Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 12:30:18
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 12:28:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
Wat was jullie allereerste loc? door thevandijks
Vandaag om 12:14:00
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 12:04:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:02:27
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 11:50:00
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 11:15:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 08:50:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw  (gelezen 56666 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #45 Gepost op: 12 February 2009, 20:55:26 »
Na 2 weken weinig tijd en gebrek aan de juiste onderdelen vond ik vandaag een mooi postpakket van Maykel:

Dit zijn de onderdelen die wel bij de kit van Maykel zitten en niet bij die van MSL-Hobbies:

• Een extra etsplaat met nieuwe dakrondingen, pantograven en trappen
  • 2 resin daken voor de pantograven (ik zal eens kijken of ik ze beter vind passen dan de nieuwzilveren
  • Mooie transfers voor de biezen en de LNER 6000 opschriften op de zijkanten en de bufferbalken
  • Stalen wormen en kunststof wormwielen, waardoor met een extra Mashima beide draaistellen zijn aangedreven

De laatste zijn een extra bestelling, want dit is niet standaard. Met 2 aangedreven assen moet het natuurlijk ook kunnen.
Maar voor 35 Euro is zo mijn originele MSL-Hobbies bouwkit een echte MK modelbouwstudios geworden.

Dus nu weer aan de slag ;)

Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 16 February 2009, 23:00:48 »
De eerste vervolgstap van het dak is alweer gezet. De ronde kopschotten zijn in het middelste dak gesoldeerd en passen perfect.

Nu nog de daken waar de pantograven op zitten iets platter buigen en op deze kopschotten solderen en het dak is bijna compleet. Ja, ik heb besloten de nieuwzilveren daken te gebruiken. Volgens Maykel zijn deze te klein, maar bij mij passen ze wel, dacht ik. In elk geval is het relief zo perfect gelijk over het hele dak en de bak en bovendien moeten er nog die mooie klinknagelstrips op worden gesoldeerd.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 19 February 2009, 18:48:22 »
Ivo,

Geweldig mooi om te zien!!!
Begin nu zeker te twijfelen of ik hem ook niet zal bestellen ;D

Grts

mpol

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 19 February 2009, 19:11:33 »
Na 2 weken weinig tijd en gebrek aan de juiste onderdelen vond ik vandaag een mooi postpakket van Maykel:

Dit zijn de onderdelen die wel bij de kit van Maykel zitten en niet bij die van MSL-Hobbies:

• Een extra etsplaat met nieuwe dakrondingen, pantograven en trappen
  • 2 resin daken voor de pantograven (ik zal eens kijken of ik ze beter vind passen dan de nieuwzilveren
  • Mooie transfers voor de biezen en de LNER 6000 opschriften op de zijkanten en de bufferbalken
  • Stalen wormen en kunststof wormwielen, waardoor met een extra Mashima beide draaistellen zijn aangedreven

De laatste zijn een extra bestelling, want dit is niet standaard. Met 2 aangedreven assen moet het natuurlijk ook kunnen.
Maar voor 35 Euro is zo mijn originele MSL-Hobbies bouwkit een echte MK modelbouwstudios geworden.

Dus nu weer aan de slag ;)

Ivo

Is dit setje standaard te koop?
Ben zelf ook in het bezit van de MSL versie en dit lijkt mij een handige uitbreiding.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 19 February 2009, 19:48:08 »
Ivo,

Geweldig mooi om te zien!!!
Begin nu zeker te twijfelen of ik hem ook niet zal bestellen ;D

Grts

Als ik komende weken echt aan het dak toe kom met met de zelf te bouwen pantograven wordt het nog veel gaver. Isolatoren uit nieuwzilver en meer moois. Ik ben nogal veel weg door de week, dus van bouwen komt niet veel.

Is dit setje standaard te koop?
Ben zelf ook in het bezit van de MSL versie en dit lijkt mij een handige uitbreiding.

Is op zich geen standaard set. Maar als je het Maykel aardig vraagt wil hij je dit vast wel leveren. De transfers en de etsplaat zijn een enorme hulp en eigenlijk bijzonder aan te raden om te bestellen. Inclusief de MK handleiding, die op punten uitgebreider is dan die van MSL-Hobbies.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

mpol

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 19 February 2009, 19:52:30 »
bedankt voor info, zal Maykel een mailtje sturen.

succes met het vervolg!!

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 20 February 2009, 14:22:26 »
Iets van het dak is te zien in het grote boek van Guus Veenendaal, Spoorwegen in Ned. 1834-nu, p. 488. Wel weer van een afstand, helaas.
En hier (laatste foto) ook nog zo wat:
http://www.therailwaycentre.com/Pages%20Loco/Recognition%20loco/Illus_76.html

Inmiddels de 2e editie van dit boek gekocht. Ik dacht dat de eerste al veel ouder was, maar die is van 2004 en deze van 2008. Maar nu met Randstadrail en OV chipcard ;D ;D

En op pagina 489 nu een foto, waar het dak enigzins op te zien is.

Overigens een tip voor degenen die dit boek nog willen kopen:

Tot 28 februari krijg je 5 euro korting op de winkelprijs van 49,50. Dat is toch weer 10%:

Op de website van de Uitgever (te vinden door in Google Guus Veenendaal in te voeren) staat een aktie waarbij je met een uitgeprintte pagina in de boekhandel 5 Euro korting krijgt. Men keek er wat vreemd van op, maar een telefoontje naar de uitgever bevestigde de aktie: dus nu nog maar een week.

(Kopie hiervan in de mediatheek rubriek?)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 21 February 2009, 00:21:46 »
Vanavond verder met het dak.

Ik dacht het dak als eerste aan het chassis vast te solderen, maar als ik dat zou doen zou ik een aantal onderdelen niet meer van binnen kunnen solderen.

Dus ben ik begonnen met deze hijsogen:

Er zit een miniscuul gaatje in, welke lang niet in alle is doorgeetst. Dus dat wordt de oogjes open maken.

Hier zitten er al 3 op het dak gesoldeerd, met een ruimertje erdoorheen ter controle of ze in lijn staan:

Daarna moet de klinknagelstrip over het midden

En volgens dezelfde methode als bij de wanden wordt deze vastgesoldeerd. Wel begin ik bij deze kit voor het eerst het gevoel te krijgen dat een WSA wel eens handig zou kunnen zijn.

Dit is voor het schoonmaken met het glasvezelpotlood. Daarna is het weer perfect.

Dan wordt het tijd voor de 2 hoogspanningsleidingen die over het middelste dak liggen. Bestudering van foto's laat zien dat er een extra beugel op het dak zit naast de 4 al voorgeetste gaatjes. Dus er weer een bij geboord:

Uit elektriciteitsdraad knip ik losse adertjes, die ik gebruik voor het vastzetten van de leidingen:

Hier steken er 5 lussen door het dak. 2 messing draden erdoorheen steken, aantrekken, aan de binnenkant vastsolderen en bijna alle details zitten vast:

De 3 witmetalen afdekplaten voor de ventilatieopeningen heb ik er nu los opzitten. Eerst moeten de 2 andere daken aan dit middendak worden gesoldeerd en het geheel op het frame, voordat ik de witmetalen onderdelen vastzet. Deze hebben de nare neiging te smelten als je nog gewoon messing op messing soldeert ;)
De dakleidingen hebben nu een lange vrije overstek. Die worden vanzelf korter als de rest van de dakopbouw duidelijk wordt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 03 March 2009, 00:51:03 »
Vanavond de hele avond met iets kleins bezig geweest:

Wat moet dit nu weer worden ???

In de kit zitten voor veel onderdelen alternatieven. Voor het dak heb ik nu het nieuwzilveren, witmetaal en resin alternatief voor die dakdelen waar de pantograven op komen.

Zo is vervolgens op de foto op de site van Maykel de oplossing te zien met de steunen voor de pantograven in gegoten witmetaal. Dan staan de pantograven wel erg hoog op de poten. Overigens heeft de kit van Maykel een aantal andere onderdelen dan op die foto zijn gebruikt.
Alle foto's van de LNER 6000 laten juist een lage positie zien en ook zijn de 4 isolatoren uiterst dun. Daarvoor biedt de kit dus de witmetalen oplossing, de oplossing met isolatoren van Sommerfeldt en de oplossing in geetst nieuwzilver

Met die laatste oplossing eens aan de slag. Het totaal wordt dan een combinatie van de MSL kit en oplossingen van Maykel.

Het is nu een nieuwzilveren dak met nieuwzilveren U profielen erop, daarop nieuwzilveren isolatoren en dan de messing pantograaf steunen van Maykel.

Maar eerst de isolator:

Ik dacht eerst die 4 schijven op een messing draad te solderen en dan tussen het U profiel en de pantograafsteun. De volgorde is van onderen: kleine schijf, grote, kleine en grote. De grote zijn deels ingeetst, zodat er een heel dunne schijf ontstaat van volgens mij 0,1 a 0,2mm.
Maar ik bedacht een betere oplossing:

Dit zijn alle onderdelen voor de klus:

Links de etsplaat uit de kit en boven de nieuwe etsplaat van Maykel. Rechts het dak, waar de hijsogen en de klinknagelbanden al op zijn gesoldeerd en het dak heeft de juiste vorm. Dan onder en in het midden 2 plaatjes nieuwzilver waaruit de U-profielen worden gebogen, welke met de open kant van de U naar beneden op het dak komen. Foto's van het origineel laten zien dat de U's inderdaad voor en achter open zijn. In het midden 4 nieuwe pantograaf steunen van Maykel, welke op de isolatoren komen en waarin de assen worden gelagerd van de onderste pantograafarmen.

Na het zetten van de U balken blijkt dat deze zijn voorgevormd voor een schuin dak. Ze zijn alleen veel te schuin, dus eerst moet er nog een stuk van de langste kant worden afgevijld. Ook zijn de U balken iets te lang, maar ook dat is met een vijltje zo verbeterd. Vervolgens bedacht ik dat het handiger zou zijn 4 draden van onderen aan het dak vast te solderen en daar vervolgens alles op te zetten en af te sluiten met de pantograafsteunen.

Je ziet nu dat de U balken zijn gezet en erboven ligt ook nog een witmetalen alternatief.

Hier liggen de U balken over het opstaande draad en aan de voorkant zijn de 4 schijfjes als isolator al erover heen geschoven. Het aardige is dat je het braampje van de etsfret ook nog even van deze schijfjes mag afvijlen ;D

Vervolgens volgen de 2 andere isolatoren (dus 16 ringen gevijld en geplaatst) en dan de pantograafsteunen erover heen

Om ervoor te zorgen dat de pantograaf straks goed omhoog en omlaag kan pas je nu voor het solderen de onderste pantograafarmen ertussen. Met een stuk draad blijft dat wel even zitten:

En nu, terwijl je het geheel goed plat op het dak aandrukt leg je een kleine druppel fosforzuur langs de omhoogstaande draad op het messing van de pantograafsteun en je neemt een heel klein beetje soldeer aan de tip van je bout en laat het lekker erin vloeien. En het geheel zit na 4 puntjes zo aanstippen muurvast, terwijl de pantograafarmen vrij omhoog kunnen bewegen.

Voor het uiterlijk nog 2 foto's waarop is te zien dat op deze manier hele fijne isolatoren zijn ontstaan, die heel goed lijken op het origineel.

Hulde voor deze op een aantal punten bijzonder fijn gedetailleerde kit!

Nu nog het gaatje voor de schroef van een Sommerfeldt pantograaf in het midden dichtsolderen.

One down, one to go!

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #54 Gepost op: 03 March 2009, 07:14:55 »
Hoi Ivo,

echt mooi werk! Is altijd leuk deze bouwsels van jouw! :)

Ik heb zelf minder ervaring een werken met messing en witmetalen kits is nog een uitdaging...

Als ik jouw werkwijze kijk zijn er echt mooie idee bij: bijvoorbeeld elektriciteitsdraad

...
Nu nog het gaatje voor de schroef van een Sommerfeldt pantograaf in het midden dichtsolderen.

kan je witmetal gewoon soldeern of is dit een andere methode?

Groet

Bernd

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 03 March 2009, 08:42:42 »
Beste Bernd,

Aan alles is te solderen, maar het vraagt soms om een speciale aanpak. Op de laatste foto is een combinatie te zien van nieuwzilver, messing en witmetaal. Nieuwzilver (of nikkel zilver) is net als messing te etsen en normaal te solderen. Op de foto zie je op het dak van de cabine vervolgens nog een gegoten dakje liggen van witmetaal. Al het andere lichte metaal wat je op de foto ziet is nieuwzilver en geen witmetaal. Het gat van de pantograafschroef zit in een nieuwzilveren dak, dus dat is gewoon aan de binnenkant de bout met soldeer ertegen aan en dicht zit het.
In een kit zijn de verschillende metalen makkelijk te herkennen: witmetaal is gegoten en nieuwzilver geetst.

Het witmetaal soldeer je met zogenaamd low melt soldeer, want witmetaal smelt met een soldeerbout op normale temperatuur. Dit low melt houdt slecht op messing en nieuwzilver, maar wel op soldeer. Dus messing en nieuwzilver eerst vertinnen en daarop soldeer je dan het witmetalen onderdeel.

Er is nogal een groot verschil in kwaliteit van zowel witmetaal als geetst messing en nieuwzilver in de verschillende kits van de verschillende fabrikanten.

Bij gietstukken zitten de mallen niet altijd goed op elkaar en het oppervlak van gietstukken is niet altijd mooi glad. Het mooiste gietwerk dat ik ken is van Weinert. Hun kits hebben vaak een gegoten witmetalen opbouw en die is vrijwel foutloos.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #56 Gepost op: 03 March 2009, 19:35:58 »
Mij is even niet duidelijk waarom je voor een Sommerfeld-pant kiest ipv de kennelijk meegeleverde. Fijnheid?

Groet,

Huibert, volgt dit met bewondering en plezier :)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 03 March 2009, 23:05:25 »
Huibert ?

Ik heb juist niet de Sommerfeldt pantograaf voorbereid. Ik gebruik de nieuwzilveren basis van de MSL kit met de nieuwzilveren isolatoren en daarop bouw ik vervolgens de pantograaf in messing van Maykel.

De Sommerfeldt is veel breder dan die van Maykel en ook het schuitje is nogal anders (komt later nog wel in foto's, zover ben ik nog niet). Het enige wat ik ga gebruiken is de veer van de Sommerfeldt pantograaf. ;)

Leuk dat je dit draadje met plezier leest.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #58 Gepost op: 04 March 2009, 16:52:26 »
Zie je nou wel, volledig gemist... ;)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 08 March 2009, 10:14:40 »
Nu wilde ik wel eens zien hoe de pantograaf eruit komt te zien.

Dit zijn de onderdelen:

Onder liggen al 2 onderste pantograafarmen haaks omgezet en in de hoeken versterkt met soldeer. Ernaast ligt de buigmal, die in de etsfret van Maykel zit en waarmee je uit draad een Z-stuk kunt buigen voor de 3 bovenste pijpen van de pantograaf. Helemaal rechts liggen de 2 sleepstukken. Dit zijn de hoge, die LNER 6000 in Nederland had in de 2e helft van de periode in NL. In de etsfret erboven zitten ook de lage sleepstukken.

Na een avondje gaatjes ruimen, draadbuigen, onderdelen solderen zit de pantograaf er provisorisch op:

En hij beweegt van beneden naar boven. Nog een beetje wankel, want de corresponderende draadjes aan de onderkant om ervoor te zorgen dat het geheel parallel beweegt moet ik nog maken en ook het veertje zit er nog niet tussen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*