Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 18:58:32
Ucci en IB1 met Itrain door Hasenwald
Vandaag om 18:56:18
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:38
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 18:00:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 17:02:05
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
  

Auteur Topic: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995  (gelezen 38458 keer)

Quinzeedied

  • Online Online
  • Berichten: 1439
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #90 Gepost op: 14 December 2023, 20:27:41 »
Iedereen hier heeft trouwens de nieuwe Piko Avmz en Apmz, maar ik heb deze modellen van ADE. Heeft niemand hier daar aan gedacht of zijn die modellen minder goed?

De ADE-modellen zijn zeker ook prachtig (ook zeker qua interieur), heb hier zelf de Apmz in oriëntrood met ronddak, een model dat nog niet door andere fabrikanten is uitgebracht.
Nadeel is wel dat ze vergeleken met de andere fabrikanten nogal hoog op de draaistellen staan, en de standaard interieurverlichting is ook niet geschikt voor een digitale baan. Maar dat zijn twee dingen die wel aan te passen zijn...

EDIT: een plaatje zegt meer dan woorden (links Ade, rechts Piko)



Vergeleken met het grote voorbeeld lijkt de hoogte van de lila lijn bij de Piko beter te kloppen, bij de Piko zit deze lijn ook op dezelfde hoogte als de Roco- en Lima-rijtuigen.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2023, 21:09:05 door Quinzeedied »

schienenbus2012

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #91 Gepost op: 15 December 2023, 19:02:39 »






















schienenbus2012

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #92 Gepost op: 15 December 2023, 19:10:45 »
Dit zijn een aantal foto's.
Het gaat om de volgende treinnummers:

21-06-91   1644   EC 149
01-08-91   1656   EC 153
21-08-91   1641   EC 147
05-11-91   1147   EC 146
03-04-92   1629   EC 146
30-07-92   1653   EC 140
14-08-92   1633   EC 144
03-01-95   1623   EC 147
07-03-95   1306   EC 140
11-10-95   1636   EC 147

De keuze in rijtuigen is reuze.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #93 Gepost op: 15 December 2023, 22:18:43 »
Bedankt voor de mooie en interessante foto's.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #94 Gepost op: 15 December 2023, 23:22:41 »
Zeker interessante foto's... ik zie meerdere ex-Rheingold-1983 Avmz 111  :)
Te herkennen, toen nog, aan de zwenkzwaaideuren.
Later zijn die omgebouwd met de standaard klapdeuren, waardoor ze "anoniem" opgingen in de rest van de Avmz 111 serie...

Groet, Victor

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #95 Gepost op: 16 December 2023, 10:42:30 »
Hoe zie je van afstand dat het Avmz 111 zijn en geen 207?
Interessante foto's inderdaad, dank. :) Opmerkelijk hoe vaak het restaurant ontbreekt.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 994
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #96 Gepost op: 16 December 2023, 11:26:43 »
Simpel: glad dak, draaistellen en bij de rood/creme uitvoering de oranje streep op de kleur scheiding.

Groeten Edwin.

Quinzeedied

  • Online Online
  • Berichten: 1439
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #97 Gepost op: 16 December 2023, 11:38:16 »
Als de draaistellen minder goed zichtbaar zijn, is het ook voldoende om alleen naar de demper van het draaistel te kijken. Bij de 111 zit deze ter hoogte van het midden van het draaistel aan de wagenkast bevestigd (dus midden in de uitsparing in de schortbeplating), en zit deze bij de binnenste as aan het draaistel bevestigd. Bij de 207 is het precies andersom, de bevestiging aan wagenkast ter hoogte van de binnenste assen, bevestiging aan het midden van draaistel. De demper "wijst" dus de andere kant op. De demper is ook het meest kenmerkende verschil tussen een Bm234 en Bm235, zeker nadat de 234ers ook werden voorzien van klaptreden.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2023, 11:43:02 door Quinzeedied »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #98 Gepost op: 16 December 2023, 16:49:01 »
Simpel: glad dak, draaistellen en bij de rood/creme uitvoering de oranje streep op de kleur scheiding.
Ander herkenningspunt: aan de gangzijde dezelfde verdeling van de ramen met klapvensters als bij andere 111'en.
Zie de rood-witte op de 7e foto.
De 207 heeft een andere verdeling van die klapvenster-ramen.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2023, 16:54:14 door VictorPM »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #99 Gepost op: 16 December 2023, 22:28:53 »
De Avmz 207 is een Eurofima rijtuig. Dat heeft qua constructie (en draaistellen) helemaal niets te maken met de Avm 111 en aanverwanten.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #100 Gepost op: 17 December 2023, 20:26:58 »
Dat lijkt me een goede reden om beide types uit elkaar te houden.

Opmerkelijk hoe vaak het restaurant ontbreekt.
Ontbreekt of niet gepland in de trein? Op Railwiki staat dat er in deze treinen geen restauratie aanwezig was. Ergens heb ik gelezen dat dat onrendabel was vanwege de korte afstand maar dat kan ik nu niet vinden.

Bedankt voor de mooie en interessante foto's.
Daar sluit ik me bij aan (y)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #101 Gepost op: 17 December 2023, 22:19:41 »
De Avmz 207 is een Eurofima rijtuig. Dat heeft qua constructie (en draaistellen) helemaal niets te maken met de Avm 111 en aanverwanten.
Ja, dat weet ik, maar de draaistellen zijn op foto's van grotere afstand niet of onvoldoende herkenbaar, dat was de reden voor de vraag. Klapramen (zij het eenzijdig) en dak zijn dan bruikbaarder.
Ontbreekt of niet gepland in de trein? Op Railwiki staat dat er in deze treinen geen restauratie aanwezig was. Ergens heb ik gelezen dat dat onrendabel was vanwege de korte afstand maar dat kan ik nu niet vinden.
Bij fernbahn.de zie ik inderdaad dat in 1991 en 1992 in een groot deel van de treinen geen restaurant voorzien was, pas vanaf 1993. Helder.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #102 Gepost op: 17 December 2023, 23:30:15 »
Waarschijnlijk doordat in 1993 de ARmz 211.1 in dienst kwamen.

Deze zijn ontstaan uit een zestal ARmz 211.0.
Tijdens de verbouwing naar 211.1 verdween onder andere de panthograaf,  kregen ze een nieuwe keuken en zijn een aantal ramen geblindeerd.

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 607
  • *
    • Flickr
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #103 Gepost op: 18 December 2023, 17:00:49 »
In een Rail Magazine stond inderdaad dat vanwege de korte afstand een restauratie rijtuig ontbreekt in deze treinen. Pas vanaf mei 1993 worden de restauratierijtuigen van het type ARmz 211.1 toegevoegd aan de treinen. Daarnaast worden de treinen EC 140/EC 153 en EC 145/EC 148 verlengd met een extra rijtuig Apmz.
Spoorgroet, Martin

schienenbus2012

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #104 Gepost op: 18 December 2023, 20:18:01 »
Leuk om naar aanleiding van een aantal foto's te zien hoeveel reacties er komen. Er zijn hier hobbyisten die tot in detail alles kunnen vertellen.

Bedankt voor de complimenten over de foto's, was nog in de tijd van analoog en schrijven. Het blijft leuk om zo af en toe door de ruim 1300 foto's uit die tijd te "bladeren". Tegenwoordig een digitale systeem camera die foto's van 38 MB maakt.