De Mat '46 kreeg vanaf 1956 een lichtere groene kleur, terwijl aanvankelijk de rode biezen gehandhaafd bleven. Ook toen begin jaren '60 de gele band boven de ramen van de 1e klasse verscheen. Het treinstel dat nu door Rivarossi wordt aangekondigd, verschijnt in die lichtere kleur. Daarnaast had Mat '46 oorspronkelijk aluminiumkleurige daken en schortplaten, die later donkerder (grijs) werden gekleurd. Het aangekondigde treinstel heeft ook die grijze kleur.Omdat de klasseverandering ook in 1956 plaatsvond, is de combinatie van het lichtere groen en de grijze daken/schortplaten van het aangekondigde treinstel met de door jou genoemde 2e/3e klasseborden historisch niet juist.Die wijsheid over de verschillende varianten heb niet van mijzelf maar van de site van seinarm. Als je naar beneden scrollt naar het plaatje met kleuruitvoeringen en dan met de knoppen de verschillende uitvoeringen bekijkt, wordt e.e.a. duidelijk.
Als jij door het declasseren van de uit te brengen Mat '46 en het weghalen van de gele streep het treinstel in "afleveringstoestand" wilt terugbrengen moet je dat natuurlijk vooral doen. Ik doe het in ieder geval niet. Ik ben namelijk eigenwijs, al hoef ik hier geen gelijk te krjgen.
Nogmaals: bekijk de plaatjes en trek zelf je conclusies.
Gisteravond mijn mat '46 stellen van Lima eens opgezocht. Ik heb er 3: de groene met reclamebanen en NS vignet, de gele en een grasgroene met rode banden en de zandgele 1e klas balk. Ik begrijp dat de eerste versie die nu door Rivarossi wordt uitgebracht de laatste versie is die ik heb en die dus veel mensen al hebben.