Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 07:42:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 143759 keer)

Wisselwachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #405 Gepost op: 07 April 2017, 14:35:11 »
Of wordt hier het begrip "verbindingsboog" toch anders bedoeld.

"Vlaanderen onderzoekt in opdracht van Duitsland, Nederland en België een alternatieve route die gedeeltelijk langs het IJzeren Rijn-traject loopt, maar bij Roermond afbuigt richting Venlo en Duitsland. Op die manier is zowel Antwerpen als Rotterdam ontsloten voor het Rürhgebied. De uitslag van dat onderzoek wordt nog dit jaar verwacht."


Het zou ook zo kunnen zijn dat er een verbindingsboog vanuit de Maasbrug bij Buggenum wordt aangelegd die dan rechtstreeks op het Duitse spoor, welke loopt tot op het vliegveld bij Elmpt, wordt aangesloten. Het spoor ligt hier maar op enkele (kilo-)meters van de grens. Deze optie is al eens eerder ter tafel gebracht. Wellicht dat hij nu weer uit de kast wordt gehaald. De "gap" tussen bestaand Nederlands- en Duits spoor is hier het kleinst (buiten natuurlijk het origineel tracé door de Meinweg)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #406 Gepost op: 07 April 2017, 15:30:34 »
In plaats van een boog bij roermond en een bij Venlo, is het niet beter om vanuit die grensovergang bij Budel een nieuwe lijn te maken die aansluit op de brabantlijn ergens?

Nog afgezien van de Maas en een aantal kanalen (drie stuks) bij Nederweert, ligt daar ook nog ergens het Nationaal Park De Groote Peel. Maar op zich zou het wel kunnen, al denk ik dat de Limburgers en Brabanders ter plaatse stampei zouden maken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Kcid

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #407 Gepost op: 07 April 2017, 18:55:12 »
Elke dag rijd er 2x een zwaar erts transport , met 2 diesellocs ervoor van Budel-Dorplein  ( Zinkfabriek Nystar) naar Antwerpen visa-versa via de IJzeren-Rijn

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #408 Gepost op: 08 April 2017, 00:16:42 »
Waarom moet eindhoven "drastisch" verbouwd worden?
Mij eerder dat er in Venlo eea verbouwd moet worden.
Simpelweg omdat er gewoon geen ruimte meer is voor meer treinen in station Eindhoven...

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #409 Gepost op: 09 April 2017, 00:34:09 »
Waarom moeten er meer treinen naar Eindhoven? Er rijden al treinen naar Venlo. Deze kun je gewoon door laten rijden in plaats van te laten stoppen.
De verbouwing hoeft dan niet meer te zijn dan het vervangen van alle dienstregelingen, en die hangen er toch al niet veel meer....

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #410 Gepost op: 09 April 2017, 08:49:58 »
Omdat VIRM geen toelating heeft in Duitsland en alleen =1500V lust. Klein puntje: 020 heeft al een directe verbinding met Düsseldorf. Ik weet dat een andere route andere reizigers heeft, maar toch concurrentie van de ICE.
De dienst Den Haag-HSL-Breda-Eindhoven zou wel doorgetrokken kunnen worden want een subserie ICR heeft al toelating tot Duitsland. Sterker nog ze hebben al jarenlang Den Haag-Venlo-Keulen gereden. Ik weet alleen niet of ze na verbouwing tot ICRm nog toelating tot Duitsland hebben. De serie Traxx 186 lust alles en heeft uiteraard toelating tot Duitsland. Dus als er voldoende mat vrijkomt van de diensten 020-Breda en 020-Brussel door invoering van ICNG kan dan ingezet worden op Den Haag-Düsseldorf/Keulen. Enig probleem is dat ICR bejaard is en het juist de bedoeling is dat het vervangen wordt door ICNG. Probleem is dat ICNG volgens mij geen ~15kV zal lusten. Kortom de NS zal geen treinstellen meer hebben die ~15kV lusten (behalve 2 stellen Thalys PBKA) en ook geen rijtuigen waar je de juiste loc voor kan zetten. Kortom, mat zal uit Duitsland moeten komen, wellicht ICx.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #411 Gepost op: 10 April 2017, 07:54:07 »
een subserie ICR heeft al toelating tot Duitsland..... Ik weet alleen niet of ze na verbouwing tot ICRm nog toelating tot Duitsland hebben.
Ja, wat is het nu? ;) Bij de verbouwing tot ICRm is de toelating vervallen wegens het ontbreken van een gesloten toiletsysteem. Dat is bij de aanpassing voor HSL-inzet wel aangebracht en alle rijtuigen zijn nu in principe geschikt voor inzet in Duitsland (maar niet toegelaten). Daarentegen is de softwareversie van de NS 186 niet toegelaten in Duitsland dus doorrijden zit er niet in.
Voor de toekomst is er wel een optie op ICNG geschikt voor 15 kV~, maar die is nog niet besteld.

En serieus, geen Amsterdam voluit willen schrijven...?

Even de kaart bekeken en dat "waar precies" wat betreft een eventuele verbindingsboog gaat nog aardig wat beren op de weg opleveren. 't Is daar niet bepaald Drenthe met veel open ruimte.

En dan ligt er nog een rivier in de weg (mocht je naar Blerick willen), om nog maar te zwijgen over alle woonkernen waar het spoor doorheen loopt. Gezien het decennialange gesteggel over op welke oever de A73 zou moeten komen, zal dit ook nog wel een tijdje duren.
Eh, waar op de kaart kijk je dan? De brug naar Blerick ligt er al, dat is de brug die nu in Venlo ligt, en ik zie geen woonkernen in de buurt.  ???

