Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 20:08:37
Sfeer op je modelbaan door grossraumwagen
Vandaag om 19:54:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:48:48
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:25:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Bartje81
Vandaag om 18:21:38
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3820917 keer)

Serojt

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6360 Gepost op: 09 August 2012, 12:02:47 »
Dank je.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6361 Gepost op: 09 August 2012, 16:56:04 »
Ruud,

mooi TEE stel van de FS (heb 'm ook, in de 63110 uitvoering), zoals gesteld: bogen kunnen een probleem zijn:
de kop zwenkt ver uit, ik  moest ook wat aanpassen

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6362 Gepost op: 09 August 2012, 18:03:40 »
Fred, ik hou het in de gaten.

Even iets anders. Ik heb me vanmiddag een poosje bezig gehouden met de 'Eierkop' VT 12.5 van Roco, een typerend dieseltreinstel voor de jaren '50. Her en der zag ik dat die in de aanbieding was, maar niet alle versies. Het duurde even voordat ik door had wat er aan de hand was.
In de aanbieding is vooral artnr. 63130, zeer ver onder de adviesprijs. Nadere bestudering leert dat die geen 'schorten' heeft. Je ziet de wielen dus duidelijk, wat niet in overeenstemming met de realiteit is (en gewoon lelijk). Op de site van Roco is het nu al een uitloopmodel.
Artnr. 63132 is kennelijk aangepast na kritiek, want die versie heeft wel schorten en is meteen een stuk duurder. Overigens kun je die versie ook wel behoorlijk onder de adviesprijs van de fabrikant kopen.

Even het verschil illustreren met plaatjes.

63130 zonder schorten:



63132 met schorten:



Er is trouwens ook verschil in versie tussen deze beide (laat en vroeg jaren vijftig, zichtbaar aan de bedrukking van de neus en de kleurstelling), maar dat terzijde.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6363 Gepost op: 09 August 2012, 18:34:52 »
Ruud,

tenzij Roco het anders gemaakt heeft is het alleen een verschil op de foto: bij de 63130 zitten monteerbare
schorten voor in de vitrine, je komt dan geen bocht meer door. Gezien het nummer (laatste digit is bij roco toch vaak
alleen maar een kleurvariant) hebben ze dat niet veranderd. Het zou nogal wat mechanica eisen denk ik,
maar ik kan het fouthebben.

De 63130 is op de rocosite een auslaufmodell, met de gebruikelijke prijsdump

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6364 Gepost op: 09 August 2012, 19:03:10 »
Niet alleen de schorten zorgen voor een beperking in de bochten, ook de "balgen" zitten elkaar soms in de weg. Bij mijn model heb ik er 1 van elke kant verwijderd, iets minder fraai maar nu rijdt dit model dus probleemloos zijn rondjes.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6365 Gepost op: 09 August 2012, 19:16:54 »
O, zit dat zo ;). Er zijn trouwens wel modellen met beweegbare schorten, die dus naar buiten kunnen schuiven in de bochten. Dat is bijvoorbeeld het geval bij mijn onlangs aanschafte Blauer Enzian van Trix.

Groet
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6366 Gepost op: 09 August 2012, 22:10:39 »
Ik kom nog even terug op de Blauer Enzian. De garnituur van Trix is prachtig, maar wat ik eigenlijk nog mis is de tegentrein uit Hamburg.
Die bestond uit twee F-trein-wagens van de Gruppe 28, een schorten-speisewagen en twee speciaal voor de Blauer Enzian beschilderde schortenwagens, waarvan de laatste weer zo'n afgeronde kont had die als uitzichtswagen diende. Zoeken op internet leverde wel resultaat op. Die trein bestaat in model, alleen is al oud, ooit gemaakt door Liliput, maar hij voldoet helaas niet meer aan de kwaliteitseisen van deze tijd.
Zo ziet die tegentrein-set er uit:



Hopelijk brengt Liliput (of een andere fabrikant) deze nog eens uit, maar dan passend bij de eisen van nu.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 09 August 2012, 22:18:20 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6367 Gepost op: 09 August 2012, 22:17:11 »
Ruud,

Totaal offtopic, maar nav je Blauer Enzian...

http://www.youtube.com/watch?v=VLQk3YrJ5e8

Mss leuk om af te spelen tijdens het rijden met de Blauer Enzian...  ;D

Mvg,

Robert

MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6368 Gepost op: 09 August 2012, 22:24:10 »
Hoi Robert,

Join the club  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

nero

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6369 Gepost op: 09 August 2012, 22:39:26 »
ruud
wat is het verschil dan in kwaliteit
behalve een wat minder gedetaileerde afwerking neem ik aan dat er verders weinig anders is
ik vind het zo te zien wel een mooie set

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6370 Gepost op: 09 August 2012, 23:31:46 »
Hoi Jerry,

Deze tegentreinset van Liliput dateert uit de jaren '70. De afwerking en detaillering was toen bij Liliput een stuk minder dan nu. De wagens hebben geen kortkoppeling en de draaistellen zijn ook niet echt super. Ze ontsporen makkelijk.

Er zijn van die Enzian-tegentrein vrijwel geen foto's uit de werkelijkheid van de jaren '50. Toch heb ik er een gevonden; alleen in zwart wit. Hier de hele trein in 1955 bij Gemünden, getrokken door de Br 01 112. De afzonderlijke wagons zijn moeilijk te herkennen:



De Blauer Enzian én de tegentrein zijn op een gegeven moment vernietigd. Alleen het eindrijtuig van de tegentrein - dat duidelijk minder luxe is dan van de eigenlijke Blauer Enzian - is merkwaardig genoeg wel bewaard gebleven voor het nageslacht en ziet er zo uit (foto uit 2007):



Bij snel toekijken heeft Liliput daar wel een aardig model van gemaakt in die set:



Maar als je wat preciezer kijkt, klopt er weinig van :(.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

nero

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6371 Gepost op: 10 August 2012, 05:37:19 »
kort kopel is met een kk mechaniek van roco of FL snel te realiseren
en ontsporen is net als de rheingold van LILI P op te vangen door andere (metalen) wielen
en ook bij huidige modellen schrt er vaak wel iets in de detaiering
het blijft lastig om na te bootsen
maar met een beetje fantasie :o is dat wel op te lossen
zo ben ik van plan (en aan het proberen) een set oude lima om te bouwen naar de orient
ook daar zitten detailering bugs
oa de opschriften
en de altijd matte kleuren
daar heb ik de koppelingen vervangen door een vaste verbinding
zal als ik tzt weer tijd en zin heb proberen een foto verslagje te maken
leuk is wel weer dat deze lima's exact op schaal zijn vwb lengte en aantal ramen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6372 Gepost op: 10 August 2012, 08:30:43 »
Ruud,

Misschien een stomme vraag. Maar reed de blauwe enzian leeg terug?
Ik snap het concept tegentrein blijkbaar niet.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6373 Gepost op: 10 August 2012, 08:57:02 »
De ene trein reed dagelijks de rit München-Hamburg-München. De andere, de 'tegentrein', Hamburg-München-Hamburg, dus in tegenovergestelde richting. De DB zag het liefste, dat beide treinen tot aan de laatste zitplaats bezet waren. Zowel op de heen- als terugreis. ;)

De samenstelling van de Gegenzug wisselde regelmatig. Eigenlijk was de Aussichtswagen de enige constante in de trein, op het salonrijtuig na, die tussen de Aussichts- en Speisewagen reed. Op de foto met de  01 112 kun je zien, dat het eerste rijtuig niet hoort bij de Bauartgruppe 28, maar bij Gruppe 35. Ook het restauratierijtuig werd ook regelmatig vervangen, door - bijvoorbeeld - een exemplaar van de voormalige Rheingold uit 1928.
Het salonrijtuig was 10251, die tot 1945 dienst deed in een van de Reichsregierungszüge als 'Salonpressewagen'. Uit mijn hoofd was dat 'Azië', de trein van Göring. Beter: één van de treinen van Göring.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 10 August 2012, 09:02:24 door Basilicum »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6374 Gepost op: 10 August 2012, 10:18:00 »
Jerry: ombouwen en aanpassen kan natuurlijk, maar het is de vraag of je dat helemaal goed en mooi krijgt. Dan is het veel werk met een onzeker resultaat. Zeker moet je de plastic wielen vervangen door metalen.

Klopt helemaal, Bas. Uitstekend uitgelegd.

Uit een Duitse bron:
Diese Garnitur umfasste 2 AB4üe (Gruppe 29 bzw. 35), einen DSG-Speisewagen (meist ex Rheingold 1928), den ehemaligen Salonwagen AB4üe-37/54 11701 (ex SalonPresse 4üe-37 10251 des "Göring"-Zuges ) sowie den Kanzelwagen mit Aussichtsabteil AB4üe-38/50/54 11700 (ex Salon4üe-38/50 10217, um 1950 umgebaut aus C4ü-38 19347). Im Gegensatz zum Wegmann-Zug war der Gegenzug nicht klimatisiert.
Vertaling: Deze garnituur omvatte twee AB4üe (Gruppe 29 resp. 35), een DSG-restauratiewagen (meestal ex Rheingold 1928), de voormalige salonwagen AB4üe-37/54 11701 (ex Salonperswagen 4üe-37 10251 van de Göring-trein) alsmede de kanselwagen met uitzichtsafdeling AB4üe-38/50/54 11700 (ex Salonwagen 4üe-38/50 10217, rond 1950 omgebouwd uit de C4ü-38 19347). In tegenstelling tot de Wegmanntrein was de tegentrein niet van airconditioning voorzien.

Nog iets anders:
Gisteravond kreeg ik in een modeltreinwinkel bij mij in de buurt een folder met de herfstnieuwigheden van Roco. Daarin stond voor mij een verrassing. De fabrikant gaat de Lollo, V160, tegen het einde van het jaar uitbrengen in twee kleuren (artnr. 72855), zoals hij oorspronkelijk in 1960 en 1961 heeft gereden:



Deze tweekleurige versie heeft Trix al vele jaren geleden laten verschijnen en onlangs weer opnieuw, maar met deze Roco-versie ben ik heel blij. Ten eerste omdat de Trix-versie een enorme herriedoos is, ook de nieuwe, en Roco zeker een stillere versie maakt en ten tweede om de aantrekkelijke prijs van Roco: 99 euro. Mooi Sinterklaascadeau dus.

De geheel rode versie van deze V160 heeft Roco al diverse keren in het assortiment gehad, zowel voor tp III als IV.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 10 August 2012, 10:24:30 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus