Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw  (gelezen 79760 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #60 Gepost op: 18 August 2014, 00:12:04 »
Dank voor de tip. Die wist ik nog niet: geen luchtslangen dus!

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

WimM

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 18 August 2014, 12:10:00 »
Hallo,
Het is "off topic", maar de reden dat ik ook nog met de Oersik uitkwam was dat ik het ontwerp al lange tijd "bijna klaar" in de computer had.
Eigenlijk was ik er al mee gestart voor de NS2000.
En er waren natuurlijk in het begin met de NS2000 ook nogal wat op te lossen problemen, wat oponthoud gaf.

Dat heb je er van, als je het doen moet naast een reguliere baan bij een baas.
Ik wou ook niet het hele Oersikontwerp in de prullebak gooien. Dus dan maar alsnog snel gelanceerd en ook nog wat goekoper.
Niet zonder succes toch?
Zo, nu weet je het naadje van de kous.  8)  Wim Mesu   

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 18 August 2014, 14:01:09 »
Ben ook wel een beetje jaloers op de Mesu oersik bouwers, vooral vanwege de aandrijving  ;) ;D :(
Maar mijn oersik van Erwin is zeker niet slecht.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #63 Gepost op: 18 August 2014, 23:55:23 »
Ivo, dank voor je reactie. Ook al heb je al twee oersikken, ik kan je die van Wim warm aanbevelen!

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 19 August 2014, 19:49:12 »
Ik krijg nu van Erwin het advies om te stoppen met de bouw: misschien verandert er toch ook nog het een en ander aan de kap met de aangepaste aandrijving. In mijn kit zit een aandrijving met een motor onder de huif die met een snaar een lange laaggelegen as aandrijft met daarop boven elke wielas 2 wormen en wormwielen op de wielassen. Ik hou niet erg van een snaaraandrijving en heb daarover al eens geklaagd. Nu wordt ik straks dus geholpen.  ;)

Toch een paar dingetjes gedaan. De kit barst van de superdunne geëtste onderdelen die rechtstreeks op andere delen moeten worden gesoldeerd.

Dus een profielkruis op de binnenkant van de voorkant van het machinistenhuis.

De montageplaats is ingesmeerd met soldeerverf en het kruis ligt ernaast

Ook de voetplaat aan de voorkant heeft een klinknagelstrip rondom waarmee naar ik aanneem de huif op het chassis is geklonken?

Beide onderdelen gesoldeerd:

Achterkant van de voetplaat zit nog niet goed. Daar zie je met het blote oog nauwelijks iets van, maar op de foto is het goed zichtbaar. In de sleuf aan de binnenkant van de klinknagelrand komt later de huif te zitten. Er zitten ook strips aan de huif geëtst, die er door heen kunnen worden gestoken, maar die gaten lopen niet door in het chassis.

Gemonteerd ziet het er dan straks zo uit:

Hier zit ook de radiator aan de voorkant op het chassis. Die zie je straks zitten met een open rolgordijn of open gedraaide jalouzie.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 19 August 2014, 20:44:31 »
Ivo, heeft Erwin een termijn aangegeven wanneer een aandrijving zonder snaar beschikbaar is?

Zelf heb ik in het verleden bij M+F locs dit principe met wisselend succes toegepast. O-ringen (geen antislipringen!) zijn in het algemeen bijzonder slijtvast, ze geven echter wat frictie die overwonnen moet worden. Vooral in mW bereik lever je heel veel rijcomfort in.  In zo'n geval prefereer ik graag een  oplossing met schuinvertande tandwielen (M0,2), messing en Delrin afgewisseld. Er moet altijd iets te wensen overblijven nietwaar?

Ik volg dit draadje ook met interesse alhoewel ik twijfel om mijn bouwpakket van de hand te doen en voor een NTM Maffei in te ruilen.

Rob

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 19 August 2014, 22:14:19 »
Jawel, een paar weken.... Ik weet uit ervaring dat dat wel eens wat langer kan worden. Is niet heel erg, de kit heb ik sinds 2009  ;)

Ik hou niet zo van snaaraandrijving, omdat het onvermijdelijk een zijdelingse spanning zet op de assen waar de snaarwielen op lopen. Het beste is dan een tandriempje, maar dat is het niet. Bij de oersik zit ook een snaaraandrijving en die doet het redelijk en ook bij de NS 160 van Dutzrail is een snaaraandrijving toegepast. Bij de laatste bleek de motor goed heet te worden. Ik denk dat dat wordt veroorzaakt door de extra wrijving op de motoras. Ik heb van Dutzrail een groot aantal verschillende snaren gekregen om te proberen welke minder spanning geeft, maar voldoende aandrijving en dus een minder hete motor. Die snaren heb ik al heel lang en tot mijn schande nog nooit geprobeerd. Komt nog en dan zal ik in het NS 160 draadje er wel over berichten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 30 August 2014, 17:31:36 »
Ivo, heeft Erwin een termijn aangegeven wanneer een aandrijving zonder snaar beschikbaar is?

