Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:04:29
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:20:45
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 12:59:13
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 12:17:15
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw  (gelezen 54369 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #30 Gepost op: 23 januari 2009, 23:45:31 »
Gisteravong geen tijd gehad, maar vanavond moest er toch nog een kop worden gemaakt.

Het begint met het maken van een vouwmal voor de 2 delen van de cabine, die rond moeten worden gezet



Uit deze delen wordt de cabine gemaakt. Van onder naar boven een voetplaat, waarlangs je vasthoudend aan de handrail kunt staan om de ramen schoon te maken, het onderste deel van de cabine, het bovenste deel en de nieuwzilveren dekplaat voor het dak. Erboven komt nog een witmetalen gietdeel als dak, alleen is dit niet goed van vorm (en staat niet op de foto)



Dus nu met de vouwmal eerst het onderste deel in de bankschroef geklemd, voorzichtig het etsdeel precies in het midden houdend, en omgezet. Hetzelfde voor het bovenste deel en nu maar hopen dat het past.

De ramen van de cabinedeuren zitten vast aan het bovenste deel en passen van binnenuit precies in de raamsponning van de deuren, die aan het onderste etsdeel vastzitten. Met 2 puntjes soldeer vastgezet komt het al overtuigend over:



Voordat het zover is moeten op het onderste deel eerst nog 7 gaatjes worden geboord voor de stoomverwarming, de luchtleidingen en de bovenste handrail.

Passen op de bak:



En met de voetplaat eromheen gesoldeerd.



Het begint al aardig op een lokomotief te lijken.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #31 Gepost op: 23 januari 2009, 23:51:20 »
Ha Ivo,

Die foto uit Guus Veenendaal die ik bedoelde is dezelfde als no. 151085 waar Marco naar verwijst. Op de wat grotere afdruk in het boek zijn aardig wat details van het dak te zien.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #32 Gepost op: 24 januari 2009, 14:02:32 »
Jan,

Zal eens zoeken. Deze foto herken ik ook van een ander boek.

Bedankt,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #33 Gepost op: 25 januari 2009, 15:07:04 »
Gisteravond even bezig geweest met de details van de cabine. Dat wordt nog een aardige klus. De luchtslangen en de meegeleverde stoomverwarmingsslang in witmetaal vind ik niet mooi genoeg. Dus dat wordt zelf iets maken. De handrailhouders vind ik ook te grof. Het zijn de uit messing gedraaide handrailhouders, die ook in DJH/Modelloco kits worden gebruikt. Ik vind de Philotrain mooier, maar de gaten in de cabine zijn daar al voor geetst en dus veel te groot voor de Philotrains. Daarom toch maar deze toegepast.

Vervolgens nagedacht over de montage van de koplampen. Dat is een dun geetst messing plaatje dat op de cabine moet worden gesoldeerd. Met een weerstandsoldeerapparaat waarschijnlijk geen probleem, maar met de bout toch een stuk lastiger.

Het is wel gelukt:



Hier zie je nog de koplampen in de ets en ook de hijsogen voor op het dak. De bovenste koplamp zit er hier al op gesoldeerd.

De truc is aan de voorkant met een stukje tape exact op de goede plek fixeren. Op de achterkant naast het gat (vooral niet erin) wat fosforzuur gelegd en met een droge bout weggebrand, zodanig dat er een beetje in de te maken las loopt. Dan een klein tipje soldeer aan de bout en voozichtig eerst op de bak en dan met het restje langs de rand in de opening. Een minieme hoeveelheid soldeer loopt dan keurig in de naad tussen koplamp en etsdeel van de cabine en het zit.

Iets minder spannend zijn de drempel onder de deur en de handgrepen, waarvan ik de handrailhouders dus eigenlijk te groot vind.



Wel kwaliteit van het etswerk dat alles past. Het dak van de cabine helaas niet: dat is te groot, maar is wel op maat te vijlen.

