Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

z21 Start opkrikken door Peter J K
Vandaag om 23:29:13
Vermogen centrale door Ronald Halma
Vandaag om 23:20:44
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door Bartdr1
Vandaag om 23:16:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:53:18
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
Vandaag om 22:38:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:29:27
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 22:21:41
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter Kleton
Vandaag om 22:19:23
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 22:17:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:14:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 21:59:18
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
Vandaag om 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
Vandaag om 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:12:41
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
Vandaag om 21:10:17
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
Vandaag om 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
Vandaag om 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:01:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
Vandaag om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:37
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 150210 keer)

Wisselwachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 208
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #405 Gepost op: 07 April 2017, 14:35:11 »
Of wordt hier het begrip "verbindingsboog" toch anders bedoeld.

"Vlaanderen onderzoekt in opdracht van Duitsland, Nederland en België een alternatieve route die gedeeltelijk langs het IJzeren Rijn-traject loopt, maar bij Roermond afbuigt richting Venlo en Duitsland. Op die manier is zowel Antwerpen als Rotterdam ontsloten voor het Rürhgebied. De uitslag van dat onderzoek wordt nog dit jaar verwacht."


Het zou ook zo kunnen zijn dat er een verbindingsboog vanuit de Maasbrug bij Buggenum wordt aangelegd die dan rechtstreeks op het Duitse spoor, welke loopt tot op het vliegveld bij Elmpt, wordt aangesloten. Het spoor ligt hier maar op enkele (kilo-)meters van de grens. Deze optie is al eens eerder ter tafel gebracht. Wellicht dat hij nu weer uit de kast wordt gehaald. De "gap" tussen bestaand Nederlands- en Duits spoor is hier het kleinst (buiten natuurlijk het origineel tracé door de Meinweg)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #406 Gepost op: 07 April 2017, 15:30:34 »
In plaats van een boog bij roermond en een bij Venlo, is het niet beter om vanuit die grensovergang bij Budel een nieuwe lijn te maken die aansluit op de brabantlijn ergens?

Nog afgezien van de Maas en een aantal kanalen (drie stuks) bij Nederweert, ligt daar ook nog ergens het Nationaal Park De Groote Peel. Maar op zich zou het wel kunnen, al denk ik dat de Limburgers en Brabanders ter plaatse stampei zouden maken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Kcid

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #407 Gepost op: 07 April 2017, 18:55:12 »
Elke dag rijd er 2x een zwaar erts transport , met 2 diesellocs ervoor van Budel-Dorplein  ( Zinkfabriek Nystar) naar Antwerpen visa-versa via de IJzeren-Rijn

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #408 Gepost op: 08 April 2017, 00:16:42 »
Waarom moet eindhoven "drastisch" verbouwd worden?
Mij eerder dat er in Venlo eea verbouwd moet worden.
Simpelweg omdat er gewoon geen ruimte meer is voor meer treinen in station Eindhoven...

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #409 Gepost op: 09 April 2017, 00:34:09 »
Waarom moeten er meer treinen naar Eindhoven? Er rijden al treinen naar Venlo. Deze kun je gewoon door laten rijden in plaats van te laten stoppen.
De verbouwing hoeft dan niet meer te zijn dan het vervangen van alle dienstregelingen, en die hangen er toch al niet veel meer....

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1578
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #410 Gepost op: 09 April 2017, 08:49:58 »
Omdat VIRM geen toelating heeft in Duitsland en alleen =1500V lust. Klein puntje: 020 heeft al een directe verbinding met Düsseldorf. Ik weet dat een andere route andere reizigers heeft, maar toch concurrentie van de ICE.
De dienst Den Haag-HSL-Breda-Eindhoven zou wel doorgetrokken kunnen worden want een subserie ICR heeft al toelating tot Duitsland. Sterker nog ze hebben al jarenlang Den Haag-Venlo-Keulen gereden. Ik weet alleen niet of ze na verbouwing tot ICRm nog toelating tot Duitsland hebben. De serie Traxx 186 lust alles en heeft uiteraard toelating tot Duitsland. Dus als er voldoende mat vrijkomt van de diensten 020-Breda en 020-Brussel door invoering van ICNG kan dan ingezet worden op Den Haag-Düsseldorf/Keulen. Enig probleem is dat ICR bejaard is en het juist de bedoeling is dat het vervangen wordt door ICNG. Probleem is dat ICNG volgens mij geen ~15kV zal lusten. Kortom de NS zal geen treinstellen meer hebben die ~15kV lusten (behalve 2 stellen Thalys PBKA) en ook geen rijtuigen waar je de juiste loc voor kan zetten. Kortom, mat zal uit Duitsland moeten komen, wellicht ICx.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
  • Spoor N
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #411 Gepost op: 10 April 2017, 07:54:07 »
een subserie ICR heeft al toelating tot Duitsland..... Ik weet alleen niet of ze na verbouwing tot ICRm nog toelating tot Duitsland hebben.
Ja, wat is het nu? ;) Bij de verbouwing tot ICRm is de toelating vervallen wegens het ontbreken van een gesloten toiletsysteem. Dat is bij de aanpassing voor HSL-inzet wel aangebracht en alle rijtuigen zijn nu in principe geschikt voor inzet in Duitsland (maar niet toegelaten). Daarentegen is de softwareversie van de NS 186 niet toegelaten in Duitsland dus doorrijden zit er niet in.
Voor de toekomst is er wel een optie op ICNG geschikt voor 15 kV~, maar die is nog niet besteld.

En serieus, geen Amsterdam voluit willen schrijven...?

Even de kaart bekeken en dat "waar precies" wat betreft een eventuele verbindingsboog gaat nog aardig wat beren op de weg opleveren. 't Is daar niet bepaald Drenthe met veel open ruimte.

En dan ligt er nog een rivier in de weg (mocht je naar Blerick willen), om nog maar te zwijgen over alle woonkernen waar het spoor doorheen loopt. Gezien het decennialange gesteggel over op welke oever de A73 zou moeten komen, zal dit ook nog wel een tijdje duren.
Eh, waar op de kaart kijk je dan? De brug naar Blerick ligt er al, dat is de brug die nu in Venlo ligt, en ik zie geen woonkernen in de buurt.  ???

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #412 Gepost op: 10 April 2017, 08:06:26 »
En serieus, geen Amsterdam voluit willen schrijven...?

Waarschijnlijk komt hij uit 010. :D

Citaat
Eh, waar op de kaart kijk je dan? De brug naar Blerick ligt er al, dat is de brug die nu in Venlo ligt, en ik zie geen woonkernen in de buurt.  ???

Ik keek naar Staatslijn E, de spoorlijn tussen Roermond en Venlo. Veel plaats voor een verbindingsboog naar Duitsland (zodat je niet hoeft kop te maken in Venlo) is er niet en die lijn gaat door veel woonkernen. Als je Blerick van de Brabantse kant zou willen benaderen, zou dat ook lastig worden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #413 Gepost op: 10 April 2017, 08:08:00 »
En serieus, geen Amsterdam voluit willen schrijven...?
Tsja Rick, bij sommigen zit dat blijkbaar heel diep  :-X :'(
Beetje zielig eigenlijk. Zie je over het algemeen alleen bij voetbal "fans"  :angel:

Maar om op het onderwerp terug te komen, Herstel van de IJzeren Rijn door Roermond zal echt niet meer gebeuren.
In de loop der jaren is er nog zoveel gebouwd dat de spoorlijn her en der zowat door de huizen heen loopt.
Hier zal zeker een hoop tegenstand ontstaan.

Enige optie zou een boog om Roermond heen zijn en na de Meinweg weer naar het oude tracé.
Maar een boog na de maasbrug zal toch ook enige creativiteit vergen om woonkernen te ontwijken.
Gr.
Eric

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1578
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #414 Gepost op: 10 April 2017, 09:21:32 »
Heren, een beetje gevoel voor humor alsjeblieft. Even tot 010 tellen. ;)
« Laatst bewerkt op: 10 April 2017, 09:23:37 door Martijnstein »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
  • Spoor N
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #415 Gepost op: 10 April 2017, 10:25:01 »
Ik keek naar Staatslijn E, de spoorlijn tussen Roermond en Venlo. Veel plaats voor een verbindingsboog naar Duitsland (zodat je niet hoeft kop te maken in Venlo) is er niet en die lijn gaat door veel woonkernen. Als je Blerick van de Brabantse kant zou willen benaderen, zou dat ook lastig worden.
Na knooppunt Tiglia afbuigen en aansluiten op de lijn naar Kaldenkirchen leek me een optie, al weet ik niet of dat past. Treinen door woonkernen zal je toch niet voorkomen, al stuit dat op bezwaren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #416 Gepost op: 10 April 2017, 19:44:27 »
Behalve een hele opsomming van materieel problemen en even op de lange tenen van wat Amsterdammers trappen heb ik nog steeds geen reden gehoord waarom het station van Eindhoven te klein is.
Nieuw materieel is wel nodig, maar tenzij je het oude wil laten wegroesten aan het perron heb je daar geen ander station voor nodig...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #417 Gepost op: 10 April 2017, 20:30:10 »
Als je een trein laat keren in Eindhoven (immers, de intercity Eindhoven-Düsseldorf), dan neemt die een spoor in beslag. Eindhoven heeft zes sporen. Eentje voor de treinen naar Maastricht (043), eentje voor de treinen naar Venlo (077), eentje voor de treinen naar Amsterdam (020, maar dat wisten we al) en eentje voor de treinen naar Den Haag (070). Dan heb je er nog twee over voor de diverse stoptreinen naar Weert (0495) en dergelijke. Intercity's rijden om het kwartier, dus die vier sporen vallen eigenlijk al meteen af. Dan blijven er twee over, waar dus een boel stoptreinen (sorry, Sprinters) vandaan vertrekken. Me dunkt dat een intercity naar Dusseldorp (00-49-211) meer dan twee bakken heeft, dus dat ding zul je wel ergens kwijt moeten en dan heb je geen plaats meer voor je sto... Sprinters. En anders zul je een aantal wissels moeten plaatsen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #418 Gepost op: 10 April 2017, 22:42:21 »
Je schrijft zelf al dat er een spoor is voor treinen naar Venlo. Is men serieus van plan de trein naar Dusseldorf NIET in venlo te laten stoppen?
Als je een IC naar Dusseldorf laat rijden dan is dat dezelfde als naar Venlo. Ja je hebt ander materieel nodig dan nu, maar je hebt geen nieuw spoor nodig in Eindhoven.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #419 Gepost op: 10 April 2017, 23:09:52 »
Ik meende in Venlo gehoord te hebben dat het de bedoeling was de bestaande Keolis verbinding van Dusseldorf door te trekken naar Eindhoven. Die komt dan in de plaats van een doorrijdende IC vanuit Eindhoven. Omdat Eindhoven toch een kwartierdienst naar Schiphol zou krijgen worden dat natuurlijk korte treinen die samen met de Keolis trein
best langs hetzelfde perron kunnen staan. Verder wordt bij meer treinen de spoorbrug Blerick-Venlo een probleem. Praktisch op de brug kruist de maaslijn de verbinding Venlo-Eindhoven. Wordt allemaal erg interessant als Arriva een kwartiersdienst op de maaslijn wil en er ook nog goederentreinen van de betuwelijn over de maaslijn moetn rijden.
Mvrgr
Koopmans