.

Misschien ga ik iets met Mastica Plan E banken :)

By the way, weet iemand of het tot B-afdeling verbouwde deel van de originele Bk nog andere zitplaats opstelling gekregen heeft ? b.v. 2 + 2 ipv 2groot + 1groot

Grtzz,

Karst

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 06 April 2012, 19:10:45 »

... dit ziende, heb ik nog weer een andere uitvoering van de compleet messing kit. Geen van de getoonde onderdelen zitten meer in de etsfrets.

D'r zijn me nog speciale kortkoppelingen uit resin beloofd. Dus ik wacht daar eerst maar eens op. Met een goede twee en halve week zouden die er moeten kunnen zijn ;)  ::)

Ik denk dat er meerdere uitvoeringen zijn van de "compleet" messing variant. Ik heb wel eens begrepen dat er ook nog een variant is met messing schorten en dus waarschijnlijk ook messing bodems. Maar de koppeling bij het motordraaistel is voor zover ik weet in elk geval verschillend voor mijn messing variant en die van jou, omdat jij weer een compleet motordraaistel hebt. Bij de messing tandwielkast die ik liet zien, hoort nog steeds een middenmotor.

Maar ik ben vooral nog op zoek naar een 2e set bodems én aandrijvingen. Ik heb afgesproken nog eens bij Maykel langs te gaan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #131 Gepost op: 06 April 2012, 19:48:40 »
Heren, wat een fantastisch mooi draadje is dit om te volgen. Veel techniek, veel foto's, mooi discussies, ga zo lekker door, het is voor mij echt genieten.

Bert

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #132 Gepost op: 06 April 2012, 20:09:38 »

By the way, weet iemand of het tot B-afdeling verbouwde deel van de originele Bk nog andere zitplaats opstelling gekregen heeft ? b.v. 2 + 2 ipv 2groot + 1groot

Grtzz,

Karst

De verbouwde B afdeling kreeg een 2+2 opstelling, waarbij onderdelen van de oude banken zijn gebruikt. het lijken dus op tweede klasse banken, maar met een derde klasse indeling.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #133 Gepost op: 06 April 2012, 21:23:04 »
Omdat er zoveel verschillende versies zijn , ook maar even foto's gemaakt :

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 06 April 2012, 21:31:14 »
Ronald,

Dat is leuk om te zien. Dit is dus de versie met resin daken, toch? Weer een ander motordraaistel, maar volgens mij lijkt deze wel heel veel op mijn eerste versie.

Bijzonder nuttig die laatste foto, die laat zien wat het effect is van het draaipunt van het Jacobs draaistel in de motorbak in een bocht. Lijkt me toch redelijk acceptabel, maar ok 100% kloppen doet het niet.

Wanneer spuit je dat ding nu eens? Daarna toch alleen maar afwerken?

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*