Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's  (gelezen 274292 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #930 Gepost op: 17 maart 2020, 03:04:07 »
Ik denk dat je een paar jaar terug moet scrollen, maar dan zie je dat de wormen en wormwielen al flink ingereden zijn toen er nog extra tandwielen en een minimashima bovenop zaten :) Dit ding heeft nooit goed gereden en ik hoopte dat het nabouwen wat Karst had gedaan ook bij mij zou werken. Het kan iig geen kwaad de extra speling te elimineren denk ik.

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #931 Gepost op: 01 augustus 2022, 04:47:21 »
Hoi,

Ik ga van hot naar her ::) NS 2400, Bakkies/hippel etc met dieselgebrom, Mat46 vierwagenstel, Beel en Oersik en wat nog meer. maar nu weer even Mat34...



Gewoon omdat ik het wil leren, en als ik eenmaal een basis bestand heb wat werkt, kan ik dit makkelijk aanpassen naar andere as afstanden :) Nadeel is wel dat de cardan een enorme uitzwaai maakt omdat deze aan het uiteinde van het draaistel zit. Daardoor is dit niet zomaar een oplossing voor het Mat46 Rivarossi stel waar de cardan in het midden boven het draaistel zit met die @#$% tandwielen er onder :( .

Het is in feite gewoon een mechanische kopie van het Hollywood Foundry Bull Ant concept. Maar dan minder krakkemikkig en met cardan aandrijving, net als voorgedaan door Karst. Mijn Bull Ant was bijzonder slecht gemaakt en had verkeerde as afstanden. Ook waren de tandwielen al flink gesleten voordat het treinstel af was. Raar eigenlijk... Werkt dat eigenlijk wel lekker? Metalen wormen direct op messing tandwielen? helaas heb ik even niks anders.



Mijn filament (zwart ABS) printer kan helemaal niet gedetailleerd printen en is 3e hands (Prusa i3 kloon) Maar na wat klappen en kleurrijke metaforen komt er soms iets bruikbaars uit pruttelen.

De gaatjes op de tekening blubberen vrijwel dicht, maar met een handboortje maak ik ze weer open. En de as lagers/gaten en andere oppervlakken krijgen een paar aaien met verschillende maten vijl.

Het worm asje van de originele aandrijving past er met wat schuiven zo in. Voor mijn hippels had ik 2 Black Beetle motordraaistellen geslacht om de Mashima's te gebruiken. Da asjes en tandwielen die overbleven kan ik mooi hergebruiken in dit prototype.



En zowaar... het rijdt! (y) De worm as draait nog niet helemaal lekker, maar het is ook niet verwonderlijk in een ABS lager wat ik moest vijlen... Ook wil ik graag nylon ringetjes naast de wormen zetten zodat de wormen zich niet in het ABS gaan graven. Maar waar vind ik deze? As is 1.5 mm dik. Ik heb er geen 1000 nodig van Ali. dat duurt me te lang en wat moet ik dan met de overige 998?

Dit was eigenlijk maar een probeersel. Ik wil nu eentje tekenen en printen met bevestigingen voor de oplegging (zit nu vast met dubbelzijdig tape) en de draaistel zijkanten. Ook zal ik proberen om metalen lagers er in te maken. Ik heb messing buisjes met een binnen diameter van precies 1.5 mm. Wat wel opvalt is dat de oude Bull Ant wat 'flex' had. Dit frame is super star waardoor de wielen minder tractie hebben. En een 3-assig draaistel compenseren gaat mij iets te ver voor mijn eerste probeersel met 3d geprinte aandrijving :P .

Mvg,

Robert

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6340
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #932 Gepost op: 01 augustus 2022, 09:03:49 »
Dus... Je print zomaar even een aangedreven draaistel... Respect! Ben ik nou de enige die nog niet aan het 3D ontwerpen is geslagen?  ;)
Boomshanka!

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #933 Gepost op: 01 augustus 2022, 09:22:11 »
Robert,

Dit ziet er heel goed uit  (y)

Ik zal toch maar eens moeten gaan overwegen om 3D te gaan tekenen, dan kan ik dat soort dingen ook maken. Als je het door hebt schijnt het erg leuk te zijn  ;D

Een paar tips om het goed werken te krijgen in bochten moet je behoorlijk wat resin weg knagen van het onderstel om de uitslag van de kardan te kunnen verwerken. Die is namelijk behoorlijk door kleiner boogstralen. En dan heb ik het niet over R1.

