Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

13 december modelspoorbeurs Houten door Sikko
Vandaag om 08:58:56
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 08:30:43
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 08:21:42
De (3d) knutsels van Ronald. door Huup
Vandaag om 06:50:33
Alternatieven voor servo's door Frank 123
Vandaag om 06:37:16
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door ckikilwai
Vandaag om 04:31:34
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 00:24:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 December 2025, 23:53:24
ratelende 1300 van Electrotren door B2
11 December 2025, 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
11 December 2025, 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
11 December 2025, 22:05:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
11 December 2025, 21:53:30
Roco 2025 door 1200blauw
11 December 2025, 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
11 December 2025, 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
11 December 2025, 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
11 December 2025, 19:57:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 December 2025, 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
11 December 2025, 19:24:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
11 December 2025, 17:25:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
11 December 2025, 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
11 December 2025, 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
11 December 2025, 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
11 December 2025, 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
11 December 2025, 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
11 December 2025, 15:21:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
11 December 2025, 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
11 December 2025, 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
11 December 2025, 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 December 2025, 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
11 December 2025, 12:35:51
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's  (gelezen 300372 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #900 Gepost op: 30 March 2015, 10:48:14 »
Hoi,

Hoewel de DE-5 inderdaad het volgende grote project wordt, ga ik eerst 'even' m'n DE-1 20 Kameel afmaken.

Dus hier gaan we verder de komende week :)


Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 30 March 2015, 14:44:11 door Karst Drenth »

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5432
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #901 Gepost op: 30 March 2015, 13:35:39 »
Die kameel mag dan inderdaad ook niet meer ontbreken, maar wat zal dat gaaf staan Karst, als je op een gegeven moment de Kameel, DE-1, DE-2, DE-3 en DE-5 bij elkaar hebt staan!  (y) (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #902 Gepost op: 30 March 2015, 13:36:37 »
en een blauwe omBC 11... ;D

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #903 Gepost op: 30 March 2015, 14:04:51 »
ja, de omBC11 als koppelingsloos inspectierijtuig voor de NS-directie.
Hier gekiekt tijdens de overstap in Sneek op de inspectietram naar Bolsward, bestaande uit een Sik en ex-Koninklijk rijtuig A1 in 1959.


Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #904 Gepost op: 30 March 2015, 14:13:43 »
Tja...

De omBC staat ook nog op stapel ;)

Alleen wil ik die weer zoals m'n vorige (groen/rood met zilver) . Om nu ook nog een blauwe te maken... boel centjes om de line-up compleet te maken ;) :P


Grtzz,

Karst

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #905 Gepost op: 30 March 2015, 14:18:59 »
Probeer eens crowdfunding, gezien al die reacties en vragen hier moet dat wel goed komen  ;) ;D

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #906 Gepost op: 30 March 2015, 14:23:13 »
Dan meer crowd-donation...

Wil wel zo'n ding bouwen, maar er niets (anders dan mooie plaatjes hier) voor teruggeven  ;D ;D ;D

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #907 Gepost op: 30 March 2015, 15:27:10 »
Had je die groene omBC dan niet meer...?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #908 Gepost op: 14 April 2015, 08:51:54 »
Hoi,

Omdat de DE-IIen al eind '59 begin '60 rood werden, gezocht naar een nummer dat ook daadwerkelijk met de DE-III in Marienberg heeft gereden in 1960... En natuurlijk bracht een foto van Ankersmit weer de uitkomst. Dus een 101 omgenummerd naar 92...

Na twee avondjes werken ook weer klaar :)

Dusch... PLAATJES  8) ;D ;D

Eerst de electronica aanpassingen... ( zoals bij de 72 om met uitschakelbaar topsein te kunnen rijden )




... extra versterker gebouwd om de 'plus' van de witte topseinen te kunnen schakelen. De spannigsregelaar van de binnenverlichting vervangen door 2x4k7 parallel. En de vrijkomende draad gebruikt om naar de ABk te komen ;)


Dan het ding op de baan :)




... historisch verantwoorde line-up ;)



... wat een snor doet voor de vuisuele uitdruk !  :o



... het nieuwe nummer goed in beeld, uitaard weer bezet met een matig aantal reizigers ;)



... en een machnist :) Uiteraard ook even de koppelingen gedaan !

