Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
Vandaag om 11:20:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 11:15:07
23 augustus modelspoorbeurs Houten door ex-DR V100
Vandaag om 11:12:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 10:12:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 09:58:42
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Wat was jullie allereerste loc? door Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag om 09:48:03
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 08:50:13
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw  (gelezen 56661 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #75 Gepost op: 14 April 2009, 19:37:02 »
Op basis van de eerste foto van Arjen en een kort gesprek met Maykel in Houten heb ik mijn NS1500 van Philotrain er eens bijgehaald.

Ten eerste het dak, dat dus afwijkt van de EM2, omdat de NS er aardig wat aan heeft verbouwd. Maar toch leuk voor de vergelijking:

Jammer, een plaatje uploaden lukt niet. Het geeft Error 404 upload.php not found oid.

Ik probeer het later nog wel eens.

mvg,
Ivo

P.S. Ik zie in andere draadjes dat onze webmaster er al aan het werk is. Het wordt zo nog een zware klus, het forum onderhouden. Succes Peter

« Laatst bewerkt op: 14 April 2009, 19:39:37 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #76 Gepost op: 16 April 2009, 17:38:39 »
Plaatjes lukken weer wel.

Hier het dak van een NS1500, ex-EM2




Hier zijn ook weer zichtbaar de afdekplaten van de ventilatieopeningen op het dak en is er midden op het dak een soort kabelverbinder / doorvoer gemaakt en een vonkhoorn geplaatst. Deze zaten beide niet op de EM2 en is dus een NS ombouw.

Interessant is vervolgens de hoogte van Tommy in vergelijking tot de NS1500. Deze is iets hoger, wat nog geaccentueerd wordt door de veel grotere cabinedeuren. Toch lijkt het of de bak van de Tommy 0,5mm lager beter zou zijn.





Voor de aardigheid een blik in het interieur van de NS1500. Dat wordt nog puzzelen voor Tommy:



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #77 Gepost op: 17 April 2009, 00:33:41 »
Vanavond met een aantal details bezig geweest met behulp van foto's die ik van Maykel, Arjen en van MSL Hobbies opgestuurd heb gekregen van het dak.

Ten eerste heb ik geprobeerd de open ruimte van 1,5mm tussen cabinedak en pantograafdak van binnenuit met nieuwzilver plaat op te vullen. Maar omdat je er slecht bij kan is dat na een uurtje prutsen niet gelukt. Daarom maar met de volgende klus begonnen: het open maken van de bevestigingsprofielen op het dak van de pantograven. Er is een dicht U profiel meegeleverd. Ik dacht het al te zien aan de oorspronkelijke foto's van Tommy in Nederland tussen 1947 en 1952 en dat wordt bevestigd door de recente foto's van de EM1, maar dat profiel is alleen bij de isolatoren gesloten. Verder staat het open. Dus deze opening moet erin worden gevijld. Ik heb er een klaar en er volgen er nog 3.

Nu lukt het uploaden van plaatjes weer niet ???


Om duistere redenen lukt deze wel:



Een foto van de hoogspanningsschakelaar van de EM1. Aardig is dat de isolatoren roodbruin of bruin porcelein zijn, waar die in NL vrijwel altijd wit zijn.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #78 Gepost op: 20 April 2009, 23:03:56 »
Dankzij assistentie van Peter Wijshake en Arthur lukt het me weer plaatjes te uploaden. Ze moeten dus kleiner zijn dan 100kB als je ze aan de uploader aanbiedt. Vroeger werd dit door de host zelf verkleind, maar nu moeten we het eerst zelf doen.

In aanvulling op mijn bericht hierboven:



Hier is dus aan de voorkant een bij(open)gewerkt U profiel te zien en erachter zoals deze eerst was. Op alle foto's van Tommy is aan de zijkant te zien dat dit profiel niet doorloopt tussen de isolatoren. Nog een blik iets meer van boven:



Volgende stap is het detailleren van de hoogspanningsschakelaars. Er wordt een klein gaatje van 0,4mm geboord in alle 6 isolatoren op de 2 witmetalen onderdelen. Vervolgens buig je een 0,4mm messing draadje haaks om en knijp je een van de 2 uiteinden plat met een platte tang. Deze zet je kort haaks om. Tussen 2 van dergelijke onderdeeltjes soldeer je een op dezelfde manier plat geknepen stukje messing draad als verbindingsstrip. Voor alle afwerkingen ziet het er dan zo uit:



Ter vergelijking de echte op een EM1:



Inmiddels is er al weer een van de drie in het tapijt verdwenen, maar deze onderdelen zijn snel gemaakt.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #79 Gepost op: 21 April 2009, 00:11:17 »

Inmiddels is er al weer een van de drie in het tapijt verdwenen...
Voor dit probleem zou ik je click-laminaat kunnen aanbevelen  ;)

Peter

PS Het wordt weer heel erg mooi deze Tommy van jou! Super...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #80 Gepost op: 21 April 2009, 00:17:07 »
Heb ik ook, maar onder de tafel ligt een kleed ;)

Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #81 Gepost op: 21 April 2009, 11:20:04 »
Ivo,

Geweldig mooi model, echt super.