Een tweede tip is om de kardan hulsjes van het schuifstuk te verlengen anders floept hij er tijdens het rijden in een bocht uit en is janken geblazen om het ding er weer in te krijgen

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #934 Gepost op: 01 augustus 2022, 10:34:45 »
Kijk voor je ringen even bij de onderdelen
voor een H&S airbrush, die hebben je maat
schat ik zo grofweg.
Mvh Steef

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #935 Gepost op: 01 augustus 2022, 12:14:19 »
Bedankt voor de tip. Ringen zoals deze?

https://www.sceneryworkshop.nl/harder-and-steenbeck-naaldpakking-teflon-voor-evol.html?utm_source=GoogleShopping&utm_medium=cpc&utm_campaign=Airbrush%2FAirbrush%20Onderdelen&utm_content=Harder%20%26%20Steenbeck&gclid=Cj0KCQjw852XBhC6ARIsAJsFPN2qYzPfkmdYuUm2Ys-qqYU9YiwPBxbcCSZ6_QjNgwKGH9S0UIgRC18aAgtrEALw_wcB

Ze lijken wat te dik. Ik bedoel meer van die flinter dunne ringetjes die altijd tussen een lager en een worm zitten bij bv Roco. Maar die gebruikt 2 mm assen.

Ik teken in Tinkercad(.com). Is net Lego bouwen. Je schuift blokken in elkaar en fuseert deze aan elkaar om een nieuwe vorm te maken. En met negatieve blokken neem je materiaal af. Met professionele CAD software kan je veel meer makkelijker aanpassen als je eenmaal een vorm hebt. Maar ik kan daar niet inkomen :( .

Dus... Je print zomaar even een aangedreven draaistel... Respect! Ben ik nou de enige die nog niet aan het 3D ontwerpen is geslagen?  ;)

Wel, het zou mooi zijn als het meteen over de rails zoeft :) Maar er zitten nog wat kinderziektes in. Het ding op de foto is het 2e prototype wat ik printte. De eerste kwam niet lekker uit de printer en was krom getrokken doordat de eerste laag niet goed hechtte. Ook had ik daar nog geen rekening gehouden met hoe ik de worm as zou moeten plaatsen. Deze valt er bij het 2e prototype zo in, en wordt op de plek gehouden met de bodemplaat. Bij het eerste printsel waren het gewoon 2 gaatjes en zou ik de as er in moeten prikken en de wormen er aan moeten rijgen. Dat gaat natuurlijk nooit goed :P

Het plan was eigenlijk om wat test prints te maken met prototypes, en dan een definitieve bestellen via Shapeways, maar die zitten opeens in New York schijnbaar? Toen ik even wou kijken wat het zou gaan kosten kwam het draaistel op 6 euro uit en totaal met verzenden iets van 70 euro... Een deel daarvan was handling en 'spoed' kosten die standaard aan staan. Spoed er af en dan was het alsnog iets van 25 euro. Ik zie ook het materiaal 'white strong and flexible' er niet meer bij staan. Maar in de shop met kant en klare designs worden de modellen die je kan bestellen nog wel aangeboden in dit materiaal. Ik zag verder geen ander bedrijf waar je even een *.stl upload en een quote krijgt. Jammer.

Maar nu mijn 2e prototype al rijdt, wat eigenlijk helemaal niet de bedoeling was, denk ik dat ik met wat aanpassingen ook wel aangedreven draaistellen zelf kan printen. Het printen zelf kost bij elkaar een uurtje of zo. Ongeveer 20 minuten voor elk apart deel (beide tegelijk vind mijn printer niet leuk) en tussendoor wat schoonmaken en zo.

Ik zal messing buisjes gebruiken als lager zodra ik een manier weet om deze niet te laten verschuiven. Ik weet niet hoe ABS zich gaat houden als lager materiaal. Maar mijn gevoel zegt dat dit niet de beste keus is voor dat doel. Zeker bij de worm as die veel toeren zal maken. Ik denk dat het zal vervormen door de warmte of gewoon zal slijten. Drupje olie zal wel helpen maar toch. Een messing buisje is van zichzelf al redelijk rond. Een geprint gaatje niet :-X . En messing is wat vertrouwder als lager materiaal.

Mvg,

Robert

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #936 Gepost op: 01 augustus 2022, 12:17:27 »
Ziet er mooi uit!

