Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Rick
Vandaag om 15:52:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw  (gelezen 56594 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #90 Gepost op: 25 April 2009, 13:23:12 »
OK, dan zal ik het parallel wel proberen. De reden waarom ik het vraag is dat in de RC modelbouw met elektrovliegtuigen toch altijd minimaal een aparte eindtrap wordt gebruikt bij meermotorige modellen. Daar gaat het wel om veel hogere stromen, maar het principe is natuurlijk gelijk.

Gisteren ontving ik van Maykel nog 2 gietboompjes met de remslangen van Tommy.

Dus snel gemonteerd en kijken hoe het dan weer wordt:

De slangen van de gietboom zijn de 2 lange slangen. De 2 losse remkranen ernaast zonder slang horen er ook bij. De verwarmingskoppeling met flens heb ik zelf gemaakt van messing draad en een ringetje.
De lamp midden onderaan heb ik afgedicht met een schijf die ook op de etsplaten zit en welke je vanaf 1949 op de Tommy in Nederland ziet.

De schroefkoppeling komt van een gietboompje met alle onderdelen los eraan gegoten. Ik heb er een met veel moeite in elkaar gezet, na het breken van een paar boortjes. Het ziet er wel mooi uit, maar de koppelingen van Weinert zijn toch makkelijker. Deze lijkt wel het meeste op de versie die op foto's op Tommy lijkt te zitten.

Hier nog even van voren. Lastige van deze lange remslangen is dat het draaistel verder wordt beperkt in de beweging, omdat de buffers er dan tegenaan bewegen. Voor een echt rijdend model zijn ze dus beter in te korten.

Het beeld wordt steeds beter:

En zo zijn er nog wel een aantal details te doen.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 25 April 2009, 20:35:40 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 26 April 2009, 22:04:46 »
Nog een paar details aan de cabine aangebracht:

De hoorn is nu vastgesoldeerd en de dakgoten zijn weer op het dak gezet:

De juiste kromming is een beetje gokken. Dit is gemaakt van een stukje messing draad, welke vervolgens in de juiste kromming is gebogen. Daarna met witmetaal soldeer aan het dak gesoldeerd. Gewoon met de vinger aan een kant vasthouden, vloeimiddel ertegen aan en een druppel witmetaal soldeer aan de andere kant eronder laten vloeien. Daarna de andere kant vast tippen en met nog wat vloeimiddel en een vloeiende beweging langs de goot zet je deze helemaal vast. Voor eventuele oneffenheden nog even het glasvezelpotlood erlangs en klaar.

De goten die oorspronkelijk op het dak waren meegegoten vond ik niet erg zuiver en bovendien is nu eerst het dakje helemaal in de juiste vorm gevijld/geschuurd. Van de zijkant ziet het er goed uit. De kromming zou nog iets sterker kunnen zijn, maar daarvoor ontbreken foto's.

Aan een kant is de kop nu klaar. De dakleidingen, de hoogspanningsschakelaars en de luchtleidingen aan de andere kant moeten er nog op, nog 3 pantograafsteunen openvijlen en dan is de bak klaar voor het stralen, het sodabad en de primer.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #92 Gepost op: 06 May 2009, 21:09:43 »
Ivo, weer heel mooi gewerkt! Ik ben wel benieuwd naar het gespoten eind resultaat!

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #93 Gepost op: 07 May 2009, 07:33:36 »
Ik ben wel benieuwd naar het gespoten eind resultaat!
Ja , Ik ook - en vooral naar die moeilijke belijning .

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 08 May 2009, 13:34:14 »
De belijning zal nog wel wat hoofdbrekens gaan kosten.

Misschien schaf ik de dunste trekpen aan bij GM&S. Maykel heeft ook waterslide transfers erbij gedaan voor alle lijnen, maar ik denk dat ik het liefste de zwarte biezen gewoon spuit en dan met een dunne trekpen de witte lijntjes ernaast. Beetje monnikenwerk, maar ja, dat is modelbouw al gauw. ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

TonM

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 08 May 2009, 13:59:03 »
Ivo,

Heb je al overwogen om Pressfix te gebruiken?
Sets voor belijning van LNER locomotieven kan je bij de Historical Model Railway Society bestellen.

Grtz,
Ton

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 08 May 2009, 17:00:26 »
Beste Ton,

Dit is zeker een idee. Is pressfix nu een afwrijftransfer of waterslide? Ik heb aardig wat hoeken nodig. Elk raam heeft een zwarte rand met witte bies en ook de koplampen en de fabrieksplaar heeft er een. Die fabrieksplaat die op het model op de kop is meegeetst is volgens mij te klein en heeft geen letters. Via een foto in het boek van Albers denk ik nu te weten wat erop moet staan.

In ovaal bovenin : Londen & North Eastern

Daaronder recht 1941

In het midden Doncaster

Daar onder recht het fabrieksnummer no. xxxx

In ovaal onderin Railway

Misschien kan Erwin Werps me daarmee wel helpen, want hij heeft een vergelijkbare (en leesbare!!) plaat geetst voor zijn 5300 met Sharp Stewart als fabrikant.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

TonM

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 08 May 2009, 17:37:28 »
Is pressfix nu een afwrijftransfer of waterslide?

