Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper  (gelezen 58695 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Gepost op: 22 december 2008, 12:42:01 »
Op verzoek van de moderatoren maar een pimpdraadje voor de Koploper gestart. We beginnen met de elektriek.  ;D

Daarnet het schakelrelais overbrugd. Ik wil dat de trein altijd van beide koprijtuigen stroom afneemt, vandaar.

Even de datasheet van het gebruikte relais opgezocht en de sheet spreekt eigenlijk al voor zich.
Aan iedere kant van het relais is op de middelste drie soldeerpunten een omschakelcontact aangesloten. Die zullen de stroomafname van beide kopbakken wel afhankelijk van de rijrichting met de decoder verbinden. Nog even nameten of die contacten inderdaad op de stroomafname zijn aangesloten en dat blijkt het geval.
Aan beide zijden van het relais de middelste drie contacten overbruggen en de trein doet wat ik wil.



Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2008, 13:01:22 »
Ok netjes, maar je hebt nu het relais volledig buitenspel gezet begrijp ik ?

Gr. Remco.

Husky

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2008, 13:05:08 »
Ik begrijp het niet helemaal. Moeten de contacten 2 en 4 aan de ene kant en 7 en 9 aan de andere kant met elkaar verbonden worden?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2008, 13:09:49 »
Dat zou voldoende zijn Husky, want daar zit de stroomafname op aangesloten. Betekent wel dat de stroomafname nog altijd via de relaiscontacten wordt doorgegeven naar 3 respectievelijk 8. Ik heb 2,3,4 en 7,8,9 verbonden. Dan wordt het relais helemaal buitenspel gezet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2008, 14:11:37 »
Om in de tussenbakken en motorloze kopbak de interieurverlichting via de zwarte draad te schakelen R11 verwijderen en deze op de plaats voor R12 zetten.



Er moet daarna in de motorbak nog wel het een en ander veranderd worden.

De interieur verlichting werkt in het bovenstaande geval alleen als de front/sluit verlichting ook aan staat (daar komt nl std de plus vandaan).
« Laatst bewerkt op: 22 december 2008, 14:14:26 door René Huibers »

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2008, 10:43:07 »
Heb het voor elkaar. Verlichting schakelt met FA3 (op een zimo MX64D).

Op de print van de motorbak de volgende aanpassing gemaakt:
- smd weerstand R22 verplaatst naar R21 (deze heeft waarde 0 ohm dus eigenlijk gewoon een draadbrug)
- kleine diode geplaatst van functie drie naar R18 (zie foto). Eigenlijk zou hier een transistor moeten komen, maar aangezien ik er vanuit ga dat functie FA3 een versterkte uitgang is, zie ik niet in waarom een transistor nodig zou zijn. De diode heb ik geplaatst om de spanning iets te verlagen.



Voor de tussenbakken en motorloze kopbak:
- de smd weerstand R11 verplaatsen naar R12 (deze heeft waarde 0 ohm dus eigenlijk gewoon een draadbrug). PS: op benedenstaande foto is de wijziging nog niet aangebracht.

Verlichting schakelt met F3 ook als de front/sluitseinen niet aan zijn.



« Laatst bewerkt op: 23 december 2008, 13:17:37 door René Huibers »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2008, 21:46:22 »
Dat zijn leuke dingen voor de mensen René.
Bakken maar weer open en aan de slag.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2008, 22:02:44 »
Ik wacht wel tot na de garantie periode.....

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2008, 22:20:42 »
Heb je de machinist al in de cabine van de koploper gezet Chris?
Fotootje?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2008, 22:22:10 »
Staat ergens in het draadje van de koploper zelf

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2008, 22:30:24 »
Ja, mijn relaiskortsluitverhaal ook. Maar het leek Huibert een goed idee om het gepimp hier maar te concentreren, omdat het in dat andere draadje slecht is terug te vinden. Heb ik dus maar gedaan.

Misschien dat korte verhaaltje op drierailforum hier even plempen?

@René
Als ik het allemaal zo lees, dan lijkt het wel of die print op van alles en nog wat is voorbereid. Ook op dat apart schakelen van de binnenverlichting. Ben benieuwd of dat in de drierailversie standaard wel apart is geregeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2008, 22:34:53 »
ok, is ie

Ook een machinist geven is een klein klusje.


De ramen houden de cabine op hun plek, en die zit vastgelijmd. (de ramen niet de cabine) Dus die dien je voorzichtig te verwijderen.


Dhr Hengel staat reeds goedkeurend naar zijn werkplek te kijken.  :D


Het bevalt em wel. Die nieuwe Koploper van de NS.

Het is net zo simpel als de foto's

Haal de kap van het onderstel (zie bv bespreking op Groterdam) of dadelijk je handleiding (met alle respect, die stelt niet veel voor)

Dan dien je (naar gelang hoeveel lijm er gebruikt is) onder de cabine, aan beide zijde het glas werk te verwijderen

Slechts de twee kleine stukjes net onder de cabine.


Als die eruit zijn, haal je de cabine zo uit het dak, en kun je de machinist al plaatsen.
Daarna cabine er weer in, ramen erin plaatsen (heb ik niet opnieuw vast gelijmd, worden gewoon vastgehouden door de kap en chassis) en hop, je bent klaar  :P

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #12 Gepost op: 23 december 2008, 22:48:21 »
Mooi gedaan hoor, staat ook beter
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2008, 00:28:52 »
Sja maar het uniform is wel heel erg 1989 in een trein van (bijna) 2009... ;)
Die pet past ons niet meer allemaal ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2008, 00:40:24 »
De Koploper bestaat natuurlijk al veel langer dan 2008.
Geen idee wanneer de baanschuiver kwam, en verder boeien, er zit een NS machinist in  8)