Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
Vandaag om 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
Vandaag om 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
Vandaag om 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:48:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 143487 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #390 Gepost op: 06 April 2017, 18:59:06 »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #391 Gepost op: 06 April 2017, 20:04:07 »
Waarom moet eindhoven "drastisch" verbouwd worden?
Mij eerder dat er in Venlo eea verbouwd moet worden.

Tsja, er komt ook al 8 jaar een ic verbinding vanuit Eindhoven via Heerlen/Aachen naar Köln.

Eerst zien dan geloven.

Tussen Rheydt en Rheydt Oderkirchen is het spoor trouwens ook enkelsporing.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2017, 20:06:58 door W. Thomas »
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #392 Gepost op: 07 April 2017, 08:18:41 »
Citaat
[...] Rürhgebied [...]

Zo te zien had iemand bij NRC zijn koffie nog niet op.

Er staat nergens vermeld dat Duitsland het stuk spoor ten oosten van Roermond van plan is om op te knappen, dus zou het inderdaad via Venlo moeten. En dan moet je waarschijnlijk denken aan investering in het spoor tussen Roermond en Venlo, milieurapportage, overeenstemming met het Rijk en de provincie, inspraakprocedures, Raad van State...

2030 zal het ook wel niet worden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #393 Gepost op: 07 April 2017, 08:37:15 »
Verder keurig stukje volgens mij.

Duitsland is bepalend en maakt zo duidelijk wat ze misschien wel zouden willen. En ze willen weten of Nederland en België dat ook een goed idee vinden. Ik denk ook dat het goed is voorgekookt. Verklaart waarom er uit België geen reactie kwam op het BVWP waarin alle routes ten oosten van Roermond werden afgeschoten.

Nederland en/of België kunnen natuurlijk nee zeggen. En als ze ja zeggen gaat het nog even duren. Maar uiteindelijk gaan procedures het opwaarderen van een bestaande spoorlijn niet tegenhouden als de poltieke wil er is. En dat wordt nu afgetast.

Ik denk dat het verder een verbindingsboog bij Roermond zou betekenen. Kopmaken is op de bundel van Venlo goed te doen.
« Laatst bewerkt op: 07 April 2017, 09:33:26 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #394 Gepost op: 07 April 2017, 09:52:14 »
Je zult toch aan spoorverdubbeling moeten denken:

http://nos.nl/artikel/2167007-korting-dreigt-voor-arriva-vanwege-vele-vertragingen.html

Citaat
Op het tracé zet Arriva tweedehands dieseltreinen in, die vaak last hebben van storingen. Door het enkelspoor komt de dienstregeling snel in de problemen als een trein vertraagd is, omdat de ene trein op de ander moet wachten.

Dat zal met tientallen goederentreinen per dag niet veel beter worden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #395 Gepost op: 07 April 2017, 10:12:45 »
Ik denk dat het verder een verbindingsboog bij Roermond zou betekenen. Kopmaken is op de bundel van Venlo goed te doen.
En een verbindingsboog bij Venlo want kopmaken is gevaarlijk en eng:

https://l1.nl/sp-venlo-rangeerterrein-toch-verplaatsen-113269
http://www.cobouw.nl/artikel/543911-keiharde-garanties-rangeerterrein-venlo

al loopt dat kennelijk ook niet zo'n vaart.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #396 Gepost op: 07 April 2017, 10:28:37 »
Treinen zijn eng. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #397 Gepost op: 07 April 2017, 12:41:43 »
2 linkjes plaatsen uit 2007 (1e) en 2003 (2e)...  ::)
Groeten Joop, machinist Lls

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #398 Gepost op: 07 April 2017, 12:58:39 »
Niet lezen wat ik zeg...  ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #399 Gepost op: 07 April 2017, 13:25:44 »
Wordt in Venlo eigenlijk nog veel gerangeerd? Mijn beeld is dat het vooral wachtsporen zijn voor treinen die de flessenhals bij Kaldenkirchen moeten nemen. Dat wordt minder bij tweesporigheid, dus ruimte om een lok om te laten lopen. Maar ik denk vast te simpel.
Waar zou een verbindingsboog bij Venlo eigenlijk moeten komen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #400 Gepost op: 07 April 2017, 13:31:32 »
Is dat plan van venlo nog actueel om het rangeerterrein uit te plaatsen naar ergens langs het tradeport ten westen van Blerick?
dan krijg je wel een heel rare weg van Ehv via Rm naar Vl, met of zonder kopmaken.....

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #401 Gepost op: 07 April 2017, 13:32:34 »
Wordt in Venlo eigenlijk nog veel gerangeerd?

Op het moment dat er een andere lok voor moet, is het in de ogen van de lokale goegemeente al meteen rangeren, he.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #402 Gepost op: 07 April 2017, 13:42:49 »
Wordt in Venlo eigenlijk nog veel gerangeerd? Mijn beeld is dat het vooral wachtsporen zijn voor treinen die de flessenhals bij Kaldenkirchen moeten nemen. Dat wordt minder bij tweesporigheid, dus ruimte om een lok om te laten lopen. Maar ik denk vast te simpel.
Waar zou een verbindingsboog bij Venlo eigenlijk moeten komen?
De ruimte is er, maar locwisselen is rangeren en dat wil men niet in de stad hebben. Het mooie aan al die 186'ers een 189'ers is dat ze juist direct door kunnen naar Duitsland zonder locwissel, alleen doe je dan de tijdwinst teniet door omlopen.
Ik stel me een verbindingsboog voor tussen de lijn uit Roermond en die uit Kaldenkirchen zodat het station van Venlo kan worden overgeslagen, waar precies is een stap verder. Het scheelt in ieder geval het niet gewenste rangeerwerk in de stad zelf of dat de treinen tweemaal door Venlo komen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #403 Gepost op: 07 April 2017, 14:22:35 »
Even de kaart bekeken en dat "waar precies" wat betreft een eventuele verbindingsboog gaat nog aardig wat beren op de weg opleveren. 't Is daar niet bepaald Drenthe met veel open ruimte.

En dan ligt er nog een rivier in de weg (mocht je naar Blerick willen), om nog maar te zwijgen over alle woonkernen waar het spoor doorheen loopt. Gezien het decennialange gesteggel over op welke oever de A73 zou moeten komen, zal dit ook nog wel een tijdje duren.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #404 Gepost op: 07 April 2017, 14:23:33 »
In plaats van een boog bij roermond en een bij Venlo, is het niet beter om vanuit die grensovergang bij Budel een nieuwe lijn te maken die aansluit op de brabantlijn ergens? Ik heb geen kaart bij de hand, maar mogelijk heeft dat minder gevolgen dan voor die smalle en drukke gebieden rond eindhoven, venlo-tegelen tot en met roermond, waar die verdubbeling van de maaslijn ook al krap wordt volgens mij.