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 14 April 2015, 08:53:32 door Karst Drenth »

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #909 Gepost op: 14 April 2015, 09:18:32 »
Karst,

Kan jij meer vertellen over de electronica aanpassingen die jij hebt gedaan om het topsein uitschakelaar te maken?

groet, Rob
Rob Moerkerken

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #910 Gepost op: 15 April 2015, 20:49:56 »
Hoi,

Veel valt er niet te vertellen, maar ik heb de plaatjes wat ingekleur met onderdeelnummers en waarden ;)





.... de onderbrekingen in de print ( wegfrezen met de proxxon of de dremel ) heb ik met pink blokjes aangegeven. De rest kun je zo overnemen uit de foto's.  Daar waar de extra weerstanden en de draadaansluitingen bij de decoder komen even de banen met een scherp mesje blankkrabben n voorvertinnen.  Op de onderste foto, bij de bovenste print staat twee keer 4k7, dat moet zijn 1 x 4k7 en 1 3k3 anders heb je lichtsterkte verschil tussen de beide bakken ;)

Oh ja, bijna vergeten. De functie wordt aangestuurd met AUX3 van de decoder ;) Die dus even mappen op een F-toets naar keuze.

Hoop dat je er wat aan hebt,

Karst

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #911 Gepost op: 15 April 2015, 22:39:23 »
Hoi Karst,

Helder verhaal, bedankt!

gr. Rob
Rob Moerkerken

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2296
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #912 Gepost op: 11 January 2016, 20:01:01 »
Om het Diesel 5 draadje niet te vervuilen ga ik hier maar leuteren.

Karst heeft zijn Karst-O-tech jacobs ophanging verbeterd in CAD en deze is nu uit te printen bij sjeepwees. Hoewel deze printbare variant eigenlijk ontworpen is voor de FRIE DE-5 kit heb ik het jacobsdraastel waar geen aandrijving in zit pas gemaakt op één kopbak. De middelste as heb ik even weggehaald om te passen, later kan ik ruimte maken in het geprinte kunststof om ruimte te maken voor de flenzen. Het geprinte deel zit op het messing frame van het draaistel met dubbelzijdig plakband. Dit is natuurlijk tijdelijk tot ik klaar ben met experimenteren. Voor het experimenteren heb ik simpelweg materiaal weggefreest in de originele bodemplaat van MK. Moest het 'holletje' even wat breder maken zodat het rechthoekife mechaniekje er in zou passen. De hoogte was al prima in combinatie met het plakband van ongeveer 1 mm. De hoogte van het stel controleer ik met een Artitec DE-1 of 2 en een Rivarossi mat '46. De DE-1 is overigens wat verhoogd zodat deze beter aansluit bij de DE-2.







Doordat de schortbeplating deels voor de draaistellen zit is roco R2 (nog) niet mogelijk. Ligt niet aan de oplegging maar puur aan de vorm van de schorten. Maar hij gaat moeiteloos door R3 en soepel over een wisselstraat (rocoline 15 graden wissels). Je kan hem bijna door de wissels heen blazen :) Je zou ook al je Mat '46 aan willen passen met deze oplegging (y) Zeker als je er nieuwe draaistellen voor maakt met puntlagers die stroom afnemen.

Doordat het aangedreven draaistel een hele andere constructie heeft en hoger is moet ik daar iets anders verzinnen. Karst vertelde dat hij eventueel een DE-5 motordraaistel aan kan passen voor de DE-3. Ik wacht het even af, mijn bull ant aandrijving heeft nooit lekker gereden. Het hikt ergens en staat uit het lood. Stom ding.

Zodra het technische/mechanische deel klaar is ga ik verder met het cosmetische deel.

Mvg,

Robert

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2525
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #913 Gepost op: 12 January 2016, 15:36:16 »
Voor het passen en meten ideaal zo, maar uiteindelijk zal de DE-3 een andere balg nodig hebben.
De DE-3 had gevouwen doek als buitenbalg, en deze liep net als de schortplaten wat verder naar beneden door. (Idem voor Mat'35 en Mat'36)
De DE-5 had glad rubber als buitenbalg. (Idem voor Mat'40, Mat'46, DE-2, en Mat'54 plan F en G en Benelux, en TEE)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2296
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #914 Gepost op: 12 January 2016, 16:28:42 »
Deze balg dient als basis. Ik brei er later een stukje aan en maak er een gevouwen balg van. Het materiaal is goed te bewerken. Het gaat me nu eerder om het mechaniek. 2016 moet het jaar worden dat mijn diesel 3 gaat rijden  (y)

Excuses overigens voor de wazige foto's. Ik was wat aan het bibberen geloof ik...