Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:32:14
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:17:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:51:16
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:35:29
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 12:33:50
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:26:19
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59

Auteur Topic: Rivarossi, Mat 46, groen, tp. 3b  (gelezen 209945 keer)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #75 Gepost op: 06 May 2009, 08:34:36 »
De kans dat er op korte termijn een gele komt is klein, gezien het feit dat Overbeek destijds is blijven zitten met een hele gote partij gele die uiteindelijk gedumpt zijn (en door diverse personen in de loop der jaren zijn gebruikt als donor voor een viertje :) :) :)
Tbinnebarretije…

piet post

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 06 May 2009, 11:24:32 »
Harm,

Als je even kijkt op de sit van Hornby International (eigenaar van Rivarossi), dan kan je zien waarom. Technisch is het model niet meer te vergelijken met de oude Lima: er zit een andere aandrijving in, hij is nu digitaal voorbereid en volgens de beschijving heeft hij ook verbeterde verlichting. De uiterlijke vorm is dus van de Lima-mallen, maar voor de rest lijkt het een nieuw ontwikkeld model te worden.

Grtz,
Ton

Wat ik elders vaak op het forum las, was dat het maken van de mallen een model duur maakt. Maar bij dit nieuwe treinstel worden oude, misschien zelfs al afgeschreven mallen gebruikt. Een andere moter, de digitale voorbereiding en andere verlichting kunnen de kop toch niet kosten.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #77 Gepost op: 06 May 2009, 11:26:14 »
De kans dat er op korte termijn een gele komt is klein, gezien het feit dat Overbeek destijds is blijven zitten met een hele gote partij gele die uiteindelijk gedumpt zijn (en door diverse personen in de loop der jaren zijn gebruikt als donor voor een viertje :) :) :)

Ik ruik een Benelux of Reel-Cees 0f Lokpaint actie  ;D

Rob Ellerman

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 06 May 2009, 11:36:58 »
Wat ik elders vaak op het forum las, was dat het maken van de mallen een model duur maakt. Maar bij dit nieuwe treinstel worden oude, misschien zelfs al afgeschreven mallen gebruikt. Een andere moter, de digitale voorbereiding en andere verlichting kunnen de kop toch niet kosten.

Wat je vergeet is het technisch aanpassen van de mallen op de nieuwe aandrijving. Dus dat betekent ook het aanpassen van een of meerdere draaistellen, het interieur (vergeet niet dat hiervoor ook mallen nodig zijn), het ontwerpen van een nieuwe techniek (aandrijving op maat: denk aan de radstand, snelheid van het model) printplaten, verlichtingsornamentjes etc. En een mal is nooit afgeschreven. HIj is pas afgeschreven als ie kapot is en dus niet meer gebruikt kan worden. Zolang er met een mal modellen gemaakt kunnen worden is ie geld waard (ergo: het is de basis voor de boterham van de producent).
Tbinnebarretije…

Northlander1983

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 06 May 2009, 18:47:53 »
@Wijktrein,

Uw argumenten en verklaringen zijn uiteraard juist en begrijpelijk. Dat inflatie en aanpassingen niet voor de zelde (oude) prijs kunnen is ook zeer goed te begrijpen.

Alleen als ik de prijs van 1999/2000 neem koste het model gemiddeld 200 GULDEN, maw. zou dat nu omgerekend 90 euro zijn!!!
De nieuwe prijs na inflatie en enige aanpassingen, kost nagenoeg hetzelfde model 235 euro!!!

Een meerprijs van 145 euro per treinstel, mag U mij en andere hobbyisten overtuigen waarom dat redelijk is ???.

Prijzen van 200 euro zijn in het verleden door het geringe aanbod en grote vraag voor deze treinstellen betaald (handelaren voerden de prijzen graag op). Nu gaan we standaard voor een productie model de Super Hoofdprijs betalen....

Uiteraard moet iedereen voor zich bepalen of de nieuwe prijs reeel is.

« Laatst bewerkt op: 06 May 2009, 18:54:18 door Northlander »

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #80 Gepost op: 06 May 2009, 19:00:28 »
Van die 145 euro gaat al zo'n 30 euro weg door de inflatie. Dan zijn de aanpassingen die Wijktrein meldt zo'n 115 euro. Met aangepaste mallen voor het interieur, verbeterde techniek en wat kleine verbeteringen snap ik het wel.
Of ze het waard zijn zien jullie pas als ze er zijn. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #81 Gepost op: 06 May 2009, 19:01:36 »
Een meerprijs van 145 euro per treinstel, mag U mij en andere hobbyisten overtuigen waarom dat redelijk is ???.
Lijkt me niet zo moeilijk. Die oude prijs was blijkbaar te laag, in ieder geval te laag om Lima te laten overleven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rob Ellerman

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 06 May 2009, 19:42:44 »
... en voor iedereen die het vergeten was: het gulden versus euro debacle van 2002. Het guldenteken werd gemakshalve (min of meer) vervangen dooor het euro-teken. Plus dan inderdaad de inflatie, plus het feit dat Hornby de failliete boedel van LimaRossi nieuw leven probeert in te  blazen om er geld mee te verdienen. Aai, dat had ik niet mogen zeggen, da's klaarblijkelijk voor sommigen hier een vies woord: een fabrikant van modeltreinen die geld verdient aan z'n producten. Als je een model niet wilt kopen voor de prijs die er voor staat moet je 'm gewoon laten staan. De tijd zal uitwijzen of ie inderdaaad gedupmpt wordt of uiteindelijk een verzamelobject gaat worden.

Zongen de Rolling Stones destijds al niet: 'You can't always get what you want...' (1969: Let it bleed) (y) (y)
Tbinnebarretije…

RodeDuivel

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 06 May 2009, 19:45:20 »
Het treinstel van het type materieel '46 was destijds een treinstel die ontwikkeld werd op basis van de nieuwe kwaliteitstandaard van Lima. Marketingtechnisch kon Lima dit treinstel destijds niet op basis van de juiste prijs in de markt zetten. Het is ook niet voor niets dat Lima in het verleden failliet is gegaan. De kosten van de nieuwe ontwikkelingen konden op basis van hun imago niet worden terugverdiend.

Door de kwalitatief hoogwaardiger modellen onder te brengen onder de merknaam Rivarossi kan Hornby het treinstel tegen een faire prijs in de markt zetten. Wij als hobbyist hebben er ook alle belang bij dat de continuiteit van de fabrikanten op korte en lange termijn is geborgd.

Wat ook speelt is dat in het verleden de productierun van één treinstel in een specifieke kleurstelling 2500 exemplaren bedroeg. Tegenwoordig ligt de oplage op 300 tot 500 exemplaren. Research en developement om te komen tot de juiste uitvoering kost evenveel als bij 2500 exemplaren. De kosten van onderzoek worden echter over een geringer aantal exemplaren verdeeld.

Nu hoor ik menigeen al denken laat ze dan 2500 exemplaren produceren. Echter de markt verdraagt deze aantallen niet. Het produceren van 2500 stuks leidt tot dumping en per saldo tot verlies in de keten.

Van directeur Nederland van de marktleider heb ik in het verleden gehoord dat de markt bij de herproduktie van een nieuw product slechts 15% van het aantal bij introductie kan verkopen. Meer neemt de markt niet op. Dit wordt ook bevestigd door andere fabrikanten. De oplages van Nederlandse modellen bevinden zich tussen 300 en 750 stuks. Om 750 exemplaren te kunnen verkopen heeft de distributieketen ongeveer 6 jaar nodig.

Kortom wat is redelijk en voor wie is wat redelijk. Fabrikant en importeur hebben belang bij een redelijk omloopsnelheid, waarbij men uit de kosten komt. Een deel van de afnemers wil voor een dubbeltje op de eerste rang. Dat kan, maar dan dienen zij geduld te hebben tot dat de exemplaren op de 2e hands markt komen. Als de modellen gevraagd zijn, zoals de zilverbuik, dan hebben ze pech. De prijs ligt dan fors hoger.

Degenen die de prijs te hoog vinden zijn niet verplicht  ;)om te kopen. Wat dat betreft is er keuze vrijheid.

Grtz,

Willem  

Northlander1983

• Gast
« Reactie #84 Gepost op: 06 May 2009, 20:17:51 »
@Willem en Wijktrein,

heel sportief dat er ondanks enig kritiek toch wordt gereageerd  (y).

Het is nu voor de consument stukken duidelijker waarom treinstellen (nieuw en of oud) een steeds hoger prijskaartje krijgen. Uiteraard is iedere fabrikant er om winst te maken, met deze productie aantallen zullen de kosten moeten worden gedeeld en dat is begrijpelijk.

Het is alleen jammer dat hierdoor de hobby voor nieuwkomers (jeugd / kinderen) bijna onbetaalbaar wordt en dat is wel jammer.
Hoe groter publiek hoe meer verkoop.

Met spanning zullen we de treinstellen afwachten en hopende op een goede toekomst.

Northlander.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #85 Gepost op: 06 May 2009, 20:34:10 »
We praten hier over een model wat eind 2006 al aangekondigd was!.
We zien nog steeds niks van Riva/lima/horn >:(.

Ik wacht af wil zelf een groene met NS logo ZONDER rec banen en een gele.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

henk

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 06 May 2009, 20:40:19 »
... en voor iedereen die het vergeten was: het gulden versus euro debacle van 2002. Het guldenteken werd gemakshalve (min of meer) vervangen dooor het euro-teken.

Dat is op de tweedehandsmarkt van Houten gebeurd, maar verder eigenlijk niet. Deze mythe is een beetje vreemd argument om huidige prijzen mee te willen rechtvaardigen.
Kennelijk kiest Overbeek voor wat kleinere productieaantallen bij relatief hogere prijzen. Dat is hun goed recht. Benieuwd hoe dat afloopt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob Ellerman

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 06 May 2009, 20:45:00 »
@Willem en Wijktrein,

heel sportief dat er ondanks enig kritiek toch wordt gereageerd  (y).

Het is nu voor de consument stukken duidelijker waarom treinstellen (nieuw en of oud) een steeds hoger prijskaartje krijgen. Uiteraard is iedere fabrikant er om winst te maken, met deze productie aantallen zullen de kosten moeten worden gedeeld en dat is begrijpelijk.

Het is alleen jammer dat hierdoor de hobby voor nieuwkomers (jeugd / kinderen) bijna onbetaalbaar wordt en dat is wel jammer.
Hoe groter publiek hoe meer verkoop.

Met spanning zullen we de treinstellen afwachten en hopende op een goede toekomst.

Northlander.

@Northlander: wat betreft je opmerking over de jeugd wil ik toch og de volgende kanttekening plaatsen. De jeugd wil wil tegenwoordig direct het onderste uit de kan. Als ik zie wat de jeugd nu te verteren heeft en hoe het vroeger (lees: 30-35 jaar gelden) was, lag het toch ff wat anders. Mijn eerste auto in 1975 was een oude Simca 1100 die ik voor fl.750,- heb gekocht. Als ik zie waar een 18 of 19 jarige nu in rondrijdt denk ik dat men veel meer te verteren heeft. Ik ben en blijf van mening dat het wel of niet kopen van bijvoorbeeld een treinmodel een kwestie is van keuzes maken. Je koopt het een, dan laat je het ander staan. Zo was het, zo is het en zo zal het altijd zijn.
Tbinnebarretije…

Northlander1983

• Gast
« Reactie #88 Gepost op: 06 May 2009, 21:02:27 »
@Wijktrein,

Daar heb je groot gelijk in, vaak gaat het bij deze personen ten koste van de studie (wat erg jammer is)!

Ik doelde meer op de doorsnede kinderen / jeugd met het oog op een leuke (speel) trein.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 06 May 2009, 21:20:04 »
Ik weet niet hoeveel merken er vroeger waren, maar het aantal speelt wel mee. Hoe minder merken hoe meer ik ga kopen. Ik laat bijv de 1312 van electoren even in de schappen om te sparen voor ICK's.
Te weinig merken is natuurlijk ook niet goed, want dan gaan de prijzen omhoog. Zie marklin die de prijzen als heer en meester op de 3-rail markt flink heeft opgevoerd, maar nu ten onder gaat mede doordat merken als roco ook met 3-rail komen.

Wijktrein: Het is logisch dat de jeugd het onderste uit de kan wil, maar wil iederen dat niet? Echter zal misshien de kwaliteit onder lijden en op een gegeven moment moet je een prijs accepteren. En de prijs van een auto stijgt maar het salaris ook. Dat zal voorlopig even zo blijven.