Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
  

Auteur Topic: Reed-contact met x - wisselschakelaars  (gelezen 28087 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #30 Gepost op: 22 januari 2009, 14:33:37 »
Waarom plaats je dan ook nog een keerlusgarnituur tussen a en b, waar is dat goed voor?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #31 Gepost op: 22 januari 2009, 23:36:20 »
Hallo wim, zeg me svp wat ik verkeerd doe, ik dacht dat ik begreeg, maar is dus blijk baar niet zo.

« Laatst bewerkt op: 23 januari 2009, 10:23:45 door René Huibers »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #32 Gepost op: 23 januari 2009, 11:14:05 »
Je hebt denk ik maar 1 keerlusgarnituur nodig.

In de situatie op je tekening is het helemaal niet nodig om wissels tegelijk te moeten/willen schakelen.

Een wachtende trein kan, nadat hij wegrijdt, nog de volgende wissel s omschakelen een tegelijk.

Ook voor het inrijden kan je de reedcontacten achter elkaar leggen, zodat de wissels één voor één omgeschakeld worden.

Je kunt reedrelais nemen die de stroom van een wissel aankunnen.

Bezuinig niet op reedrelais, want het alternatief, extra relais, is veel duurder.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #33 Gepost op: 23 januari 2009, 12:37:33 »
Mister x (alias Scenery)

Ik denk dat als jij je keerlus automatisch doormiddel een relais en reedcontacten laat werken dat jij helemaal geen keerlus garnituren nodig hebt.

Nu kan ik je dat wel proberen uit te leggen, maar ik ben bang dat je dan nog meer vragen hebt dan dat ik wil en kan beantwoorden.

By The Way, is het niet veel eenvoudiger en vooral veel goedkoper om dit alles via een digital besturings systeem op te lossen? Je automatische opstelsporen los je dan op met bijvoorbeeld Koploper.

Mvg
Wim.


Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #34 Gepost op: 23 januari 2009, 12:51:49 »

Hallo Huub,

Het schakelen van de wissels is nodig omdat het "zelfdenkende wissels" zijn.
De loc stopt dus bij het schakelen van de wissels of begint juist te rijden omdat er door het schakelen van de wissels stroom op het baanstuk tussen de wissels komt te staan.

Groet,

Caspar

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #35 Gepost op: 23 januari 2009, 13:30:04 »
Ik sap het. Je kunt hier echter mee spelen door het stroomloze stuk even verderop te maken dan het schakelpunt. Zodat de loc nog even verder rijdt nadat deze de wissel omgeschakeld heeft.

Je hoeft dus niet het hele stuk stroomloos te maken, slechts een klein stuk, waarop je langste loc past. Dat kun je op een slimme plek, aan het eind van het opstelspoor -zodat altijd je hele trein erop past - doen.

Je kunt deze trein ook weer laten rijden door op een andere plek een rijdende loc de denkende wissel om te laten zetten.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2009, 13:34:09 door HuubvG »

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #36 Gepost op: 23 januari 2009, 14:21:25 »

Hallo Huub,

Het stroomloze gedeelte wordt bepaald door de wissels, ik kan dus niet een klein stukje tussen de wissels stroomloos maken.

Groet,

Caspar

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #37 Gepost op: 23 januari 2009, 14:30:16 »
O nee Casper, waarom kun je dat niet, wel eens gehoord van isolatie raillasjes, of gewoon het doorzagen van een rail staaf? Volgens mij heb je nog een aantal zaken niet helemaal door, hoe ze nu werkelijk in zijn werk gaan. Overigens wordt de werking van de denkende wissel uitgelegd in de handleiding van het wissel zelf.


Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #38 Gepost op: 23 januari 2009, 21:38:06 »

Hallo Wim,

ik ga toch nog een poging wagen, ik wil weten wat ik fout doe in mijn opzet. Ik heb alles opnieuw op een rijtje gezet, een eenvoudigere tekening gemaakt, en ik zal iets nauwkeuriger zijn in mijn woordkeus. Ik hoop dat je me aan kunt geven waarom dit niet werkt.
 het volgende wil ik gan gebruiken :

A en B : zelfdenkende wissels
1 en 2 : setje profi keerlus garnituur van Fleischman (6199), hierin wordt de rails onderbroken en bevat denk ik een diode.
3 : reedcontact dat het roze gedeelte rails gaat ompolen.
4  : reedcontact dat wissel A en B beide op "rechtdoor" zet waardoor rails bij 4 stroomloos wordt en de rails bij 5 stroom krijgt.
5  : reedcontact dat wissel A en B beide op "afbuigen" zet waardoor rails bij 5 stroomloos wordt en de rails bij 4 stroom krijgt.



Wat gaat hier fout, graag hoor ik van je,

Groet,

Caspar



Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #39 Gepost op: 23 januari 2009, 23:05:42 »
Caspar, op alle denkbare punten gaat het fout.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #40 Gepost op: 23 januari 2009, 23:41:40 »
Wim, het zou wel handig zijn als je dit een beetje toelicht. Zo heeft Caspar er natuurlijk niks aan.

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #41 Gepost op: 23 januari 2009, 23:44:49 »

Hallo Klaas,

Je hebt gelijk, ik zou daar natuurlijk graag een toelichting op hebben, maar mogelijk kun jij mij die geven, ik zie van jou ook regelmatig reacties op vragen.

Groet,

Caspar

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #42 Gepost op: 23 januari 2009, 23:58:56 »
Caspar, ik heb je al aangegeven om voor de werking van de denkende wissels de handleiding er eens op na te slaan.
In een vorige reactie heb ik al aangeven dat je wat isolaties moet aanbrengen om het denkende gedeelte op de juiste manier te laten werken.
De keerlus garnituren zijn volledig overbodig en die kun je vervangen door op die plaats de rails dubbel te isoleren.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #43 Gepost op: 24 januari 2009, 00:07:41 »
Dat van die denkende wissels lijkt mij geen probleem. Als je beide wissels rechtdoor schopt, dan is het afbuigende spoor vanzelf spanningsloos. Schop je ze afbuigend, dan is het rechtdoorgaande spoor spanningsloos.

Over het keerlusgarnituur heb ik nog geen mening, ik ken dat niet en weet dus ook niet wat het doet.

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #44 Gepost op: 24 januari 2009, 00:18:30 »

Hallo Klaas, Wim

In de keerlus garnituur zijn de rails aan beide kanten "doorgezaagd", die maken dus geen contact. Dus dat is de isolatie.

En met betrekking tot de "zelf denkende" wissels denk ik dat ik dat begrijp en goed in mijn plaatje verwerkt heb.

Graag een reactie,

Groet,

Caspar