Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 19:56:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw  (gelezen 79684 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #45 Gepost op: 22 July 2014, 19:53:29 »
Eens even zoeken:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/164344

230 in 1949, zonder zandkisten en verticale handgreep voor op de huif. Grote of kleine deuren kan ik niet goed zien

Toch weer afwijkend van de geel-grijze.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jamie

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 22 July 2014, 21:15:40 »
Kijk daar heb je wat aan.
Dus in 1949 en 1997 had deze ns230 op de motorhuif een horizontale en verticale handgreep.
En in 1949 en 1997 had de cabine korte handgrepen.
Daarmee kun je al voor een groot deel vooruit.
Nu heb ik niet heel je draadje gelezen,maar welke periode/jaar uitvoering moet de uwe gaan worden uiteindelijk?

Op de opname uit utrechts archief zijn de motorluiken idd niet goed te zien,maar als ik flink inzoom zie ik 3 luiken van dezelfde afmeting.

Zandkisten zijn niet aanwezig voor wat ik kan zien (staat een olielamp voor) maar wel de twee handels aan de zijkant voor de automatische koppeling.
Voor die automatische koppeling staat een mooi plaatje in eerder genoemd boek diesellocomotieven in nederland van Carel van Gestel pagina 11 (van sik 359 gemaakt in 1936)
In dat zelfde boek staat ook beschreven op pag 14 dat de eerste locomotoren van de serie geen zandstrooiers hadden.

Mvg jamie

P.s ik zit een beetje te googlen en kom hier een reactie van timtrein tegen.
http://forum.beneluxspoor.net/?topic=24511.0
Daarin staat (reactie 9) dat de lange handgrepen aan de cabine op sikken 254 en hoger genummerd zitten/zaten.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2014, 23:49:40 door Jamie »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 26 July 2014, 22:41:03 »
Zo, nog 3 foto's van de 230 gevonden van oktober 1967. Die staan in het boek Rook waait over het Westland over de WSM op pagina's 374 en 275. Hier weer dezelfde huif met de verticale handgreep voorop er ook op, wel de aangepaste deuren in de huif (itt tot de foto van 1949) en op één foto is ook een zandstrooier te zien.

Nu twijfel ik over de periode waarvoor ik deze ga maken. Omdat de Roco al de jalouzie op de huif heeft is het aardig de versie met rolgordijn te maken, maar die is slechts inzetbaar tot 1959 oid. De automatische koppeling was er toen zeker af, maar in 1949 zat die er dus nog op. En welke deuren er toen op de huif zaten is ook niet duidelijk. En in 1949 geen zandkisten en in 1967 wel.

Overigens is op de foto's van 1967 nog te zien dat de SIK nog een olielantaarn had en al een zwaailicht op het dak. De ronde luchtinlaat op de huif zit er niet meer op en deze SIK had dat oorspronkelijk wel.

Wie weet duikt er nog meer bruikbaar materiaal op. Met al die modificaties is elke versie waarschijnlijk wel beperkt inzetbaar, maar het zal maar weinigen opvallen  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jamie

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 26 July 2014, 23:03:31 »
@IvoTb je doet tenmimste je huiswerk complimenten  (y)
Ik hou daar wel van.

Er zijn er genoeg bij die een trein in elkaar bouwen gewoon om te bouwen,maar zonder uberhaupt naar echt fotomateriaal van hetgeen wat ze bouwen te hebben gekeken waardoor er soms foutjes ontstaan die totaal niet hadden gehoeven,en vaak interesseert het ze ook nog niet eens.
Iedereen beleefd zijn hobby op zijn eigen manier,en dat is natuurlijk ook goed.
Het gaat erom dat je er zelf plezier aan hebt beleefd.
Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 26 July 2014, 23:06:44 door Jamie »

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 07 August 2014, 20:02:04 »
Ik bespeur in de discussie enige onduidelijkheid. Alle Sikken zijn in hun leven voorzien van zandbakken (vanaf begin jaren '40 tot begin jaren '50), alle Sikken hebben de jalouzieën omgebouwd gekregen (vermoedelijk samen met de inbouw van de nieuwe motor, 1959-1962), bij alle Sikken zijn de huifdeuren afgeleverd als óf omgebouwd naar groot model. Dat laatste ging in twee stappen: ombouw van openklapbare deurtjes omhoog naar openklapbaar naar de zijkant al behoorlijk snel (al medio jaren '30) en het verhogen van de zijdelings openklapbare deurtjes pas met de inbouw van de nieuwe motor. Aan handgrepen op het machinistenhuis is nooit wat gewijzigd, handgrepen op de huif soms wel.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 07 August 2014, 21:05:36 »
Timtrein,

Bedankt, dergelijke conclusies hadden we ook al getrokken, dacht ik, maar foto's laten toch wel eens afwijkingen van de regel zien (of zijn niet juist gedateerd  ;) ). Het enige waar ik aan twijfel of inderdaad zoals je beweert alle sikken zandkisten hebben gekregen. Kan ook zijn dat ze later weer eraf zijn gehaald.

