Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
16 June 2025, 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34
  

Auteur Topic: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995  (gelezen 36128 keer)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #90 Gepost op: 14 December 2023, 20:27:41 »
Iedereen hier heeft trouwens de nieuwe Piko Avmz en Apmz, maar ik heb deze modellen van ADE. Heeft niemand hier daar aan gedacht of zijn die modellen minder goed?

De ADE-modellen zijn zeker ook prachtig (ook zeker qua interieur), heb hier zelf de Apmz in oriëntrood met ronddak, een model dat nog niet door andere fabrikanten is uitgebracht.
Nadeel is wel dat ze vergeleken met de andere fabrikanten nogal hoog op de draaistellen staan, en de standaard interieurverlichting is ook niet geschikt voor een digitale baan. Maar dat zijn twee dingen die wel aan te passen zijn...

EDIT: een plaatje zegt meer dan woorden (links Ade, rechts Piko)



Vergeleken met het grote voorbeeld lijkt de hoogte van de lila lijn bij de Piko beter te kloppen, bij de Piko zit deze lijn ook op dezelfde hoogte als de Roco- en Lima-rijtuigen.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2023, 21:09:05 door Quinzeedied »

schienenbus2012

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #91 Gepost op: 15 December 2023, 19:02:39 »






















schienenbus2012

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #92 Gepost op: 15 December 2023, 19:10:45 »
Dit zijn een aantal foto's.
Het gaat om de volgende treinnummers:

21-06-91   1644   EC 149
01-08-91   1656   EC 153
21-08-91   1641   EC 147
05-11-91   1147   EC 146
03-04-92   1629   EC 146
30-07-92   1653   EC 140
14-08-92   1633   EC 144
03-01-95   1623   EC 147
07-03-95   1306   EC 140
11-10-95   1636   EC 147

De keuze in rijtuigen is reuze.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1440
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #93 Gepost op: 15 December 2023, 22:18:43 »
Bedankt voor de mooie en interessante foto's.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #94 Gepost op: 15 December 2023, 23:22:41 »
Zeker interessante foto's... ik zie meerdere ex-Rheingold-1983 Avmz 111  :)
Te herkennen, toen nog, aan de zwenkzwaaideuren.
Later zijn die omgebouwd met de standaard klapdeuren, waardoor ze "anoniem" opgingen in de rest van de Avmz 111 serie...

Groet, Victor

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #95 Gepost op: 16 December 2023, 10:42:30 »
Hoe zie je van afstand dat het Avmz 111 zijn en geen 207?
Interessante foto's inderdaad, dank. :) Opmerkelijk hoe vaak het restaurant ontbreekt.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #96 Gepost op: 16 December 2023, 11:26:43 »
Simpel: glad dak, draaistellen en bij de rood/creme uitvoering de oranje streep op de kleur scheiding.

Groeten Edwin.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #97 Gepost op: 16 December 2023, 11:38:16 »
Als de draaistellen minder goed zichtbaar zijn, is het ook voldoende om alleen naar de demper van het draaistel te kijken. Bij de 111 zit deze ter hoogte van het midden van het draaistel aan de wagenkast bevestigd (dus midden in de uitsparing in de schortbeplating), en zit deze bij de binnenste as aan het draaistel bevestigd. Bij de 207 is het precies andersom, de bevestiging aan wagenkast ter hoogte van de binnenste assen, bevestiging aan het midden van draaistel. De demper "wijst" dus de andere kant op. De demper is ook het meest kenmerkende verschil tussen een Bm234 en Bm235, zeker nadat de 234ers ook werden voorzien van klaptreden.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2023, 11:43:02 door Quinzeedied »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #98 Gepost op: 16 December 2023, 16:49:01 »
Simpel: glad dak, draaistellen en bij de rood/creme uitvoering de oranje streep op de kleur scheiding.
Ander herkenningspunt: aan de gangzijde dezelfde verdeling van de ramen met klapvensters als bij andere 111'en.
Zie de rood-witte op de 7e foto.
De 207 heeft een andere verdeling van die klapvenster-ramen.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2023, 16:54:14 door VictorPM »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #99 Gepost op: 16 December 2023, 22:28:53 »
De Avmz 207 is een Eurofima rijtuig. Dat heeft qua constructie (en draaistellen) helemaal niets te maken met de Avm 111 en aanverwanten.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8435
  • Spoor N
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #100 Gepost op: 17 December 2023, 20:26:58 »
Dat lijkt me een goede reden om beide types uit elkaar te houden.

Opmerkelijk hoe vaak het restaurant ontbreekt.
Ontbreekt of niet gepland in de trein? Op Railwiki staat dat er in deze treinen geen restauratie aanwezig was. Ergens heb ik gelezen dat dat onrendabel was vanwege de korte afstand maar dat kan ik nu niet vinden.

Bedankt voor de mooie en interessante foto's.
Daar sluit ik me bij aan (y)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #101 Gepost op: 17 December 2023, 22:19:41 »
De Avmz 207 is een Eurofima rijtuig. Dat heeft qua constructie (en draaistellen) helemaal niets te maken met de Avm 111 en aanverwanten.
Ja, dat weet ik, maar de draaistellen zijn op foto's van grotere afstand niet of onvoldoende herkenbaar, dat was de reden voor de vraag. Klapramen (zij het eenzijdig) en dak zijn dan bruikbaarder.
Ontbreekt of niet gepland in de trein? Op Railwiki staat dat er in deze treinen geen restauratie aanwezig was. Ergens heb ik gelezen dat dat onrendabel was vanwege de korte afstand maar dat kan ik nu niet vinden.
Bij fernbahn.de zie ik inderdaad dat in 1991 en 1992 in een groot deel van de treinen geen restaurant voorzien was, pas vanaf 1993. Helder.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1440
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #102 Gepost op: 17 December 2023, 23:30:15 »
Waarschijnlijk doordat in 1993 de ARmz 211.1 in dienst kwamen.

Deze zijn ontstaan uit een zestal ARmz 211.0.
Tijdens de verbouwing naar 211.1 verdween onder andere de panthograaf,  kregen ze een nieuwe keuken en zijn een aantal ramen geblindeerd.

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 603
  • *
    • Flickr
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #103 Gepost op: 18 December 2023, 17:00:49 »
In een Rail Magazine stond inderdaad dat vanwege de korte afstand een restauratie rijtuig ontbreekt in deze treinen. Pas vanaf mei 1993 worden de restauratierijtuigen van het type ARmz 211.1 toegevoegd aan de treinen. Daarnaast worden de treinen EC 140/EC 153 en EC 145/EC 148 verlengd met een extra rijtuig Apmz.
Spoorgroet, Martin

schienenbus2012

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #104 Gepost op: 18 December 2023, 20:18:01 »
Leuk om naar aanleiding van een aantal foto's te zien hoeveel reacties er komen. Er zijn hier hobbyisten die tot in detail alles kunnen vertellen.

Bedankt voor de complimenten over de foto's, was nog in de tijd van analoog en schrijven. Het blijft leuk om zo af en toe door de ruim 1300 foto's uit die tijd te "bladeren". Tegenwoordig een digitale systeem camera die foto's van 38 MB maakt.