Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

z21 Start opkrikken door Ronald Halma
Vandaag om 23:21:21
Vermogen centrale door Ronald Halma
Vandaag om 23:20:44
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door Bartdr1
Vandaag om 23:16:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:53:18
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
Vandaag om 22:38:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:29:27
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 22:21:41
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter Kleton
Vandaag om 22:19:23
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 22:17:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:14:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 21:59:18
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
Vandaag om 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
Vandaag om 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:12:41
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
Vandaag om 21:10:17
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
Vandaag om 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
Vandaag om 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:01:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
Vandaag om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:37
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 150201 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22747
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #390 Gepost op: 06 April 2017, 18:59:06 »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #391 Gepost op: 06 April 2017, 20:04:07 »
Waarom moet eindhoven "drastisch" verbouwd worden?
Mij eerder dat er in Venlo eea verbouwd moet worden.

Tsja, er komt ook al 8 jaar een ic verbinding vanuit Eindhoven via Heerlen/Aachen naar Köln.

Eerst zien dan geloven.

Tussen Rheydt en Rheydt Oderkirchen is het spoor trouwens ook enkelsporing.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2017, 20:06:58 door W. Thomas »
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #392 Gepost op: 07 April 2017, 08:18:41 »
Citaat
[...] Rürhgebied [...]

Zo te zien had iemand bij NRC zijn koffie nog niet op.

Er staat nergens vermeld dat Duitsland het stuk spoor ten oosten van Roermond van plan is om op te knappen, dus zou het inderdaad via Venlo moeten. En dan moet je waarschijnlijk denken aan investering in het spoor tussen Roermond en Venlo, milieurapportage, overeenstemming met het Rijk en de provincie, inspraakprocedures, Raad van State...

2030 zal het ook wel niet worden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22747
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #393 Gepost op: 07 April 2017, 08:37:15 »
Verder keurig stukje volgens mij.

Duitsland is bepalend en maakt zo duidelijk wat ze misschien wel zouden willen. En ze willen weten of Nederland en België dat ook een goed idee vinden. Ik denk ook dat het goed is voorgekookt. Verklaart waarom er uit België geen reactie kwam op het BVWP waarin alle routes ten oosten van Roermond werden afgeschoten.

Nederland en/of België kunnen natuurlijk nee zeggen. En als ze ja zeggen gaat het nog even duren. Maar uiteindelijk gaan procedures het opwaarderen van een bestaande spoorlijn niet tegenhouden als de poltieke wil er is. En dat wordt nu afgetast.

Ik denk dat het verder een verbindingsboog bij Roermond zou betekenen. Kopmaken is op de bundel van Venlo goed te doen.
« Laatst bewerkt op: 07 April 2017, 09:33:26 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #394 Gepost op: 07 April 2017, 09:52:14 »
Je zult toch aan spoorverdubbeling moeten denken:

http://nos.nl/artikel/2167007-korting-dreigt-voor-arriva-vanwege-vele-vertragingen.html

Citaat
Op het tracé zet Arriva tweedehands dieseltreinen in, die vaak last hebben van storingen. Door het enkelspoor komt de dienstregeling snel in de problemen als een trein vertraagd is, omdat de ene trein op de ander moet wachten.

Dat zal met tientallen goederentreinen per dag niet veel beter worden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
  • Spoor N
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #395 Gepost op: 07 April 2017, 10:12:45 »
Ik denk dat het verder een verbindingsboog bij Roermond zou betekenen. Kopmaken is op de bundel van Venlo goed te doen.
En een verbindingsboog bij Venlo want kopmaken is gevaarlijk en eng:

https://l1.nl/sp-venlo-rangeerterrein-toch-verplaatsen-113269
http://www.cobouw.nl/artikel/543911-keiharde-garanties-rangeerterrein-venlo

al loopt dat kennelijk ook niet zo'n vaart.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #396 Gepost op: 07 April 2017, 10:28:37 »
Treinen zijn eng. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #397 Gepost op: 07 April 2017, 12:41:43 »
2 linkjes plaatsen uit 2007 (1e) en 2003 (2e)...  ::)
Groeten Joop, machinist Lls

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
  • Spoor N
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #398 Gepost op: 07 April 2017, 12:58:39 »
Niet lezen wat ik zeg...  ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22747
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #399 Gepost op: 07 April 2017, 13:25:44 »
Wordt in Venlo eigenlijk nog veel gerangeerd? Mijn beeld is dat het vooral wachtsporen zijn voor treinen die de flessenhals bij Kaldenkirchen moeten nemen. Dat wordt minder bij tweesporigheid, dus ruimte om een lok om te laten lopen. Maar ik denk vast te simpel.
Waar zou een verbindingsboog bij Venlo eigenlijk moeten komen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #400 Gepost op: 07 April 2017, 13:31:32 »
Is dat plan van venlo nog actueel om het rangeerterrein uit te plaatsen naar ergens langs het tradeport ten westen van Blerick?
dan krijg je wel een heel rare weg van Ehv via Rm naar Vl, met of zonder kopmaken.....

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #401 Gepost op: 07 April 2017, 13:32:34 »
Wordt in Venlo eigenlijk nog veel gerangeerd?

Op het moment dat er een andere lok voor moet, is het in de ogen van de lokale goegemeente al meteen rangeren, he.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
  • Spoor N
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #402 Gepost op: 07 April 2017, 13:42:49 »
Wordt in Venlo eigenlijk nog veel gerangeerd? Mijn beeld is dat het vooral wachtsporen zijn voor treinen die de flessenhals bij Kaldenkirchen moeten nemen. Dat wordt minder bij tweesporigheid, dus ruimte om een lok om te laten lopen. Maar ik denk vast te simpel.
Waar zou een verbindingsboog bij Venlo eigenlijk moeten komen?
De ruimte is er, maar locwisselen is rangeren en dat wil men niet in de stad hebben. Het mooie aan al die 186'ers een 189'ers is dat ze juist direct door kunnen naar Duitsland zonder locwissel, alleen doe je dan de tijdwinst teniet door omlopen.
Ik stel me een verbindingsboog voor tussen de lijn uit Roermond en die uit Kaldenkirchen zodat het station van Venlo kan worden overgeslagen, waar precies is een stap verder. Het scheelt in ieder geval het niet gewenste rangeerwerk in de stad zelf of dat de treinen tweemaal door Venlo komen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #403 Gepost op: 07 April 2017, 14:22:35 »
Even de kaart bekeken en dat "waar precies" wat betreft een eventuele verbindingsboog gaat nog aardig wat beren op de weg opleveren. 't Is daar niet bepaald Drenthe met veel open ruimte.

En dan ligt er nog een rivier in de weg (mocht je naar Blerick willen), om nog maar te zwijgen over alle woonkernen waar het spoor doorheen loopt. Gezien het decennialange gesteggel over op welke oever de A73 zou moeten komen, zal dit ook nog wel een tijdje duren.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #404 Gepost op: 07 April 2017, 14:23:33 »
In plaats van een boog bij roermond en een bij Venlo, is het niet beter om vanuit die grensovergang bij Budel een nieuwe lijn te maken die aansluit op de brabantlijn ergens? Ik heb geen kaart bij de hand, maar mogelijk heeft dat minder gevolgen dan voor die smalle en drukke gebieden rond eindhoven, venlo-tegelen tot en met roermond, waar die verdubbeling van de maaslijn ook al krap wordt volgens mij.