Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:31
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw  (gelezen 75261 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Gepost op: 19 maart 2009, 00:21:46 »
Op Rail 2009 was ik alleen op vrijdag en toen waren nog niet alle onderdelen voorradig om de kit uit te leveren.

Wachten tot de volgende beurs in Houten duurde mij te lang, dus vanavond vond ik een pakje:



Dit wordt dus genieten. Een echte gedetailleerde SIK, waar alles aan klopt. Deze is in schaal H0 en volgens Erwin heeft deze meer detail dan de SIK in 0 van Philotrain. Maar wel voor de echte liefhebber, want een eerste blik op de kit laat ook zien dat dit geen beginnersmodel is.

Weer fijn etswerk en mooie gietstukken en dit keer een handleiding van 26 pagina's welke op CD-ROM is meegeleverd.





Mijn eerste NS model was destijds medio jaren '70 een SIK van Roco. Deze wil ik altijd nog eens opwaarderen met een aandrijving van GM&S en de 2 sets van Philotrain. Maar de basis SIK van Roco heeft een paar zaken die niet kloppen. En dat klopt in deze zelf te bouwen SIK weer wel.

Ook in deze kit zullen er geetste klinknagelstrips op geetste onderdelen moeten worden gesoldeerd. Helaas is er bij mij een van deze onderdelen alweer beschadigd. Ik zal eens kijken wat ik daar aan kan doen.

Ik zal de komende maanden deze kit gaan bouwen. Goedkoop is het niet. Voor een beetje meer dan 400 Euro wordt je eigenaar van deze kit. Misschien dan wel alleen voor de echte liefhebbers.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2009, 16:13:57 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 640
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2009, 00:52:12 »
Ik ben errug benieuwd!  :)
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2009, 08:50:36 »
Tsjonge, wat een groot aantal onderdelen! Heb op de beurs in Houten het gebouwde model gezien, dus dat gaat mooi worden!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2009, 09:10:33 »
Ik heb de kit ook even van dichtbij gezien en was zeer onder de indruk, vooral de motorhuif is een wereld van verschil. Het is wel een niveau van messingbouw wat ik niet helemaal haal zeg maar, dus ik volg met belangstelling de hier te verschijnen bouwverslagen ;)
Misschien weet ik ineens een leuk kadootje voor mijn verjaardag ;D
RETROBAHN A.G.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6445
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2009, 09:23:12 »
Een prachtige kit Ivo. Edwin Werps is een perfectionist.

Ik ben ook een Sik in messing aan het bouwen, maar dan een maatje groter. Ik vrees wel dat ik dit detailniveau niet ga halen. Een Sik is overigens nooit een beginnersmodel. In eerste instantie denk je 'leuke instapper' als je aan de locomotiefbouw begint. Maar het beestje is zo rijk aan details, aan hoekjes, greepjes, veerpakketten, zandstrooiers, handels noem maar op... En dan heb ik het nog niet eens over de klinknagels. Ik word er wel eens moedeloos van.

Gewoon doorbouwen is het devies. Ik zal vanavond eens een plaatje posten in mijn Sik draadje van lang geleden (een jaar is een eeuwigheid op internet).

Succes, Paul
Boomshanka!

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2009, 18:23:15 »
Hoi Ivo,

Ik zal dit draadje met grote belangstelling volgen.
De prijs is inderdaad hoog, maar dan krijg je ook wat!!
Ik zit nog te twijfelen of ik hem aanschaf.....
De gok bij mij is dat Erwin hem lang in de catalogus houd ;D

Succes, ik ben benieuwd....

Grts,
Dennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2009, 09:51:27 »
Zo'n bouwset vraagt altijd om uitgebreide bestudering en levert vervolgens allerlei vragen op. Zo zijn er een groot aantal opties, waarvan niet meteen duidelijk welke Sik wanneer in een bepaalde uitvoering rondreed.

De belangrijkste:

  • Er is een automatische koppeling bijgeleverd als alternatief voor een gewone schroefkoppeling. De automatische koppeling resulteert ook in 4 bedieningshandgrepen op de voetplaat boven de aspotten
  • De huif kan in 2 varianten worden gebouwd. Variant 1 is de oorspronkelijke met 3 luiken van gelijke grootte aan elke kant en variant 2 is de latere versie waarbij de 2 voorste luiken groter zijn uitgevoerd
  • De radiator zit ook in het model. De voorkant van de huif kan worden uitgevoerd met een soort rolgordijn, dat betekent dat als je die in opgerolde toestand monteert je de radiator ziet zitten. De voorkant kan ook worden uitgevoerd in de uitvoering met jalouzie (zoals het Roco model), waarbij de jalouzie weer in gesloten en open uitvoering kan worden gemaakt
  • De bijgeleverde zandkisten zitten op sommige Sikken wel en op andere Sikken weer niet
  • De handgrepen langs de huif zijn tussen verschillende Sikken ook verschillend. Het meest opvallende is dat op sommige Sikken de handgreep aan de voorkant ook verticaal doorloopt, maar op andere Sikken is dat weer niet zo

Nu zijn sommige zaken wel te achterhalen, maar een aantal niet dus misschien weten Beneluxspoorders raad, maar dit zijn mijn voorlopige conclusies:

  • De automatische koppeling lijkt op alle vooroorlogse Sikken te hebben gezeten en zijn kort na de oorlog gedemonteerd
  • Het is niet echt duidelijk wanneer de luiken zijn veranderd. Oorspronkelijk lijken ze allemaal klein, maar die blijven er soms lang (tot in de jaren '70) opzitten, terwijl er ook vroege foto's te vinden zijn met grote luiken
  • Het rolgordijn was volgens mij de standaard op de eerste Sikken. Het is niet duidelijk wanneer de jalouzie is ingevoerd
  • Zandkisten lijkt individueel te zijn in die zin, dat ik zo gauw geen verband kan vinden tussen de productieseries zoals ze in het boek Diesellokomotieven in Nederland zijn opgenomen en foto's met en zonder zandkisten
  • Handgrepen lijken ook individueel en ik zie zo gauw ook geen verband tussen oude en nieuwe huif

Kortom wie weet raad, al dan niet ondersteund met foto's? Ik heb nu het nummer 230, omdat dat nog een vooroorlogs gebouwde Sik is, die het bovendien gehaald heeft tot het Railion tijdperk.

Voor diegenen die zich dat nog afvragen: deze Sik wordt groen :)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6445
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2009, 10:05:06 »
Beste Ivo,

Lastig he, zo'n model waar 4 fabrikanten voor hebben geleverd en waar gedurende 70 jaar door verschillende werkplaatsen aan is geknutseld  ;D

Een goede tip: kijk eens op de beeldbank www.hetgeheugenvannederland.nl  Je vindt er een aantal fabrieksfoto's van Sikken in hoge resolutie. Ook met de luiken open en zonder huif. Direkt linken gaat niet maar zoeken op Stork, Ganz en natuurlijk locomotief (locomotor kent ie niet) tovert ze wel boven water.

Je vindt er ook andere interessante dingen zoals hoge resolutiefoto's van HSM vierassige rongenwagens beladen met enorme watertanks en foto's van Benzine-motorwagens.

Succes!

Paul
Boomshanka!

FrankJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2009, 10:07:24 »
Tsjonge, wat een groot aantal onderdelen! Heb op de beurs in Houten het gebouwde model gezien, dus dat gaat mooi worden!

Maarten
Hallo,

Ik wordt erg nieuwsgierig van deze berichten. Heeft iemand foto's gemaakt van dat gebouwde model?

Groeten, Frank

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2009, 10:37:32 »
Paul,

Inderdaad mooie plaatjes.
Bedankt voor de tip.

Inmiddels nog een uitvoeringsverschil welke ik eerder niet opnam:

Er zitten bij de kit zowel houten balken als metalen roosters als voetplaten rondom. Die houten zie ik overal, maar die metalen heb ik nog niet gezien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6445
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2009, 10:47:17 »
Die roosters horen volgens mij alleen op geel-grijze exemplaren. Ik heb begrepen dat dat is dat veranderd nadat een rangeerder was uitgegleden op een natte houten trede. Anderen weten dat vast beter dan ik.

Boomshanka!

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2009, 12:18:51 »
Had alles te maken met het aanscherpen van ARBO-regels.
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2009, 12:47:04 »
Heeft het model geen Faulhabertje en echte klinknagels?

grt
Edwin ;)
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6445
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2009, 12:54:06 »
Heeft het model geen Faulhabertje en echte klinknagels?

grt
Edwin ;)

De mijne in ieder geval wel!  ;D
Boomshanka!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2009, 13:42:48 »
Kortom wie weet raad, al dan niet ondersteund met foto's? Ik heb nu het nummer 230, omdat dat nog een vooroorlogs gebouwde Sik is, die het bovendien gehaald heeft tot het Railion tijdperk.
Nou, Ivo, je weet wel een projectje te kiezen! Veel raad heb ik als persoon niet, maar het NMLD-forum, hoekje Diesellocs is bezaaid bmet bijdragen over Sikken. Met een beetje mazzel kun je daar ook de reden van de hoge en lage deuren in de motorhuiven aantreffen.
Dan is er ook nog het oude-foto's-hoekje waar ook de nodige staan.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.