Ik volg dit draadje ook met interesse alhoewel ik twijfel om mijn bouwpakket van de hand te doen en voor een NTM Maffei in te ruilen.

Rob
Rob, betere oplossing: Sik kit houden en de NTM Maffei erbij kopen. Hele mooie kit, die NTM  ;)

Citaat

Dit is de kit van een NTM Maffei, die ik denk ik ga maken in de NS versie. Philotrain heeft dit model ook al eens uitgebracht, maar ik vermoed dat deze nog wel eens veel mooier kan worden. Zoals gebruikelijk heel strak en fijn etswerk en superieur gietwerk. Erwin heeft er vast nog wel meer voor 375 euro

Krik en andere onderdelen:

Nummerplaten voor een NTM versie:

Bouwen zal er voorlopig nog wel niet van komen. Eerst nog een Bucket list 2013 afwerken.

Vandaag wat uitgebreider met Erwin gesproken over de aandrijving. De belangrijkste reden voor een aanpassing van de aandrijving is dat bij de proto uitvoering de kantelas niet makkelijk beweegt ws door de aandrijving. Daarom is er nu in eerste instantie een aandrijving in ontwikkeling voor één as, waarbij de kantelas een loopas wordt. Als dat niets wordt is waarschijnlijk een andere oplossing mogelijk, maar dan komt de doorgaande as voor de aandrijving op de 2 assen hoger te liggen en wordt ook de kap aangepast. Dan zou de huif wel eens minder vrij kunnen komen van het machinistenhuis zoals nu het geval is.

Voor exemplaren met RP25 aandrijving lijkt een en ander minder kritisch. Ik weet het nog niet zeker, maar ik denk dat ik de neiging heb te opteren voor de huidige aandrijving, dus met een lage doorlopende as, die de huif volledig vrij laat. Ik heb dus de RP25 uitvoering. Het enige wat me dan nog niet bevalt is de snaar tussen motor as en doorgaande as. Misschien zelf iets met tandwielen of een tandriempje bedenken, maar zoiets zal er in deze afmetingen wel niet zijn, anders had Erwin dat zelf wel bedacht.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 30 August 2014, 17:34:26 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 15 August 2016, 22:34:52 »
Dit draadje komt weer tot leven. Afgelopen weken de NS Sik van Werps weer opgepakt om af te gaan maken. De 2 jaar geleden aangekondigde nieuwe aandrijving heeft het licht volgens mij nog niet gezien, maar de aandrijving van mijn kit is op 2 assen en dat heeft toch wel mijn voorkeur. Deze Sik lijkt voorlopig wel aan de lichte kant te worden en door de enorme detaillering die Erwin heeft geleverd is er weinig ruimte meer over voor lood. Onder de kap denk ik alleen in de gereedschapskist achterop en in de huif boven de motor. Tegelijkertijd lijkt dat wel de aangewezen plek voor een ESU lokpilot micro.

Maar eerst de zaak maar weer eens opgepakt. De moeilijkheid van deze kit zit hem vooral in de enorme detailrijkdom en het feit dat veel onderdelen op het oppervlak moeten worden gesoldeerd. Eigenlijk dus vooral geschikt voor een weerstandsoldeerapparaat, maar ik doe het met bout en/of vlam.

De etsplaten hebben enorm veel onderdelen en van sommige is het raden waar het voor bedoeld is. Zo ontdekte ik deze onderdelen, waarover niets staat in de bouwbeschrijving:

Het enige dat ik kon bedenken is dat dit de dakspanten moeten zijn en Erwin heeft dat bevestigd. De klinknagels op banden gelegd op de onderkant van het dak komen overeen met de klinknagels op het dak. Deze moeten dus rond worden gebogen en aan de binnenkant gesoldeerd. Dan zijn er 2 spanten en 2 spanten met klinknagels voor de binnenkanten van de kopwanden.

Hier zie je de inkepingen op de zijwanden waar de spanten en strips in moeten komen. Die zaten niet overal correct ingeëtst, maar zijn uit te vijlen en te zagen.

