Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Noordernet
Vandaag om 16:14:55
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 16:14:45
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door tothebeach
Vandaag om 16:02:26
3 januari NVBS oliebollenrit door R1954
Vandaag om 15:58:24
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:57:16
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 15:09:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:08:48
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Pauldg
Vandaag om 13:16:46
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:55:12
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 11:36:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:11:13
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door spoorijzer
Vandaag om 10:42:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:06:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:00:27
De (3d) knutsels van Ronald. door Huup
Vandaag om 06:50:33
Alternatieven voor servo's door Frank 123
Vandaag om 06:37:16
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door ckikilwai
Vandaag om 04:31:34
  

Auteur Topic: Spoor op industrieterrein Lage Weide  (gelezen 187107 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5669
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #630 Gepost op: 15 September 2025, 10:21:07 »
Sowieso moet er iets veranderen. Iedereen snapt dat vervoer, zeker over langere afstanden, per spoor of over het water niet alleen veel milieuvriendelijker, maar ook veel efficiënter is. Eén schipper of één machinist vervoert de ladingen van -tig vrachtwagens en zo wordt veel schaars arbeidspotentieel uitgespaard.
Groet, Frank

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #631 Gepost op: 15 September 2025, 12:23:55 »
Er zitten zeker bedrijven die behoorlijk wat vervoer zouden kunnen opleveren:

Pontmeyer met spoor voor de deur (maar toen al zelden gebruikt) op 21 februari 1994 langs de Fermiweg (scan van dia)


maar op 24 maart 2016 was het bedrijf al onbereikbaar. (digitale opname) En zo er zitten nog een paar groothandels. Hema had een eigen spooraansluiting. Had...

Waar een wil is, is er al een spoorweg. Maar of die wil er ook echt is. Er is ruimte zat voor een goede laad/losweg. Openbaar zodat elk bedrijf er met zijn heftruck naar toe kan. Maar als "openbaar" al weer niet goed is. Waarom die containerterminal geen spooraansluiting heeft. 1 wissel in de boog naar het huidige emplacement, en dan parallel aan de Isotopenweg (ruimte genoeg voor een omloopspoor) en geduwd de terminal op. Maar Maasvlakte - Lage Weide v.v. per schip is waarschijnlijk veel goedkoper.

Groet, en hopend, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

DutchModelRailroads

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
    • Mijn Instagram
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #632 Gepost op: 15 September 2025, 12:54:59 »
Een spoor t.h.v. de Isotopenweg wordt wel krap, zeker bij de kavel van Theo Pouw. Ik denk niet dat dat past.. Hoewel ik me niet gefocust heb op de CTU, weet ik dat er destijds wel een afweging gemaakt is.

Er zijn een drietal mogelijkheden, waaronder de voormalige ACTS-losplaats. Die is echter tegenwoordig door de Fabrique in gebruik als parkeerplaats. Er staat ook een stootjuk op dat spoor.

Daarnaast is bijna de gehele Protonkade platgegooid. De bestemming van die kavel staat ook nog niet definitief vast (lees: geen bouwvergunning vergeven tot nu toe). Daar zou je technisch gezien ook iets moeten kunnnen realiseren

Je moet wel een plek hebben met voldoende ruimte. C van Heezik heeft, zoals ik al zei, bijvoorbeeld niet voldoende ruimte om de benodigde goederen voor een rendabele dienst te verwerken.

Per boot van de Maasvlakte naar Lage Weide kan, maar is ook duur. Daarnaast is dat ook niet geheel emissievrij…

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #633 Gepost op: 15 September 2025, 20:01:27 »
Misschien is de Kernkade een geschikte plek? Daarvoor zou het spoor, dat iets voorbij de aftakking van Van Heezik stopt, maar een klein stukje hoeven te worden doorgetrokken. Maar daar zal vast aan gedacht zijn, verwacht ik.

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #634 Gepost op: 15 September 2025, 20:23:34 »
Protonweg is gesloopt en grond gesaneerd met plan voor een distributiecentrum  voor meerdere winkelketens die op een duurzame manier hun transport naar de milieuzones  verzorgen. De Amerikaanse investeerders hebben zich verkeken in de Nederlandse wetgeving.

Marc (die als milieukundige begeleider verificatie heeft gedaan.)
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #635 Gepost op: 16 September 2025, 18:46:02 »
Ik rij voor mijn werk tussen de 700 a 1000 km per week maar als ik zie hoe veel vracht vervoer er op de weg zit wat gewoon via een spoor zou kunnen!
Ik denk dat het met name een politieke keuzes is geweest om vervoer over de weg te gaan doen omdat het meer werkgelegenheid opleverde.
Volgens mij was het vroegere vervoer van post veel efficiënter met de trein dan nu via de weg, ja een vrachtwagens is flexibeler maar verbruikt meer brandstof en vraagt ook om meer mensen dit kan toch onmogelijk goedkoper zijn?
Mvg Mark

DutchModelRailroads

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
    • Mijn Instagram
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #636 Gepost op: 16 September 2025, 19:05:15 »
Protonweg is gesloopt en grond gesaneerd met plan voor een distributiecentrum  voor meerdere winkelketens die op een duurzame manier hun transport naar de milieuzones  verzorgen. De Amerikaanse investeerders hebben zich verkeken in de Nederlandse wetgeving.
Hoewel die winkelketens mogelijk op een duurzame manier naar de milieuzones zouden rijden, heb je dan nog steeds het probleem van extra vrachtwagens naar Lage Weide. En dat wil de gemeente dus niet. Mijn rapport is door de gemeente ook met die Amerikaanse partij gedeeld. Daarnaast heb ik een Nederlandse partij met ervaring in intermodale hubs (ook van/naar spoor) + een wens naar nieuwe (spoor)projecten naar voren geschoven als mogelijke partner. Of desnoods als nieuwe eigenaar voor de kavel.

Ik heb berekend dat met een aantal bestaande, substantiële goederenstromen naar Lage Weide, we al 5% van alle vrachtwagenritten op het industrieterrein kunnen besparen.

Lastig bij LW is wel dat, hoewel gebundelde inkomende goederenstromen van formaat aanwezig zijn, dit niet zozeer voor uitgaande goederenstromen geldt. LW is een industrieterrein met een prominent distribuerende rol. Dus veel kleine stroompjes naar buiten (bijvoorbeeld de Hema). Dat maakt het lastiger om goederentreinen naar ‘buiten’ te vullen.

Echter gaf een bestaande intermodale hub in NL, waar ik voor een interview geweest ben, aan dat hun uitgaande goederentreinen ook lang niet volledig gevuld zijn. Dus het is zeker geen vereiste!

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #637 Gepost op: 16 September 2025, 19:05:36 »
Als men zich aan arbo- en milieu-regels houden niet.

Reactie op laatste zin van Mark, voorvorige post! :)
Ronald

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #638 Gepost op: 22 September 2025, 13:27:02 »
Toch goed te horen dat er nog steeds concrete belangstelling bestaat, en dus nog hoop op reactivering. Het blijft een leuk raccordement, jammer dat het in de loop der jaren meerdere keren is ingekort en dat zijtakken als onderstaande niet meer aangesloten zijn. Geweldige foto trouwens:




Pontmeyer met spoor voor de deur (maar toen al zelden gebruikt) op 21 februari 1994 langs de Fermiweg (scan van dia)


Protonweg is gesloopt en grond gesaneerd met plan voor een distributiecentrum  voor meerdere winkelketens die op een duurzame manier hun transport naar de milieuzones  verzorgen. De Amerikaanse investeerders hebben zich verkeken in de Nederlandse wetgeving.

Marc (die als milieukundige begeleider verificatie heeft gedaan.)

Mocht een nieuwe gebruiker van het kavel gebruik willen maken van spoorvervoer, er ligt in de berm van de Protonweg (volgens mij nog steeds) spoor:





[foto's Victor Lansink via Railtrash.nl, https://railtrash.jalbum.net/Utrecht_Lage_Weide/VIC_2293.JPG]

Jos_1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #639 Gepost op: 26 September 2025, 18:33:23 »
Nou, er ligt wel spoor Vislijn, maar meer dan dit stukje is er niet meer te vinden. Het loopt totaan de struiken en daarachter vind je parkeerplaatsen.  Deze foto heb ik vanavond geschoten.




Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #640 Gepost op: 27 September 2025, 01:45:10 »
De reportage van Railtrash is inmiddels ook alweer 12 jaar geleden natuurlijk :)

Jos_1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #641 Gepost op: 27 September 2025, 20:42:20 »
Maar ook toen ging het zoals op de laatste foto te zien is niet verder dan dit stukje..

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #642 Gepost op: 15 October 2025, 10:26:38 »
Bij gebrek aan treinen op het industriegebied Lage Weide nog maar eens een mooi plaatje uit de oude doos:



We zien hier de losse Whitcomb-diesellocomotief 2013, na de oorlog overgenomen uit de boedel van het Amerikaanse leger, over de hoofdbaan passeren in de richting van Utrecht, ter hoogte van de aftakking naar het industrieterrein Lage Weide. Even verderop zal de loc het Amsterdam-Rijnkanaal oversteken. De fotograaf staat op het spoor richting Lage Weide, achter hem zal dit spoor van de hoofdbaan afbuigen, de Isotopenweg oversteken en vervolgens met een slinger langs de Plutoniumweg richting de sporenbundel langs de Atoomweg gaan. Hoewel, op de datum van deze foto, 3 juli 1958, was Lage Weide nog volop in ontwikkeling, ik weet niet zeker of deze wegen toen al voltooid waren en of ze deze prachtige namen al hadden gekregen, waar het naoorlogse vooruitgangsgeloof van afspatte.

Rechts de gebouwen van het Spoorwegbouwbedrijf, tegenwoordig Strukton. De gebouwen zullen toen nog niet heel oud zijn geweest, de bouwstijl is typisch jaren 50. Jammer dat zoveel gebouwen uit deze periode ongemerkt alweer verdwenen zijn, er zijn er maar weinig over.

De loc zelf zou minder dan twee jaar na deze foto buiten dienst gaan, na een relatief korte carrière bij de Nederlandse Spoorwegen.

Foto: R. Ankersmit via klassiekebeveiliging.com (https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenMas.htm)


R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #643 Gepost op: Vandaag om 14:58:53 »
Het ontwerp omgevingsvisie voor Lage Weide is gepubliceerd: https://utrecht.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Document/91f93ee5-28e1-40d2-b76b-b624170aba93?documentId=2298d429-d265-4697-992a-330c3117c30e
Op pagina 69 slechts 3 regels: we gaan het spoorvervoer 'bevorderen' en op pagina 95: Met ondernemers en ILW onderzoeken hoe tot een haalbaar concept te komen voor goederenvervoer over water en spoor.
Concreet staat er dus niets in. Over het water en het gebruik van de kades wel, dat moet meer want het is nu onvoldoende. Beleid wordt er op gericht om dat te verbeteren. Maar als ik zie wat ze verder nog voor ambities hebben: "energie eiland" waar nu al de Eneco centrale is (komst datacenters, uitbreiding Stedin) omslag gebruik van kantoren en verplaatsten bedrijven dan kan het haast niet anders of er gaat een aardige goederenstroom per spoor op gang komen. Ze gaan die stamlijn toch niet ongebruikt laten liggen en alles per vrachtwagen/schepen doen?
Eindelijk ook in de plannen: betere fietsverbindingen (fietspad naast Demkabrug!) en mogelijk station ter hoogte van Strukton / Niels Bohrweg. Wat al jarenlang in de planning staat...

Tot 22 januari 2026 ligt het ontwerp van de Omgevingsvisie ter inzage. Iedereen kan in deze periode een zienswijze indienen. Daarna wordt de definitieve Omgevingsvisie in het najaar van 2026 aan de gemeenteraad voorgelegd. Ook is er op 15 januari een informatiebijeenkomst in het Carlton President Hotel.


Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:10:37 door R v/d Hoven. Reden: juiste benaming, vervolg data toegevoegd »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #644 Gepost op: Vandaag om 15:14:11 »
 :)
Met valt geen buil door te schrijven dat het spoor- en watervervoer bevorderd moet worden, evenmin door te melden dat er gedacht wordt aan een station en fietspaden. Toch?

Iedereen weer tevreden. Wel zo goed met oog op aanstaande raadsverkiezingen.


« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:15:54 door R1954 »
Vrindelijke groet.

R.