Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw  (gelezen 54365 keer)

rckoenes

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #15 Gepost op: 21 januari 2009, 15:15:34 »
@Ivo

Heb zelf een canon 400D, de kit lens moet je zelf omschakkelen naar manuel focus.
Echter de L serie lenzen van Canon hoeft dit niet, die kun ja altijd handmatig bij stellen.

Heb zelf een aantal sigma lenzen, de xt serie als ik me niet vergis, en deze kun ja ook naar het automatisch scherp stellen met de had bij focussen.

Dit is bij ale DSLR van canon het zelfde, het licht dus aan de lens of je met de hand kan bij stellen of niet.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #16 Gepost op: 21 januari 2009, 15:46:07 »
Lijkt me een prima digitaaltje (die olympus) voor de voortgangskiekjes. Gewoon de camera op macro instellen, voldoende licht op je voorwerp, stilhouden en afdrukken. Evt in zo'n ministatiefje zetten. De camera zou vlg specs een macro moeten hebben met 5cm als minimale afstand tot voorwerp.

Vooral voldoende licht is met die compactjes belangrijk.  ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ikkuhh

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
  • kuikens zijn vet!
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #17 Gepost op: 21 januari 2009, 15:56:19 »
fijne camera voor lage prijs is canon ixus 75:niet te groot, geen lompe lenzen,en als laatste voordeel...ACCUPACK

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #18 Gepost op: 21 januari 2009, 20:10:05 »
Die heb ik dus en ik vind het een pl***is ding... :'( Dan liever een sony met een infolithium zodat je precies kunt zien hoeveel prik je nog hebt. De Canon is gewoon "ineens" leeg... Hiervoor Had ik een Sony T9, maar die faalde al na een jaar, wel een fijne camera. Betere ook tov. de ixus. Vind ik. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6445
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #19 Gepost op: 21 januari 2009, 20:16:12 »
Nee, ik heb wel een Beel van Kleinspoor, maar niet van Etchmodels. Ik heb wel een etsplaat van Etchmodels van de NS 6700, maar daar ben ik niet super enthousiast over, omdat er wat storende onnauwkeurigheden in de etsplaat zitten. Dus de Beel heb ik gelaten voor wat deze is, hoewel het me wel fascineert. Lastig is dat je je moet aanmelden op de site voordat je meer informatie krijgt. Ik hou niet zo van dit soort klantenbinding, ik hou meer van een open benadering.

Mijn idee, maar dat is natuurlijk het punt met kleine eenmansateliertjes: je krijgt alle nukken en eigenaardigheden van de eigenaar er gratis bij. Dat is ook wel weer een beetje de charme. Hij gaat goed trouwens, je zet er flink de vaart in!

mvg, Paul
Boomshanka!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #20 Gepost op: 22 januari 2009, 00:26:39 »
Bedankt voor alle adviezen over camera's. Het is een snelle manier om erachter te komen dat zelf scherpstellen bij digitale spiegelreflex camera's normaal is. Voorlopig volg ik Stig's advies: proberen meer licht op het onderwerp te krijgen.

Back on topic: vanavond was het de beurt aan de zijwanden, met volgens mij het moeilijkste onderdeel van deze kit: de klinknagelstrips.

Eerst de zijwanden naast het hulpchassis:



Ze komen lekker bol uit de etsfret, maar dat is geen probleem.

In een zijwand komen ventilatorroosters. Deze zijn in de kit aanwezig als etsdeel, maar ook als witmetalen gietdeel. Ik heb voor de etsdelen gekozen. Dan kijk je er wel doorheen en je moet extra oppassen met schoonmaken voor het spuiten. Het zal makkelijk verbuigen, want het zijn strookjes nieuwzilver van minder dan 0,2mm.

De roosters solderen we aan de achterkant:



Het is even nauwkeurig positioneren ten eerste om het rooster mooi recht achter de opening te solderen en ten tweede als je het in horizontale zin niet op de juiste plek soldeert de zijwand minder strak op het hulpchassis zal passen.

Daarna zijn de klinknagelstrips aan de beurt. De bouwomschrijving meldt dat je ze ook kunt weglaten, maar dan mis je toch wel een belangrijk stuk detail. Uiteindelijk valt dat misschien wel mee, omdat de strips straks als een zwarte bies op de bak zitten.

Helaas was in mijn etsplaat een van de klinknagelstrips enigzins verbogen. Erboven ligt nog een schuifraam dat in een van de wanden wordt gesoldeerd.



Voorzichtig komen de strips in een geheel uit de fret en de verbogen delen worden zo goed en zo kwaad als het gaat recht gebogen.



Het vastzetten is een apart en lastig klusje. Ik ben begonnen om het met soldeerverf en een brandertje te doen, hoewel ik niet zeker wist of de soldeerstrips dan enorm zouden vervormen. Dus eerst het geheel ingesmeerd met soldeerverf en voorzichtig in het midden het eerste stuk proberen vast te zetten. Dat was dus foute boel en inderdaad vervormdde de strip snel, zodat deze nooit recht op de zijwand zou komen. De zaak weer los en een andere methode. De soldeerverf erop laten zitten en de wand plat op de bouwplaat gedrukt met de klinknagelstrip erop. Vervolgens eerst een stuk in het midden goed in het vloeimiddel gezet, de strip met een metalen hoekprofiel stevig op de bak gedrukt en een bijna droge soldeerbout erlangs gehaald. Op sommige plekken zat het meteen vast, dus een tikkeltje meer soldeer, lang vasthouden, omdat je ook nog een stuk hoekprofiel verwarmt en het wonder geschiedt: het zit goed vast. Stukje bij beetje vanuit het midden in rechthoeken werkend is de hele strip vastgezet en dan is dit het resultaat na een schoonmaak beurt met het glasvezelpotlood:



Wand 1 zonder ventilatieroosters, maar met 2 merkwaardige spleten, die op alle foto's ook zijn te zien. Iemand een idee waar die voor zijn? :o



Wand 2 met de ventilatieroosters.

En iets meer detail:



De wanden zijn alleen aan de bovenkant vastgesoldeerd. De wanden lopen in het echt een beetje bol, aan het dak recht naar beneden en vervolgens naar binnen weggebogen, net zoals de meeste couperijtuigen uit die tijd. De vorm wil ik pas aanbrengen als de koppen erop zitten, want dan kun je het pas goed zien of alles in verhouding is. Het hulpchassis heeft een horizontale kniknaad ongeveer in het midden. Het hulpchassis heeft een duidelijk gevormde kop, maar in deze vorm past het chassis in het midden niet bij de schroefgaten van de bodemplaat. Daar zou het meer naar binnen moeten worden gebogen. Ik laat het even zo en verzin als het geheel wat verder is gevorderd wel een oplossing.

Dan is de volgende de stap het maken en aanbrengen van de koppen. Ook daar zijn weer een paar bijzondere constructiekenmerken, maar hierover later. Helaas zijn de daken van de koppen uitgevoerd in witmetalen gietstukken, die voor de juiste buiging heel mooi zijn, maar allebei in bovenaanzicht scheluw zijn. Dat is weer extra werk.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #21 Gepost op: 22 januari 2009, 02:18:32 »
Wat een flimsy spul zeg dat etswerk. :o Nogal wiedus dat er een hulpframe nodig is dan.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #22 Gepost op: 22 januari 2009, 13:33:46 »
Dat hulpframe is voor de klinknagelbanden niet nodig, want die zitten nu keurig vast op de buitenwand. Ik zie alleen nog wel een andere functie aankomen. De zijwand loopt licht gebogen naar binnen, maar als ik dat helemaal doe, krijg ik de indruk dat de draaimogelijkheden van de draaistellen wel erg worden beperkt. Dus daar is op deze manier nog wel wat aan af te stellen.

Ik heb nog wel een paar vragen over dit model, of eigenlijk over het prototype.

Ik gebruik als leidraad vooral een uitgebreid artikel van Railmagazine 103 uit 1993. Daarnaast zijn er enkele foto's in de boeken de Elektrische Lokomotieven in Nederland en de boeken van Hans Kaas.

De overblijvende vragen:

Onder de draaistellen zit een uitgebreid stangenstelsel voor het remwerk in het horizontale vlak. De NS 1500 (ook wel EM2 en jongere broertje) heeft dat ook, hoewel de draaistelopbouw verder heel anders is. De kit levert hiervoor niets erbij, maar de witmetalen draaistelzijkanten hebben daarvoor wel de ophangpunten meegegoten.

Is er iemand die meer info heeft van dit remwerk??

Een goede foto van het dak is afwezig. De oplegging van de pantograven is wel duidelijk, eveneens van de dakventilatoren, maar er lopen ook leidingen over het dak. Ook lijken er 2 strips met 3 isolatoren op het dak te zitten aan een kant als schakelaars? Iemand toevallig een foto of tekening van dit dak??

Een interieur zit er ook niet bij. Ook hiervoor de vraag of er misschien meer info over het interieur is??

Er zijn maar liefst 4 koplampen per kant. Reed deze lok in NL met 2 lichten onderin, of met een driepuntsverlichting? De 4e koplamp midden onder is volgens mij in NL nooit gebruikt.

Hopelijk heeft er iemand meer info over bovenstaande punten.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2009, 16:46:05 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #23 Gepost op: 22 januari 2009, 15:19:01 »
watertandend, Ivo.

De horizontale trekstangen in het remwerk zijn misschien iets beter te zien op de foto's hier:
http://www.lner.info/locos/Electric/em1.shtml

Het cabine-interieur van de vervolgserie (EM1) is hier te zien (lijkt er vast op):
http://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_76

Als je hem nog kunt vinden: Model Rail van mei 2004 heeft een uitgebreid artikel over de EM1, EM2 en de Woodhead tunnel. Ook een foto van Tommy later bij BR in het groen. Van de grond af gezien zie ik geen verschillen tussen de dakopbouw van Tommy en die van de latere EM1s. Veel foto's zijn daar echter niet van.

Maar kijk wel even hier voor EM1s:
http://dave-higson.fotopic.net/c490857.html

Succes! Jan

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #24 Gepost op: 22 januari 2009, 18:15:35 »
Jan,

Bedankt. De eerste site had ik ook al gevonden, maar met de foto's kom ik niet veel verder. De andere 2 zijn heel handige aanvullingen, vooral de hele rits foto's van de EM1 als serie 76 bij BR. Nog eens goed kijken maar ik mis nog wel dak. En een bijzondere: de dakventilatoren van de EM1 staan dwars en die van Tommy en EM2 in de lengterichting.

Het interieur in Wikipedia is leuk en ga ik zeker gebruiken als richtlijn, maar er zit wel bijna 10 jaar tussen de bouw van Tommy en de EM1 serie. Ook is de cabine vergroot. Dus ik weet niet of dat nog klopt. Technische ontwikkelingen gaan nu snel, maar in de jaren '40 ook. Maar in H0 zie je daar niet zo heel veel meer van. ;D

mvg,
Ivo

mvg,
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #25 Gepost op: 22 januari 2009, 22:31:34 »
Hier een klein beetje, maar schiet niet echt op:
http://dave-higson.fotopic.net/p8137689.html

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #26 Gepost op: 22 januari 2009, 23:18:57 »
Klopt, die had ik gezien. Maar daar zie ik niet hoe de 2 kabels lopen, welke ik op andere foto's al enigzins zie en ook de hoogspanningsschakelaars zijn niet te zien. Wel zie je hier de dakventilatoren dwars staan ipv in lengterichting.

We blijven zoeken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #27 Gepost op: 22 januari 2009, 23:59:16 »
Iets van het dak is te zien in het grote boek van Guus Veenendaal, Spoorwegen in Ned. 1834-nu, p. 488. Wel weer van een afstand, helaas.
En hier (laatste foto) ook nog zo wat:
http://www.therailwaycentre.com/Pages%20Loco/Recognition%20loco/Illus_76.html
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2009, 00:54:22 door janw »

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #28 Gepost op: 23 januari 2009, 01:25:13 »
Hopelijk heeft er iemand meer info over bovenstaande punten.

mvg,
Ivo

Het Utrechtsarchief, foto's 151085-151089, 160930-160935

Groeten,
Marco-
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #29 Gepost op: 23 januari 2009, 14:15:02 »
@Jan,

Laat dat boek van Guus Veenendaal nu net niet in mijn collectie zitten. :(

De website is interessant. Je kunt ook goed de belangrijke verschillen zien tussen de EM1 en Tommy. De cabines zijn groter en je kunt zien dat de draaistellen daarvoor zijn verlengd (net als de NS1100 botsneus), terwijl de radstand en het hele draaistel ongeveer zijn uitgevoerd zoals die van de Tommy toen deze uit NL weer terug ging naar de UK.

Opvallend detail aan de draaistellen van de EM1 is verder dat het horizontale stangenwerk onderaan het draaistel voor het remwerk bij de EM1 ontbreekt.

@Marco,
Daarvoor bedankt voor de verwijzingen naar het Utrechts archief. Dit remwerk zie je buitengewoon duidelijk zitten op foto 151088, maar ook op 160930 en 160935. Iets meer schuin van boven zou er meer zicht op geven, maar ik denk dat we dat wel kunnen vergeten. Ik ga wel een foto plaatsen van het remwerk van de NS1500. Dit is qua systeem volgens mij hetzelfde, behalve dan dat de NS1500 een CoCo lok is dus voor 3 assen per draaistel en de Tommy een BoBo met 2 assen per draaistel.

Wat op sommige foto's ook goed te zien zijn zijn de biezen en dan met name op foto 151088. Dit onderdeel zie ik het meeste tegen op. Er zitten naast de zwarte biezen, die goed zijn te maken, ook flinterdunne witte biezen op (bijvoorbeeld ronde de frontruiten) en elke zwarte bies heeft zo'n flinterdunne witte bies als randje. Die witte biezen zijn volgens mij niet goed na te maken en al heel snel veel te dik. Misschien dat transfers een oplossing zijn, maar de opgesoldeerde klinknagelstrips lijken me niet erg transfervriendelijk. de enige mogelijkheid lijkt me hele dunne witte lijnen op waterslide transfers, die je dan zo uitknipt dat er geen transfer meer aan een kant van de lijn zit en wel aan de andere kant, zodat je de witte lijn tegen de inmiddels zwart gespoten klinknagelstrips aanschuift. Maar ik hou me aanbevolen voor goede ideeen.

Een alternatief kan zijn uit de vliegtuigmodelbouw. Bij cockpits worden over het algemeen de ramen afgeplakt voor het spuiten. Als je dan eerst een witte laag spuit en later de uiteindelijke kleur, zonder dat je de tape tussentijds weghaalt, dan ontstaat er een dun wit lijntje ongeveer met de dikte van het tape. De kans dat dat ietsje rafelt is helaas weer groot

Dit is de poging van Maykel te vinden op de site van MK modelbouwstudio's:



Heel mooi gedaan, maar laat ook zien hoe moeilijk de biezen zullen zijn.

Daarnaast laten de foto's 160930 en 16934 zien dat aan beide kanten de hoogspanningsschakelaar (of iets anders) met de 3 isolatoren. maar dat alleen aan de wandventilator kant de dakleidingen lopen. Dat zijn er 2 naast elkaar, waarvan vervolgens niet duidelijk is of en hoe deze aan de pantograaf zitten, aan de hoogspanningsschakelaar of de bak in lopen.


Tot zover en bedankt voor jullie hulp,

Ivo

« Laatst bewerkt op: 23 januari 2009, 14:27:24 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*