Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
Vandaag om 00:20:23
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door hmmglaser
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
07 August 2025, 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West door wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper  (gelezen 62143 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Gepost op: 22 December 2008, 12:42:01 »
Op verzoek van de moderatoren maar een pimpdraadje voor de Koploper gestart. We beginnen met de elektriek.  ;D

Daarnet het schakelrelais overbrugd. Ik wil dat de trein altijd van beide koprijtuigen stroom afneemt, vandaar.

Even de datasheet van het gebruikte relais opgezocht en de sheet spreekt eigenlijk al voor zich.
Aan iedere kant van het relais is op de middelste drie soldeerpunten een omschakelcontact aangesloten. Die zullen de stroomafname van beide kopbakken wel afhankelijk van de rijrichting met de decoder verbinden. Nog even nameten of die contacten inderdaad op de stroomafname zijn aangesloten en dat blijkt het geval.
Aan beide zijden van het relais de middelste drie contacten overbruggen en de trein doet wat ik wil.



Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2008, 13:01:22 »
Ok netjes, maar je hebt nu het relais volledig buitenspel gezet begrijp ik ?

Gr. Remco.

Husky

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #2 Gepost op: 22 December 2008, 13:05:08 »
Ik begrijp het niet helemaal. Moeten de contacten 2 en 4 aan de ene kant en 7 en 9 aan de andere kant met elkaar verbonden worden?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #3 Gepost op: 22 December 2008, 13:09:49 »
Dat zou voldoende zijn Husky, want daar zit de stroomafname op aangesloten. Betekent wel dat de stroomafname nog altijd via de relaiscontacten wordt doorgegeven naar 3 respectievelijk 8. Ik heb 2,3,4 en 7,8,9 verbonden. Dan wordt het relais helemaal buitenspel gezet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #4 Gepost op: 22 December 2008, 14:11:37 »
Om in de tussenbakken en motorloze kopbak de interieurverlichting via de zwarte draad te schakelen R11 verwijderen en deze op de plaats voor R12 zetten.



Er moet daarna in de motorbak nog wel het een en ander veranderd worden.

De interieur verlichting werkt in het bovenstaande geval alleen als de front/sluit verlichting ook aan staat (daar komt nl std de plus vandaan).
« Laatst bewerkt op: 22 December 2008, 14:14:26 door René Huibers »

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2008, 10:43:07 »
Heb het voor elkaar. Verlichting schakelt met FA3 (op een zimo MX64D).

Op de print van de motorbak de volgende aanpassing gemaakt:
- smd weerstand R22 verplaatst naar R21 (deze heeft waarde 0 ohm dus eigenlijk gewoon een draadbrug)
- kleine diode geplaatst van functie drie naar R18 (zie foto). Eigenlijk zou hier een transistor moeten komen, maar aangezien ik er vanuit ga dat functie FA3 een versterkte uitgang is, zie ik niet in waarom een transistor nodig zou zijn. De diode heb ik geplaatst om de spanning iets te verlagen.



Voor de tussenbakken en motorloze kopbak:
- de smd weerstand R11 verplaatsen naar R12 (deze heeft waarde 0 ohm dus eigenlijk gewoon een draadbrug). PS: op benedenstaande foto is de wijziging nog niet aangebracht.

Verlichting schakelt met F3 ook als de front/sluitseinen niet aan zijn.



« Laatst bewerkt op: 23 December 2008, 13:17:37 door René Huibers »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2008, 21:46:22 »
Dat zijn leuke dingen voor de mensen René.
Bakken maar weer open en aan de slag.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2008, 22:02:44 »
Ik wacht wel tot na de garantie periode.....

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #8 Gepost op: 23 December 2008, 22:20:42 »
Heb je de machinist al in de cabine van de koploper gezet Chris?
Fotootje?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #9 Gepost op: 23 December 2008, 22:22:10 »
Staat ergens in het draadje van de koploper zelf

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #10 Gepost op: 23 December 2008, 22:30:24 »
Ja, mijn relaiskortsluitverhaal ook. Maar het leek Huibert een goed idee om het gepimp hier maar te concentreren, omdat het in dat andere draadje slecht is terug te vinden. Heb ik dus maar gedaan.

Misschien dat korte verhaaltje op drierailforum hier even plempen?

@René
Als ik het allemaal zo lees, dan lijkt het wel of die print op van alles en nog wat is voorbereid. Ook op dat apart schakelen van de binnenverlichting. Ben benieuwd of dat in de drierailversie standaard wel apart is geregeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #11 Gepost op: 23 December 2008, 22:34:53 »
ok, is ie

Ook een machinist geven is een klein klusje.


De ramen houden de cabine op hun plek, en die zit vastgelijmd. (de ramen niet de cabine) Dus die dien je voorzichtig te verwijderen.


Dhr Hengel staat reeds goedkeurend naar zijn werkplek te kijken.  :D


Het bevalt em wel. Die nieuwe Koploper van de NS.

Het is net zo simpel als de foto's

Haal de kap van het onderstel (zie bv bespreking op Groterdam) of dadelijk je handleiding (met alle respect, die stelt niet veel voor)

Dan dien je (naar gelang hoeveel lijm er gebruikt is) onder de cabine, aan beide zijde het glas werk te verwijderen

Slechts de twee kleine stukjes net onder de cabine.


Als die eruit zijn, haal je de cabine zo uit het dak, en kun je de machinist al plaatsen.
Daarna cabine er weer in, ramen erin plaatsen (heb ik niet opnieuw vast gelijmd, worden gewoon vastgehouden door de kap en chassis) en hop, je bent klaar  :P

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #12 Gepost op: 23 December 2008, 22:48:21 »
Mooi gedaan hoor, staat ook beter
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #13 Gepost op: 24 December 2008, 00:28:52 »
Sja maar het uniform is wel heel erg 1989 in een trein van (bijna) 2009... ;)
Die pet past ons niet meer allemaal ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #14 Gepost op: 24 December 2008, 00:40:24 »
De Koploper bestaat natuurlijk al veel langer dan 2008.
Geen idee wanneer de baanschuiver kwam, en verder boeien, er zit een NS machinist in  8)