Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 06:30:18
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
De projecten van Ruben (NL H0) door MOVisser
19 June 2025, 23:51:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
19 June 2025, 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
19 June 2025, 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
19 June 2025, 15:30:49
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper  (gelezen 61834 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22450
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #60 Gepost op: 04 January 2009, 10:51:24 »
Koppelen kan uiteindelijk geen probleem zijn. Er is ruimte genoeg voor een kortkoppelmechaniek. Te zijner tijd (lees als Mätrix met een drietje komt) ga ik denk ik kleine symoba's plaatsen. (Ont)koppelt gemakkelijker en met een mechaniek kunnen de balgen echt aansluitend worden gemaakt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dennis84

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #61 Gepost op: 07 January 2009, 00:11:45 »
Tuurlijk is 3 stellen mooi. Maar wat kost dat wel niet  ;D.
Het kan nog leuker. ;)
Tussen Zwolle en amersfoort rijden ze wel met 15 bakken.
En met een maximum van 5 stellen 3tjes wel te verstaan.

Dennis

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #62 Gepost op: 07 January 2009, 00:19:53 »
Zelf gezien, moet ergens jaren '90 geweest zijn, tussen Amersfoort en Deventer: paar keer 16 bakken (4x 3-tje en 1x 4-tje) en het record: zelfs 1x 17 bakken (3x 3-tje en 2x 4-tje).
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #63 Gepost op: 07 January 2009, 00:22:23 »
Zelfs begin 2008... vanaf deventer richting Amersfoort met 16 bakken reden ze.. 5 treinstellen max toen.
Nederlands H0 Modelspoor

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #64 Gepost op: 10 January 2009, 11:46:04 »
Beste forum leden,

Ook ik heb mijn Trix koploper aangepast:
  • Alle wielklemmen open gebogen
  • Alle asjes gesmeerd met olie
  • 1 wiel met asb omgezet naar andere aandrijfas (kruislings)
  • De 3 middelste contacten van het relais aan beide zijden overbrugd
Het resultaat is een zeer goed rijdende Koploper, ook op mijn 3% hellingen + R3 bocht, zowel voor- als achteruit :D

Maar......
De bezetmeldingen zijn onbetrouwbaar geworden ???

Met Koploper software is de Koploper trein "zoek".
Iemand een idee?

Ik rij met IB + viesmann 5233 bezetmelders.

Alvast bedankt
Peter
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22450
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #65 Gepost op: 10 January 2009, 11:54:37 »
Ja, wielen met asb nemen nauwelijks stroom af en zijn dus niet erg betrouwbaar bij stroomdetectie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1450
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #66 Gepost op: 10 January 2009, 12:24:19 »
Citaat

Maar......
De bezetmeldingen zijn onbetrouwbaar geworden ???

Met Koploper software is de Koploper trein "zoek".
Iemand een idee?


beste,

Is dit in beide richtingen of alleen bij de motorzijde achteraan.
Ik heb met mijn Piko hondekoppen en eigenlijk het zelfde soortgelijk probleem gehad en heb toen een functiedecoder in de motorloze bak geplaatst.

dave
« Laatst bewerkt op: 10 January 2009, 15:07:50 door René Huibers »
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #67 Gepost op: 10 January 2009, 13:12:47 »
Maar......
De bezetmeldingen zijn onbetrouwbaar geworden ???

Met Koploper software is de Koploper trein "zoek".
Iemand een idee?

Ik rij met IB + viesmann 5233 bezetmelders.

Alvast bedankt
Peter


Had je voor je ingrepen wel goede bezetmelding ? Want mijn KL wordt zonder al die 'elektronische' ingrepen uiterst betrouwbaar gedetecteerd zowel voor als achteruit.

Gr. Remco

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #68 Gepost op: 10 January 2009, 13:21:48 »
Citaat van: Remco
...uiterst betrouwbaar gedetecteerd zowel voor als achteruit...

Maar... jij hebt dan ook wel hele goede bezetmelders natuurlijk he  :P ;D ;D ;D ;D


Nee, zonder gekheid ;) Ik denk dat je assen-wisseltruuk het probleem is. Of... een teveel aan olie op de stroomafnemers van het aangedreven draaistel.

Mogelijk ook nog een probleem: gebruik je wel de bekende diode schakeling die in de handleiding van de 5233 staat ??

Grtzz,

Karst

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22450
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #69 Gepost op: 10 January 2009, 13:56:34 »
Ja, dat laatste kan ook heel goed als je de stroomafname door de hele trein hebt doorgekoppeld. Heb je stukken baan waarop geen detectie is aangesloten?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #70 Gepost op: 10 January 2009, 13:59:19 »
Maar... jij hebt dan ook wel hele goede bezetmelders natuurlijk he  :P ;D ;D ;D ;D

Hahaha ja dat is zo ;)

Maar ja even wachten op Peters reacties maar.

Gr. Remco.

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #71 Gepost op: 10 January 2009, 18:12:48 »
Beste heren,

een hoop reacties, bedankt.
Antwoorden in volgorde van binnenkomst:

  • @Dave: Beide richtingen rijden hetzelfde
  • @Remco: Voor de ingrepen goede detectie
  • @Karst: Ben spaarzaam met olie geweest (was al voor de electronische verandering). Alle blokken bestaan uit binnenkomst- en remmelder met daartussen niet gedetecteerd stuk. Heb de diode truc niet toegepast (bedoel je de Viessmann 5234). Was tot nu toe nooit nodig. As-wissel wil ik houden, trekkracht is veel beter.
Denk dat ik eerst de relais schakeling verwijder, anders de diode ga toepassen (heb er nog een paar liggen).

Hou jullie op de hoogte.

Peter
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22450
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #72 Gepost op: 10 January 2009, 18:43:13 »
Bedacht later dat dat spel met de asb'tjes eigenlijk niet uit zou moeten maken. Het motordraaistel heeft nog steeds aan iedere kant één stroomafnamend wiel en daar gaat het maar om.

Dan heeft het hoogstwaarschijnlijk te maken met de niet gedetecteerde stukken spoor in relatie tot het doorverbinden van de stroomafname van de twee kopbakken.
Rijdt één kopbak in een gedetecteerde sectie en één kopbak in een niet gedetecteerde sectie, dan zal de stroomafname helemaal via de bak in de niet gedetecteerde sectie gaan lopen. In dit geval betekent het dat de Koploper niet wordt gedetecteerd als hij de stopsectie binnenrijdt, omdat de stroomafname dan via de achterste bak loopt.
Dat los je op door niet gedetecteerde secties via zo'n diodeschakeling aan te sluiten of door het doorverbinden van de stroomafname weer teniet te doen. Het eerste is het beste. De kans is groot dat je vroeg of laat weer tegen een treinstel of een lange loc aanloopt die niet tijdig stopt. Als het goed is moet je nu ook merken dat een loc past stopt als het tweede draaistel de stopsectie binnen rijdt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #73 Gepost op: 10 January 2009, 19:11:13 »
Wat Henk zegt klinkt inderdaad heel plausibel ja. Als er geen verbruikers zijn op de baan ( Dus geen enkel treintje op de baan staat ) kan je even meten hoeveel volt er op een gedetecteerd en niet-gedetecteerd stuk staat.

Als dit niet gelijk is kan je het effect krijgen wat Henk bedoelt, de stroom neemt de weg van de minste weerstand.

Maar ik heb wel 1 vraagje, waarom de relais doorgesoldeerd als het treinstel goed werkt op dat moment ? Of had je problemen met stroomafname ?

Gr. Remco.

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #74 Gepost op: 11 January 2009, 21:18:47 »
Beste forumleden,

Ik heb  inmiddels de doorverbindingen verwijderd van het relais.
Rij-eigenschappen zijn nog steeds redelijk/goed, maar lijkt wel of de Koploper willekeurig stroom afneemt. Relais hoor ik regelmatig. Heb zelfs geprobeert om het relais permanent "aan" te houden, met F4. Ik heb een Zimo MX64D decoder. Begrijp er niets van. Iemand een tip?

Groeten,
Peter
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier