Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Prutsert
Vandaag om 23:37:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:33:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 23:32:21
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 22:54:38
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
Vandaag om 22:25:24
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:24:05
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 21:35:09
wisselaandrijving MTB door Overet
Vandaag om 21:33:20
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
Vandaag om 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper  (gelezen 61929 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22469
BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Gepost op: 22 December 2008, 12:42:01 »
Op verzoek van de moderatoren maar een pimpdraadje voor de Koploper gestart. We beginnen met de elektriek.  ;D

Daarnet het schakelrelais overbrugd. Ik wil dat de trein altijd van beide koprijtuigen stroom afneemt, vandaar.

Even de datasheet van het gebruikte relais opgezocht en de sheet spreekt eigenlijk al voor zich.
Aan iedere kant van het relais is op de middelste drie soldeerpunten een omschakelcontact aangesloten. Die zullen de stroomafname van beide kopbakken wel afhankelijk van de rijrichting met de decoder verbinden. Nog even nameten of die contacten inderdaad op de stroomafname zijn aangesloten en dat blijkt het geval.
Aan beide zijden van het relais de middelste drie contacten overbruggen en de trein doet wat ik wil.



Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2008, 13:01:22 »
Ok netjes, maar je hebt nu het relais volledig buitenspel gezet begrijp ik ?

Gr. Remco.

Husky

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #2 Gepost op: 22 December 2008, 13:05:08 »
Ik begrijp het niet helemaal. Moeten de contacten 2 en 4 aan de ene kant en 7 en 9 aan de andere kant met elkaar verbonden worden?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22469
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #3 Gepost op: 22 December 2008, 13:09:49 »
Dat zou voldoende zijn Husky, want daar zit de stroomafname op aangesloten. Betekent wel dat de stroomafname nog altijd via de relaiscontacten wordt doorgegeven naar 3 respectievelijk 8. Ik heb 2,3,4 en 7,8,9 verbonden. Dan wordt het relais helemaal buitenspel gezet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #4 Gepost op: 22 December 2008, 14:11:37 »
Om in de tussenbakken en motorloze kopbak de interieurverlichting via de zwarte draad te schakelen R11 verwijderen en deze op de plaats voor R12 zetten.



Er moet daarna in de motorbak nog wel het een en ander veranderd worden.

De interieur verlichting werkt in het bovenstaande geval alleen als de front/sluit verlichting ook aan staat (daar komt nl std de plus vandaan).
« Laatst bewerkt op: 22 December 2008, 14:14:26 door René Huibers »

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2008, 10:43:07 »
Heb het voor elkaar. Verlichting schakelt met FA3 (op een zimo MX64D).

Op de print van de motorbak de volgende aanpassing gemaakt:
- smd weerstand R22 verplaatst naar R21 (deze heeft waarde 0 ohm dus eigenlijk gewoon een draadbrug)
- kleine diode geplaatst van functie drie naar R18 (zie foto). Eigenlijk zou hier een transistor moeten komen, maar aangezien ik er vanuit ga dat functie FA3 een versterkte uitgang is, zie ik niet in waarom een transistor nodig zou zijn. De diode heb ik geplaatst om de spanning iets te verlagen.



Voor de tussenbakken en motorloze kopbak:
- de smd weerstand R11 verplaatsen naar R12 (deze heeft waarde 0 ohm dus eigenlijk gewoon een draadbrug). PS: op benedenstaande foto is de wijziging nog niet aangebracht.

Verlichting schakelt met F3 ook als de front/sluitseinen niet aan zijn.



« Laatst bewerkt op: 23 December 2008, 13:17:37 door René Huibers »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22469
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2008, 21:46:22 »
Dat zijn leuke dingen voor de mensen René.
Bakken maar weer open en aan de slag.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2008, 22:02:44 »
Ik wacht wel tot na de garantie periode.....

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #8 Gepost op: 23 December 2008, 22:20:42 »
Heb je de machinist al in de cabine van de koploper gezet Chris?
Fotootje?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #9 Gepost op: 23 December 2008, 22:22:10 »
Staat ergens in het draadje van de koploper zelf

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22469
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #10 Gepost op: 23 December 2008, 22:30:24 »
Ja, mijn relaiskortsluitverhaal ook. Maar het leek Huibert een goed idee om het gepimp hier maar te concentreren, omdat het in dat andere draadje slecht is terug te vinden. Heb ik dus maar gedaan.

Misschien dat korte verhaaltje op drierailforum hier even plempen?

@René
Als ik het allemaal zo lees, dan lijkt het wel of die print op van alles en nog wat is voorbereid. Ook op dat apart schakelen van de binnenverlichting. Ben benieuwd of dat in de drierailversie standaard wel apart is geregeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #11 Gepost op: 23 December 2008, 22:34:53 »
ok, is ie

Ook een machinist geven is een klein klusje.


De ramen houden de cabine op hun plek, en die zit vastgelijmd. (de ramen niet de cabine) Dus die dien je voorzichtig te verwijderen.


Dhr Hengel staat reeds goedkeurend naar zijn werkplek te kijken.  :D


Het bevalt em wel. Die nieuwe Koploper van de NS.

Het is net zo simpel als de foto's

Haal de kap van het onderstel (zie bv bespreking op Groterdam) of dadelijk je handleiding (met alle respect, die stelt niet veel voor)

Dan dien je (naar gelang hoeveel lijm er gebruikt is) onder de cabine, aan beide zijde het glas werk te verwijderen

Slechts de twee kleine stukjes net onder de cabine.


Als die eruit zijn, haal je de cabine zo uit het dak, en kun je de machinist al plaatsen.
Daarna cabine er weer in, ramen erin plaatsen (heb ik niet opnieuw vast gelijmd, worden gewoon vastgehouden door de kap en chassis) en hop, je bent klaar  :P

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #12 Gepost op: 23 December 2008, 22:48:21 »
Mooi gedaan hoor, staat ook beter
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3859
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #13 Gepost op: 24 December 2008, 00:28:52 »
Sja maar het uniform is wel heel erg 1989 in een trein van (bijna) 2009... ;)
Die pet past ons niet meer allemaal ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #14 Gepost op: 24 December 2008, 00:40:24 »
De Koploper bestaat natuurlijk al veel langer dan 2008.
Geen idee wanneer de baanschuiver kwam, en verder boeien, er zit een NS machinist in  8)