De Philo 1500 is die gebouwd uit een kit?
Zo ja, dan ziet hij er ook super uit!

Grts,
Dennis

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #82 Gepost op: 21 April 2009, 11:26:04 »
De Philo 1500 is die gebouwd uit een kit?
Zo ja, dan ziet hij er ook super uit!


En zo nee... is 'ie dan een stuk minder...?  ;)
3 days to go  ;)

P

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #83 Gepost op: 21 April 2009, 11:39:43 »
Ja, gebouwd uit kit. Inmiddels 12 jaar terug of zo. Eigenlijk moet die in de revisie: ik ben niet tevreden over de laatste laklaag, dus in de thinner ermee. En er moet eens een decoder in. Met een normale trafo rijdt deze veel te snel op de laagste stand.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #84 Gepost op: 21 April 2009, 14:58:15 »
Ik doelde meer op, dat het niet te zien is dat het een gebouwde kit is.
Een compliment dus (y)

Idd drie dagen nog, gelukkig kunnen ze me vanaf nu op het werk missen.

Grts,
Dennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #85 Gepost op: 22 April 2009, 19:21:49 »
Dennis, nog 2 dagen voor jouw grote stap (wordt mijn oudste 7 en dan wil hij een spoorbaantje ;) heb ik even mazzel).

Voor de aardigheid nog een vergelijking tussen EM2 en Tommy



En een close up van het stangenstelsel voor het remwerk, dat er op de Tommy ook opzit, maar toch anders is



En op deze foto zie je de reden waarom ik deze nog eens wil overspuiten



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #86 Gepost op: 23 April 2009, 22:04:30 »
Een vraagje voor de decoder specialisten:

In de Tommy komt in elk draaistel een Mashima motor, dus 2 motoren in de lok. Kan dit zonder problemen parallel geschakeld aan een ESU lokpilot worden gehangen? De benodigde stroomsterkte zal wel meevallen denk ik, het is meer de vraag of 2 motoren aan de uitgang van een decoder zich wel netjes genoeg gedragen en of er geen rare EMK wordt opgewekt waardoor de Lokpilot in de war raakt qua aansturing. Ik ga ervanuit dat niet gegarandeerd is dat de motoren zich gelijk gedragen. Als je de motoren in serie schakelt lijkt me dat allemaal geen probleem, alleen zal dan de maximale snelheid van de lok te laag zijn vermoed ik.

In een ander draadje is die vraag ook al gesteld voor dubbeltractie, dus misschien is deze vraag wel overbodig en is het geen enkel probleem.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #87 Gepost op: 23 April 2009, 22:12:10 »
Klopt, dat was mijn vraag.
Maar tot nu toe nog geen echt zinnig antwoord kunnen vinden.


Jos. ;)
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #88 Gepost op: 24 April 2009, 08:50:49 »
Hallo Ivo,

heb je het al bij Maykel Kastelijn geprobeerd? Ik vermoed dat hij best antwoord weet op je vraag.

Groetjes en 'keep up the good work'!

Hans.

HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #89 Gepost op: 24 April 2009, 11:51:32 »
Een vraagje voor de decoder specialisten:

In de Tommy komt in elk draaistel een Mashima motor, dus 2 motoren in de lok. Kan dit zonder problemen parallel geschakeld aan een ESU lokpilot worden gehangen? De benodigde stroomsterkte zal wel meevallen denk ik, het is meer de vraag of 2 motoren aan de uitgang van een decoder zich wel netjes genoeg gedragen en of er geen rare EMK wordt opgewekt waardoor de Lokpilot in de war raakt qua aansturing. Ik ga ervanuit dat niet gegarandeerd is dat de motoren zich gelijk gedragen. Als je de motoren in serie schakelt lijkt me dat allemaal geen probleem, alleen zal dan de maximale snelheid van de lok te laag zijn vermoed ik.

In een ander draadje is die vraag ook al gesteld voor dubbeltractie, dus misschien is deze vraag wel overbodig en is het geen enkel probleem.

Met Mashima's (18*33's?) moet dat geen probleem wezen.
http://www.zephyr.dti.ne.jp/~katumi60/p03.html voor de motor info... oftewel je blijft ruim binnen maximum decoder belasting. En Mashima motoren zijn over het algemeen dusdanig nauwkeurig gemaakt dat twee exemplaren zich exact gelijk gedragen.

Ik zou de motoren parallel zetten, mocht de lok te hard rijden is dit nog altijd in de decoder aan te passen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden