BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: fbezembinder op 29 maart 2009, 18:57:14
-
Hallo allemaal,
Na jaren van denken, kijken naar foto's in boeken/filmpjes op youtube heb ik besloten om een baan te gaan maken met als thema NS tussen 1990 - 1995. Nu wil ik de Eurocity naar Keulen gaan samenstellen in de correcte schaal 1:87 en wil nu graag weten welke rijtuigen daar allemaal voor in omloop zijn en welke ik precies nodig heb. Globaal zaten de volgende rijtuigen in de betreffende treinen: Avmz, Apmz, ARmz, Bvm, Bpm en de Bpmb. Het voordeel is dat er in die periode verschillende kleuren combinaties mogenlijk zijn dus ben niet afhankelijk van 1 kleur.
MVG. Frank
-
Dit zijn toch de zogenaamde "Kurz-EC's"?
Heb ik ook geprobeerd in model te maken, alles in de rode kleurstelling uit die tijd met roze band onder de ramen).
Ben met (grotendeels 2e hands) Roco een heel eind gekomen:
45257: Bvmz
45249: Bpmbz (met drukdichte overgangen; in deze EC's reden Bpmz met gewone overgang)
45258: Bpmdz (idem, met fietscompartiment; reed niet in dez EC's)
45255: Armz (niet correct, zie onder)
44790: Avmz
Alleen het restauratierijtuig, dat speciaal voor deze treinen omgebouwd was (met een omzetter of zoiets op het dak i.p.v. een stroomafnemer) is in model niet te vinden. Ook het interieur en de keuken was helemaal gewijzigd t.b.v. eenmensbediening.
Märklin 1600 ervoor en rijden maar. Mooi gezicht!!
-
In deze treinen reden net als in de EC's naar Zwitserland toch ook gewoon de DB WRmh132 restauratierijtuigen mee?
Die is er van Lima, het het draadje over Restauratierijtuigen in EC 105 / 105.
Jeroen
-
Inderdaad reden in de EC's naar Zwitserland meestal Wrmh132. Overigens maakt Roco sinds kort een 1:87 model, echter voorlopig alleen nog in oorspronkelijke rode uitvoering (45810). Komt vast ook wel een keer in kleuren begin jaren '90. Dit rijtuig was in het echt met 27,5m een stuk langer dan de gewone rijtuigen met 26,4m standaardlengte. Dus ook het model is langer dan de standaard 303mm!!!
Voor de Kurz-EC's tussen Amsterdam en Keulen, waren er dus speciale hiervoor omgebouwde restauratierijtuigen. Ik weet niet waaruit ze omgebouwd zijn. Ik dacht dat ze ook nog een paar afdelingen eerste klas hadden. Dus misschien was het oorspronkelijk wel een ARm... of zoiets, maar dan wel met een stroomafnemer. Het zal best wel eens voorgekomen zijn dat een Wrmh132 is ingezet. Overigens heeft het wel enige tijd geduurd voordat de treinen helemaal zo samengesteld waren als de bedoeling was. In het begin reden er nog vaak niet-geklimatiseerde rijtuigen mee. Ook de kleurstelling was niet meteen vanaf het begin uniform.
Heeft iemand misschien nog goede foto's? Zou ook fijn als er foto's zijn waarop de opschriften leesbaar zijn.
-
Sorry voor de late reactie ivm met drukte en werk... Maar bedankt voor de info! ik weet nu welke rijtuigen ik moet gaan zoeken!
MVG. Frank
-
In de EC's zal trouwens eerder een WRmz dan WRmh geweest zijn. Verschil zit in de energievoorziening of zo. Ik ben niet zo thuis in de Duitse typeaanduidingen. Zie ook de site van Helmut Kern: http://www.hfkern.gmxhome.de/index.html, waar onderstaande overzicht uitkomt:
44785 1992-1997 KKK 303 V Bpmz291 DB orientrot/weiß
44786 1992-1997 KKK 303 V Bm235 51 80 22-90 083-2 DB orientrot/weiß
44788 1992-1997 KKK 303 V BDms273 51 80 82-70 066-8 DB orientrot/weiß, "Gepäckabteil"
44789 -1995-1997 KKK 303 V Bvmz185 73 80 21-90 023-3 DB orientrot/weiß
44794 1995-1997 KKK 303 V Bpmz293 73 80 29-94 708-7 DB orientrot/weiß
44790 -1994-1997 KKK 303 V Avmz107 61 80 19-90 514-9 DB orientrot/weiß
44757 -1995-1997 KKK 316 V ARmz211 61 80 84-94 524-4 DB orientrot/weiß, "Restaurant", Panthograph
14413 1995 KKK 299 V Bmz DB orientrot/weiß, Typ "Halberstadt"
14417 1999 KKK 299 V Bmz 51 80 21-90 520-4 DB AG orientrot/weiß, Typ "Halberstadt"
44___ - KKK 316 V ARmz211 60 80 88-90 111 DB orientrot/weiß, "Restaurant 40 Jahre DRG"
44649 -1997- KKK 303 V Apmz117 DB orientrot/weiß
45249 -2001- KKK 303 V Bpmz293 73 80 29-94 706-1 DB AG orientrot/weiß
44253 - KKK 303 V Bm235 51 80 22-90 213-5 DB AG orientrot/weiß
44254 - KKK 303 V Apmz 73 80 18-90 781-1 DB AG orientrot/weiß
45255 -2001- KKK 316 V ARmz218 61 80 85-95 622-4 DB AG orientrot/weiß, "Restaurant"
45256 -2001- KKK 303 V Avmz207 61 80 19-90 538-8 DB AG orientrot/weiß
45257 -2001- KKK 303 V Bvmz185 61 80 21-91 039-2 DB AG orientrot/weiß
44258 - KKK 303 V Bpm235 73 80 84-94 710-5 DB AG orientrot/weiß, Fahrradabteil
45263 2001- KKK 303 V ABvmz227 DB AG orientrot/weiß
45260 -2001- KKK 303 V Bimdzf269 DB AG orientrot/weiß, "Steuerwagen"
44780 1988-2001 BK 264 V Avmz207 DB orientrot/weiß
44782 1988-1997- BK 264 V Bpmz291 DB orientrot/weiß
44784 1988-1995- BK 264 V WRmz135 DB orientrot/weiß, "Restaurant"
44781 1997-2000 BK 264 V Apmz121 DB orientrot/weiß
44783 1997- BK 264 V WRmz132 DB orientrot/weiß, "Restaurant"