De spanten zijn er hier los ingelegd en op de voorkant is de klinknagelstrip gesoldeerd. Daarna besloot ik eerst te kijken of ik de strips onder het dak er netjes op kon krijgen en of de spanten daar goed tegenaan te solderen zouden zijn én dat het dak daarna nog op het huis past:

Dit is naar tevredenheid gelukt.  :)

Nu de spanten en passen:

Vervolgens ontdekte ik een ander probleem: de binnenwand aan de voorkant met de verschillende appendages is te hoog en valt over de klinknagelstrip. Daar zal dus nog 1mm oid van moeten worden afgezaagd, om goed te laten passen:

De strip aan de achterkant heb ik er niet opgezet. Daarvoor was onvoldoende ruimte. Het raamwerk onder het dak had 0,3mm korter moeten zijn om die strip ook nog kwijt te kunnen.

Als je nu aan de buitenkant onder het dak kunt kijken dan zie je dit:

De bouwbeschrijving meldt vervolgens dat je het dak moet vastsolderen op puntje en moet controleren of het goed zit. Maar door eerst het binnenframe te solderen en de spanten ertegen aan past het nog maar op een manier. Als de spanten goed zitten zit het dak ook goed en dat klopte. Beetje lastig solderen was het wel, maar met veel vloeimiddel en weinig soldeer zit het goed vast aan het huis.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
« Reactie #69 Gepost op: 16 August 2016, 10:18:18 »
mooie werk Ivo! maar hoe gaat het verder met het spuiten/schilderen van het machinistenhuis, blijft deze via de vloer/bodem bereikbaar?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 16 August 2016, 13:07:16 »
Inderdaad blijft het machinistenhuis van onderen bereikbaar. De voorkant van het huis met alle instrumenten is een los onderdeel, dat er later van onderen in geschoven kan worden. Op het onderstel staat vervolgens nog een kast en 2 krukjes.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 16 August 2016, 19:24:09 »
De bouwbeschrijving geeft aan dat eerst de bak zonder de motorhuif moet worden afgemaakt. Omdat er heel veel onderdelen aan de bak en dan met name het stuk waar de wielen in worden opgehangen moeten worden gesoldeerd, wilde ik eerst het onderstel gaan bouwen om te kijken of het allemaal wel blijft passen en wat er aan de binnenkant van de bak allemaal moet worden weggehaald.

Het onderstel bestaat in hoofdlijnen uit 2 grote etsdelen die moeten worden gevouwen en in elkaar worden gepast. Ik had inmiddels 2 onderstellen, omdat Erwin een revisie had gemaakt met de bevestiging van de aandrijfmotoren aan de andere kant. Na het vouwen zien beide etsdelen er dan als volgt uit:

De voorste is de goede en de achterste het origineel. Je ziet achter de openingen waar de lagers in komen de bevestiging van de aandrijfmotoren zitten.

Het volgende onderdeel ziet er na vouwen dan zo uit:

Het middenstuk is de vloer van het machinistenhuis en erachter zie je de 2 steunen voor de klapstoeltjes. Er is een doorgaande as voor de aandrijving en die loopt door het middenstuk. Dat is het enige dat je straks zou kunnen zien dat in het echt er niet ziet.

En dan van onderen kijken of het past:

In de breedte wel, maar in de lengte niet. Achterin zit er een plaat waar later houders voor het remsysteem in moeten komen. Die plaat is een onderdeel van het eerste etsdeel van het onderstel, maar deze zit dus enkele tienden van millimeters te ver naar achteren. Dus een paar keer heen en weer buigen tot deze afbreekt en vervolgens het chassisdeel een stukje korter vijlen. Daarna de plaat er weer aan vast solderen en het klopt.

Aan de voorkant van het onderstel komt nog de motoroplegging die in de motorhuif uitsteekt:

Voor de oplegging komt straks de snaarverbinding naar de doorgaande as die via 2 wormen beide assen gaat aandrijven en achter de oplegging is er ruimte voor een vliegwiel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

DV modelspoor

• Offline Offline
    • DV modelspoor
« Reactie #72 Gepost op: 16 August 2016, 21:45:07 »
Schitterend stukje modelbouw weer Ivo (y)
Ik volg dit met groot genoegen!
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #73 Gepost op: 16 August 2016, 22:02:58 »
Schitterend ontwerp ook......

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 17 August 2016, 00:40:29 »
Inderdaad, prachtig ontwerp. Ook qua passing. Maar er zitten juist op dat punt ook een aantal tekortkomingen: gaatjes, sleufjes en vierkantjes die niet op alle plekken zijn doorgeëtst en dan vrijwel niet meer te maken. Vanavond bezig geweest met een zandkist met bediening. Of mijn ogen worden slecht of het is echt bijna niet meer te doen qua priegelwerk.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*