En uiteindelijk is mijn probleem de beperkte inzetbaarheid van een specifiek nummer sik in een bepaalde uitvoering. Als het de 230 wordt met zandkisten, geen jalouzie en grote deuren dan is het maar een paar jaar eind jaren '50, of misschien zelfs helemaal niet, omdat deze met kleine deuren is geleverd, vergroot naar grote bij motorvervanging, dus de uitrusting naar de jalouzie. Dan heeft mijn uitvoering niet bestaan  ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #51 Gepost op: 07 August 2014, 21:43:16 »
Heb je wel iets unieks in handen Ivo!  ;D

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 07 August 2014, 21:50:23 »

Twee keer de 230. Boven in opzending in een goederentrein bij Boxtel op 090782 en onder bij de VGL loods in Den Bosch op 210582.

Groet, Frank

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 07 August 2014, 22:29:00 »
Blijken toch nog aardig wat foto's rond te zwerven van de 230. Helpt allemaal. Die van mij wordt wel groen. Dat is 100% zeker  ;D

mvg,
Ivo

P.S, straks eens wat gaatjes boren voor de handgrepen op het machinistenhuis. Die zitten op de voor- en achterkant met omgebogen handgreephouders, zodat ze aan de zijkant uitsteken. Eens kijken of ik die van lange of korte moet maken
« Laatst bewerkt op: 07 August 2014, 22:30:36 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Jamie

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 17 August 2014, 09:13:05 »
Ik bespeur in de discussie enige onduidelijkheid. Alle Sikken zijn in hun leven voorzien van zandbakken (vanaf begin jaren '40 tot begin jaren '50), alle Sikken hebben de jalouzieën omgebouwd gekregen (vermoedelijk samen met de inbouw van de nieuwe motor, 1959-1962), bij alle Sikken zijn de huifdeuren afgeleverd als óf omgebouwd naar groot model. Dat laatste ging in twee stappen: ombouw van openklapbare deurtjes omhoog naar openklapbaar naar de zijkant al behoorlijk snel (al medio jaren '30) en het verhogen van de zijdelings openklapbare deurtjes pas met de inbouw van de nieuwe motor. Aan handgrepen op het machinistenhuis is nooit wat gewijzigd, handgrepen op de huif soms wel.

@Timtrein.
Even over de zandbakken.
Betekend dat dat de sikken die geleverd zijn in:
1934 Werkspoor 201-212             (dan 6 jaar zonder zandkisten hebben rondgereden?)
1935 Werkspoor 213-253             (dan 5 jaar zonder zandkisten hebben rondgereden?)
1936 Werkspoor 254-280             (dan 4 jaar zonder zandkisten hebben rondgereden?)
1938 Cwpl NS/Zwolle 281-306      (dan 2 jaar zonder zandkisten hebben rondgereden?)
Zijn afgeleverd ZONDER zandkisten?

En de sikken die geleverd zijn in:
1940 Werkspoor 307-321                  (vanuit Werkspoorfabriek gelijk voorzien van zandkisten?)
1949 Werkspoor 322-323                  (vanuit Werkspoorfabriek gelijk voorzien van zandkisten?)
1950 Werkspoor 324-353/358-366     (vanuit Werkspoorfabriek gelijk voorzien van zandkisten?)
1951 Werkspoor 354-357/367-369     (vanuit Werkspoorfabriek gelijk voorzien van zandkisten?)
Zijn afgeleverd MET zandkisten?

p.s bovenstaand lijstje van aflevering is na te lezen in boek.
Diesellocomotieven in Nederland van o.a Carel van Gestel blz 12

Op blz 14 van datzelfde boek staat in de tekst "Vanaf de treeplank kunnen ook de zandstrooiers worden bediend,waarbij opgemerkt dat de
eerste locomotoren van deze serie geen zandstrooiers hadden"
Het lijkt me dat de 230 die Ivo tB gaat maken dan van 1935-1940 GEEN zandstrooiers heeft gehad,of zeg ik nu iets wat niet juist is??

Mvg jamie diks

« Laatst bewerkt op: 17 August 2014, 09:16:52 door Jamie »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 17 August 2014, 21:42:01 »
Jamie,

Een van de gevonden foto's van de 230 was van het eind van de jaren '40 en voor zover dat is te beoordelen waren er toen nog geen zandstrooiers gemonteerd. Ik zie overigens foto's van Sikken van veel later datum ook zonder zandstrooiers. Echter eind jaren '60 zijn er foto's van de 230 met zandstrooiers, dus in de tussentijd heeft deze die gekregen.