Ivo,

Het is geen van beide, maar een beetje er tussenin. Pressfix leg je, met het dragervel boven, op het model. Het "kleeft"dan vast, maar je kan het nog een aantal keren afhalen en corrigeren. Als het goed ligt, maak je het dragervel nat. Na ongeveer een minuut laat het dragervel los en kan je het wegvegen. De transfer zit dan vast op het model.

Die fabrieksplaat die op het model op de kop is meegeetst is volgens mij te klein en heeft geen letters.

Ik heb nog eens naar foto's (o.a. Elektrische Locomotieven in Nederland, blz. 14) gekeken en vergeleken met jouw foto's, maar ik weet niet of hij te klein is. De witte rand zit om de fabrieksplaat heen, niet erop. Daardoor lijkt hij op sommige foto's groter.

Grtz,
Ton

HaHoHo

• Offline Offline
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
« Reactie #98 Gepost op: 08 May 2009, 18:43:42 »
Ivo,

pressfix is ook bij GM&S te koop. En op mijn site kun je een pagina erover terug vinden. Kies voor 'hoe-doet-ie-ut' en vervolgens voor de Pressfix-pagina in het hoofdstuk 'Transfers'.

Groetjes,

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

TonM

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 08 May 2009, 20:00:26 »
pressfix is ook bij GM&S te koop.

Klopt, maar volgens mij alleen de algemene belijningssets in één kleur per set.
Je kan het natuurlijk het beste even aan Piet vragen, maar de LNER loc-belijningsset waarnaar ik met de link verwijs is wel erg specifiek en in Nederland niet veel gevraagd.

Grtz,
Ton

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 08 May 2009, 21:15:30 »
Beste Hans en Ton,

Je site heb ik nog eens nagelezen op het gebruik van pressfix. Bedankt voor de tip :). De transfers via de link van Ton zijn denk ik handiger dan die van GM&S, omdat ik ervanuit ga dat deze relatief dikke zwarte lijnen bevatten met aan beide zijden een dunne witte. Het lastige van Tommy met zijn los opgezette klinknagelstrips op de zijwanden is wel dat het relief vrij fors is. Dan weet ik weer niet, wat deze transfers dan doen bij aandrukken. Het zit dan mogelijk gauw scheef. Maar het is het proberen waard.

De waterslides van Maykel zullen met voldoende Micro Sol wel goed over de strips heen zakken. Ik heb nog een soortgelijk sterker product dan Micro Sol van Daco Products.

Misschien wordt het wel een combinatie van methoden.

Het zal nog wel even duren, want ik heb nog steeds geen Doncaster green. Voor sommige dingen ben ik een beetje lui ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

HaHoHo

• Offline Offline
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
« Reactie #101 Gepost op: 09 May 2009, 08:24:21 »
Klopt, maar volgens mij alleen de algemene belijningssets in één kleur per set.

Hallo Ton,

klopt wat je zegt! Je link is er dan ook eentje om te onthouden want wellicht dat hier nog fraaie varianten te vinden zijn, ook voor andere loc's dan de Tommy :). Ik ga de site eens op mijn gemak verkennen. Bedankt voor de tip!

Groetjes,

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #102 Gepost op: 04 November 2009, 23:18:54 »
Ter info :
Voor de mensen die ook wel wat in deze loc zien , de orginele oplage is reeds uitverkocht bij MK modelbouw.
Echter er komt nog een na productie van 5 stuks (waarvan er nu 4 besteld zijn ) vanmiddag gehoord tijdens mijn bestelling.
Dus er is er nog 1 te bestellen !!

mpol

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 05 November 2009, 11:28:23 »
Heb MSL versie in mijn bezit, heb alleen nog niet het "lef" om er aan te beginnen :-\
Ik wacht hier dan ook met spanning op het eindresultaat.
Er wordt hier iig een prima handleiding geschreven (y)

grt,
Marcel

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 05 November 2009, 13:57:07 »
Marcel,

Er komt nog wel wat moois, hoop ik. Ik wacht eigenlijk op de ene niet bestaande foto of tekening van het dak van de Tommy. De loop van de leidingen op het dak tussen de 2 schakelaars is nog een beetje een raadsel. Ik denk dat ik uiteindelijk de loop van de EM1 en EM2 ga kopieren. Wel heb ik inmiddels gezien dat er luchtleidingen lopen naar de pantografen voor de bediening. Ook zal er tussen de 2 schakelaars nog iets zitten van een veiligheid of schoorsteen, want de Tommy had in tegenstelling tot de EM1 en EM2 een stoomketel aan boord voor de stoomverwarminge van de rijtuigen.

Als ik die duidelijkheid heb, of als het me lang genoeg geduurd heeft bouw ik hem af.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*