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #412 Gepost op: 10 April 2017, 08:06:26 »
En serieus, geen Amsterdam voluit willen schrijven...?

Waarschijnlijk komt hij uit 010. :D

Citaat
Eh, waar op de kaart kijk je dan? De brug naar Blerick ligt er al, dat is de brug die nu in Venlo ligt, en ik zie geen woonkernen in de buurt.  ???

Ik keek naar Staatslijn E, de spoorlijn tussen Roermond en Venlo. Veel plaats voor een verbindingsboog naar Duitsland (zodat je niet hoeft kop te maken in Venlo) is er niet en die lijn gaat door veel woonkernen. Als je Blerick van de Brabantse kant zou willen benaderen, zou dat ook lastig worden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #413 Gepost op: 10 April 2017, 08:08:00 »
En serieus, geen Amsterdam voluit willen schrijven...?
Tsja Rick, bij sommigen zit dat blijkbaar heel diep  :-X :'(
Beetje zielig eigenlijk. Zie je over het algemeen alleen bij voetbal "fans"  :angel:

Maar om op het onderwerp terug te komen, Herstel van de IJzeren Rijn door Roermond zal echt niet meer gebeuren.
In de loop der jaren is er nog zoveel gebouwd dat de spoorlijn her en der zowat door de huizen heen loopt.
Hier zal zeker een hoop tegenstand ontstaan.

Enige optie zou een boog om Roermond heen zijn en na de Meinweg weer naar het oude tracé.
Maar een boog na de maasbrug zal toch ook enige creativiteit vergen om woonkernen te ontwijken.
Gr.
Eric

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #414 Gepost op: 10 April 2017, 09:21:32 »
Heren, een beetje gevoel voor humor alsjeblieft. Even tot 010 tellen. ;)
« Laatst bewerkt op: 10 April 2017, 09:23:37 door Martijnstein »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #415 Gepost op: 10 April 2017, 10:25:01 »
Ik keek naar Staatslijn E, de spoorlijn tussen Roermond en Venlo. Veel plaats voor een verbindingsboog naar Duitsland (zodat je niet hoeft kop te maken in Venlo) is er niet en die lijn gaat door veel woonkernen. Als je Blerick van de Brabantse kant zou willen benaderen, zou dat ook lastig worden.
Na knooppunt Tiglia afbuigen en aansluiten op de lijn naar Kaldenkirchen leek me een optie, al weet ik niet of dat past. Treinen door woonkernen zal je toch niet voorkomen, al stuit dat op bezwaren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #416 Gepost op: 10 April 2017, 19:44:27 »
Behalve een hele opsomming van materieel problemen en even op de lange tenen van wat Amsterdammers trappen heb ik nog steeds geen reden gehoord waarom het station van Eindhoven te klein is.
Nieuw materieel is wel nodig, maar tenzij je het oude wil laten wegroesten aan het perron heb je daar geen ander station voor nodig...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #417 Gepost op: 10 April 2017, 20:30:10 »
Als je een trein laat keren in Eindhoven (immers, de intercity Eindhoven-Düsseldorf), dan neemt die een spoor in beslag. Eindhoven heeft zes sporen. Eentje voor de treinen naar Maastricht (043), eentje voor de treinen naar Venlo (077), eentje voor de treinen naar Amsterdam (020, maar dat wisten we al) en eentje voor de treinen naar Den Haag (070). Dan heb je er nog twee over voor de diverse stoptreinen naar Weert (0495) en dergelijke. Intercity's rijden om het kwartier, dus die vier sporen vallen eigenlijk al meteen af. Dan blijven er twee over, waar dus een boel stoptreinen (sorry, Sprinters) vandaan vertrekken. Me dunkt dat een intercity naar Dusseldorp (00-49-211) meer dan twee bakken heeft, dus dat ding zul je wel ergens kwijt moeten en dan heb je geen plaats meer voor je sto... Sprinters. En anders zul je een aantal wissels moeten plaatsen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #418 Gepost op: 10 April 2017, 22:42:21 »
Je schrijft zelf al dat er een spoor is voor treinen naar Venlo. Is men serieus van plan de trein naar Dusseldorf NIET in venlo te laten stoppen?
Als je een IC naar Dusseldorf laat rijden dan is dat dezelfde als naar Venlo. Ja je hebt ander materieel nodig dan nu, maar je hebt geen nieuw spoor nodig in Eindhoven.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #419 Gepost op: 10 April 2017, 23:09:52 »
Ik meende in Venlo gehoord te hebben dat het de bedoeling was de bestaande Keolis verbinding van Dusseldorf door te trekken naar Eindhoven. Die komt dan in de plaats van een doorrijdende IC vanuit Eindhoven. Omdat Eindhoven toch een kwartierdienst naar Schiphol zou krijgen worden dat natuurlijk korte treinen die samen met de Keolis trein
best langs hetzelfde perron kunnen staan. Verder wordt bij meer treinen de spoorbrug Blerick-Venlo een probleem. Praktisch op de brug kruist de maaslijn de verbinding Venlo-Eindhoven. Wordt allemaal erg interessant als Arriva een kwartiersdienst op de maaslijn wil en er ook nog goederentreinen van de betuwelijn over de maaslijn moetn rijden.
Mvrgr
Koopmans