Op dit moment ga ik de volgende uitvoering maken: geen automatische koppeling, lage deuren op de huiven, rolgordijn voor de radiator en zandstrooiers gemonteerd. Daarmee is deze Sik inzetbaar eind jaren '50. Het aardige van deze uitvoering is dat in elk geval de huif nooit in deze vorm door Roco is uitgebracht en in die zin een apart exemplaar zal worden. Ik zou de Sik eigenlijk voor een langere periode inzetbaar willen hebben, maar dat is denk ik sowiezo lastig voor elke Sik dankzij een aantal markante wijzigingen.

Binnenkort een update.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 17 August 2014, 22:34:57 »
Zo, dit is sneller dan gedacht.  :)

De Sik van Erwin zat al heel lang in de planning, maar het was er nog niet eerder van gekomen. Nu liet Erwin me weten te werken aan een alternatieve aandrijving zonder snaar, dus afbouwen zal nog wel even op zich laten wachten. Maar geen reden om niet te beginnen aan de kap zelf. Ik verwacht daar geen grote veranderingen.

Eerst de hoofdonderdelen van de kap. Die bestaan uit een chassis met 4 onderdelen voor de zijwanden. Het chassis moet haaks worden gebogen en de zijwanden er zuiver op gesoldeerd. Dit is in sterke mate bepalend voor de vorm van de kap.

De onderdelen:

De voor- en achterwand van het machinistenhuis liggen er ook bij en het dak heb ik al in de juiste vorm gerold. Ook zie je de binnenwand voor van het machinistenhuis. Het lijkt erop dat het interieur volledig is nagemaakt.

Dan de eerste 5 onderdelen aan elkaar:

Voordat je dit kunt doen, moet je nog wel even enkele gaten boren. Veel gaten zitten er wel in de onderliggende delen, maar omdat er nogal veel verschillende uitvoeringen mogelijk zijn, zijn de buitenwanden op veel plaatsen nog dicht. Afhankelijk van de uitvoering moet je dus gaatjes boren. Hier is overigens Erwin in de handleiding vergeten iets te vertellen over het monteren van het dak. Evenals met zijn oersik heeft hij op de etsplaten onderdelen voor de dakribben, met bevestigingsstrips met klinknagels meegeëtst. Maar daarover schrijft hij niks. In 3 van de 4 wanddelen is er ook al een uitsparing meegeëtst om de dakribben in te laten vallen. De uitsparing in het 4e deel heb ik zelf maar gevijld/gesneden. Dat is op de foto te zien aan de bovenkant van de zijwanden.
Er zat op mijn etsplaten nog een foutje: één van de steunen voor de treeplanken bleek aan één kant te zijn meegeëtst, waardoor deze wel erg dun werd. Die is bij mij bij het buigen en verwerken dan ook snel gesneuveld. Geen probleem, komt er later wel weer onder.

Dan de achterwand erin gezet, met de sluitseinijzers vast bovenin gesoldeerd, omdat anders de punten van de achterwand wel erg kwetsbaar worden:

In de achterwand zie je een van de meest markante verschillen tussen deze Sik en die van Roco: de ruiten in de achterwand zijn veel groter dan die van Roco. Bij Roco zou je dan de motor zien zitten en waarschijnlijk is dat de reden van de te kleine ruiten. Ook verwacht ik dat deze Sik smaller is en in elk geval heeft deze ook een losstaande huif van het machinistenhuis. Er zullen nog wel meer dingen volgen tijdens de bouw.

Zoals altijd bij etswerk en gietwerk van Erwin, past een en ander perfect en naadloos. Dezelfde ervaring had ik met de Oersik.

Binnenkort verder met de voorkant van de Sik.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #57 Gepost op: 17 August 2014, 23:12:55 »
Heeft Erwin ook een oersik uitgebracht? Ik ken alleen die van Wim Mesu, die overigens ook feilloos past :-)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 18 August 2014, 00:03:22 »
Huibert,

Lees dit draadje over mijn Oersik van Erwin Werps er maar eens op na. Draadje van augustus 2010 t/m begin 2011. Erwin was Wim ruim voor. Ik heb me altijd verbaasd over het feit dat Wim de Oersik ging maken, terwijl Erwin er al een kit van had uitgebracht. Maar eerlijk is eerlijk, de aandrijving van Wim lijkt me beter dan die van Erwin. Ik twijfel nog over de aanschaf van een kit van Wim. Lijkt me wel een heel mooie kit, maar ja ik heb al een Oersik van Werps en ook nog een van Philotrain.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

hans nahon

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 18 August 2014, 00:07:13 »
---------------8><---------------------------------------
 Daarmee is deze Sik inzetbaar eind jaren '50.
---------------8><---------------------------------------

Daarmee ontloop je nog een detail dat tot nu toe niet genoemd werd: de luchtslangen op de bufferbalken. Die kwamen er pas vanaf 1962.

- hans -