Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 13:07:47
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 13:07:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 13:07:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 13:06:42
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 13:05:01
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Rick
Vandaag om 12:58:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tomasso
Vandaag om 12:54:00
Zelfbouw Staatsspoor goederenloods met 3D print onderdelen door Biessendorf
Vandaag om 12:11:33
R37 door bellejt
Vandaag om 12:08:22
Brawa 2024 H0 door hervé
Vandaag om 12:02:14
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door VAM65
Vandaag om 11:59:56
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:14:47
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RetroJack
Vandaag om 11:11:45
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door Bor de Wolf
Vandaag om 11:10:21
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 11:08:45
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:55:30
Olaerts 2024 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 10:53:57
EifelBurgenBahn door Benelux795
Vandaag om 10:48:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:53:47
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door grossraumwagen
Vandaag om 09:45:32
Roco 2024 door grossraumwagen
Vandaag om 09:33:37
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 09:29:29
Dekas, nieuws voor 2023/2024 door Martijn193
Vandaag om 09:12:57
LS Models 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:59:04
PIKO 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:57:53
Märklin 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:53:16
Trix 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:51:36
Faller 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:48:39
Lemke 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:47:53
Noch 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:46:59
  

Auteur Topic: Spoor op industrieterrein Lage Weide  (gelezen 154053 keer)

ErikvanR

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #615 Gepost op: 12 March 2024, 21:15:49 »
Gebeurdt niet veel op dit moment, wat onderhoud rondom de aansluiitng met het Hoofdnet. Daarnaast wat gecombineerde rail-/wegvoertuigen welke de afgelopen weken rondom de Isotopenweg gespot zijn in trainingsmodule of geparkeerd. In ieder geval een soort van golfkarretje met gekoppelde spoorwielen. En de Volvo  met hefbaar  en uitschuifbaar werkplatform wat tussen het hek en de overweg Isotopenweg heeft gestaan voor instructie.

Verder tussen isotopenweg  en de hoofdlijn dan wel in de hoofdlijn wat delen spoorstaaf en puntstukken vervangen. deze liggen nog nabij de overweg in het gras

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 806
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #616 Gepost op: 18 June 2024, 15:36:42 »
Er gebeurt inderdaad niet veel de laatste tijd, we kunnen denk ik wel concluderen dat er van alle grootse plannen van zo'n twee jaar geleden weer eens helemaal niets is terechtgekomen. Ook de ballasttreinen voor Pouw zijn al lange tijd niet meer geweest. Het is stil en de vrij recent gerenoveerde sporen, sindsdien vrijwel niet gebruikt, zijn bruin verroest.

Een plaatje uit de goeie ouwe tijd dan maar:



De stamlijn langs de Atoomweg, gezien in zuidoostelijke richting. Rechts de enorme gashouder van het Gemeentelijk Energie- en Vervoerbedrijf Utrecht die hier tot 1975 stond. Voorbij de gashouder, rechts, de gebouwen van A.G.A.M. - Mercedes-Benz die zo te zien nog in aanbouw waren. Het bedrijf kreeg ook een spooraansluiting, waarover auto's werden aangevoerd.
Op de achtergrond de bekende energiecentrale van het Provinciaal en Gemeentelijk Utrechts Stroomleveringsbedrijf (PEGUS) die toen net in gebruik genomen was. Verderop langs het spoor een bouwkeet. Duidelijk is te zien dat het industrieterrein Lage Weide toen nog volop in ontwikkeling was. Foto L. Hessels (NS), 25 oktober 1960. Het Utrechts Archief, Catalogusnummer 821749



Hetzelfde spoor, dezelfde dag, dezelfde fotograaf, maar nu een stuk dichter bij de centrale. HUA Cat. nr. 821747.



Het vrachtschip Zaanborg in de Protonhaven, gezien in westelijke richting, circa 1969. Links een goederenwagen beladen met hout. Eén van de twee rails die we zien is van een portaalkraan. Op deze plek zit tegenwoordig vervoerbedrijf Van Heezik. Het spoor ligt er nog, maar is al sinds 2015 niet meer gebruikt. De portaalkraan is er niet meer. Foto N.M. Peeters, HUA cat.nr. 849446



De Protonhaven gezien vanaf de gashouder die we eerder zagen, nu in noordoostelijke richting. Nu zien we ook de portaalkraan zelf. 1964, foto A.D. Kon, HUA nr. 76002
« Laatst bewerkt op: 18 June 2024, 16:13:41 door Vislijn »

ErikvanR

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #617 Gepost op: 12 July 2024, 07:42:15 »
Een van de vervoeders uit het plan is vertrokken mede door de renovatie van de gronden tussen spoorlijn en ARK. Blijft alleen Van Heezik over en die vindt vervoer over de weg nog steeds goedkoper dan pers poor door gebruik van goedkope Oostblokkers ( sorry voor de benaming maar ze leven in de weekeinden in hun auto terwijl dat wettelijk verboden is.......) Derhalve kunnen we concluderen dat plannen ter ziele zijn en in het ronde archief gepropt zijn. mede ook door de verdichting op de hoofdlijn zodat invoegen op Maarssen al een probleem gaat worden.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 564
  • Steel is king!
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #618 Gepost op: 12 July 2024, 14:25:56 »
Je goedkope Oostblokkers zouden (volgens de NL wet in elk geval) net zoveel hier moeten verdienen als de andere chauffeurs.
Eerder ligt het probleem bij de vergoeding (of eerder heffing) die voor vervoer over de rails moet worden betaald. Dat maakt de zaak bijzonder onaantrekkelijk. Een buitenlandse vrachtauto is dan inderdaad vaak goedkoper (betaald ook geen wegenbelasting alhier, misschien een beetje tol)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8497
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #619 Gepost op: 18 July 2024, 10:22:25 »
Was wat aan het neuzen op FB (deels) opgeheven spoorlijnen en vond daar een bijdrage over Lage Weide met een link naar Flickr. Er wordt door iemand daar gezegd dat het een infra-emplacement is geworden.

https://www.flickr.com/photos/33358189@N05/52183159567/
Jeroen

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1427
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #620 Gepost op: 18 July 2024, 21:49:33 »
Een plaatje uit de goeie ouwe tijd dan maar:
In sep. 1962 liep/rende ik op de wenteltrap rondom de lift (in de kleine koker naast de gashouder) sneller naar boven dan dat de lift omhoog ging.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #621 Gepost op: 21 July 2024, 12:17:37 »
Was wat aan het neuzen op FB (deels) opgeheven spoorlijnen en vond daar een bijdrage over Lage Weide met een link naar Flickr. Er wordt door iemand daar gezegd dat het een infra-emplacement is geworden.

https://www.flickr.com/photos/33358189@N05/52183159567/
Dat word er niet letterlijk gezegd of beweert, maar er word alleen gezegd dat op het moment de infra kant de enige gebruikers nog is.

Maar dat sluit verder niets of iemand anders uit natuurlijk.