Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
08 September 2024, 23:43:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door D_Loc
08 September 2024, 23:12:29
IBII-neo, hoe softwaere updaten door saskia
08 September 2024, 23:10:11
Kleur ex USATC wagens bij NS door grossraumwagen
08 September 2024, 22:51:53
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
08 September 2024, 22:51:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
08 September 2024, 22:41:18
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
08 September 2024, 22:39:19
7 en 8 september terug naar toen door MaraNCS
08 September 2024, 22:29:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MaraNCS
08 September 2024, 22:24:38
PB Models, ICR-rijtuigen door StefanNL_Plays
08 September 2024, 22:11:25
Langstraatspoorlijn modulebaan door Robkop
08 September 2024, 22:09:18
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 September 2024, 22:01:49
Dubbele Engelse wissel configureren in YD7010 door Bert_Apd
08 September 2024, 21:55:25
Frans loodsje et cetera door Noordernet
08 September 2024, 21:50:55
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Thom
08 September 2024, 21:40:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
08 September 2024, 21:35:43
Haandrecht zolderdam H0 door gdh
08 September 2024, 21:30:55
Bauarbeiten im gange door 741230
08 September 2024, 21:12:13
Mijn verzameling door Niels B
08 September 2024, 21:02:21
Welke kwastjes zijn nou niet ruk? door p-kokkie
08 September 2024, 20:36:29
Raadplaatje door Cc72000
08 September 2024, 20:32:26
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door Stootjuk
08 September 2024, 20:28:07
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
08 September 2024, 19:01:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ex-DR V100
08 September 2024, 18:53:12
Overstap naar HTM? door Hollandserhbfan
08 September 2024, 18:15:18
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
08 September 2024, 17:24:50
Loco Engineering- ESP32 zelfbouw DCC Accessoire decoder door AlbertG
08 September 2024, 17:00:49
Marklin/Trix koploper door DutchModelRailroads
08 September 2024, 16:29:37
Minol, een micro baantje in TT door aad52
08 September 2024, 15:23:42
Welke pers.wagens achter de SBB/ Ae 3/61 door Gerard
08 September 2024, 15:20:58
  

Auteur Topic: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn  (gelezen 4863 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2537
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #30 Gepost op: 09 July 2024, 19:59:25 »
[vervolg]

De trein overnacht in Enschede en begint de dienst weer op de volgende dag, donderdag, als trein 432. De versterkingsrijtuigen zijn dan afgerangeerd en de RDz (Plan E) aan de achterzijde van de stam geplaatst.


Trein 432 Enschede - Amsterdam do v09.26 a 11.34 (intercity)
461 Es|461 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Asd 441
di+do:625,wo:626|66|145


Mijn interpretatie:

loc + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E)



Trein 441 Amsterdam - Hengelo do v11.58 a 13.57 (intercity)
432 Asd
DB9A8B9B9B9RDz
Hgl 1523|Hgl 452
di+do:625,wo:626|66|145


Mijn interpretatie:

Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E) + loc



De trein vertrekt nu met een Duitse Br220 over de grens naar Hannover en verder, als trein 1523. NS eloc en RDz blijven achter in Hengelo. Reizigers naar Enschede nemen weer plaats in stoptrein 2941. De volgende dag, vrijdag, verschijnt het stammetje weer in Hengelo als trein 1528. Na plaatsing van de NS eloc en de nodige versterking in de vorm van 2x Plan K en 2x Plan D gaat de binnenlandse reis verder als trein 452.

Trein 452 Hengelo - Amsterdam vr v14.34 a 16.34 (intercity)
99523 Hgl441 Hgl1528 Hgl
A3B5A3B5B9B9RDzDB9A8B9B9B9
Asd 461
118|117|195|193|145|625|67


Mijn interpretatie:

loc + AB (Plan K)  + AB (Plan K)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)



Trein 461 Amsterdam - Enschede vr v16.58 a 19.06 (intercity)
452 Asd
A3B5A3B5B9B9RDzDB9A8B9B9B9
Es 420 ma|Es 99552|Es 424|Es 432|Es 432
118117195|193|145|625|67


Mijn interpretatie:

AB (Plan K)  + AB (Plan K)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc



De trein overnacht in Enschede en begint de dienst weer op de volgende dag, zaterdag, als trein 432. De versterkingsrijtuigen zijn dan afgerangeerd, de RDz (Plan E) en de Plan D uit omloop 193 (die is op vrijdag ook met deze trein meegekomen) aan de achterzijde van de stam geplaatst.


Trein 432 Enschede - Amsterdam za v09.26 a 11.34 (intercity)
461 Es|461 Es
DB9A8B9B9B9RDzB9
Asd 441
di+do:625,wo:626|66|145|193


Mijn interpretatie:

loc + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E) + B (Plan D)



Trein 441 Amsterdam - Hengelo za v11.58 a 13.57 (intercity)
432 Asd
DB9A8B9B9B9RDzB9
Hgl 1523|Hgl 452|Hgl 99528 (zo)
625|66|145|193


Mijn interpretatie:

Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E)  + B (Plan D)  + loc



Inmiddels is het ritueel in Hengelo wel bekend. De NS eloc, de RDz en de bijgeplaatste Plan D worden afgerangeerd. De DB Br220 wordt voor de trein geplaatst en zo verdwijnt ons stammetje richting Hannover als trein 1523. Een dag later komt het weer terug in Hengelo als trein 1528. Het is dan zondag. We begonnen onze berichtgeving over dit stammetje in omloop 66/67/68 ermee dat trein 1523 op zondag niet voortkwam uit een binnenlandse trein, omdat die niet reed op zondag. Voor tegentrein 1528 ligt dat kennelijk anders: ons stammetje gaat verder als trein 452 naar Amsterdam.

Trein 452 Hengelo - Amsterdam zo v14.34 a 16.34 (intercity)
99523 Hgl1528 Hgl
RDzDB9A8B9B9B9
Asd 461
145|625|67


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)



Trein 461 Amsterdam - Enschede zo v16.58 a 19.06 (intercity)
452 Asd
RDzDB9A8B9B9B9
|Es 472
|145|625|67


Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc



Opmerkelijk is nu dat waar normaal gesproken de dienst voor de dag eindigt met trein 462 om 19.06u, er voor de dienst op zondag een uitzondering wordt gemaakt met een extra slag naar Amsterdam vv.

Trein 472 Enschede - Amsterdam zo v19.26 a 21.34 (intercity)
461 Hgl|437 Es
RDzDB9A8B9B9B9B9
Asd 481
145|625|67|192


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)



Trein 481 Amsterdam - Enschede ma v21.58 a 00.06 (intercity)
452 Asd
RDzDB9A8B9B9B9B9
|Es 472|Es 420
|145|625|67|192


Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc




1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2537
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #31 Gepost op: 09 July 2024, 19:59:52 »
[vervolg]

Op de maandag start het stammetje in Enschede als trein 424.

Trein 424 Enschede - Amsterdam ma v7.26 a 9.34 (intercity)
481 Es|457 vr Es|433 zat Es
RDzB9A8B9B9B9A3B5A3B5
Asd 433
147|68|115|116


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E)  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + AB (Plan K)  + AB (Plan K)



Trein 433 Amsterdam - Enschede ma v9.58 a 12.06 (intercity)
424 Asd
RDzB9A8B9B9B9A3B5A3B5
|Es 448|Es 99523|Es 468
147|68|115|116


Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + AB (Plan K) +  AB (Plan K) + loc



Trein 448 Enschede - Amsterdam ma v13.26 a 15.34 (intercity)
433 Es
RDzB9A8B9B9B9
Asd 433
147|68


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E)  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)



Trein 457 Amsterdam - Enschede ma v15.58 a 18.06 (intercity)
424 Asd
RDzB9A8B9B9B9
|Es 448
147|68


Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc



Trein 468 Enschede - Amsterdam ma v18.26 a 20.34 (intercity)
457 Es
RDzB9A8B9B9B9A3B5
Asd 99569|
147|68|116

Hier houdt de omloop van ons stammetje op met een leeg materieeltrein waarvan ik niet kan zien wat de samenstelling is en waar die naartoe gaat. Waarschijnlijk is dat Dijkgracht.


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E)  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1726
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #32 Gepost op: 10 July 2024, 09:38:52 »
Wat een werk om dit allemaal uit te zoeken, maar wel interessant  (y)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8900
  • Hengelooo 1:160
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #33 Gepost op: 10 July 2024, 10:11:12 »
Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E)  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)

Ik denk dat de RD vaker aan de andere kant zat: dus niet op de plek (westelijke kant) waar de Stalen D in de 2244/2249 zat, maar aan de oostkant. Foto's uit die tijd, o.a. van Hans Wiskerke, lijken dat te bevestigen. Zou ook logisch zijn, want op deze manier was het wijzigen van een buurlandsamenstelling in een binnenlandse het eenvoudigst zijn. De RD zat immers ook tot Hengelo aan de oostelijke kant in de trein naar Bad Harzburg.


Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2537
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #34 Gepost op: 10 July 2024, 13:05:00 »
Dat klopt. In veel gevallen zat de RDz aan de oostelijke kant van de trein zoals je in mijn berichten ook kunt zien, maar kennelijk in een aantal gevallen niet. Ik geef een letterlijke weergave van de NS VRM uit 1973. Dichter bij de bron is feitelijk niet mogelijk, dus veel lucht zit daar denk ik niet tussen. Om die reden geef ik ook letterlijk weer wat er in de VRM staat aangegeven en zoek er de plaatjes bij. Ik kan hooguit een foutje maken bij het overnemen uit de VRM of het zoeken van de juiste plaatjes (en beide komt voor is gebleken - kennelijk ben zelfs ik niet perfect ;)).
« Laatst bewerkt op: 10 July 2024, 13:13:54 door 1200blauw »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8900
  • Hengelooo 1:160
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #35 Gepost op: 10 July 2024, 13:48:44 »
Ik geef zelf meer om beeldmateriaal dan om de voorschriften. Ik heb zelf ook zo'n pak papier in huis, maar kom tot de conclusie dat de praktijk wel erg vaak afwijkt. Je loopt natuurlijk het risico dat je een trein nabootst o.b.v. een incident, als je één foto gebruikt. Daar staat dan tegen over dat het Echt Waar Gebeurd is. :laugh:
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2537
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #36 Gepost op: 10 July 2024, 13:58:26 »
Goed argument  (y)
Uitgaande van foto's kun je wel (meer) interpretatiefouten maken, bijvoorbeeld doordat je een rijtuig verkeerd identificeert. Dat zou mij gemakkelijk kunnen overkomen. Daarom ben ik wel blij met het "pak papier" zoals jij dat noemt. Heb je die ook in de voor mij interessante jaren (1968-'80)?

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8900
  • Hengelooo 1:160
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #37 Gepost op: 10 July 2024, 14:07:58 »
Citaat
bijvoorbeeld doordat je een rijtuig verkeerd identificeert.
Dat vind ik eerder een pluspunt, dan dat ik daar last van zou hebben, onder het motto "wat niet weet, wat niet deert". ;D
Dit illustreert goed het verschil tussen ons: jij wil exacte nabootsing, terwijl de benadering of soms zelfs de sfeer voldoende voor mij is.

Citaat
Heb je die ook in de voor mij interessante jaren (1968-'80)?
1974 geloof ik...
 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2537
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #38 Gepost op: 16 July 2024, 11:08:59 »
Even twee stukjes uit dit draadje aan elkaar koppelen.

Ik geef in bericht #19 aan dat trein 421 op zondag een Stalen D in opzending meeneemt tbv trein 1523 richting de BRD. Dat is correct. Echter bestaat die trein natuurlijk niet uit de Silberlinge uit trein 421 zoals ik daar roep, want die gaan zoals elke dag met trein 1519 de grens over. Trein 1523 bestaat uit rijtuigen Plan D, zoals blijkt uit bericht #29, en wordt aangevuld met de Stalen D uit trein 421, de Silberline-stam. De herkomst van de stam Plan D tbv trein 1523 is me overigens nog niet duidelijk. Mijn vermoeden is een leeg materieeltrein uit Enschede, maar dat heb ik nog niet scherp.