Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:15
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Reed-contact met x - wisselschakelaars  (gelezen 28039 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #45 Gepost op: 24 januari 2009, 00:22:46 »
Caspar,

Als je nu aan het eind van het opstelspoor voor het wissel twee isolaties aanbrengt in de spoorstaven welke direct aansluiten op het puntstuk van het wissel, zie de rode puntjes in de tekening. Dan kun je in het inrij wissel de draadbrugjes laten zitten en rijd je trein altijd voorbij je reedcontact en stopt in het groene deel.

Het reedcontact moet je dus zo plaatsen dat de trein nog even door rijd voordat hij op het denkende (stroomloze) deel stopt.

Op jouw manier zal de trein altijd stoppen met de magneet nog boven het reedcontact, dus komt hij daar nooit meer weg en zal op den duur tot een onherstelbare schade leiden.



Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #46 Gepost op: 24 januari 2009, 00:25:22 »
Hallo Klaas, Wim

In de keerlus garnituur zijn de rails aan beide kanten "doorgezaagd", die maken dus geen contact. Dus dat is de isolatie.

Er zitten ook twee diodes in die voor de rest voor jan met de korte naam erin zitten, dus dat het onnodig duur is om deze garnituren toe te passen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #47 Gepost op: 24 januari 2009, 00:46:36 »

Hallo Wim,

ik haak nu (wederom) af, ga morgen alles weer op een rijtje zetten, nu snap ik het (helaas) niet meer,

Groet,

Caspar

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #48 Gepost op: 24 januari 2009, 00:49:10 »

Voor de zekerheid een plaatje :




Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #49 Gepost op: 24 januari 2009, 01:09:48 »
Hallo Wim,

ik haak nu (wederom) af, ga morgen alles weer op een rijtje zetten, nu snap ik het (helaas) niet meer,

Groet,

Caspar

Daar was ik al bang voor. En had je daar al voor gewaarschuwd.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #50 Gepost op: 24 januari 2009, 11:25:07 »
Caspar, een vraagje: heb je de handleiding bij dat keerlusgarnituur gelezen, en snap je ook wat de bedoeling is?
Ik heb de handleiding inmiddels gevonden op de Fleischmann site, en ik weet nu wat het voorstelt.

PS: ik realiseer me nu ineens dat precies dezelfde schakeling al een tijdje op mijn eigen website staat.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/keerlus.html, en dan helemaal onderaan.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2009, 11:45:41 door Klaas Zondervan »

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #51 Gepost op: 25 januari 2009, 00:59:13 »
Hallo Klaas en Wim,

Ik heb enig huiswerk verricht.

Het keerlusgarnituur is weg uit het plaatje, had inderdaad geen toegevoegde waarde.

A : zelfdenkende wissel
B en C : geen zelfdenkende wissel
1 : aan beide kanten een geisoleerde raillas
2 : aan één kant een geisoleerde raillas
3 : ompolen van het in rose gekleurde rails-gedeelte dmv punt 6
4 : omschakelen van zelfdenkende-wissel "A" naar rechtdoor
5 : omschakelen van zelfdenkende-wissel "A" naar afbuigend
6 : ompool schakelaar voor het rose gedeelte
7: gelijkrichter die er voor zorgt dat loc alleen via één kant de keerlus in kan


Klopt dit nu wel, of heb ik weer denkfouten gemaakt?

Groet,

Caspar

« Laatst bewerkt op: 25 januari 2009, 01:19:00 door Scenery »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #52 Gepost op: 25 januari 2009, 01:09:19 »
Waarvoor is isolatie 2 nodig, en waarvoor is die gelijkrichter nodig? Waarom bij 1 aan beide zijden een isolatie?

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2009, 01:13:06 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #53 Gepost op: 25 januari 2009, 01:24:11 »
Isolatie 2 is nodig om te zorgen dat ik niet per ongeluk de transformator omschakel en de de loc's in de keerlus een verkeerde kant op rijden.

En waarom bij 1 aan beide kanten een isolatie ? Dacht dat dat moest, dus heb weer huiswerk begrijp ik, want is blijkbaar niet nodig.

groet ,
Caspar
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2009, 10:50:42 door Scenery »

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #54 Gepost op: 25 januari 2009, 09:15:21 »
Caspar,

welke rijrichting heb je nu in gedachten, eerst langs wissel A, of eerst langs B? Het uitrijwissel van de wisselstraat moet het denkende wissel zijn. Zoals je het nu hebt getekend werkt het als je eerst langs B rijdt.

Je hebt op 4 plaatsen in de tekening een dubbele isolatie getekend (1). Tussen wissel A en B mag het een enkele zijn (de spoorstaaf die aan het puntstuk zit en door het denkende wissel wordt geschakeld).

Je zou de gelijkrichter kunnen weglaten als je wissel C altijd in de juiste stand laat staan en hem bij uitrijden openrijdt.


Gr. Wim D. 

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #55 Gepost op: 25 januari 2009, 10:49:47 »
En waarom bij 1 aan beide kanten een isolatie ? Dacht dat dat moest, dus heb weer huiswerk begrijp ik, want is blijkbaar niet nodig.

Caspar, in mijn bericht met tekening staat het er duidelijk bij. Kwestie van gewoon goed lezen en dan doen wat er staat.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #56 Gepost op: 25 januari 2009, 11:53:41 »

Bedankt voor de antwoorden, ik denk dat ik er nu ben (?).

A : zelfdenkende wissel
B en C : geen zelfdenkende wissels
1 : aan beide kanten een geisoleerde raillas
2 : aan één kant een geisoleerde raillas
3 : ompolen van het in rose gekleurde rails-gedeelte dmv relais punt 6
4 : omschakelen van zelfdenkende-wissel "A" naar rechtdoor en "C" afbuigend.
5 : omschakelen van zelfdenkende-wissel "A" en "C"naar afbuigend
6 : ompool schakelaar voor het groene gedeelte
7: gelijkrichter die er voor zorgt dat loc's alleen één richting in de keerlus kunnen rijden (de richting van de paarse pijl dus).
8 : Omschakelen van wissel "C" naar rechtdoor.



Groet Caspar

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #57 Gepost op: 25 januari 2009, 12:35:12 »
Caspar,

ik zou dan wissel C afbuigend schakelen met punt 3 ipv met 4 en 5.


Gr. Wim

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #58 Gepost op: 25 januari 2009, 13:55:51 »
Caspar, en ik zou als ik jouw was nog eens goed naar de plaats van de isolaties met nr 2 kijken.
Verder geef ik het op want je wil toch niet luisteren.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #59 Gepost op: 25 januari 2009, 14:15:34 »
Caspar, volgens mij ben je al een eind op weg. Maar ik heb toch nog wat opmerkingen bij je plan.

De isolaties bij 2. Die moeten allebei aan de binnenkant zitten, dus in de rails die aan het puntstuk van wissel A zitten. Want daar vindt de omschakeling van het denkende wissel plaats.

De gelijkrichter 7. Ik snap niet wat daar de toegevoegde waarde van is. De rijrichting in de lus wordt toch bepaald door de stand van wissel C bij het inrijden? Dus die gelijkrichter lijkt mij een overbodige veiligheidsmaatregel. Daarbij moet je ook bedenken dat elke diode een spanningsverlies van ongeveer 0,7V veroorzaakt. Dus je moet oppassen dat je geen overbodige diodes plaatst.

Verder zou ik zeggen, probeer het hele plan gewoon stap voor stap op te bouwen. Dus begin b.v. eerst met de schakelrail bij 8, en kijk of die daadwerkelijk het wissel C omschopt. Kijk dan of de ompoling door schakelrail 3 lukt, enz. En bij de proeven met 1 trein beginnen, om te voorkomen dat ze elkaar ergens ongewenst tegenkomen.