44936 1997- BK 264 V Bimdzf269 DB orientrot/weiß, "Steuerwagen"
44785 1992-1997 KKK 303 V Bpmz291 DB orientrot/weiß
44786 1992-1997 KKK 303 V Bm235 51 80 22-90 083-2 DB orientrot/weiß
44788 1992-1997 KKK 303 V BDms273 51 80 82-70 066-8 DB orientrot/weiß, "Gepäckabteil"
44789 -1995-1997 KKK 303 V Bvmz185 73 80 21-90 023-3 DB orientrot/weiß
44794 1995-1997 KKK 303 V Bpmz293 73 80 29-94 708-7 DB orientrot/weiß
44790 -1994-1997 KKK 303 V Avmz107 61 80 19-90 514-9 DB orientrot/weiß
44757 -1995-1997 KKK 316 V ARmz211 61 80 84-94 524-4 DB orientrot/weiß, "Restaurant", Panthograph
14413 1995 KKK 299 V Bmz DB orientrot/weiß, Typ "Halberstadt"
14417 1999 KKK 299 V Bmz 51 80 21-90 520-4 DB AG orientrot/weiß, Typ "Halberstadt"
44___ - KKK 316 V ARmz211 60 80 88-90 111 DB orientrot/weiß, "Restaurant 40 Jahre DRG"
44649 -1997- KKK 303 V Apmz117 DB orientrot/weiß
45249 -2001- KKK 303 V Bpmz293 73 80 29-94 706-1 DB AG orientrot/weiß
44253 - KKK 303 V Bm235 51 80 22-90 213-5 DB AG orientrot/weiß
44254 - KKK 303 V Apmz 73 80 18-90 781-1 DB AG orientrot/weiß
45255 -2001- KKK 316 V ARmz218 61 80 85-95 622-4 DB AG orientrot/weiß, "Restaurant"
45256 -2001- KKK 303 V Avmz207 61 80 19-90 538-8 DB AG orientrot/weiß
45257 -2001- KKK 303 V Bvmz185 61 80 21-91 039-2 DB AG orientrot/weiß
44258 - KKK 303 V Bpm235 73 80 84-94 710-5 DB AG orientrot/weiß, Fahrradabteil
45263 2001- KKK 303 V ABvmz227 DB AG orientrot/weiß
45260 -2001- KKK 303 V Bimdzf269 DB AG orientrot/weiß, "Steuerwagen"
44780 1988-2001 BK 264 V Avmz207 DB orientrot/weiß
44782 1988-1997- BK 264 V Bpmz291 DB orientrot/weiß
44784 1988-1995- BK 264 V WRmz135 DB orientrot/weiß, "Restaurant"
44781 1997-2000 BK 264 V Apmz121 DB orientrot/weiß
44783 1997- BK 264 V WRmz132 DB orientrot/weiß, "Restaurant"
44936 1997- BK 264 V Bimdzf269 DB orientrot/weiß, "Steuerwagen"
-
Heeft iemand misschien nog goede foto's? Zou ook fijn als er foto's zijn waarop de opschriften leesbaar zijn.
Op YouTube heeft iemand verschillende filmpjes uit die tijd geplaatst, ook met Eurocity's: zie hier (http://www.youtube.com/profile?user=kokerrok01&view=videos&query=EC).
-
Geweldig!!!
In het vierde filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=7-K4uNWXZAw&feature=channel_page) zie je na 1 minuut en 10 seconden een EC voorbij komen vrijwel in de samenstelling zoals ik deze hierboven beschreven en in model bij elkaar verzameld heb:
loc 1600
Bpmz
Bpmz
Bvmz
Bm (in oude kleuren, waarschijnlijk als versterking)
ARmz (?)
Avmz
Als ik goed naar het restauratierijtuig kijk, denk ik inderdaad dat het ontstaan is uit de ombouw van een ARmz/h, waarbij de stroomafnemer verwijderd is.
-
Mijn (toekomstige) samenstelling:
Bpmz LS models 45255
Bpmz LS models 45256
Bvmz Roco 44789
Bvmz Roco 44789
Armz Roco 44757 (panthograaf verwijderen en ramen blinderen)
Avmz Lima 309456
Apmz Lima 309457
Hadden de rijtuigen in deze Eurocity's rode DB logo's, de nieuwere hoekige DBAG logo's of een mix van beide?
-
link:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,4682463,4683848
-
Hadden de rijtuigen in deze Eurocity's rode DB logo's, de nieuwere hoekige DBAG logo's of een mix van beide?
Als je deze treinen in het algemeen bedoelt, dan alle drie de mogelijkheden.
In de beginperiode bestond DB AG nog niet en het omstickeren is niet binnen een dag gebeurd.
Voor specifiek de compleet orientrode stammen, kan ik het je niet zeggen.
Huub
-
Bedankt voor het antwoord, logisch ook.
Afgelopen weekend in Dortmund de trein bijna compleet gekregen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01101_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01101_3.jpg)
-
Ze reden zowel met als zonder Apmz, dus dat bijna kun je tussen haakjes zetten. :)
Huub
-
Dat weet ik, maar met een Apmz erbij vind ik mooier.
Inmiddels heb ik er een bagagerijtuig (Roco 44787) bij, deze heb ik inmiddels voorzien van draaistellen met 'Schlingerdampfer', maar moet nog een 'Steildach' krijgen.
De wagens heb ik her en der gesuperd:
-Luck Feinmechanik RP25 wielen;
-remhendels geverfd;
-de Roco Bvmz verlaagd: deze stonden te hoog op de draaistellen;
-de opvangbakken van het gesloten toilettensysteem onder de LS models Bpmz
verwijderd en onder de Roco Bvmz bevestigd;
-'Schlingerdampfer' van Roco gemonteerd op de draaistellen van de Lima Avmz.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01115_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01115_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01118.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01118.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01117_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01117_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01116.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01116.jpg)
-
Heeft er iemand foto's van het dak van het Armz 211.1 restauratierijtuig?
Oorspronkelijk was het een Armz 211, na het verwijderen van de panthograaf een Armz 211.1.
Ik ben benieuwd of alleen de panthograaf werd verwijderd of dat het ondergelegen dakgedeelte geheel vlak gemaakt werd?
-
Heb je hier iets aan?
Zie: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,4482626,page=all
mvg,
Gert
-
Bedankt voor de link, interessant.
Alleen helaas geen foto of informatie van het dakgedeelte.
-
Als je in dat draadje op DSO een flink eind naar beneden scrollt, dan kom je op 14 oktober 2009, 20:19 uur een bericht tegen van ene Ferry. Hij heeft een foto geplaatst waar je weliswaar niet op het dak kijkt, maar waar wel goed te zien is dat er aparatuur op het dak zit.
mvg,
Gert
-
Daar ik zelf niet erg handig ben, heb ik het 'verblechen' van de drie ramen van de Armz 211 aan een professional overgelaten. Vanavond kreeg ik van Rail-Kees een preview:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Armz211.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Armz211.jpg)
Hij ziet er super uit, aankomende week kan ik hem in ontvangst nemen!
Dan volgen er meer foto's.
-
Ontvangen! De door Rail-Kees omgebouwde Roco 44757 DB ARmz 211.0 naar DB ARmz 211.1 .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01164_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01164_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01165_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01165_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01162_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01162_3.jpg)
De ARmz wordt nog voorzien van nieuwe logo's en tafellampen.
Nu nog een Lima Apmz en een '6' voor de 1642 vinden.
-
Erg fraaie trein en ben erg gecharmeerd van de treinstam!
Van harte met de verbouwde aanwinst!
Groetjes,
Antal
-
Dankjewel!
Weet iemand of er in deze Eurocity's, aan de grens richting Duitsland, nog versterkingsrijtuigen meereden?
-
Ik krijg het niet voor elkaar om hier direct een foto van mijn Flickr verzameling te laten zien, maar via de tweede link vind je een foto van de DB 103 199 die in Emmerich met een versterkingsrijtuig (een Bm) voor EC145 (naar Köln Hbf) is gekomen. De eerste link toont de trein vlak nadat deze met de NS 1620 in Emmerich is aangekomen. De opnamen zijn van 22-11-1993.
http://www.flickr.com/photos/11394635@N05/4998004363/
http://www.flickr.com/photos/11394635@N05/5128597642/
Groeten,
Bart
-
Bedankt voor de reactie en links.
In jouw Flickr photostream staan een aantal interessante foto's van deze EC's, waaronder deze:
http://www.flickr.com/photos/11394635@N05/5127998445/in/photostream
1658 - Avmz - ARmz - Bmvz - Bvmz - Bpmz - Bvmz - Bm - Bm
-
Vraagje over de ARmz 211 (restautatiebak) ik zie dat die een stukje langer is dan de andere wagons.
Was dit in het echt ook zo,of is het een andere schaal?
En als de restauratie idd langer is wat is zijn lengte over de buffers in werkelijkheid?
Mvg jamie diks
-
Die rijtuigen zijn in werkelijkheid 27,5 meter, ook langer dus.
Huub
-
Jamie,
Je waarneming is juist ;D
Het wel en wee is al eerder op dit forum besproken;
Kijk oa maar eens hier. http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=printpage%3Btopic=9951.0
Allie
-
Roco ARmz 211.1 en Lima WRmh 132 (in 1:1 beiden 27,5 M).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01172_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01172_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01174_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01174_6.jpg)
-
Goedendag mede hobbyisten,
Ik heb afgelopen weekend in Rijswijk een DB restauratie rijtuig in de rood/witte IC/EC kleurstelling, alleen dit restauratie rijtuig is voorzien van een pantograaf, heeft deze zo in Nederland gereden en kan hij dan in een EC.
En welke locomotief serie's kunnen we allemaal voor een IC/EC !
Hoor graag het antwoord
Met vriendelijke groet,
Dennis Mennes
-
Voor zover ik weet, reden in Nederland alleen DB restauratierijtuigen van het type Armz en Wrmh, zonder panthograaf, in de oriëntrode kleurstelling.
Veelal met een 1600 ervoor, maar ook met enige regelmaat een 1300 en sporadisch een 1200.
-
Bedank voor de tip (y)
-
Om maar even in een oud topic verder te gaan:
Afgelopen zomer heb ik drie Arnold Bpmz-rijtuigen in de aanbieding gekocht zonder een idee te hebben wat er mee te doen. Ondertussen is de trein uitgebreid tot een complete stam met wat hulp van deze (https://www.flickr.com/photos/11394635@N05/5127998445/in/photostream) en deze (https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/25069274157/in/album-72157703985372785/) foto's. De complete samenstelling bestaat uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201005_170312.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201005_170312.jpg)
1x Avmz 207 Roco
1x WR Minitrix
4x Bpmz 293.2 Arnold
2x Bomz 236 Arnold
een Bpmz komt uit een set met een Avmz 207 en 2 Bpmz 293.2 in IR-kleuren, die zijn in principe over maar voor de afwisseling wel bruikbaar. De Bomz zouden eigenlijk Bm235 moeten zijn maar daar is geen fatsoenlijk model van te vinden (wel een versie waarbij de onderkant van de lila streep gelijk zit met de bovenzijde van dezelfde streep op de andere rijtuigen). Nu heeft één van de Bpmz een witte band op het dak, op de foto's lijkt dit bij alle rijtuigen zo te zijn maar in model hebben andere fabrikanten ook modellen met compleet grijs dak. Is dit tussentijds een keer veranderd door de DB of moet de spuitbus erover?
-
Hopelijk komt Roco, na de 74166, nog met een DB Dms 905 in grijze kleurstelling uit.
-
https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/4816007692
-
Wie die EC's in model wil nabootsen is niet gebonden aan alleen maar rood/witte rijtuigen. Deze EC kwam op 31 mei 2000 Utrecht Centraal binnenrijden. Volgens mij is het blauw/witte 1e klasse rijtuig ook geen 'standaard'-IR rijtuig gezien de "haakse" zijkanten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NL-2000-05-31-B-Middel-611f767006dbf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NL-2000-05-31-B-Middel-611f767006dbf.jpg)
Scan van eigen dia. Niet meer opnames van deze variant in mijn collectie gevonden. Ik scan niet op volgorde dus er kan nog wat in de collectie zitten wat ik 'vergeten' ben.