.... Ben ik nou de enige die nog niet aan het 3D ontwerpen is geslagen?  ;)

ja, je kan er ontzettend veel mee.. bijvoorbeeld lantarenpaaltjes ontwerpen en maken  ;D
dus waar wacht je op  ;D
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2022, 12:20:35 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #937 Gepost op: 01 augustus 2022, 12:22:20 »
Velletje nylon, holpijpje en een ponstang, maak je wat je nodig hebt ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #938 Gepost op: 01 augustus 2022, 13:27:07 »
hmmm, goed idee.. alleen waar vind ik dat nylon ;)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #939 Gepost op: 01 augustus 2022, 13:31:48 »
Hoi Ruud, dat is een idee (y) . Moet ik wel 1,5 mm buisjes hebben. Zal zo eens kijken. Nylon velletje heb ik niet, maar ik denk dat elk stukje dun/stijf/glad plastic wel werkt voor dit doel. Gaat er alleen om dat de worm as in de axiale richting verschuift en de worm dan tegen het abs drukt wat ruw en niet glad is. Dat zorgt voor extra weerstand. Als daar een ringetje tussen zit dan verlaagt dat de weerstand en zal het regelmatiger rijden hoop ik.

Mvg,

Robert

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6340
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #940 Gepost op: 01 augustus 2022, 16:25:52 »
Ziet er mooi uit!

ja, je kan er ontzettend veel mee.. bijvoorbeeld lantarenpaaltjes ontwerpen en maken  ;D
dus waar wacht je op  ;D

Op een berg vrije tijd. Alles gaat op aan werk, kinderen en vrouwen   ;D
Boomshanka!

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #941 Gepost op: 01 augustus 2022, 16:59:10 »
Prototype 3 staat in de wachtrij (printer warmt op). Eigenlijk versie 3.5 want de eerste print mislukte. Pannenkoekenprinter, de eerste mislukt steeds lijkt het. De eerste laag wordt niet lekker uitgesmeerd en wordt spaghetti, een volgende print gaat dan weer wel goed, vaag.



Bevestigingen voor de draaistel zijkanten er aan gekleid. Ik heb er 'gaatjes' in gemaakt zodat daar fosfor brons draad door kan. maar als de rest van de trein stroom afneemt is het niet echt nodig om hier moeilijk te doen.

Verder de afstand tussen de worm en wormwielen iets kleiner gemaakt en ruimte gemaakt voor de messing buisjes die als lager gaan dienen voor de worm as. Deze buisjes zijn eigenlijk hulsjes om draadeinden af te werken, maar met wat 'aut of zuh boks' denken vind je meer toepassingen :P.

Printer is klaar, ging idd beter, ik ga naar boven om te passen en na te bewerken

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #942 Gepost op: 02 augustus 2022, 01:42:24 »
https://youtu.be/M0c5hfkW0Co

Het rijdt :D

Maar dat deed het niet meteen. Ding liep steeds vast omdat ik geen materiaal kon vinden om die ringetjes te maken :( Uiteindelijk gemaakt van dat flinterdunne stroomafnemer materiaal :)

Boel mot nog inrijden en decoder moet daarna nog ingeregeld worden. Als het sneller gaat rijden knort en bromt en knarst het behoorlijk door de metalen tandwielen :( Ik heb liever kunststof denk ik.

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #943 Gepost op: 03 augustus 2022, 01:59:30 »
Vandaag wilde ik prototype 4 printen maar na het printen vergt het zoveel nabewerking steeds dat ik prototype 3 maar aangepast heb met vijl en frees :P Want ik vond een paar nylon ringetjes in onderdelen die ik ooit van iemand kreeg! Yay! (y) Daar moest wat ruimte voor gemaakt worden en de wormpjes moesten iets schuiven op de as.

Verder de vijl ter hand genomen om van de onderkant iets af te vijlen zodat de bodemplaat iets nauwer sluit. Zo zitten de wiel assen strakker opgesloten en kunnen de tandjes niet over elkaar knagen als ik het stel iets optil.

Het is nog (steeds) niet ingereden en de decoder heeft nog steeds de instellingen van de oude en originele Hollywood Foundry Bull Ant aandrijving, maar ik ben eigenlijk best tevreden met het verschil in rij eigenschappen en vond een prototype 4 eigenlijk niet nodig :P

Is het nu perfect? Nee, maar eerst maar eens wat meters maken. Ik vind het nu ook minder geluid maken op hogere snelheden. Enige wat wel jammer is dat de wielen makkelijker slippen omdat het geprinte frame erg star is. Dan heb je in theorie steeds maar 3 wielen die hun kracht kunnen overbrengen op de rails. Leverworst Kees scenario kan ik altijd nog ASB wielen er op prikken of zelfs een tweede aandrijving printen  :angel: .

https://youtu.be/SRfODUX9JTM

Mvg,

Robert

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #944 Gepost op: 03 augustus 2022, 02:24:20 »

Goed bezig  (y)

Arjan