Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Rick
Vandaag om 15:52:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper  (gelezen 62117 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #75 Gepost op: 11 January 2009, 21:46:50 »
Relais hoor ik regelmatig. Heb zelfs geprobeert om het relais permanent "aan" te houden, met F4.

Als het goed is moet je het relais alleen horen bij wisseling van de rijrichting. Maar dat is anders begrijp ik?
Waarom zou je het relais permanent aan willen houden? Dan neemt het model altijd van dezelfde kopbak stroom af. Weet je zeker dat het model in één rijrichting niet op tijd wordt gedetecteerd.

Mijn tip. Relais overbruggen en de middensecties van je blokken via een diodebrug aansluiten. Probeer het anders eens met een blok. Kijken of het dan wel goed gaat.

Ik heb me overigens niet verdiept in de vraag hoe het relais eigenlijk met de rijrichting zou moeten wisselen. Digitaal kan ik dat nog snappen (gewoon op een lichtuitgang aansluiten), maar hoe dat analoog zou moeten werken?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Northlander1983

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #76 Gepost op: 17 January 2009, 23:03:49 »
Vele jaren brengt Marklin de IC rijtuigen en nu de koploper op de markt.

Waarom maken ze het interieur niet ORANJE zoals in werkelijkheid ???
Zelfs de IC+ is rood, naar mijn weten zou BLAUW een betere keuze zijn geweest!!!

Tijd voor de airbrush ... ;D

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #77 Gepost op: 17 January 2009, 23:46:34 »
Tja, ik doe altijd voor dat mijn rijtuigen de baan opgaan eerst het rijtuige altijd even open, en als ik zie dat er iets aan het kleurtje van het interieur moet veranderen, dan doe ik dat gewoon.



Jos.
« Laatst bewerkt op: 18 January 2009, 01:15:56 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Northlander1983

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #78 Gepost op: 18 January 2009, 17:49:40 »
Weet iemand waarom bij de Marklin variant van de Koploper de grote weerstand is geplaatst (tussen printplaat en sleper)?

Is het mogelijk om de verlichting (front/sluit en interieur) in te stellen via decoder?

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #79 Gepost op: 18 January 2009, 18:55:36 »
2 vragen:
1: Iemand al gedacht aan een koppelboom die schanieren heeft voor het door koppelen. (achter de scharfenbergkoppelingen zitten ook nem-schachten.) als dit bestaat, waar kan ik die krijgen?
2: zijn er al transfers verkrijgbaar om het nummer te wijzigen?

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #80 Gepost op: 18 January 2009, 18:58:27 »
Dat kan volgens mij niet, dan moet je dubbelwerkende scharnieren hebben, en hiermee kan de trein al gaan scharen of ontsporen in bochten en wissels.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #81 Gepost op: 18 January 2009, 19:02:04 »
waarom zou dat gaan scharen? volgensmij zijn er evenveel bewegingspunten als mij een gewone koppeling. (gaat vanavond eens bouwen met afgeschreven roco koppelingen)

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #82 Gepost op: 19 January 2009, 20:22:37 »
Beste forumleden,

Even een vervolg op eerdere post:
Trix Koploper rijdt goed met motorbak voorop. Indien stuurstand voorop dan rijdt de trein in de stopsecties door tot motorbak. Dus geen omschakeling?

Heb inmiddels onderdelen voor de bekende diode schakeling besteld en ga deze zo snel mogelijk op de niet-gedecteerde secties aansluiten. Wil dan ook weer Koploper relais overbruggen voor maximale stroomafname.

Koploper rijdt dus nu even alleen met de motorbak voorop.

Wat me ook opvalt is dat met ijken van de Koploper in het programma Koploper ;D, de snelheid ruim boven de 130 km komt, echter op de baan, na een tijdje rijden is die niet meer vooruit te branden. Het programma geeft als snelheid 120 km aan (vrije baan) maar schat dat de snelheid hooguit de helft is. Lijkt wel of de Koploper spontaan in een soort van rangeer mode gaat?
Iemand de gouden tip?

Groeten,
Peter
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Alexander1973

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #83 Gepost op: 19 January 2009, 21:16:22 »
@Northlander

Dat is geen Weerstand maar een Ontstoorspoel!

Alexander.
99.9% van de computerproblemen zit tussen de bureaustoel en het toetsenbord!!!
Ecos = Synoniem voor een plastic knijperdoos met een hoge defectenstand.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #84 Gepost op: 19 January 2009, 21:20:31 »
2 vragen:
1: Iemand al gedacht aan een koppelboom die schanieren heeft voor het door koppelen. (achter de scharfenbergkoppelingen zitten ook nem-schachten.) als dit bestaat, waar kan ik die krijgen?
2: zijn er al transfers verkrijgbaar om het nummer te wijzigen?

Puntje 1,
er zit standaard een koppelboom bij het model geleverd, deze werkt uitstekend tussen
2 stellen Koploper in, er is bewijs op film http://www.youtube.com/watch?v=hnBnmxSs0Rs
Er zit geen nem schacht achter de scharfenbergs, dit is slechts een schacht waar de scharfenberg
in geklemt zit (deze is er ook voor om de kap op zijn plek te houden)

Punt 2,
Geen idee, Wie !   ;)
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Northlander1983

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #85 Gepost op: 19 January 2009, 21:43:50 »
Alexander,

OK bedankt, lijkt bijna hetzelfde te zijn. ;)

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #86 Gepost op: 28 January 2009, 23:56:03 »
Beste forumleden,

Wederom vervolg op eerdere posts:

Met de bekende diode schakelingen op de niet gedetecteerde secties nu prima bezetmeldingen (bedankt Henk, Remco en anderen 8)).

Andere probleem blijft dat de Koploper spontaan langzamer gaat rijden, zowel met Koploper als handbediend met de IB.
Wat me wel opviel (toeval?) is dat toen de Koploper door de keerlus heenreed (Funky rail oplossing), bij het omschakelen van de polariteit de Koploper weer langzamer reed? Dit heb ik niet meer kunnen reproduceren. Ook weer sneller gaan rijden is ad-hoc. Meestal na volledig uitzetten en opnieuw aanzetten wil de Koploper wel weer op normale snelheid gaan rijden.

Heb van alles geprobeerd met betrekking tot de Zimo MX64D decoder. Verschillende CV instellingen veranderd volgens hun site, maar helaas geen resultaat.
Laatste mogelijkheid is een software update.
Hoop ook nog steeds op een tip van iemand of ben ik de enige met dit probleem?

Groeten,
Peter
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #87 Gepost op: 03 March 2009, 09:31:58 »
ik heb een kleine vraag: Wat is er nodig om een ICM naar ICMm te verbouwen? Zijn er slechts nieuwe ramen en geen kopdeur in?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #88 Gepost op: 03 March 2009, 10:30:42 »
Hoi Bernd,

Sowieso is de bestemminsdisplay anders en zal er onder de bak wat gewijzigd zijn, want ICMm heeft airco gekregen.

Daarnaast had ICM naast de koppelingen op de kop een ophangbeugel om de beschermkap van de koppeling aan te hangen. Deze is bij ICMm verwijderd.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #89 Gepost op: 03 March 2009, 10:32:49 »
Nieuwe ramen inderdaad alleen let wel op, de ICMm 4 wagenstellen worden
dusdanig verbouwd dat de eerste klas wordt opgesplitst over 2 bakken.
Dus de ICMm zal een mBK mAB AB Mbdk bak krijgen als het ware.
Of iets in deze orde ik ben niet al te bekend met de indeling van het treinstel.

Gezien ik verder nog geen informatie heb over de ombouw van de stellen kan ik
er ook niet verder over uitwijden.

Dus voor het verbouwen ben je wel even wat tijd kwijt, en of je het moet willen
is natuurlijk een heel ander verhaal  :D
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5