Groet, Raymond van den Hoven
-
Dat is een Amz 210, inderdaad geen standaard IR-rijtuig maar een Abteilwagen die in Interregio-kleuren is geschilderd.
-
Hopelijk komt Roco, na de 74166, nog met een DB Dms 905 in grijze kleurstelling uit.
Een Dms 905 van ACME mag natuurlijk ook.
-
Kregen de treinen aan de grens nog versterkingsrijtuigen en door welke locomotieven werden ze in Duitsland getrokken?
Heeft er iemand foto's van genoemde treinen in Duitsland?
-
Als je op Flickr zoekt op "eurocity Amsterdam" of "eurocity Emmerich" vind je, naast andere interessante samenstellingen met bijvoorbeeld een blauw-beige Bm235 naast de vaste stam op het Nederlandse deel, ook wat foto's van een locwissel op Emmerich:
https://www.flickr.com/photos/11394635@N05/4998004485/ (https://www.flickr.com/photos/11394635@N05/4998004485/)
In dit geval loc + 1x Bm 235
Pas bij een eventuele volgende locwissel (zoals kopmaken) lijkt er een gelegenheid te zijn om nog eens extra rijtuigen aan te koppelen.
-
Bedankt voor de tip, in ieder geval dus een Baureihe 101, 103 en 110.
-
Omdat de Piko 59667 DB Avmz 111 erg moeilijk te vinden is, vandaag in Houten een Roco 44790 DB Avmz 107 gekocht.
Deze was ook sporadisch in de Eurocity 's te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220829-102605-630c788162b18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220829-102605-630c788162b18.jpg)
-
Even een vraagje.
Heeft indirect iets met dit draadje te maken.
Er reden ook Bvmz rytuigen mee .
Dit waren ,als het goed is,2e klas rytuigen met aan beide uiteinden coupés en in het midden open afdeling...
In de nightjet Amsterdam-Zürich zitten er momenteel ook 1.
Heeft iemand de catalogus nummers van deze rytuigen in de kleuren van de EC versie alsmede de ic versie.
Groet chris
-
Wat bedoel je met de EC-versie en de IC-versie?
De Bvmz was er in 3 kleurvarianten:
- de orientrode (zoals de Avmz op de laatste foto) -> Roco 44789, of 45257 met DB AG logo
- de verkeersrode (lichtgrijs met rode baan rond de ramen) -> Roco 45271
- de huidige IC uitvoering (ICE kleurstelling, met smalle rode baan) -> meerdere nummers, onder andere 45231, 45830, maar ook in set 74089
Of dat allemaal exact de subvarianten zijn die ook in Nederland kwamen weet ik niet
-
Oriëntrode: Roco 44789 en 45257
-
Bedoelde de orient rode en ICE kleurstelling.
Bedankt al voor de nummers,collega's.
Kan gaan zoeken
Groet chris
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NL-2000-05-31-B-Middel-611f767006dbf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NL-2000-05-31-B-Middel-611f767006dbf.jpg)
zit er op die restauratie (ik ken al die afkortingen niet, sorry ;D) nou een panto?
laat maar, ik weet het al. was domme vraag ;D
@chris. ik was het net aan het aanpassen ;D
-
Heeft er gezeten....
Groet chris
-
Hier (1:05) een Eurocity naar Nederland:
https://youtu.be/bI5sxJPsFwA
103 - Bm - Bvmz - Bpmz - Bvmz - Bvmz - Armz- Avmz - Apmz
Waarschijnlijk werden bij Emmerich de loc en het eerste en laatste rijtuig afgekoppeld.
Een Eurocity in Keulen (6:46)
https://youtu.be/2_xKtgJTF_s
En nog een filmpje met een aantal Eurocity's naar/van Nederland:
https://youtu.be/8JOlYZJFv6Q
-
1631 - Avmz - ARmz - Bvmz - Bvmz - Bpmz - Bvmz
https://youtu.be/lT4zQMl9ahQ
De Avmz107 (Roco 45790) wordt binnenkort verwisseld door een Avmz111 (Piko 59667) en een Apmz121 (Piko 59668).
-
De Apmz en Avmz zijn binnen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220909-134716-631b2825c8031.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220909-134716-631b2825c8031.jpg)
Nu nog een wit/grijs bagagerijtuig Dms905.
Hopelijk brengt Roco en/of Acme die nog eens uit.
-
Moet het per se de Dms 905 zijn? Roco heeft de Dm 902 namelijk wel in het grijs/wit uitgebracht (artikelnummer 44787).
Bor
-
Ja, een Dms905.
Deze had een 'Steildach' en op de draaistellen 'Schlingerdampfer '.
De Dms902 had die niet.
Diverse Eurocity's van/naar Amsterdam in Keulen:
Met een Baureihe 101 (2:22)
https://www.youtube.com/watch?v=PeqSz0zaEhg
Met een defecte Baureihe 103 (0:00)
https://www.youtube.com/watch?v=BmF3rY-wfhw
Nog een EC in Keulen (op 1:30)
https://www.youtube.com/watch?v=sDRYDSYAnew
-
...ik ben ook erg gecharmeerd van deze jaren '90 EC's.
Onlangs 2 Lima (Avmz en Apmz) rijtuigen gevonden om het zaakje te completeren. De Apmz dient als versterking om een beetje te variëren qua samenstelling. De Avmz heb ik ook een TEE uitvoering, dus kan ook af en toe in plaats van de Avmz in IC kleuren.
Ik zoek eventueel alleen nog een Roco 44786 Bm235 als extra versterkingsrijtuig.
Van de Lima Apmz heb ik er 1 teveel, dus mocht iemand interesse hebben.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230102-130340-63b816d71ffdf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230102-130340-63b816d71ffdf.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230102-130441-63b81703c518c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230102-130441-63b81703c518c.jpg)
Mvg
Sander.
-
Wacht
Je hebt net een Apmz en Avmz van Lima gevonden ter completering en nu heb je toch een Lima Apmz over?
Ik snappum niet.
Maakt ook niet uit, is het een DB of DB AG logo?
-
Onhandig geformuleerd inderdaad:
Ik heb voor completering van deze trein 2 Lima rijtuigen aan de samenstelling kunnen toevoegen.
Mijn aankoop bestond uit méér rijtuigen, waaronder nóg een Lima Apmz.
Rijtuig heeft DB logo. (Volgens mij bestaan ze zelfs niet met DB-AG logo van Lima)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20221202-143119-63b827003aaac.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20221202-143119-63b827003aaac.jpg)
Mvg
Sander.
-
Lima heeft verder alleen nog de verkeersrode met DB AG logo gemaakt
Qua Bm235 zou je ook de Piko kunnen overwegen, die heeft in ieder geval correcte draaistellen en is op het interieur na net wat gedetailleerder, en gezien de soms erg hoge prijzen voor de Roco 44786 niets eens per se duurder
-
...inderdaad; in verkeersrood zijn ze er wel.
Piko is inderdaad een goed alternatief...ga ik ook eens bekijken.
Mvg
Sander.
-
Hallo,
Ik zit nog met één vraag. Ik zie dat iedereen voor de Apmz een Lima gebruikt, dat is een model van een Apmz 121. Roco heeft een mooi model van een Apmz 122. Werden deze ook wel eens in de Eurocity's naar Amsterdam ingezet?
Mvg, Peter
-
Voor zover ik weet alleen Apmz 121.
Het Roco model is een Apmz 117.
Tussen 1988 en 1990 werden alle 35 Apmz 122 omgebouwd naar Apmz 117, ze werden hierbij "Druckertuchtigd" voor inzet op de Neubaustrecken.
Echter in onderstaand filmpje op 1.06 een Eurocity met een Armz 211.1, waarschijnlijk dus een Eurocity onderweg van/ naar Nederland.
Het laatste rijtuig is een Apmz 117.
https://youtu.be/bI5sxJPsFwA
Ik weet alleen niet of deze doorreed in Nederland.
Als hij in Nederland reed, waarschijnlijk incidenteel, daar Apmz 117 "Druckertuchtigd" waren.
(zie reactie #47)
-
Even op Apmz 117 zoeken bij Flickr geeft het antwoord:
https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/24546939597
https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/50170135213/
-
Samenstelling EC 150 Köln Hbf - Amsterdam CS in 1991: Loc - Avmz207 - Bpmz293 - Bpmbz291 - Bpmz293, in verschillende kleurstellingen.
Binnenkort met veel meer te vinden in het boek De samenstelling van EuroCity-treinen 1987 - 2023 (Deel 1) van Jean-Pierre Malaspina.
-
Interessant, als dat boek uit is, ga ik hem zeker aanschaffen.
-
Wie brengt dat boek uit?
-
Dat boek is toch al verschenen bij VGB vorig jaar (2e oplage)? Weliswaar iets andere titel, maar wel dezelfde schrijver. Er is ook al een deel 2, deel 3 is geschrapt.
-
Dit is een volkomen ander boek, met bijna duizend tekeningen met bijzonderheden van het gebruikte materieel en Nederlandstalig. Ter illustratie een plaatje van de cover (met toestemming van de uitgever):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Cover-EuroCity-boek-deel-1-641213b44c0f7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Cover-EuroCity-boek-deel-1-641213b44c0f7.jpg)
Dergelijke plaatjes zijn er dus van alle EuroCity's uit de genoemde periode (en in een aantal gevallen zelfs van voorgangers) die in/door een aantal Europese landen hebben gereden. Deel 2 gaat over de overige landen waar EuroCity's reden. Deel 1 en 2 samen geven het volledige overzicht. Deel 1 verschijnt al in april, dus nog een paar weken geduld.
-
Ik zag op Facebook dat het boek over een paar weken verwacht wordt: https://www.facebook.com/lyckatillforlag
Bor
-
Dat boek is toch al verschenen bij VGB vorig jaar (2e oplage)? Weliswaar iets andere titel, maar wel dezelfde schrijver. Er is ook al een deel 2, deel 3 is geschrapt.
Bij VGB is een tweedelige boekreeks over de Eurocity gekomen waarin vooral de treinen beschreven zijn, niet zo zeer de samenstellingen. Helaas boordevol fouten en incompleet... Hopelijk is de kwaliteit van deze nieuwe boekreeks wat hoger.
-
Die boeken heb ik hier ook liggen, grove fouten zijn mij nog niet opgevallen, dus ga toch eens speuren naar de foutjes.
Jammer is inderdaad dat de samenstelling niet heel uitgebreid wordt toegelicht. Maar, begrijp ik het goed uit berichten hierboven dat in het derde deel van VGB de samenstellingen uitgelicht hadden moeten worden?
Ben ook nieuwsgierig naar waarin de nieuwe boeken van die van VGB verschillen, de auteur is immers (deels) dezelfde.
Groet Dennis
-
Hier is al iets meer te zien van dat nieuwe boek: http://forum.modelspoorwijzer.net/ontsporen/nieuwe-spoorwegboeken/msg81578/#msg81578
Bor
-
Naar aanleiding van de Apmz discussie:
https://youtube.com/shorts/wui_1EQLW9s?feature=share
1600 - Bvmz - Bvmz - Bpmz - Bvmz - ARmz - Avmz - Apmz
-
Die boeken heb ik hier ook liggen, grove fouten zijn mij nog niet opgevallen, dus ga toch eens speuren naar de foutjes.
Jammer is inderdaad dat de samenstelling niet heel uitgebreid wordt toegelicht. Maar, begrijp ik het goed uit berichten hierboven dat in het derde deel van VGB de samenstellingen uitgelicht hadden moeten worden?
Bij fouten moet je denken aan verkeerde bijschriften bij foto's, niet kloppende tekeningen van het materieel (b.v. een geel/grijze NS 1300 als mogelijke EC-loc, terwijl in de EC-tijd de 1300'en al geheel geel waren), onvolledigheid m.b.t. koerswagens etc. en gewoon heel veel slordigheden die eruit gehaald hadden kunnen worden bij een goede review. Hetzelfde geldt voor een tijdschriftenreeks over de EC van 'Le Train', een Frans tijdschrift, van wederom dezelfde auteur.... Het komt bij mij allemaal rommelig en gehaast over. Zo zou het EC-boek van VGB uit 2 delen bestaan, zo staat het zelfs in de boeken. Ineens werd deel 3 aangekondigd over treinsamenstellingen. Die komt nu dus niet meer bij VGB, maar als tweedelige reeks bij Lycka Till Förlag.
Ben ook nieuwsgierig naar waarin de nieuwe boeken van die van VGB verschillen, de auteur is immers (deels) dezelfde.
De nieuwe boeken gaan echt puur over treinsamenstellingen i.p.v. alle informatie over de treinen zelf, dus relatief weinig tekst en veel 'tekeningen'. Dus, om weer terug te komen bij het onderweg, is het boek van Lycka Till Förlag het uitgelezen boek om een beeld te krijgen van de samenstellingen van de EC's 140-153 door de jaren heen.
-
Het boek is er, de drukkerij is 'bevallen', blijkt op het forum van de buren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/EC-boek-6446dc93dfc85.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/EC-boek-6446dc93dfc85.jpg)
-
En als je het boek op bovenstaande foto wilt winnen: er loopt een actie op de Facebook pagina van Groterdam zie ik net.
-
Helaas weet Bol nog van niets.
Mogelijk iemand die hier de ISBN kan planten?
Dan kunnen we het gaan bestellen bij de lokale handel.
-
Douwes, de spoorweg boekhandel heeft het boek: https://www.boekhandeldouwes.nl/boek/9789492040619-de-samenstelling-van-eurocity-treinen-1987-2023-deel-1
-
ziet er goed uit maar als ik wat nodig heb kijk ik gewoon : http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=help/helpnl_1
Ps: vroeger had ik een pagina waar alle samenstellingen netjes opstonden met Ls models rijtuigen maar vind de link niet meer
-
Maar die website is dus alleen maar voor treinen in België en Luxemburg?
Bor
-
nee er staan ook andere landen tussen
-
Vreemd, want ik zie alleen Belgische en Luxemburgse stations in die lijsten. Het is ook niet in één oogopslag te zien, dus niet echt een handige site. Misschien is dat boek wel handiger.
Bor
-
bv : http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=oldbe200X
-
Ja, maar dat is dus allemaal van of naar België/Luxemburg. Voor de rest van Europa heb je daar niets aan.
Bor
-
Helaas weet Bol nog van niets.
Mogelijk iemand die hier de ISBN kan planten?
Dan kunnen we het gaan bestellen bij de lokale handel.
@Marcel: Bol is ondertussen ook wakker geworden: https://www.bol.com/nl/nl/p/de-samenstelling-van-eurocity-treinen/9300000148837894/?referrer=socialshare_pdp_www
Bor
-
Vandaag al het boek EuroCity-treinen 1987-2023 ontvangen met de post! Absoluut de moeite waard!!
-
Het duurde even voordat ik alle rijtuigen bij elkaar had maar deze week kwam het laatste rijtuig voor deze EC-samenstelling bij mij aan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230512-164557-645ea47dbf027.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230512-164557-645ea47dbf027.jpg)
Van boven naar beneden zijn het een Avmz 111, WRmh 132, driemaal Bpmz 293.1 en tweemaal een Bm 235 van Arnold. Misschien niet helemaal de juiste types maar de keus in N is niet groot. Een Apmz is mooi voor de variatie als ik die nog eens tegenkom.
-
Misschien een stomme vraag trouwens, maar reden al die Duitse rijtuigen wel eens met een combinatie van normale rijtuigovergangen en de drukdichte variant? Kwam je ze kortom samen in één trein tegen en dus ook tegen elkaar aan?
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Ja hoor, rijtuigen met SIG-overgangen en gewone buisbalgen reden door elkaar op conventionele routes, zoals ook in Nederland. Het idee was om de rijtuigen met SIG-overgangen en aangepaste deuren te gebruiken op hogesnelheidslijnen waar luchtdrukproblemen te verwachten waren.
-
Dank voor je antwoord EN446!
Iedereen hier heeft trouwens de nieuwe Piko Avmz en Apmz, maar ik heb deze modellen van ADE. Heeft niemand hier daar aan gedacht of zijn die modellen minder goed?
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Op de site https://www.fernbahn.de/datenbank/suche/?fahrplan_jahr=1988&zug_bereich=NL&zug_gattung=&zug_nummer=IC+2315&zug_linie=&zug_name=&laufplan_tfz=&ice_typ=&wagengattung=&wagengattung_suche=AND&bahnhof_name=&bahnhof_richtung=&bahnhof_richtung2_modus=1&bahnhof_richtung2=&fahrplan_tage%5B%5D=1&fahrplan_tage%5B%5D=2&fahrplan_tage%5B%5D=3&fahrplan_tage%5B%5D=4&fahrplan_tage%5B%5D=5&fahrplan_tage%5B%5D=6&fahrplan_tage%5B%5D=7&reiseplan%5B%5D=1&reiseplan%5B%5D=2&fv_suche_detail=1#form2 (https://www.fernbahn.de/datenbank/suche/?fahrplan_jahr=1988&zug_bereich=NL&zug_gattung=&zug_nummer=IC+2315&zug_linie=&zug_name=&laufplan_tfz=&ice_typ=&wagengattung=&wagengattung_suche=AND&bahnhof_name=&bahnhof_richtung=&bahnhof_richtung2_modus=1&bahnhof_richtung2=&fahrplan_tage%5B%5D=1&fahrplan_tage%5B%5D=2&fahrplan_tage%5B%5D=3&fahrplan_tage%5B%5D=4&fahrplan_tage%5B%5D=5&fahrplan_tage%5B%5D=6&fahrplan_tage%5B%5D=7&reiseplan%5B%5D=1&reiseplan%5B%5D=2&fv_suche_detail=1#form2) kun je alles opzoeken over treinsamenstellingen. Dit kan op verschillende manieren.
Verder heb ik in de jaren 1984 - 1996 vele malen EC's gefotografeerd langs de lijn Utrecht - Arnhem. In allerlei samenstellingen die niet op "officiële" sites te vinden zijn.
Veel plezier met het zoeken.
-
@ Schienenbus2012: kun je een paar foto's daarvan plaatsen?
-
Ik zal in het weekend eens kijken hoe dat gaat. ;D
-
Iedereen hier heeft trouwens de nieuwe Piko Avmz en Apmz, maar ik heb deze modellen van ADE. Heeft niemand hier daar aan gedacht of zijn die modellen minder goed?
De ADE-modellen zijn zeker ook prachtig (ook zeker qua interieur), heb hier zelf de Apmz in oriëntrood met ronddak, een model dat nog niet door andere fabrikanten is uitgebracht.
Nadeel is wel dat ze vergeleken met de andere fabrikanten nogal hoog op de draaistellen staan, en de standaard interieurverlichting is ook niet geschikt voor een digitale baan. Maar dat zijn twee dingen die wel aan te passen zijn...
EDIT: een plaatje zegt meer dan woorden (links Ade, rechts Piko)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/ade-piko-657b606f1d769.jpg)
Vergeleken met het grote voorbeeld lijkt de hoogte van de lila lijn bij de Piko beter te kloppen, bij de Piko zit deze lijn ook op dezelfde hoogte als de Roco- en Lima-rijtuigen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/3634-657c9432b6113.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/3634-657c9432b6113.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/3904-657c9432b4b10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/3904-657c9432b4b10.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/3928-657c9433205e8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/3928-657c9433205e8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/4014-657c94331ff84.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/4014-657c94331ff84.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/4304-657c9433608f5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/4304-657c9433608f5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/4215-657c94335f72b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/4215-657c94335f72b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/4402-657c94339b603.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/4402-657c94339b603.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/5610-657c9433b076a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/5610-657c9433b076a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/5623-657c9433d86fa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/5623-657c9433d86fa.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/6112-657c943404f70.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/6112-657c943404f70.jpg)
-
Dit zijn een aantal foto's.
Het gaat om de volgende treinnummers:
21-06-91 1644 EC 149
01-08-91 1656 EC 153
21-08-91 1641 EC 147
05-11-91 1147 EC 146
03-04-92 1629 EC 146
30-07-92 1653 EC 140
14-08-92 1633 EC 144
03-01-95 1623 EC 147
07-03-95 1306 EC 140
11-10-95 1636 EC 147
De keuze in rijtuigen is reuze.
-
Bedankt voor de mooie en interessante foto's.
-
Zeker interessante foto's... ik zie meerdere ex-Rheingold-1983 Avmz 111 :)
Te herkennen, toen nog, aan de zwenkzwaaideuren.
Later zijn die omgebouwd met de standaard klapdeuren, waardoor ze "anoniem" opgingen in de rest van de Avmz 111 serie...
Groet, Victor
-
Hoe zie je van afstand dat het Avmz 111 zijn en geen 207?
Interessante foto's inderdaad, dank. :) Opmerkelijk hoe vaak het restaurant ontbreekt.
-
Simpel: glad dak, draaistellen en bij de rood/creme uitvoering de oranje streep op de kleur scheiding.
Groeten Edwin.
-
Als de draaistellen minder goed zichtbaar zijn, is het ook voldoende om alleen naar de demper van het draaistel te kijken. Bij de 111 zit deze ter hoogte van het midden van het draaistel aan de wagenkast bevestigd (dus midden in de uitsparing in de schortbeplating), en zit deze bij de binnenste as aan het draaistel bevestigd. Bij de 207 is het precies andersom, de bevestiging aan wagenkast ter hoogte van de binnenste assen, bevestiging aan het midden van draaistel. De demper "wijst" dus de andere kant op. De demper is ook het meest kenmerkende verschil tussen een Bm234 en Bm235, zeker nadat de 234ers ook werden voorzien van klaptreden.
-
Simpel: glad dak, draaistellen en bij de rood/creme uitvoering de oranje streep op de kleur scheiding.
Ander herkenningspunt: aan de gangzijde dezelfde verdeling van de ramen met klapvensters als bij andere 111'en.
Zie de rood-witte op de 7e foto.
De 207 heeft een andere verdeling van die klapvenster-ramen.
-
De Avmz 207 is een Eurofima rijtuig. Dat heeft qua constructie (en draaistellen) helemaal niets te maken met de Avm 111 en aanverwanten.
-
Dat lijkt me een goede reden om beide types uit elkaar te houden.
Opmerkelijk hoe vaak het restaurant ontbreekt.
Ontbreekt of niet gepland in de trein? Op Railwiki (https://www.railwiki.nl/index.php?title=Dienstregeling_1991/1992#Wijzigingen_bij_NS_Internationaal) staat dat er in deze treinen geen restauratie aanwezig was. Ergens heb ik gelezen dat dat onrendabel was vanwege de korte afstand maar dat kan ik nu niet vinden.
Bedankt voor de mooie en interessante foto's.
Daar sluit ik me bij aan (y)
-
De Avmz 207 is een Eurofima rijtuig. Dat heeft qua constructie (en draaistellen) helemaal niets te maken met de Avm 111 en aanverwanten.
Ja, dat weet ik, maar de draaistellen zijn op foto's van grotere afstand niet of onvoldoende herkenbaar, dat was de reden voor de vraag. Klapramen (zij het eenzijdig) en dak zijn dan bruikbaarder.
Ontbreekt of niet gepland in de trein? Op Railwiki (https://www.railwiki.nl/index.php?title=Dienstregeling_1991/1992#Wijzigingen_bij_NS_Internationaal) staat dat er in deze treinen geen restauratie aanwezig was. Ergens heb ik gelezen dat dat onrendabel was vanwege de korte afstand maar dat kan ik nu niet vinden.
Bij fernbahn.de zie ik inderdaad dat in 1991 en 1992 in een groot deel van de treinen geen restaurant voorzien was, pas vanaf 1993. Helder.
-
Waarschijnlijk doordat in 1993 de ARmz 211.1 in dienst kwamen.
Deze zijn ontstaan uit een zestal ARmz 211.0.
Tijdens de verbouwing naar 211.1 verdween onder andere de panthograaf, kregen ze een nieuwe keuken en zijn een aantal ramen geblindeerd.
-
In een Rail Magazine stond inderdaad dat vanwege de korte afstand een restauratie rijtuig ontbreekt in deze treinen. Pas vanaf mei 1993 worden de restauratierijtuigen van het type ARmz 211.1 toegevoegd aan de treinen. Daarnaast worden de treinen EC 140/EC 153 en EC 145/EC 148 verlengd met een extra rijtuig Apmz.
-
Leuk om naar aanleiding van een aantal foto's te zien hoeveel reacties er komen. Er zijn hier hobbyisten die tot in detail alles kunnen vertellen.
Bedankt voor de complimenten over de foto's, was nog in de tijd van analoog en schrijven. Het blijft leuk om zo af en toe door de ruim 1300 foto's uit die tijd te "bladeren". Tegenwoordig een digitale systeem camera die foto's van 38 MB maakt.
-
Naar aanleiding van de Avmz 111 - 207 discussie, beelden zeggen meer dan woorden.
Roco 45705 Avmz 207
Piko 59660 Avmz 111
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231219-100049-65815e529d56e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231219-100049-65815e529d56e.jpg)
coupezijde
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231219-100132-65815e5311e6e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231219-100132-65815e5311e6e.jpg)
gangpad zijde
-
Welke rijtuigen zitten er in deze EC153?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/3928-657c9433205e8.jpg)
-
Ik vermoed 3x Bpmz 291 en 1x Avmz 207.
-
Ik denk dat de laatste wagen een Avmz111 met schuifdeuren is. Het "gat" in de schortbeplating voor de remhendels zit ter hoogte van het middelste raam, en het DB-logo staat onder het middelste raam. Bij de 207 staat het logo op beide zijden tussen raam 4 en 5.
-
Dat zou best eens kunnen!
Zoals deze, maar dan zonder oranje Rheingold streep.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20231219-114328-Chrome-65817485bead7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20231219-114328-Chrome-65817485bead7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20231219-114057-Chrome-65817485c2b67.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20231219-114057-Chrome-65817485c2b67.jpg)
-
Welke rijtuigen zitten er in deze EC153?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/3928-657c9433205e8.jpg)
Dat is de 3e foto, een EC 147
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche/?zug_id=19910100147#form2 (https://www.fernbahn.de/datenbank/suche/?zug_id=19910100147#form2) Dit is de samenstelling
-
In dat geval gaat het om de derde foto (y)
-
De middelste Bpmz met rolstoelplaats en toilet dus?
Heette die in de crème/blauwe kleurstelling al Bpmbz?
-
Piko Avmz 111 besteld.
-
Naar aanleiding van de Avmz 111 - 207 discussie, beelden zeggen meer dan woorden.
Niet echt... "gewone" Avmz 111 zaten niet in de discussie ;)
Zoals deze, maar dan zonder oranje Rheingold streep.
Deze Avmz 111 wel, daar ging het om 8)
-
In een Rail Magazine stond inderdaad dat vanwege de korte afstand een restauratie rijtuig ontbreekt in deze treinen. Pas vanaf mei 1993 worden de restauratierijtuigen van het type ARmz 211.1 toegevoegd aan de treinen. Daarnaast worden de treinen EC 140/EC 153 en EC 145/EC 148 verlengd met een extra rijtuig Apmz.
In mijn herinnering was het altijd de bedoeling in alle kurz-EC's op dit traject een restauratierijtuig op te nemen, maar was er te weinig klandizie voor een volwaardig restauratierijtuig met bemanning. Dus moest er eerst een restauratierijtuig omgebouwd worden voor eenmansbediening.
-
Zeker interessante foto's... ik zie meerdere ex-Rheingold-1983 Avmz 111 :)
Te herkennen, toen nog, aan de zwenkzwaaideuren.
Later zijn die omgebouwd met de standaard klapdeuren, waardoor ze "anoniem" opgingen in de rest van de Avmz 111 serie...
Ha Victor,
Wat een interessante informatie plaats jij hier!
Zonder dat ik het wist blijk ik van ADE een Avmz 111.1 te hebben in oriëntrode kleurstelling én met die originele deuren! Revisiedatum 1987. Weet jij toevallig wanneer die deuren terug zijn verbouwd? Ik kan op internet amper een foto van dit rijtuig vinden en in model lijkt hij al helemaal niet uitgebracht te zijn (behoudens dus deze ADE).
En als anderen het antwoord weten natuurlijk ook top!
Hier trouwens toch een plaatje gevonden: https://www.reisezugwagen.eu/?p=4327
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Dag Dennis,
Volgens de gelinkte site is het rijtuig 126-2. Staat dat ook op jouw model? Zo ja... Dan heeft dit specifieke rijtuig nooit schuifdeuren gehad.
Groet,
Michiel
-
Tenminste 1 rijtuig heeft met zwenkschuifdeuren in oriëntrode kleurstelling 1996 gehaald:
(http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC+IR/Avmz/111-109/red-white/Avmz111-1_SST_EC_ABomz-Bimdz_Neptun_KbhH1996.jpg)
http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC+IR/Avmz/111-109/red-white/pix.html (http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC+IR/Avmz/111-109/red-white/pix.html)
Rijtuig met volgnummer 164 als ik goed lees...
-
Ik heb 138-7.
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Ook die had ook geen schuifdeuren
Wel de volgende 16:
90 161 tot 90 166
en bij nummers 90 202 tot 90 211.
-
Michiel,
Even voor de duidelijkheid: bedoel je dat dat rijtuig die deuren überhaupt niet heeft gehad of bedoel je dat hij al was voorzien van een klapdeur voordat hij de productkleurstelling kreeg?
En heb jij ergens een overzicht waar dit van alle rijtuigen te vinden is waar je uit put?
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Dag Dennis,
Dit rijtuig heeft nooit die schuifdeuren gehad, daar waren er echt maar 16 van. Ik heb ondertussen zoveel bronnen hier thuis staan ;-)
Maar 1 van de bronnen is het Wagen Archiv van Geramond. Die staat ook ondertussen op MP (deel 1 t/m 28 met nog wat aanvullingen van voornamelijk rijtuigen)
Groet,
Michiel
Edit. ADE heeft wat 'fantasie-modellen' gemaakt. Er zijn ook Bcm-rijtuigen op basis van een Bm-onderstel bijvoorbeeld.
-
Dank (y).
Met vriendelijke groet,
Dennis