Eerst maar eens verder met de details.

wordt vervolgd,

Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7520
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #34 Gepost op: 25 januari 2009, 15:14:03 »
Mooi!

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #35 Gepost op: 25 januari 2009, 16:42:27 »
Erg mooi. Volg dit draadje met grote interesse want heb de kit van MSL hobbies zelf ook in huis, maar heb nog niet moed gehad om er aan te beginnen.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #36 Gepost op: 25 januari 2009, 17:09:49 »
Citaat


En met de voetplaat eromheen gesoldeerd.



Mooi mooi mooi...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #37 Gepost op: 26 januari 2009, 21:07:09 »
Marcel,

Misschien dat je over een paar weken, als ik iets verder ben, denkt om er ook aan te beginnen. Ik keek er eerst ook met vraagtekens naar, maar het geheel is als je het goed aanpakt minder fragiel dan het lijkt. Wel een soldeeruitdaging, tenminste als je het met de bout doet. En niet alles past, maar dat heb ik met een kit zelden meegemaakt.

En het levert een model op dat maar weinig mensen hebben (50 of 80 kits geloof ik, waarvan waarschijnlijk de meeste nog niet gebouwd ;))

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #38 Gepost op: 27 januari 2009, 00:49:42 »
Nog even anderhalf uur details aanbrengen en dan is dit het tussenresultaat:





De 3 onderste lampen zijn erop gesoldeerd. De horizontale handgreep, het seinijzer onder de middelste koplamp en ook het geetste dak pasgemaakt en erin gesoldeerd. Het geheel is nu redelijk vormvast. Aan de binnenkant moeten de onderste handgreephouders wel helemaal worden afgevijld, want anders past het niet meer op het onderstel.

Het witmetalen dak ligt er los op en past niet mooi. De suggestie is om dit van een dikke plaat styreen te maken en in vorm te vijlen, waarna je  nog de twee ronde goten van messing draad erop lijmt. Hoorn erop en klaar.

Nu nog de luchtslangen en de stoomverwarmingsleiding. De laatste komt in het bovenste gaatje en is een vrij dikke korte metalen bocht met vervolgens een slang eraan, die op de voetplaat vastzit. De luchtslangen zijn er 2, terwijl er 4 kranen in 2 paar naast elkaar zitten aan beide zijden van de middelste koplamp onderaan. Alleen aan de middelste 2 kranen zit een luchtleiding, eerst met een kromme pijp naar beneden en vastgezet onder de voetplaat en vervolgens een mooie slang tot onder de bufferbalk. Onderaan hangt het met een ketting aan de bufferbalk vast.

De middelste koplamp is later afgedekt met een deksel, dat ook bij de kit zit. Ik denk dat ik dat deksel erop soldeer. Misschien soldeer ik nog korte messing pijpjes aan de binnenkant achter de koplampen, dan kunnen daar de LED's of lampjes in.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #39 Gepost op: 27 januari 2009, 11:02:08 »
Ivo, ik ben onder de indruk van de wijze waarop je deze klus klaart.

Alleen.... heb je gevoelsmatig geen bezwaar tegen het plaatsen van een dak van styreen? Een alternatief zou kunnen zijn om de dakplaat uit een masief stukje messing te vijlen. Volgens mij gaat dat heel goed. Enig bezwaar is de soldeerbaarheid van zo'n massief blok op de filigrane kop. Tweede alternatief: kloppen uit een stukje 0,3 messing op een houten mal. Honderden modelbouwers oude stempel gingen u al voor....

groet, Paul
Boomshanka!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #40 Gepost op: 27 januari 2009, 12:04:26 »
Paul,

Ja, wat denk je? Het toepassen van kunststof in een metalen model doet pijn :(. Maar zelf een witmetalen dak maken doe ik niet. Het vijlen uit messing zou kunnen, maar ik heb dan meer de neiging om dan eindelijk eens een goede freestafel te kopen en het uit messing te frezen.

Kloppen uit koper vind ik nog veel mooier, maar is een vak apart en heb ik nog nooit gedaan. Ik begrijp ook dat in 1:1 er ook geen vakmensen meer te vinden zijn die een koperen Belpaire vuurkist kunnen maken.

Dus dan is styreen misschien een snelle oplossing.

Maykel levert bij deze bouwset inmiddels ook resin daken, waar de pantograven op moeten. Ik ga toch proberen het geetste dak te maken.

Maar wat wel leuk is: de bouwsets van Maykel worden weer meer van messing ;D ;D: hij begon met de DE3 mat'34 met messing wanden en resin bodems, daken en koppen, waarbij nu bij zijn plan E het dak inmiddels ook van messing is en de aangekondigde omBC en mat'36 zijn vrijwel helemaal van messing.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #41 Gepost op: 27 januari 2009, 12:49:24 »
Ivo, kijk eens in dit topic http://spoor0nl.xsbb.nl/viewtopic.php?f=3&t=554032 uit het spoor Nul forum. hier wordt FritsT zijn (verdienstelijke) poging omschreven om een dubbelgekromd dak te kloppen uit messing. Er zitten goede foto's bij!

ik heb zoiets ook nog nooit gedaan, maar wat heb je te verliezen? Een paar stukjes messing of koperplaat? En uiteindelijk valt de vorm qua moeilijkheid natuurlijk wel mee, het is geen mat46 neus.

succes, Paul
Boomshanka!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #42 Gepost op: 27 januari 2009, 13:42:39 »
Paul,

Bedankt, dat is een handige link. Die had ik vroeger wel eens gezien. Ik weet dat Frits geen enkele metaalbewerking schuwt. Het meest spannende is hoe hij nu de vorm in de hardhouten mal krijgt met een Black en Decker bovenfrees. Die van mij (van Festo) maakt keurig rechte sleuven, groeven en kanten, maar geen geleidelijk verlopende kap. Maar dat lukt me wel zonder. Dit lijkt me prima zelf te schaven, vijlen en schuren uit een stukje hout. Dus misschien dat ik dit in de komende weken maar eens ga proberen. Ik denk dat dit wel gaat lukken.

Het boek van Guus Veenendaal ligt overigens nu in herdruk met een aanvullende hoofdstuk over de verzelfstandiging en opsplitsing van de NS in de jaren '90 in de boekhandel voor 48 Euro!! Iets voor de mediatheek.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #43 Gepost op: 29 januari 2009, 20:51:14 »
Paar kleine details aangepakt:



Deze witmetalen slangen zaten in mijn kit. Rechtsboven de stoomverwarmingsslang en voor de rest remslangen. De stoomverwarmingsslang is aan de dikke kant, maar in elk geval niet te buigen in de kromming die ik op de meeste foto's zie zonder te breken. De remslangen ontberen de handgreep en zijn ook niet in de juiste vorm te buigen en deels te dik. Op foto's kun je zien dat deze vanaf de middelste twee kranen in een metalen pijp eerst recht naar beneden lopen, dan boven de voetplaat bijna haaks naar de buitenkant en vervolgens weer haaks naar beneden en met een kleine klem vastgezet onder de voetplaat. Daaronder is dan de slang opgehangen met het uiteinde aan een ketting onder de bufferbalk. Of ik dit allemaal ga namaken weet ik niet, maar het begin is er:



Hier zie je de stoomverwarmingsslang gebogen uit 0,8mm messing draad en met een kleine ring als flens tegen de kop. De ring vind ik nog te groot, maar de meegeetste fabrieksplaat erboven vind ik weer te klein. Dan eronder de eerste pogingen om de remslangen te buigen en ongeveer in positie te brengen. Dit zijn slangen in messing van Philotrain.

Rechtstaand wordt het ongeveer zo:



De 4e remkraan rechts bleek in mijn Philotrain set geen handgreep te hebben, dus ik moet daarvoor nog op zoek naar een ander exemplaar.

Inmiddels de andere cabine in vorm gebogen en daarna komt het dak aan de beurt, dat uit deze etsplaat zal worden gemaakt:



wordt vervolgd,

Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - LNER 6000 Tommy van MSL Hobbies en MK modelbouw
« Reactie #44 Gepost op: 31 januari 2009, 22:45:19 »
Vanavond met het dak begonnen. Ik wil de etsdelen op de foto hierboven gebruiken voor het dak. In de kit zitten ook witmetalen daken, maar zoals al eerder vermeld, vind ik die te grof en bij nader beschouwing ook niet goed van vorm. Maykel vertelde mij dat hij voor het middendak nieuwe zijkanten heeft gemaakt, die helemaal rond lopen en niet met 2 boogstralen erin, zoals die in de kit zitten. Als je naar de foto's kijkt is te zien dat dat klopt. Dus Maykel heeft beloofd die op te sturen met nog andere onderdelen die hij wel bij de kit levert, maar MSL Hobbies niet. Ook heeft hij voor de 2 dakdelen waar de pantograven opzitten exemplaren van gegoten resin. Maar ik wil toch kijken of ik de etsdelen kan gebruiken.

Dus dat wordt buigen:

Eerst mijn rollenbank maar eens opgezocht, die ik al jaren geleden bij GM&S heb gekocht om uit plaatmateriaal ketels voor stoomloks te kunnen rollen. Maar voor het buigen van dit dak lijkt het me ook prima geschikt.

De rollenbank in de bankschroef met het middendak ertussen:



Het rollen gaat als volgt in zijn werk. Met 2 stelschroeven kun je de rollen steeds verder in elkaar drukken en dan met een handeltje (net als vroeger een waswringer) rol je de plaat ertussen. De schroeven verstel je stukje bij beetje net zo lang tot je de juiste kromming erin hebt. Met de aanwijzing van Maykel dat het middendak maar een boogstraal heeft is dat snel klaar. De daken voor de pantograven hebben daarentegen wel 2 boogstralen. De eerste flauwe boog heb ik gewoon met de rollenbank gemaakt.

Dit is het tussenresultaat met 3 daken:



Dan moet de scherpere boog aan de randen van het dak er nog in worden gebogen. De rollenbank is daar minder voor geschikt, omdat de ronding juist aan de randen zit en daar kan zo'n bank niet zoveel mee.

Dus dit heb gedaan door de rand van het dak met en 9mm boor in de bankschroef te klemmen en met een stalen lineaal om te zetten.

Hier voor het omzetten in de bankschroef:



En op het model gelegd met losse pantograven erop ziet het er ineens als een echte lok uit. Dit zijn overigens niet helemaal de goede pantograven. Die zitten bij de kit als geetst nieuwzilveren delen en moet je zelf in elkaar zetten:



Ook op het dak komen nog 6 geetste klinknagelstrips net als op de wanden. Maar dat zijn rechte stukken die je over het dak heen spant en dat lijkt me inmiddels een stuk makkelijker dan de strips op de wanden.

Iets meer van voren zie je de dakkromming beter:



En zo ziet het er van bovenaf uit. Op de cabines ligt nu het witmetalen gietstuk dat te klein is. Komende weken de uitdaging om dit uit messing plaat te kloppen of uit messing te frezen of uit styreen te vijlen.



Wat nu rest is vooral heel veel detailleringswerk om de bak af te maken. Er zijn nog wel wat extra's die ik hier kan laten zien, maar ik moet wel zeggen dat ik tijdens de bouw steeds enthousiaster wordt over het model. Op een groot aantal punten is de kit te verbeteren, soms qua passing en soms qua afwerking, maar regelmatig kom je hele mooie constructies tegen en vaak passen de geetste delen perfect.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*