Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 14:39:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:33:06
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 14:29:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 14:22:33
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 12:17:15
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's  (gelezen 274812 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #915 Gepost op: 12 januari 2016, 16:40:29 »
De DE-3 had gevouwen doek als buitenbalg, en deze liep net als de schortplaten wat verder naar beneden door. (Idem voor Mat'35 en Mat'36)

Is een fluitje van een cent om te maken in 3D ;)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #916 Gepost op: 12 januari 2016, 21:56:59 »
En misschien soms een nieuw metalen onderstelletje voor de DE3 afgestemd op de Karst-o-matic?

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

joepDE2

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #917 Gepost op: 05 december 2017, 13:07:04 »
Is er ervaring om de verbinding tussen de bakken met Jacobsdraaistel in een Lima of rivarossi Mat'46 te gebruiken?
groet, Joep

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #918 Gepost op: 05 december 2017, 13:27:58 »
Er ontbreekt iets aan de oplossing van Lima en dat zijn veertjes die ervoor zorgen dat de boel na een boog wat soepelder weer bij elkaar komt. Alleen de geleiding is daarvoor niet altijd genoeg. Het beruchte 'klemmen' van de mat '46 wordt daardoor veroorzaakt. Als je de Jacobsdraaistellen bekijkt van Märklin, maar ook van Fleischmann of Piko, dan hebben die in feite complete kortkoppelmechanieken aan weerszijden: geleiding, starre verbinding en die veertjes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #919 Gepost op: 08 maart 2020, 17:13:35 »
Het is 'maar' iets meer dan 2 jaar geleden. Maar toch wat vooruitgang geboekt met dit ding.

Na veel nadenken over hoe ik de bakovergangen van de DE 5 kon gebruiken op deze kit had ik het stel opgeborgen om een of andere reden (waarschijnlijk kreeg ik een nieuw speeltje zoals een Artitec 6317 of zo) en raakte het in de vergetelheid.

Maar een paar dagen terug weer eens tevoorschijn gehaald en een verse blik geworpen op de constructie. Punt was dus dat de geprinte bakovergangen van de DE 5 waren bedoeld voor 2-assige jacobsdraaistellen zonder aandrijving. Maar in de DE 3 moet er een extra as tussen en een aandrijving. Bij het 3-assige loopdraaistel was de oplossing simpel: gewoon een paar hapjes wegfrezen aan de onderkant zodat de middelste wielen ruimte hadden om te draaien en bewegen. Dat zou ik later wel doen, voor de testen maar even een asje er tussen uit. Bij het motordraaistel is het lastiger want door de aandrijving is deze veel hoger, en dan zit de vouwbalg dus veel te hoog en lelijk.

Tot zover was dus te stand van zaken 2 jaar geleden. Nu weer verder:

Ik heb eerst de overgang van het niet aangedreven draaistel verder uitgewerkt. Het mechaniekje beter passend gemaakt en vastgezet met wat schroefjes uit de rommeldoos. Draaistel zit tijdelijk vast met een dun stukje dubbelzijdige vloerbedekking tape. Dit is in principe al stevig genoeg om dat zo te laten, ik kan er ook een schroefje in draaien later.

Toen weer naar het motordraaistel gekeken: en 2 jaar 'nadenken' heeft enigszins geholpen lijkt het: de oplossing was super simpel: mechaniek er gewoon boven op monteren en de vouwbalg  lager zetten... Waarom duurt zoiets 2 jaar?? Met een dun stukje dubbelzijdige tape even een proefopstelling gemaakt en het zou moeten werken. Het frame van zo'n bull-ant is vrij smal, maar ik had wat messing L profiel welke ik er aan kon solderen waar ik dan weer schroefjes in kan prikken. Yay! Alles zou goed komen!

Met nieuw optimisme van de week eindelijk meneer Peetoom gevraagd naar een cardan asje en een Mashima motortje ter vervanging van het mini motortje wat bij de kit zat. Dus lekker verder geprutst en het idee uitgewerkt. Natuurlijk zaten de gaatjes verkeerd zodat ze alsnog tegen de middelste wielen aan zouden komen, dus aan andere kant nieuwe gaatjes geboord, maar nu strakker tegen het frame en verder bij de wielen vandaan. Uiteraard weer een gaatje verkeerd, maar deze kon ik 'verplaatsen' met een freesje. Nu is het een sleuf maar het zit vast. Ik werk dus duidelijk niet zo netjes en gepland als de heer Drent maar ik kom er ook wel hoop ik :P

Gisteren de Mashima en cardan asje opgehaald bij ophaalpunt en ruimte gefreesd voor de motor en cardan. Bij een proefopstelling floepte het cardan asje er steeds uit bij de maximale uitslag van het draaistel. potverdikke, hoe deed Karst dat nou? Dit draadje opgesnord en fotos bekeken. Het leek er op dat de geplotte draaistellen van Karst minder uitslag hadden. Dus maar even getest met de motorwagen op Roco R3. Dat ging heel erg prima, er was nog zoveel ruimte over dat... zou R2 ook kunnen? Jawel. Dat kon ook, met extra ruimte over zelfs! Maar dit was alleen de motorwagen. Met de lange bak gekoppeld loopt deze uit de rails door de schorten. Hmm, voor later zorg. R3 is mooi zat en het cardan floep probleem kwam dus door de extreme uitslag die deze geprinte dingen kunnen maken.

Nu moet ik dus nog iets maken om de motor vast te zetten en stroomafname maken en dan kan ik proefrijden! Joepie! ;D

Voorlopige tussenstand:



Loopdraaistel, met eindelijk de extra as er in.




Motordraaistel.










Nog geen draaistel frame er aan. De zwarte fliepjes waar deze aan moeten passen niet goed waardoor de worm as aanloopt. Boeh.

Ook moet ik de vouwbalgen nog verlengen en bewerken zodat het vouwbalgen lijken. Ik heb de originele ook nog, misschien is het mooier om deze te gebruiken.

Ik heb de wielen vervangen door NEM wielen, ook vanwege de kleur :P

Mvg,

Robert


ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #920 Gepost op: 08 maart 2020, 19:32:58 »
Netjes hoor , ik ben met de 2e DE3 ook ongeveer in dit stadium .
De eerste is compleet zo uit de kit gebouwd (geloof een combinatie van de 2e , 3e en 4e kit)

Marco Staartjes

  • Online Online
  • Berichten: 255
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #921 Gepost op: 08 maart 2020, 20:08:55 »
Robert,

even een tweetal vraagjes over deze (voor DE-5 bedoelde) bakovergangen:

Volgens mij zitten aan beide wagenbakken een deel van de 'Karst Drenth bakovergang' vastgeschroefd. Het deel aan het draaistel schuift daar tussendoor. Is er dan nog wel horizontale bewegelijkheid? Kan het treinstel op deze manier nog wel een helling oprijden?

Toen weer naar het motordraaistel gekeken: en 2 jaar 'nadenken' heeft enigszins geholpen lijkt het: de oplossing was super simpel: mechaniek er gewoon boven op monteren en de vouwbalg  lager zetten...
Kan je hier een foto van maken hoe je dit gemonteerd hebt? Ik ben benieuwd hoe je "er gewoon boven op monteren" bedoeld.

Voor mijn DE-5 op basis van de LIMA Mat'46 stellen ben ik namelijk ook op zoek naar een knappe wagenovergang in plaats van de soms matig werkende LIMA Jacobsdraaistellen.

Marco.



Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #922 Gepost op: 08 maart 2020, 20:52:25 »
Ik zal zo even foto's maken. Ik denk er bij het bouwen niet aan om foto's te maken, ik ben dan lekker op dreef en aan het prutsen. Sorry.

Net als bij de DE 5 van Karst zit er enige speling in. Ook bij de oplegging van geplot styreen van de DE 3 van karst werkt dit ok. Als je deze bakovergangen gaat gebruiken voor een Lima gebaseerd stel zal dat makkelijker zijn dan mijn aanpassingen denk ik. Ik wil ook nog een Mat.'36 maken van een Lima Mat.'46. met deze geprinte dingen. Het werkt beter dan de Lima en nadeel van de Lima bakovergangen is dat het draaistel zijdelings 'verschuift' en in conflict komt met de overhangende schortbeplating.

Het is nog steeds niet perfect bij mij. Ik moet nog wat puntjes op de I zetten zoals de hoogte iets aanpassen bij het motordraaistel, maar dat gaat wel lukken.

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #923 Gepost op: 08 maart 2020, 22:16:45 »
Zoals beloofd meer foto's:



Ding kan als het moet door een tramboog denk ik, maar de schortbeplating protesteert dus het zal uit de rails lopen



 Buitenkant loopdraaistel in een boog zodat men kan zien hoe het gemonteerd zit.



En hetzelfde bij het motordraaistel.



Onderkant loopdraaistel.



Onderkant aangedreven draaistel



Zo zit het vast: 2 L profieltjes gesoldeerd tegen het U profiel van de gemodificeerde Bull-Ant.



Montage van loopdraaistel zit gewoon in de resin bodemplaat, die wel flink afgefreesd is.



Bij het aangedreven draaistel wat meer kunst en vliegwerk. Moet nog verder getweakt worden maar de basis is er. Ook net te zien op deze foto is dat ik de bevestigings nokjes van de vouwbalg heb losgezaagd en verplaatst. Het zit klemvast. Ik moet de nokjes nog vastlijmen.

Ik ga nu proberen de motor er in te hangen en wat stroomafname te maken. Eigenlijk wil ik gedeelde assen hebben voor stroomafname via de puntlagers over het hele treinstel. Daarvoor moet ik de loopdraaistellen aan een stuk printplaat solderen of kunststof er op lijmen en dan het messing frame doorslijpen. Eerst maar gewoon stroomafnemers van de LEDBaron proberen. Die lopen al super licht.

Mvg,

Robert

Marco Staartjes

  • Online Online
  • Berichten: 255
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #924 Gepost op: 08 maart 2020, 22:36:22 »
Bedankt!

Ik heb net een paar dagen geleden bij Shapeways een setje 'Karst Drenth bakovergangen' besteld.
Dit draadje komt dus precies op tijd!
De laatste foto sterkt mijn gedachte om de unit bij de LIMA Mat'46 bovenop de onderbak te monteren.

Marco.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #925 Gepost op: 08 maart 2020, 23:33:04 »
In principe kan dat wel, maar ik zou de unit zo laag mogelijk monteren, desnoods het Lima draaistel afvijlen/frezen. Dan heb je meer ruimte voor het interieur. Of je gebruikt een Lima Hondekop draaistel met puntlagers. Het type draaistel van de Mat.'46 is ook niet correct, en het Lima Hondekop draaistel is makkelijker te modificeren denk ik?

Voor die Mat.'36 moet ik ook weer zo'n setje bestellen tegen die tijd. Eerst dit ding maar afmaken...

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #926 Gepost op: 09 maart 2020, 11:27:19 »
Ding rijdt! Yay!

Na eerst eenvoudig stroomafname direct op de motor aangeslotren te hebben kon ik even proefrijden op een analoog stukje. Dit ging redelijk en dus eerst een oude LoPi 3 opgesnord om in te bouwen voor een digitale test. Ik had nog een printplaatje liggen van een Roco loc met 8-polige interface, zou dat passen? Jawel, past precies op de plek waar er al gaatjes voor zaten. Vastgesoldeerd en weer testen. dat ging ook goed. Geen rook of stank, maar aandrijving is wel rumoerig. Zelfs na invetten tandwielen en cardan. Het lijkt alsof de tandwielen al versesleten zijn en het ding heeft nauwelijks gereden. Dit is wellicht nog schade doordat de originele schroefjes uitstaken en de worm as tegen de tandwielen drukten tien het nog een complete bull-ant was :( Grrrr! :-X

Eerst maar even 'spelen': Ik had nog een LokSound 3.5 liggen met ronde speaker. Na wat freeswerk kon deze er in, gewoon omdat het kan. Bij gebrek aan beter maar geluid van een Hamburger zonder ketchup er in geladen. Nu maakt ie uiteraard nog meer herrie, maar ik kan het ook uitzetten :D . Ik heb geen baan met bogen, alleen een testbaantje met RocoLine 15 graden wissels. Deze neemt het stel feilloos. De testbaan op mijn werk heeft wel bogen maar deze zijn te krap vrees ik. Misschien gewoon maar proberen?

Ik zal vanavond of morgen wat foto's maken. Er is nog genoeg te finetunen, zoals het motordraaistel wat niet lekker op en neer beweegt omdat het styreen montageplaatje niet recht zit. Verder moet er meer stroomafname op. Ik heb maar 2 assen voorzien voor de test. Ook zit er nog geen vliegwiel op omdat het best passende vliegwiel eigenlijk 1 mm te groot in diameter is en ik bang ben dat ik deze er niet meer af krijg als ik ga passen :(

Mvg,

Robert.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #927 Gepost op: 11 maart 2020, 00:40:58 »
Niet veel geprutst, wel wat foto's gemaakt:



Ik werk niet zo netjes als Karst, maar het idee is wel flink gepikt natuurlijk... Motor zit precies tussen twee stukjes styreen en kan niet zijdelings bewegen. Hij zit nu vast met wat kristal klear. Aan de bovenkant zit al een stukje dubbelzijdige tape, maar velletje zit er nog op. Dan kan ik eventueel nog wat schuiven mocht de afstand tot het draaistel niet ok zijn.



Stroomafname is nog super simpel op 2,5 assen, De ene kant via de puntlagers, de andere kant met een stripje tegen twee van de geïsoleerde wielen



Tandwieltje is er af gewipt en cardan koppeling er op geschoven. Er lijkt wel wat teveel speling in de lenterichting van de worm as te zitten. Komt het geluid daar van misschien? Ook vertonen de tandwielen al een holle slijtage :( . Ik ben echt niet zuinig geweest met smeren. Kan dit ook herrie geven?



In één van de oudere incarnaties moest er een Roco motor ingebouwd worden. De montagesteunen en gaten zitten nog in het gietdeel. Dus even een Roco printplaatje er op schroefen met digitale interface en daar de draadjes aan solderen en hoppekee. Ook ruimte gemaakt voor een ronde speaker en LokSound 3.5. Deze had geluid van een DE4... niet geheel juist, bij gebrek aan beter staat her nu vliegende Hamburger geluid op zonder uitjes en tomaat.



De afstand van het draaistel ten opzichte van de neus was anders en ook leek de gegoten onderkant te kort. 2 mm er tussen geplakt en de beide koprijtuigen hebben nu dezelfde verhouding draaistel/neus. Ik moet nog wel de giethars schortplaten iets verlengen. Dit wilde ik makkelijk doen met UV lijm/hars. Maar batterijtje is op  >:( . Ook zien de neuzen er nog 'raar en bloot' uit zonder raampjes of koppelingen.

Ik had het ding gisteren even meegenomen naar mijn werk, maar de testbaan van prof irail was toch te krap voor het hele stel. Met alleen de motorwagen ging het net maar omdat het aangedreven draaistel nog niet goed zit floepte het er steeds uit.

Van het weekend weer verder hoop ik.

Mvg,

Robert
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2020, 01:17:55 door Biesje »

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #928 Gepost op: 16 maart 2020, 17:41:35 »
Kleine update: Ik heb de kieren in de schortbeplating dichtgekregen zoals gepland: met uv hars. Ik bedacht mij dat ik ooit voor de grap een blauwe laserpointer had gekocht (erg laag vermogen, er vliegt niks in de fik). De golflengte zit dicht in de buurt van UV (ws laserdiode die ook in Blu-ray spelers zit) dus dit zou kunnen werken. En inderdaad. gewoon 2 AAA potlood cellen er in en hatsikidee. De uitgeharde druppeltjes blijven goed zitten, waarschijnlijk helpt het dat de basis van de hars gelijk is met de schortplaten: polyurethaan.

Ook heb ik de vouwbalgen meer opmaat gemaakt. Daarvoor had ik ze verlengd met secondelijm en speciaal poeder wat ik ooit bij een potje industrie secondelijm had gekocht. Dit werkt als vulmiddel. Ik denk dat het fijn kwartszand is of zo. Plakbandje om de buitenkant van de vouwbalg en drupje secondelijm er tegen en wat poeder en zo drup je de vouwbalgen steeds langer. Daarna vijltje er tegen aan drukken en hoppekee.

Ook het loopdraaistel van de motorwagen iets beter op de juiste hoogte gezet door een stukje dunne dubbelzijdig plakband er in te plakken. uiteraard het afdek folie laten zitten, dit is lekker glibberig waardoor de oplegging nog steeds soepel werkt. Bij de motorwagen is het iets lastiger, daar moet het hele mechaniek weer los en iets (0,4 mm) lager in de bak gezet worden. Dan staan de bakken netjes op één lijn en kan ik de schortplaten bij de draaistellen netjes strak maken.

Ik ben nog niet heel blij met de rij eigenschappen. Het knort en kraakt behoorlijk. Ik dacht dat Karst de tandwieltjes uiteindelijk had vervangen door kunststof exemplaren. Waar haal ik deze vandaan? Ook heb ik nylon lager ringetjes nodig met een gaatje van 1,5 mm maar met een buitendiameter van maximaal 2,5/3 mm. Dit om de axiale speling van de worm as te beperken.

Nu is mijn tussendoortje op en ga ik maar weer aan het werk...

Mvg,

Robert


Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6448
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #929 Gepost op: 16 maart 2020, 18:59:37 »
Hoe lang heb je de aandrijving laten inlopen Robert? Heb je hem al eens 2 uur op een laag toerental laten draaien in de lucht of op de rollenbank?
Boomshanka!